Hop til indhold

Undervægtig 8 ugers hvalp


Sofia
 Share

Recommended Posts

hej hundemennesker.

Jeg har lige fået min hundehvalp hjem i går. Og jeg synes han er en smule for tynd. Man kan mærke rygsøjle og ribben, dog IKKE se dem.

 

Han er fint glad, nysgerrig og legesyg. Han spiser sin mad, men han er først færdig med sin morgenmad til frokost, frokost til aften og aften til morgen. Så han skovler ikke bare ind.

 

Han kommer fra et kuld på 11, hvor han vist var en af de nederste.

 

Er der noget jeg kan gøre? Udover at give ham den fodermængde der er anvist. Har købt select gold og de har fået multifit hjemmefra (har læst mig frem til at det ikke skulle være ret nærende) Med heste kan man jo fx give olie eller majs for at fylde på dem.

 

Skærmbillede 2015-04-28 kl. 12.02.51.jpg

Her er Anton <3

 

Hilsen Sofia

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Ihhh han er sød :lun: tillykke med ham. Han skal nok tage på, lige pludselig går det stærkt men selvfølgelig skal man holde øje. Min den sorte lab var også ret tynd men ikke for tynd som 8 uger, han tog derefter et kilo på i ugen ca. Og vi overfodrede ham ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sofia og lille hundebaby <3

 

Hvis du lige har fået hvalpen hjem i går, så ved du jo nok, at det tager et par dage, før han falder til - det er en KÆMPE omvæltning at flytte fra sin mor og sine søskende. Det skal nok blive bedre, bare giv det tid. Jeg håber ikke, at du har skiftet direkte over på et andet forder, end han fik hos opdrætter? I så fald vil han højst sandsynligt få en del maveproblemer oveni al den anden omvæltning.

 

Jeg synes ikke, at du skal supplere med majs, olie eller andet lige nu - lad ham få ro på alle måder og brug tiden til at skabe et tæt bånd uden bekymring for vægt osv - han kan mærke bekymringen hos dig. Du skal være hans trygge base nu. Evt kan du komme en lille klat a38 på hans mad.

 

Held og lykke og NYD det - de bliver alt for hurtigt store og endnu dejligere :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar. Ja jeg er klar over at han ikke skal være en omvandrende bold på 4 ben. Jeg fik taget et billede (poster det om lidt, når telefonen virker igen) her har han dog intet mad i maven fordi han havde sovet og leget det meste af aftenen og derfor ikke fået spist sin mad.

 

Han spiser langt bedre i dag, på 3. dagen. Nu får hans måltider ikke lov til at stå for evigt.

Jeg givet ham stortset ikke set foder fra opdrætter længere, han fik det den første dag og 2. dagen men han vil faktisk ikke rigtig spise det nu hvor han har smagt det nye. Og det er som om hans afføring er blevet mere fast.

 

Jeg nyder det, men hold da op hvor jeg glæder mig til at han bliver voksen! :D For jeg er godt nok træt her 3,5 efter jeg er stået op :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Sofia og lille hundebaby <3

 

Hvis du lige har fået hvalpen hjem i går, så ved du jo nok, at det tager et par dage, før han falder til - det er en KÆMPE omvæltning at flytte fra sin mor og sine søskende. Det skal nok blive bedre, bare giv det tid. Jeg håber ikke, at du har skiftet direkte over på et andet forder, end han fik hos opdrætter? I så fald vil han højst sandsynligt få en del maveproblemer oveni al den anden omvæltning.

 

Jeg synes ikke, at du skal supplere med majs, olie eller andet lige nu - lad ham få ro på alle måder og brug tiden til at skabe et tæt bånd uden bekymring for vægt osv - han kan mærke bekymringen hos dig. Du skal være hans trygge base nu. Evt kan du komme en lille klat a38 på hans mad.

 

Held og lykke og NYD det - de bliver alt for hurtigt store og endnu dejligere :D

 

Er enig i at man normalt skal skifte stille og roligt til et andet foder, men lige med Multifit, synes jeg ikke det kan gå hurtigt nok med at skifte, det er VIRKELIG et skod foder :vedikke:

 

Og så ville jeg ikke anbefale A38, mange hunde er laktose intolerante, og kan få VIRKELIG dårlig mave af det. Jeg kunne ikke forstå hvorfor min hund altid fik diarré når hun havde fået lidt A38 eller græsk yoghurt i maden dagen før, havde jo hørt det skulle være så godt for deres maver, men min hund får næsten blodig afføring af det, så det kan bare gøre det værre hvis man ikke er opmærksom. Der er selvfølgelig hunde der kan tåle det, men med en lille sart hvalpemave ville jeg nok vente lidt :)

 

 

Og til @Sofia, hvor er han bare sød :lun: Min hund var også meget småtspisende som lille, men hun tog på som hun skulle alligevel. Husk også på at fodervejledningen på dit foder er vejledende, bare lad ham spise det han kan :) Hvis han pludselig bliver alt for tynd, ville jeg nok give en lille smule vådfoder i maden. Kan anbefale Real Nature Wilderness (fra Maxizoo), det er rent kød og virkelig lækkert, min tøs får enten den med kalkun eller med ged hvis hun trænger til at tage lidt på. Select Gold Sensitive er vist også ret godt :) Dog er det, som Alfen siger, ikke godt med en alt for tyk hvalp, man skal kunne mærke ribben osv, og med en tung race som rottweiler, er det bedst ikke at belaste led og knogler med for meget vægt, og slet ikke i voksealderen :-D

 

Held og lykke med den lille bandit :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Med A38 er det sådan, at hvalpe producerer laktase til at nebryde laktosen. Bruger man derfor A38 fra hvalpen er lille, og på jævnlig basis, så bliver hunden ved med at kunne tåle A38. Giver man derimod en unghund eller en voksenhund, som ikke længere producerer laktase A38, så er det ganske rigtigt, at hunden kan få temmelig dårlig mave. Men en 8 ugers hvalp vil sagtens kunne tåle det - ellers ville jeg aldrig skrive det.

 

Og jeg mener stadig, at uanset hvor "dårlig" mad en hund er vant til, så er det vigtigt med et skift på 7-10 dage, hvor man blander mere og mere af det nye i og mindre og mindre af det gamle i.. En ødelagt mave er en ødelagt mave!

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hans afføring er meget fastere end det var på mutifit, og han vil simpelthen ikke spise det. Så jeg tror hans mave har det fint, jeg holder selvfølgelig øje med det :) Jeg er slet ikke klar over hvor meget han vejer, men tror bestemt ikke det er tæt på 6 kg som jeg havde læst mig til et sted at det vejede de ved 8 ugers alderen. Men han er fint frisk og alligevel en pestilens.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså hans afføring er meget fastere end det var på mutifit, og han vil simpelthen ikke spise det. Så jeg tror hans mave har det fint, jeg holder selvfølgelig øje med det :) Jeg er slet ikke klar over hvor meget han vejer, men tror bestemt ikke det er tæt på 6 kg som jeg havde læst mig til et sted at det vejede de ved 8 ugers alderen. Men han er fint frisk og alligevel en pestilens.

 

Du skal ikke fokuserer så meget på kg. vægten, i stedet på om hunden virker harmonisk og hverken ser skravlet eller tung ud. :-D men hvor er han fin :lun: ham må du gerne vise flere billeder af

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...