Hop til indhold

At anbefale en hund...


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Du læser for overfladisk AnneMangetal.

 

Jeg anbefalede ikke Spaniel, men derimod Airedale eller Stor pudel. Og så var jeg intereseret i om Ninkamus havde udelukket alle førskuds jagthunde helt pga. at hun mener, det ville være forvanskeligt at få dem til ikke at jage som gårdhunde. Og det har hun så - så vidt jeg forstår.

 

Det var nok mere en Drente eller Weimaraner jeg ellers ville have forestået. Tror en FT Spaniel vil være for "upræcis" at vinde lydihedskonkurencer med. Nogen der ved hvordan Staby er at arbejde med mht. lydighed?

 

Jeg tror iøvrigt at mange tager fejl mht. at træne jagthunde til ikke at jage, når de er hjemme, men det er en helt anden historie.

 

Okay jeg forstod heller ikke helt hvor du ville hen, men jeg er stadig ikke sikker på jeg gør :)

 

vil du læse mit indlæg omkring det med gårdhund igen, er du ikke enig i at der skal ligges forskelligt energi i træningen eller hvad mener du præcis?

 

Jeg søger en mellemhund, ikke nogen store hunde, ikke kun vægtmæssig, men også størrelsesmæssig :)

 

den staby vi har i klubben er om muligt endnu tungere at danse med en mim, og tåler slet ikke de gentagelser jeg efterlyser :) den skulle eftersigende være ret normal for en staby at være :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg mener at en række af de stående jagthunde faktisk ligger tæt på det du efterlyser og der er relativt let at have dem som gårdhund forudsat at de ikke skal opholde sig timevis udenfor uden opsyn. Hvis aldrig hundene kommer på jagt eller trænes i dette, tror jeg ikke det vil være noget problem. Bare der er andre spændende aktiviteter.

 

Og så ved jeg ikke om det med uendelige gentagelser. Det er nok meget et spørgsmål om trænings metoder, stemning og hundetype og ret individuelt. Hvis man kan gøre træningen til en belønning går det jo sikkert fint med hunde som er meget samarbejdende.

 

Jeg har vist indtil nu aldrig anbefalet en FT Springer til nogen som ikke går på jagt. Tror det er en større opgave end en stående hund, at få til ikke at jage, men visse linjer kan nok godt undvære det. Mille, jeg havde, var ligeglad med jagt indtil jeg selv introducerede hende til det. De 4 andre ville gå på jagt uanset om jeg lærte dem det, så de skulle lære at lade være, når vi ikke var på jagt :-)

 

Jeg tænkte vist bare at den skulle være mindre/lettere end en Schæfer, men hvis du mener 45-55 cm er der visk kun KLM, jeg lige kan komme i tanke om og sådan en er svær at købe efter gode linjer, hvis man ikke er jæger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan jagt blive et problem. Men det kan jo også med hyrde hunde. Vi har nogle fine fine lydige hyrde hunde i min omgangskreds der jæger hvis de får muligheden.

Ude ved familien i vestjylland har de alle jagthunde som gårdhunde uden problemer, så uden at vide det. Tænker jeg det må kunne trænes rimelig let. Især hvis hunden jo ellers bliver aktiveret.

Personligt synes jeg også det er vigtigt at købe een race der tiltaler een. Hvis man ved lidt om racer og hunde, så vælger man forhåbentlig nogenlunde med hovedet. Og så må man træne sig ud af resten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig kan jagt blive et problem. Men det kan jo også med hyrde hunde. Vi har nogle fine fine lydige hyrde hunde i min omgangskreds der jæger hvis de får muligheden.

Ude ved familien i vestjylland har de alle jagthunde som gårdhunde uden problemer, så uden at vide det. Tænker jeg det må kunne trænes rimelig let. Især hvis hunden jo ellers bliver aktiveret.

Personligt synes jeg også det er vigtigt at købe een race der tiltaler een. Hvis man ved lidt om racer og hunde, så vælger man forhåbentlig nogenlunde med hovedet. Og så må man træne sig ud af resten.

 

Og så er det jo endnu lettere hvis de aldrig - som i ALDRIG kommer på jagt, så ledes driften over på andre aktiviteter.

