Hop til indhold

Kaster op på tom mave


AnneMangetal
 Share

Recommended Posts

Det er så lidt underligt at ingen forholder sig til de beskrevne symtomer for hunde med mavekatar og dyrlægens anbefaling om faste og skånekost.

 

Påståelig. Ja, det er jeg, men ikke uden argumenter og henvisninger, der underbygger min påstand og mine erfaringer.

 

Jeg synes stadig, det I gør når i blot fodrer lidt mere/oftere, er symptombehandling, i stedet for at søge det reelle problem. Hvis hunden er syg, har dårlig fordøjelsessystem, kan det være nødvendigt, at fodre specielt og fordele maden over mange måltider. Men en sund og rask hund, skulle gerne have det godt og fungere godt også på tom mave op til et par dage. Kan den ikke det, ville jeg være bekymret.

 

Hvis I ikke er bekymrede og mener jeres hunde er 100% raske, så er det jo jeres sag og jeres hunde. Jeg siger ikke det er tåbeligt eller hul i hovedet, jeg er blot ikke enig.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 99
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det lyder helt ok. Du arbejder jo så også med en hund som ikke regnes for 100% sund og rask mht. fordøjelsen.

 

Det er vi enige i. Beaglen er jo en ret dybbrystet race - og det har man i hver fald i USA lavet undersøgelser på. Faktisk kalder man symptomet for Beagle kolik syndrom. Via facebook hvor jeg er medlem af forskellige grupper er det desværre ret udbredt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så lidt underligt at ingen forholder sig til de beskrevne symtomer for hunde med mavekatar og dyrlægens anbefaling om faste og skånekost.

 

Påståelig. Ja, det er jeg, men ikke uden argumenter og henvisninger, der underbygger min påstand og mine erfaringer.

 

Jeg synes stadig, det I gør når i blot fodrer lidt mere/oftere, er symptombehandling, i stedet for at søge det reelle problem. Hvis hunden er syg, har dårlig fordøjelsessystem, kan det være nødvendigt, at fodre specielt og fordele maden over mange måltider. Men en sund og rask hund, skulle gerne have det godt og fungere godt også på tom mave op til et par dage. Kan den ikke det, ville jeg være bekymret.

 

Hvis I ikke er bekymrede og mener jeres hunde er 100% raske, så er det jo jeres sag og jeres hunde. Jeg siger ikke det er tåbeligt eller hul i hovedet, jeg er blot ikke enig.

 

Men..... Det DU beskriver er mavekatar. Som ikke er det samme som for meget mavesyre. Du har stillet en diagnose, og har lavet en behandlingsplan. Hvis du var dyrlæge, ville det have en helt anden vægt, men du er jo bare en glad amatør som os andre. Men har for god ordens skyld ringet til dyrlægen, og venter på at han ringer tilbage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så lidt underligt at ingen forholder sig til de beskrevne symtomer for hunde med mavekatar og dyrlægens anbefaling om faste og skånekost.

 

Påståelig. Ja, det er jeg, men ikke uden argumenter og henvisninger, der underbygger min påstand og mine erfaringer.

 

Jeg synes stadig, det I gør når i blot fodrer lidt mere/oftere, er symptombehandling, i stedet for at søge det reelle problem. Hvis hunden er syg, har dårlig fordøjelsessystem, kan det være nødvendigt, at fodre specielt og fordele maden over mange måltider. Men en sund og rask hund, skulle gerne have det godt og fungere godt også på tom mave op til et par dage. Kan den ikke det, ville jeg være bekymret.

 

Hvis I ikke er bekymrede og mener jeres hunde er 100% raske, så er det jo jeres sag og jeres hunde. Jeg siger ikke det er tåbeligt eller hul i hovedet, jeg er blot ikke enig.

Jeg vil gerne have din forklaring på at Liva i de sidste 2 måneder+ overhovedet ikke har kastet op? Siden vi begyndte at give ekstra grønt til aften og natmåltid? Hvis hun havde mavekatar, er det så ikke lidt mærkeligt at der ingen symptomer er, overhovedet, så længe maven ikke går tom?

