Hop til indhold

KLIK konceptet og Canis grundfærdigheder


Lenschow
 Share

Recommended Posts

De har lavet bogen "KLIK dig til succes" :)

jeg har ikke læst den færdig endnu, men den er fin detaljeret.

 

man kan også købe deres tidligere tidsskrifter, ved ikke hvor meget de beskriver KLIK konceptet

 

canis kan man finde artikler på canis.dk og ellers har de lavet flere bøger, jeg synes lydighedstrænings bogen er et must fra dem hvis man ønsker at gå i dybden med Canis.

 

de har også lavet et online kursus på mail, med en mail hver uge :)

 

canis har en afdeling i Viborg og en i skive, jeg "kender" Jan fra skive, han er enorm dygtig! Det er spændende kurser der udbydes, og vi er lidt heldige på det punkt her i midtjylland, for der er en Canis afdeling i både Skive, Viborg, Silkeborg og Århus.

 

Edit: her er lige et oar links jeg synes er relevante :)

 

http://www.canis.dk/bibliotek/

 

http://www.canis.dk/bibliotek/artikkel.php?artid=181

 

http://www.canis.dk/bibliotek/artikkel.php?artid=212

 

Synes der var en artikel med listen af grundfærdigheder men den kan jeg ikke lige finde :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! :)

 

Har Canisbogen og må have fat i den anden - har aldrig fået den købt, men det er mine gamle lærere, så den er med sikkerhed god. Kan de to kombineres, eller ville I vælge en af metoderne?

 

Har fundet artiklen tror jeg http://www.canis.no/ekurs/17-dk-grundfaerdigheter.html

 

Jeg kender Jan (Læs: har set ham træne ) og det er virkelig godt! Jeg bor lige mellem Viborg og Skive. Jeg troede kun de var på Sjælland:banan: Ih hvor fantastisk!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! :)

 

Har Canisbogen og må have fat i den anden - har aldrig fået den købt, men det er mine gamle lærere, så den er med sikkerhed god. Kan de to kombineres, eller ville I vælge en af metoderne?

 

Har fundet artiklen tror jeg http://www.canis.no/ekurs/17-dk-grundfaerdigheter.html

 

Jeg kender Jan (Læs: har set ham træne ) og det er virkelig godt! Jeg bor lige mellem Viborg og Skive. Jeg troede kun de var på Sjælland:banan: Ih hvor fantastisk!

 

 

Yes det var lige den artikel :)

 

om man kan kombinere noget af det tror jeg sagtens, ellers er det to lidt forskellige koncepter - jeg er slet ikke færdig med KLIK bogen, så har ikke rigtig styr på KLIK konceptet, men kan høre at de arbejder meget i delmomenter - hvor Canis arbejder meget med grundfærdighederne og kædning af øvelser. Så tror man skal vælge en af dem som grundstammen, hvis man kan sige sådan og så kombinere med det der giver mening fra den anden i forhold til det man har valgt :)

 

jeg bander lidt over min tid er så lille lige nu, for der bliver kørt nogen fede kurser af i Canis, ville smadder gerne have været på flere af dem :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, har lige skimmet den artikel, og har en idé... Jeg tror at KLIK-konceptet ligger "før" Canis grundfærdigheder, hvis man kan sige det sådan..? De grundfærdigheder jeg ser Canis har, ligger bl.a. under "kernekompetencer" hos KLIK, dvs. et godt stykke frem i forløbet. KLIK starter langt tidligere, med nogle grundkompetencer som ligger til grund for de videre kompetencer.

 

Ja, det blev jo viiirkelig forståeligt forklaret, Korvis... :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, har lige skimmet den artikel, og har en idé... Jeg tror at KLIK-konceptet ligger "før" Canis grundfærdigheder, hvis man kan sige det sådan..? De grundfærdigheder jeg ser Canis har, ligger bl.a. under "kernekompetencer" hos KLIK, dvs. et godt stykke frem i forløbet. KLIK starter langt tidligere, med nogle grundkompetencer som ligger til grund for de videre kompetencer.

 

Ja, det blev jo viiirkelig forståeligt forklaret, Korvis... :stupid:

 

hvad er grundkompetencerne i KLIK?

jeg kunne slå det op i bogen, men det måske fint lige at få dem her (også for andre der er med)

 

grundfærdigheder hos canis er alle de færdigheder hunden skal kunne for at lave en øvelse (for andre der læser med), så det er så som kontakt under gang, udgangsstilling (plads) sit, dæk, stå, samle oo, at blive siddende osv. :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er grundkompetencerne i KLIK?

jeg kunne slå det op i bogen, men det måske fint lige at få dem her (også for andre der er med)

 

grundfærdigheder hos canis er alle de færdigheder hunden skal kunne for at lave en øvelse (for andre der læser med), så det er så som kontakt under gang, udgangsstilling (plads) sit, dæk, stå, samle oo, at blive siddende osv. :)