 

Men jeg anbefaler ikke disses racer, blot mener jeg de kunne overvejes - studeres nærmere

Link til indlæg
Del på andre sites

Som I kan lige lukke ud uden vi er med, det er ikke fordi min hund skal lufte sig selv, men Darko bliver lukket ud mange gange om dagen, og også inden vi selv kommer ud ryger han ud så vi har ro i gangen :)

 

Jeg kan også gå i stalden og ordne kaninerne hvor Darko render rundt ude omkring, eller ligger og soler sig bag stalden med fasanerne rendene rundt ti meter derfra :) det har self krævet noget træning af selvkontrol, men der er jo forskel racer i mellem hvor mange kræfter der skal ligges i, og om det overhovedet er muligt.

 

Sådan tror jeg langt de fleste også håndterer Deres jagthunde på landet. Og da den slags jagthunde er disponerede for at samarbejde tror jeg egentlig ikke det er så svært at lære dem - især hvis man starter tidligt - og endnu lettere, hvis de aldrig skal på jagt for så behøver man jo ikke spekulere på, ikke at ødelægge hundenes lyst til at finde og rejse fasaner.

 

Men igen. Jeg anbefaler ikke disse racer specielt, synes blot at de skal udelukkes på et oplyst grundlag, hvis de skal udelukkes. Hvis det er racer som tiltaler dig og du "ellers" kunne tænke dig, ville jeg ikke udelukke dem, hvis jeg var dig. Men hvis du har det som du tilsyneladende har med labrador er det jo lige meget.

 

Når jeg nævner Irene Jarnved - og jeg kunne også nævne Camilla Dindorp - er det fordi de ved noget om at håndtere jagthunde, så de ikke går på jagt hele tiden. De arbejder med jagthunde og har nok en ret præcis ide om hvor let eller svært det er at have fx en Vizsla som DCH hund og gårdhund. Det er selvfølgelig kun interessant hvis man ønsker at finde ud af om den type jagthund skal udelukkes eller ej.

 

Og da der tydeligvis er nogen som ikke gider høre mere om jagthunde, skal jeg undlade at komme med mere input i den retning, hvis du ikke selv beder om det :-)

 

Har du overvejet Mellem schnauzer og mellem pincher? Der er vel også linjer som vil og kan arbejde? det samme gælder Buhund, vil jeg mene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres inputs! Det er sjovt at læse hvad der anbefales, oh det giver god mening at man anbefaler ud fra det man har omgang med, men det ses tydeligt igennem tråden :)

 

Tak for din forklaring @PBC, så giver det mere mening :)

 

 

som andre er inde på, så skal man vælge ud fra hvad der tiltaler en, self blandet med om det passer ind i ens dagligdag.

Stående jagthunde, mudi, mf er ikke hunde der tiltaler mig, måske fordi man ikke ser dem så ofte så man har bidt mærke i dem, og måske der er en grund til at man ikke ser dem så ofte :)

 

Per, det er meget individuelt hvor meget gentagelser/peditesser de forskellige hunde tåler, selv valg af træningsmetode med en fantastisk forstærkning, ofte kan man se fra race til race forskellen. Nogen hunde kan køre på i 10-20-30 gentagelser, hvor de i prosessen bearbejder , lærer og udvikler sig, andre kan klare tre og skal bruge to døgn på at bearbejde og lærer (hvis man sætter tingene på spidsen).

 

 

 

Ninkamus, jeg er helt sikker på at du ender med border. Selvom jeg selvfølgelig stemmer på Chodsky Pes:mrgreen: Hvornår tænker du at nr. 2 bliver aktuel?

 

Hund nr 2 snakker vi om ude i fremtiden, der er ikke sat år eller dato på. Jeg selv tænker en 3-4 år, så er darko 7-8 år - men det kommer an på ret mange ting, og ikke mindst så skal jeg have manden med på ideen! Nu han overtalt til at jeg drømmer om anden race træningsmæssigt næste gang, så må vi se!

Jeg elsker schæferen, og har en faktastisk hund, jeg drømmer bare om "noget mere" og kigger derfor lidt andre baner, jeg er dog ikke sikker på Darko har været den sidste schæfer :)

 

 

Jeg har selv været igennem flere racer næste gang.

Spaniel er jeg helt skudt i, de er simpelthen nogen kække fantastiske hunde - men gennem årene har jeg lært at sådan dn vil ikke passe til mit brug, så uanset hvor forelsket jeg er i dem, så bliver det ikke en eje hund.

 

Så har jeg været i retrieverne, jeg kender enorm mange af dem, det er ikke uden grund de er ret populære også til dch programmet som Maria skriver - men det er bare ikke min type hund uasnet hvordan jeg vender og drejer det. Vi er tilbage til en hund der tiltaler en :)

 

så retur til hyrdehundene, og her har jeg været igennem, schæfer, malle, chodsky pez, border og aussie.