 

Og hverken min dyrlæge eller den vet.sygeplejerske jeg har snakket om, har sagt hun skulle fastes - tværtimod.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har fået Walther tjekket helt i bund netop pga af det du skriver PBC, MEN Walter fejler intet, han producerer bare for meget mavesyre når han er sulten, og det afhjælper vi simpelthen med at give en håndfuld foder inden sengetid og sætte hans foder lidt op til aften ;-)

 

Han er faktisk lige blevet tjekket her i sidste måned og han er tip top ;-)

 

Zeus kunne sagtens gå flere dage uden mad - han er bare altid sulten, men bliver ikke skidt hvis han ikke får noget at spise, det tror jeg - har aldrig prøvet det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne have din forklaring på at Liva i de sidste 2 måneder+ overhovedet ikke har kastet op? Siden vi begyndte at give ekstra grønt til aften og natmåltid? Hvis hun havde mavekatar, er det så ikke lidt mærkeligt at der ingen symptomer er, overhovedet, så længe maven ikke går tom?

 

Og hverken min dyrlæge eller den vet.sygeplejerske jeg har snakket om, har sagt hun skulle fastes - tværtimod.

 

Jeg synes det er indlysende. Du behandler jo hunden som syg og med store problemer med fordøjelsen. Det er den muligvis også, men det du gør forhindrer måske blot symptomerne (opkast) i at optræde og helbreder ikke hunden. måske kan den ikke helbredes og så gør du jo det rette - kronisk mavekatar eller hvad det nu er.

 

Men det er ikke nødvendigvis den måde man skal håndtere sin ellers sunde og raske hund på hvis den får opkast som beskrevet - tværtimod skal den måske lige have lidt tid uden mad så den stopper overproduktionen at mavesyre inden den igen fodres.

 

Der er jo en åbenbar risiko for at du og andre fodrer "produktionen" af mavesyre - og altså med vedvarende og konstant fodring ødelægger hundenes naturlige evne til at stoppe produktionen i perioder med fødemangel. MÅSKE, jeg ved det ikke, men tænker at det ikke kan være naturligt at en hund ikke kan fungere et par dage uden foder uden at få det dårligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

du har skrevet

 

PS. Oscar har et tyktarms problem - af en eller anden grund arbejder hans tyktarm langsommere.

 

Og det forklarer jo måske problemer du har, men andre mener jo vist at Deres hunde er 100% raske, men alligevel kaster op når de bliver sultne. Jeg mener ikke en 100% rask hund bør kaste op bare fordi den ikke har mad i maven. Altså "Kaster op på tom mave" - uanset at det ikke er unormalt, mener jeg det måske har en anden grund end blot "sult".

 

Du skriver da iøvrigt ikke at du har været ved dyrlæge med problemet "Kaster op på tom mave". Og det er vist det vi diskuterer.

 

Jeg synes symptomerne minder meget og mavekatar:

 

http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/m/mavekatar.aspx

 

Du har fat I noget. For hvorfor skulle en hund ikke kunne tåle at have tom mavesæk I 12 timer... det burde ikke være et problem kan man synes.

 

Jeg tror jeg gennem tiden har spurgt tre dyrlæger om det og svaret er enten mavekatar eller for meget mavesyre. Behandlungen for mavekatar har ikke virket på Sheila. Hun fortsætter med at kaste op så længe der ikke kommer mad I maven tit nok.

 

Forklaringen med for meget mavesyre er jo en forklaring der ikke siger noget om årsagen og derfor har du helt ret I at det er symptom behandling vi har gang I. Jeg eller dyrlægen kan bare desværre ikke andre. Udover syreneutraliserende midler.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er så lidt underligt at ingen forholder sig til de beskrevne symtomer for hunde med mavekatar og dyrlægens anbefaling om faste og skånekost.

 

Grunden til at jeg ikke forholder mig til den påstand, er at jeg ikke anser det for symptomer på mavekartar.. ;-) De gange jeg hos dyrlægen har fået diagnosticeret en hund med mavekartar, har den haft diarre og evt "almindelig" opkast, og ja, i de tilfælde har du helt ret i at behandlingen er faste og skånekost :-)

 

Men jeg anser simpelthen ikke opkast af ren galde, som mavekartar, slet ikke når det kun forekommer når der går mere end en vis tid i mellem hunden får mad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det er indlysende. Du behandler jo hunden som syg og med store problemer med fordøjelsen. Det er den muligvis også, men det du gør forhindrer måske blot symptomerne i at optræde og helbreder ikke hunden. måske kan den ikke helbredes og så gør du jo det rette - kronisk mavekatar eller hvad det nu er.

 

Men det er ikke nødvendigvis den måde man skal håndtere sin ellers sunde og raske hund på hvis den får opkast som beskrevet - tværtimod skal den måske lige have lidt tid uden mad så den stopper overproduktionen at mavesyre inden den igen fodres.