 

altså er grundfærdighederne bogstaver som sættes sammen til et ord (delmomenter) og til sidst sætninger (kæder)

canis starter ved bogstaverne yes og siger de er grundstammen for alle øvelser med hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvad er grundkompetencerne i KLIK?

jeg kunne slå det op i bogen, men det måske fint lige at få dem her (også for andre der er med)

 

grundfærdigheder hos canis er alle de færdigheder hunden skal kunne for at lave en øvelse (for andre der læser med), så det er så som kontakt under gang, udgangsstilling (plads) sit, dæk, stå, samle oo, at blive siddende osv. :)

 

Basiskompetencerne hos KLIK er Kontakt Leg Initiativ Kontrol (skide smart fundet på... :lol:) Dvs. alle de ting man har brug for for at overhoved kunne træne sin hund. I meget korte træk: Kontaktøvelserne handler om at hunden selv tilbyder kontakten, Leg handler om at man lærer "spillereglerne" for at belønne med leg, Initiativ handler om at lære hunden at selv ta' initiativ, og lidt empowerment, de indledende shapingting (forskellige slags target, papkasse), Kontrol handler om både kropskontrol, belønningskontrol og selvkontrol.

 

Sammen med basiskompetencerne er der også indbygget alt om læring, træningsteknikker og belønningsbrug.

 

KLIK starter altså helt fra bunden af, med basiskompetencerne. Herefter kommer dagligdagskompetencer (ting alle hunde skal lære for at fungere i hverdagen, såsom håndtering, gå pænt i line, hilse, være i ro, alene hjemme etc.), kernekompetencer (de "delmomenter" som kan kædes sammen til hele øvelser, mange ligner dem fra canisartikeln) og endelig øvelseskompetencer (hvor kernekompetencerne sættes sammen til hele øvelser).

 

I det hele taget synes jeg KLIK er et virkelig helstøbt koncept. Det starter helt fra bunden, lægger en supergod grund for al videre træning, uanset hvad man vil træne i fremtiden.

 

Jeg syntes jo selv at jeg havde vældig godt styr på indlæring, shaping og hvad har vi. Og det havde jeg da også, Iso er en meget veltrænet hund (dér hvor jeg har trænet hende... :oops:), og jeg har fuldt tjek på teorien. Men... Da jeg tog klikkerinstruktøruddannelsen, og dermed gennemgik hele KLIK-konceptet på egen hund, så kunne jeg ret snart se de "huller" Iso har - og ikke mindst opdagede jeg betydningen af at "ha' det hele med". Selv om jeg ikke umiddelbart syntes at alle ting var noget jeg kunne bruge i agilityn! Men et helstøbt grundkoncept gi'r altså bare en helstøbt hund at træne med! Og der er ingen tvivl om at jeg kommer at køre næste hund på KLIK. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

For et par år siden, da jeg fik Cassi købte jeg Canis bog. Fik læst lidt i den, men syntes godt nok den var møg kedelig.

 

Købte så KLIK i efteråret og den er langt mere mig. Der er virkelig mange ting jeg kan bruge, ikke mindst på mine hold, som er vigtigt for mig. Det er især basiskompetencerne der er guld værd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg anvender egentlig klik, men synes gerne jeg vil lidt videre... men jeg har ikke læst deres bog (stor fejl!) så jeg må have fat i den - tak for inputs :)

 

Nu er det en tre-årig aldrig før trænet hund jeg skal starte, så mon det spiller ind alt efter hvilken jeg bør vælge? Måske klik er bedst til sådan en hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg startede med Canis, men det blev aldrig rigtig helt godt - Det er baseret primært på freeshaping og med to "crossover" hunde, blev det ofte meget frusterende for alle parter. Jeg skriver "Crossover" fordi den gang blev mine hunde aldrig rigtige crossoverhunde - Som newbie er der alt for meget man skal sjusse sig til og der er ikke meget hjælp at hente i Canis - bøgerne, hvis ikke kræet gør som beskrevet i bogen.

 

Jeg er uddannet klikkerinstruktør i KLIK sammen med Korvis - og er helt enig i hvad hun er skrevet :)

KLIK forudsætter ikke noget hos hunden, fordi at basiskompetencerne netop opbygger de rammer som træningen hunden skal lære uanset om det er en hvalp eller en voksen hund der skal lære at træne eller træne efter anden metode. Og så rammerne er afsat rimelig fornuftigt, så begynder man at kigge på regulære færdigheder. Jeg kan godt lide at man bruger ordenligt tid på at lære værktøjerne inden de skal tages i brug, og det syntes jeg KLIK er med til. Og jeg elsker kontroldelen - selvkontrol er så fedt at arbejde med.

 

Mine hunde er så også blevet rigtige Crossoverhunde - eller faktisk burde jeg siger KLIK hunde. Det er en metode der passer eminent til dem, særligt den ældste på snart 7 år er blevet toptræningsmotiveret, hvilket tidligere var en stor udfordring bare at få hul igennem. Den frustration vi slåes med tidligere er helt væk.

Sigurd bliver mishandlet med en lille fristeøvelse.

DSC_5422.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...