Mallen tiltaler mig enorm meget træningsmæssigt, men at koble den ind i hverdagen og familielivet halter det. Aussie er jeg lidt "skræmt af" - deres enorme reserverethed er jeg ikke sikker på jeg kan forlie mig med.

Chodsky er en joker, jeg har ikke set nogen live, og selv om man besøger opdrættere og ser dem, så ved man ikke rigtig hvad man får. Så der lige det at dens pels hos mange af dem minder om en langhåret schæfer, det er lige pels nok til mig, den kan self trimmes :D

 

så står vi tilbage ved Borderen som flere nævner, og som anne siger valget nok falder på, den har dog (lige som alle de andre) også sine negative sider, så det gælder om for mig at finde ud af hvor jeg vil gå på krompromi :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der enorme reserverthed hos aussien, kommer godt nok an på dels hvordan man tolker reserverthed og dels hvilke linjer og opdrætter man får fra.. Men jeg vil så stadig holde fast i at de færrest aussies dur til 30 gentagelser i streg, så det ville nærmere være det jeg ville kassere den på -omvendt har de dog ikke ligefrem brug for 2 døgns tænkepause før det trænger ind, et par timer plejer at være nok :mrgreen:

 

Jeg tænkte også lidt belgier, hvis man ellers kan opstøve en med ordenligt temperament, men hvor er det du ikke mener at den vil passe ind i hverdagen og familielivet?

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du er så glad for schæfere, hvorfor så ikke prøve en af arbejdslinjer?

 

Lyder som er godt bud og spørgsmålet er nok om du faktisk ikke ville fortryde at få noget "mindre" på alle måder, hvis du forstår :-)

 

Jeg har selv været hele registret igennem hver eneste gang jeg skal have ny hund. jeg vil egentlig have dem alle :-)

 

Jeg går også så vidt, at jeg besøger mennesker privat, som har 2 af den race jeg kigger på. Jeg har således besøgt og gået tur med Vizsla folk, Langhåret hønsehund folk, Gammel Dansk hønsehunde folk, Labrador folk, Welsh Spinger Spaniel folk og Jagt Golden folk. Jeg nåede ikke Drente og KLM, men jeg kender jo så alle de gængse jagthunde fra jagter og mange udstillinger og jagtprøver - det er bare noget andet at se dem hjemme på gården - i huset og på en almindelig gåtur.

 

Hvis man altid lige har 2 Ale nr 16 med som tak for at få lov at møde hundene, tror jeg de fleste gerne åbner dørene og viser Deres pragtfulde hunde frem :-)

 

Og så er det altid vældig interessant at tale om og tænke på: Hvilken hund kunne være perfekt næste gang, så god fornøjelse. Nogen gange kan jeg lave et stunt ud af at tænke på at lave en hund til min søde kone, som er FP og altid hjemme, så havde hun en hund når jeg tog på jagt - det skulle nok være en Aussi. Den race faldt hun pladask for.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis du er så glad for schæfere, hvorfor så ikke prøve en af arbejdslinjer?

 

der er to ting i det, et så er det en stor hund at tumle, darko er røv stærk, og med unge® på armen og kunne det være rart med en mindre hund næste gang, også hvis vi skal have to hunde i overlap :)

 

den anden ting er deres temperament, jeg havde først tænkt at jeg skulle have en af arbejdslinjer næste gang, og brugte sidste år på konkurrencepladserne og lure de grå af. Det er et fåtal af dem der kan være blandt andre hunde, vi snakker om hunde der med rimelig stor afstand har svært ved at passere andre uden at råbe røv efter dem.

 

Darko gør det også lidt, og det er hårdt mentalt at være på hver gang man har hunden ude af bilen.

Jeg brugte rigtig meget da Darko var mindre at han skulle se og møde og kunne med alverdens forskellige hunde, og alligevel har han svært ved at kappere andre hunde tæt på - det er noget af det der fylder rigtig meget iforhold til valget om et raceskiftet :)

 

Jeg tænkte også lidt belgier, hvis man ellers kan opstøve en med ordenligt temperament, men hvor er det du ikke mener at den vil passe ind i hverdagen og familielivet?

 

Det er lige præcis det med temperamentet, og vil man have noget med noget power i til træning, så er det lidt som om der følger lidt træls temperament med, og det dur bare ikke med unger der kravler på hunden, osv. (ikke fordi de får lov, men det sker altså inden man når at fange dem og de er store nok til at forstå hvad man må og ikke må).