 

Der er jo en åbenbar risiko for at du og andre fodrer "produktionen" af mavesyre - og altså med vedvarende og konstant fodring ødelægger hundenes naturlige evne til at stoppe produktionen i perioder med fødemangel. MÅSKE, jeg ved det ikke, men tænker at det ikke kan være naturligt at en hund ikke kan fungere et par dage uden foder uden at få det dårligt.

Jeg vil simpelthen ikke stå på sidelinjen og se hende have det dårligt så længe, fordi jeg af princip mener hun skal fastes - når jeg ved at lidt mad i maven, får hende frisk igen. Og dyrlægen mener bestemt ikke hun har mavekatar og mener vi gør det helt rigtige ;-)

 

Og jeg tror det er meget normal at hunde som de er skabt i dag, og vant til at få foder jævnligt, kan blive skidt tilpas uden mad. De kan de andre af vores altså også.

Der var engang hvor jeg selv spiste meget lidt, det fik jeg det aldrig skidt over - det havde min mave vænnet sig til. Nu spiser jeg normalt, og bliver hurtig skidt tilpas hvis jeg går for længe uden mad - fordi min mave er vant til at få mad jævnligt. Og nej jeg tror heller ikke jeg har mavekatar :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så det er simpelthen forkert hvad netdyredoktor skriver?

 

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke har læst hvad netdyredoktor skriver, nu er det jo ikke aktuelt for mig mere, Cody er død og begravet for længst og ingen af mine nuværende hunde har nogle problemer. Så jeg forholder mig udelukkende til at de gange jeg hos dyrlægen har fået diagnosticeret en hund med mavekartar, har symptomet ikke bare været opkast af ren mavesyre, der har der været diarre og evt. "rigtig" opkast indvoldveret.

Men jeg kan da ikke afvise at opkast af ren mavesyre, som eneste symptom også diagnosticseres som mavekatar, i så fald synes jeg bare at det er en ret bred diagnose, og i det tilfælde synes jeg ikke at man kan afvise at der også kan være forskellige behandlingsmuligheder.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fået Walther tjekket helt i bund netop pga af det du skriver PBC, MEN Walter fejler intet, han producerer bare for meget mavesyre når han er sulten, og det afhjælper vi simpelthen med at give en håndfuld foder inden sengetid og sætte hans foder lidt op til aften ;-)

 

Han er faktisk lige blevet tjekket her i sidste måned og han er tip top ;-)

 

Zeus kunne sagtens gå flere dage uden mad - han er bare altid sulten, men bliver ikke skidt hvis han ikke får noget at spise, det tror jeg - har aldrig prøvet det ;-)

 

Hvis man har fodret en hvalp og hund 4 - 3 - 2 gange i døgnet i hele den liv - og første gang den kaster op pga overskydende mavesyre - bare fodrer lidt mere - er der så ikke en sandsynlighed for at man er meget godt på vej til - eller allerede har, ødelagt hundens evne til at stoppe produktionen af mavesyre, når der ikke er føde?

 

Jeg gav mine voksne hunde en fastedag førhen - og det er vist heller ikke ualmindelig, at men gør det hos rovdyr i Zoo. Det er der måske en grund til.

 

I hvert fald er et naturligt foder mønster, at rovdyr æder op mod 10% af deres kropsvægt når de lige har nedlagt bytte - fordøjer over flere dage og først går på jagt igen, når maven er tom.

 

Det kan man så vælge at sige er helt anderledes for vore unaturlige hunde eller man kan tage det udgangspunkt, at man lige prøver af, om ikke hunden selv kan regulere mavesyren - hvis vi giver dem lov - først ved at kaste overskydende mavesyre op - siden ved at stoppe produktionen.

 

En del jægere fodrer IKKE deres hunden om morgenen før en jagt. Og det mener de betyder at hunden klarer arbejdet bedre - lugtesansen skærpes og fysikken kan brudes fuldt ud til at løbe (ikke fordøje). Disse hunde præsterer fint på tom mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har fodret en hvalp og hund 4 - 3 - 2 gange i døgnet i hele den liv - og første gang den kaster op pga overskydende mavesyre - bare fodrer lidt mere - er der så ikke en sandsynlighed for at man er meget godt på vej til - eller allerede har, ødelagt hundens evne til at stoppe produktionen af mavesyre, når der ikke er føde?