Link til indlæg
Del på andre sites

der er to ting i det, et så er det en stor hund at tumle, darko er røv stærk, og med unge® på armen og kunne det være rart med en mindre hund næste gang, også hvis vi skal have to hunde i overlap :)

 

den anden ting er deres temperament, jeg havde først tænkt at jeg skulle have en af arbejdslinjer næste gang, og brugte sidste år på konkurrencepladserne og lure de grå af. Det er et fåtal af dem der kan være blandt andre hunde, vi snakker om hunde der med rimelig stor afstand har svært ved at passere andre uden at råbe røv efter dem.

 

Darko gør det også lidt, og det er hårdt mentalt at være på hver gang man har hunden ude af bilen.

Jeg brugte rigtig meget da Darko var mindre at han skulle se og møde og kunne med alverdens forskellige hunde, og alligevel har han svært ved at kappere andre hunde tæt på - det er noget af det der fylder rigtig meget iforhold til valget om et raceskiftet :)

 

 

 

Det er lige præcis det med temperamentet, og vil man have noget med noget power i til træning, så er det lidt som om der følger lidt træls temperament med, og det dur bare ikke med unger der kravler på hunden, osv. (ikke fordi de får lov, men det sker altså inden man når at fange dem og de er store nok til at forstå hvad man må og ikke må).

jeg har selv en schæfer(blanding) og kan sagtens følge dig i det med at de skal råbe af alting :rolleyes: ...også selvom min i virkeligheden råber "KOM HERHEN NUUUU!!!!"... så er det ligesom om de andre hunde ikke opfatter det på den måde, når pels (og nogle gange tænder) stritter :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg har selv en schæfer(blanding) og kan sagtens følge dig i det med at de skal råbe af alting :rolleyes: ...også selvom min i virkeligheden råber "KOM HERHEN NUUUU!!!!"... så er det ligesom om de andre hunde ikke opfatter det på den måde, når pels (og nogle gange tænder) stritter :mrgreen:

 

Nej lige præcis - det er total komisk, men synes også at det er lidt hårdt at være afsted med ham fordi man hele tiden er på vagt hvor andre er, og hvor andre går, det er ikke lige alle der fatter, hold afstand makker før de 40 kg hænger i linen og råber for lungernes fulde kraft, og jeg endnu en gang fik styretrænet armene, på et tidspuntk skal Laura (og søskende) jo med rundt uden lige at sidde i sikkerhed i barnevognen, og så vil det altså være mere praltisk med en mindre hund der er lidt nemmere at lære lige at ignorere andre hunde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det er lige præcis det med temperamentet, og vil man have noget med noget power i til træning, så er det lidt som om der følger lidt træls temperament med, og det dur bare ikke med unger der kravler på hunden, osv. (ikke fordi de får lov, men det sker altså inden man når at fange dem og de er store nok til at forstå hvad man må og ikke må).

 

Nu er det godt nok længe siden efterhånden, at jeg sådan rigtig har færdes blandt belgiere, men jeg ville ellers faktisk sige at min opfattelse er nærmest lige omvendt. Jeg har oplevet dem der rigtig kunne arbejde, som nogle af de mere stabile familiehunde, i forhold til mennesker, tilgengæld vil jeg medgive at de tit har et mere træls temperament i forhold til andre hunde.

Men igen, det er længe siden at jeg har haft nogen videre omgang med belgiere, så det kan sagtens være anderledes nu, eller dem jeg har kendt har måske bare været faldet lidt udenfor, det kan også være :-)

 

jeg har selv en schæfer(blanding) og kan sagtens følge dig i det med at de skal råbe af alting :rolleyes: ...også selvom min i virkeligheden råber "KOM HERHEN NUUUU!!!!"... så er det ligesom om de andre hunde ikke opfatter det på den måde, når pels (og nogle gange tænder) stritter :mrgreen:

 

Det tror jeg tit er et problem, Chivas kan fx heller ikke døje schæfere, selvom han aldrig har været i nærkontakt med en, larmen er nok :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det godt nok længe siden efterhånden, at jeg sådan rigtig har færdes blandt belgiere, men jeg ville ellers faktisk sige at min opfattelse er nærmest lige omvendt. Jeg har oplevet dem der rigtig kunne arbejde, som nogle af de mere stabile familiehunde, i forhold til mennesker, tilgengæld vil jeg medgive at de tit har et mere træls temperament i forhold til andre hunde.