 

Hvem siger også at det er det første man har gjort, første gang det nogensinde er sket? Det ser jeg sådan set ingen sige, det jeg ser er at folk gør det nu, fordi de har erfaret at det er det der virker og det der holder hunden frisk og tilpas, uden opkast, men det betyder jo altså ikke at man så snart hunden har kastet sin første mundfuld galde op nogensinde, har kylet en skovlfuld mad i gabet på den.. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem siger også at det er det første man har gjort, første gang det nogensinde er sket? Det ser jeg sådan set ingen sige, det jeg ser er at folk gør det nu, fordi de har erfaret at det er det der virker og det der holder hunden frisk og tilpas, uden opkast, men det betyder jo altså ikke at man så snart hunden har kastet sin første mundfuld galde op nogensinde, har kylet en skovlfuld mad i gabet på den.. ;-)

 

Det lyder lidt sådan. I hvert fald anbefaler ingen andre at lade dem faste lidt, men det kan jeg jo ikke svare på. Det må være andre der svarer.

 

Jeg har haft fine resultater med at lade hvalpe og hunde faste lidt, hvis de har haft den slags opkast, som vi vistnok taler om her.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder lidt sådan. I hvert fald anbefaler ingen andre at lade dem faste lidt, men det kan jeg jo ikke svare på. Det må være andre der svarer.

 

Jeg har haft fine resultater med at lade hvalpe og hunde faste lidt, hvis de har haft den slags opkast, som vi vistnok taler om her.

 

Ja det markerede er vist hele problemet her, vi taler ikke om helt det samme.. Hvis nogle af mine hunde kaster galde op sådan lige vupti, gør jeg heller ikke noget og hvis jeg gør, ja så faster jeg dem lidt. Men når Cody i sin tid gjorde det, var jeg slet ikke i tvivl om at det ikke var det rigtige at gøre med ham, i de siturationer, det var så tydeligt, at det var manglende mad i maven der gjorde det, så der var slet ingen tvivl om at han skulle have noget at spise. Men som sagt, giver jeg aldrig nogle af mine nuværende hunde mad, hvis de kaster galde op -eller kaster op i det hele taget, det kan godt være at det der kommer ud, er det samme som hos Cody, men siturationen er en helt anden. Og Cody har forøvrigt været omkring de 10 år, mindst, da han fik problemet, så jeg jeg er ret sikker på at det ikke er mig (eller tidligere ejer der havde ham til han fyldte 7 år), der havde "lært" hans mave at der skulle være noget i den for at den fungerede optimalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

sult eller manglende føde i maven nævnes ikke som grund til opkast her:

 

http://www.danske-dyreinternater.dk/min-hund-kaster-op#Opkast_eller_regurgitation

 

Men hvad siger dyrlægen. jeg går udfra at i hver fald nogen af jer har talt med dyrlæge om dette problem?

 

Ja gad vide om alle taler om det samme i denne tråd. Jeg linkede tidligere til en side med grunde til opkast, men sult eller tom mave var ikke en af dem.

 

Jeg tror jeg har opfattet det som beskrevet i Netdyredoktor:

 

Men som regel er det mest hvidt skum og gul/grøn, sej mavesaft.

 

http://www.netdyredoktor.dk/hund/sygdomsleksikon/m/mavekatar.aspx

 

Altså ikke kun galde men mere som mavesafter = mavesyre som ikke gør godt i en ellers tom mave - derfor opkast. Jeg tror ikke hundene kaster opå pga sult, men fordi de har mavesafter i maven som er generende fordi der ikke er føde at fordøje - derfor kaster de det op - og stopper produktionen indtil der kommer mand igen. det er helt naturligt, tror jeg. ikke en syg hund, bare en der skal af med lidt overskydende safter fra en urolig mave, som jeg derfor vil give lidt ro = faste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg talt med dyrlægen. Hans svar var, at det ikke lød som mavekatar, af den simple grund, at det med stor præcision kan forudsiges hvornår hunden kaster op (når maven er tom). Han siger at det enten er for stor produktion af mavesyre (som 7-10 % af alle hunde lider af) eller problemer med lukkemusklen - eller en kombination. Den nemmeste måde at regulere den med mavesyren, er at sørge for at der er mad i maven hele tiden. Mange forskellige ting kan udløse dette, ligesom ved mennesker, så man er nødt til at prøve sig lidt frem. Bliver det slemt, skal hunden have syredæmpende medicin, for at der ikke skal komme varige skader på spiserøret. Jeg fik helt og aldeles forbud mod faste!

 

Han nævnte at jeg kunne prøve at stoppe med rapsolie, og i stedet give lakseolie igen. Han har åbenbart oplevet flere hunde der reagerer på rapsolie (som ellers både er koldpresset og øko). Så fra d.d. stopper jeg med rapsolie (holder lige en pause med olien generelt), og så sørger jeg for at der er lidt i hendes mave.