Men igen, det er længe siden at jeg har haft nogen videre omgang med belgiere, så det kan sagtens være anderledes nu, eller dem jeg har kendt har måske bare været faldet lidt udenfor, det kan også være :-)

 

Jeg har måske også bare hørt om alle skræk historierne :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det godt nok længe siden efterhånden, at jeg sådan rigtig har færdes blandt belgiere, men jeg ville ellers faktisk sige at min opfattelse er nærmest lige omvendt. Jeg har oplevet dem der rigtig kunne arbejde, som nogle af de mere stabile familiehunde, i forhold til mennesker, tilgengæld vil jeg medgive at de tit har et mere træls temperament i forhold til andre hunde.

Men igen, det er længe siden at jeg har haft nogen videre omgang med belgiere, så det kan sagtens være anderledes nu, eller dem jeg har kendt har måske bare været faldet lidt udenfor, det kan også være :-)

 

 

 

Det tror jeg tit er et problem, Chivas kan fx heller ikke døje schæfere, selvom han aldrig har været i nærkontakt med en, larmen er nok :lol:

Sally mener det jo slet ikke så slemt, men ironisk nok larmer hun lige lidt mere når hun ser en anden schæfer :roll::lol: og så larmer hun jo ikke hvis de kommer tæt på, det er kun når der er afstand hen til dem, for lige at komplikere det hele :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lavede engang et skema over alle de kvaliteter jeg ønskede hos en hund. Så vægtede jeg betydningen af kvaliteterne. Gemte det væk i en måned, så jeg til dels havde glemt vægtning. Så scorede jeg 5 udvalgte hunderacer i dette skema. Min kone læste hver "kvalitet" op og jeg scorede, hvor meget en given race kunne få på hver punkt - derefter gangede jeg med vægtningen.

 

Det endte med en Norsk Elghund. Den scorede over Labrador, Mellem schnauzer, Ariedale terrier og Engelsk Springer Spaniel.

 

En morsom øvelse, som man godt kan blive lidt klogere af. Hvor vigtig er den ideelle størrelse ifht. om hunden er rolig indendørs fx.? Racens evne til selvkontrol ifht. drive?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sally mener det jo slet ikke så slemt, men ironisk nok larmer hun lige lidt mere når hun ser en anden schæfer :roll::lol: og så larmer hun jo ikke hvis de kommer tæt på, det er kun når der er afstand hen til dem, for lige at komplikere det hele :lol:

 

Joya kan faktisk finde på noget af det samme :engel::lol: Men jeg tror heller ikke nødvendigvis at nogle af de schæfere vi har været i nærheden af, har ment noget med det, de larmer bare generelt meget og det er nok til at Chivas skære dem alle over en kam og råber røv efter dem, inden at han risikere at de råber røv efter han jo :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg forstår bare ikke helt meningen med, at hunden ikke må sidde skævt. Kåringen er vel lavet for at vurdere om en hund egner sig til politihund, er den ikke? For så kan det vel være ligemeget om hunden sidder lidt skævt, hvis den bare er lydig og klarer opgaver som rundering osv. flot :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg så det også. mega lækker hund! Og jeg er ellers slet ikke schæfermenneske :genert:

 

Hvad var det nu du overvejede i stedet for schæfer? Kan slet ikke huske det :oops:

 

Hælder lidt til Border Collien :)

Men altså lige nu er hjertet helt forgabt til sådan en Tjarco kopi, godt der er lææænge til!

 

Darko rykker sig meget lige nu, så det der med at begynde forfra med hvalp tiltaler mig ikke lige pt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår bare ikke helt meningen med, at hunden ikke må sidde skævt. Kåringen er vel lavet for at vurdere om en hund egner sig til politihund, er den ikke? For så kan det vel være ligemeget om hunden sidder lidt skævt, hvis den bare er lydig og klarer opgaver som rundering osv. flot :vedikke:

 

Nej jeh tænkte det samme, men omvendt er det jo nok for at holde dem skarpe i træningen, lidt slæk her og der, og hvor meget slæk må/må ikke - så det nemmere at være firkantet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig mødt en collie som lignede en der gad arbejde i mere end 5 minutter :lol:

 

Hehe samme jeg syntes engang, men nu har min veninde købt en i Sverige hvor forældre bruges til IPO og har vundet en del, og skal lige love for der er fart over feltet ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hælder lidt til Border Collien :)

Men altså lige nu er hjertet helt forgabt til sådan en Tjarco kopi, godt der er lææænge til!

 

Darko rykker sig meget lige nu, så det der med at begynde forfra med hvalp tiltaler mig ikke lige pt :)

Nej, det må også være lidt sjovere at have en hund, som man kan træne med og ikke bare en hvalp, som man må nøjes med at opdrage på :blink:

 

Er det lydighed du træner?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...