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant, men ikke meget forklaring på hvorfor der overproduceres mavesyre? bare at op mod 10 % af vore hunde gør det. Hmm... . Heller ingen ideer til hvordan man stopper overproduktionen? udover måske raps olie. det gav jeg en periode, nu giver jeg lakseolie.

 

Tak for info og debat. Det er det forum skal kunne - gøre os klogere.

 

Havde eller lige fundet dette link, men det må jo så også væe noget helt andet for de anbefaler også faste

 

http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=293

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessant, men ikke meget forklaring på hvorfor der overproduceres mavesyre? bare at op mod 10 % af vore hunde gør det. Hmm... . Heller ingen ideer til hvordan man stopper overproduktionen? udover måske raps olie. det gav jeg en periode, nu giver jeg lakseolie.

 

Tak for info og debat. Det er det forum skal kunne - gøre os klogere.

 

Jeg spurgte til hvorfor, og han sagde at man ikke helt ved det, men det er nok noget med foderet. Han opfordrede mig til stor variation - det synes jeg nu også at hun får. Men jeg googlede lige, og hos mennesker ligger tallet nogenlunde lige så højt:hmm: Men nu ser jeg om stop for vegetabilsk olie og flere fibre er vejen frem.

 

 

Er der nogen der kan greje hvad forskellen er på lakse- og rapsolie? Altså om det kan have en effekt? Jeg skiftede fra lakseolie til raps stort set samtidig med at hendes mave begyndte at bøvle. Men der var jo så både orm og foderskift samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther har ikke altid haft det sådan, han går mod de ti år og det er nok 2-3 år siden det startede, og det ER fordi han er sulten hans mave knurrer og er simpelthen gået sukkerkold.

 

Anne jeg er helt stoppet med at give olie, og det er længere og længere imellem at Walther ikke kaster op. Jeg aner ikke om det kan hjælpe Dorit eller har hjulpet Walther, men vi er stoppet for et ½ års tid siden tror jeg.

 

Og nej jeg kaster ikke foder i gabet på Walther når han kaster op ;-) der er meget stor forskel på om han "kaster op kaster op" - eller om det er pga sult han kaster op ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg spurgte til hvorfor, og han sagde at man ikke helt ved det, men det er nok noget med foderet. Han opfordrede mig til stor variation - det synes jeg nu også at hun får. Men jeg googlede lige, og hos mennesker ligger tallet nogenlunde lige så højt:hmm: Men nu ser jeg om stop for vegetabilsk olie og flere fibre er vejen frem.

 

 

Er der nogen der kan greje hvad forskellen er på lakse- og rapsolie? Altså om det kan have en effekt? Jeg skiftede fra lakseolie til raps stort set samtidig med at hendes mave begyndte at bøvle. Men der var jo så både orm og foderskift samtidig.

 

så du det nye link jeg havde fundet og tilføjet - http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=293

 

der er et par ideer i, men måske er det noget hel andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

så du det nye link jeg havde fundet og tilføjet - http://www.centerdyreklinik.dk/page.asp?page_id=293

 

der er et par ideer i, men måske er det noget hel andet?

 

Det var stort set det dyrlægen sagde der skulle ske, hvis ikke hendes syre kan reguleres med kosten.

 

Men stener virkelig over det med laks kontra raps:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sjovt nok anbefaler dette link jo at starte med faste 6-24 timer for at skåne spiserøret.

 

Det er også lidt mærkelig for man skulle vel tro at olie under alle omstændigheder vil kræve syre til omsætning laks eller rask.

 

Jeg tror faktisk jeg ville minimere fedt og olie i en periode, men det har du jo vist også gjort i og med du prøver Senior kost - der er som regel under 10% fedt i.

 

Jeg får sur mave af rødvin. Det giver du hende ikke vel? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men sjovt nok anbefaler dette link jo at starte med faste 6-24 timer for at skåne spiserøret.

 

Det er også lidt mærkelig for man skulle vel tro at olie under alle omstændigheder vil kræve syre til omsætning laks eller rask.

 

Jeg tror faktisk jeg ville minimere fedt og olie i en periode, men det har du jo vist også gjort i og med du prøver Senior kost - der er som regel under 10% fedt i.

 

Jeg får sur mave af rødvin. Det giver du hende ikke vel? :-)

 

Nu faster hun jo gerne 8-10 timer om natten - og det er så dér problemet opstår. Igen, problemet opstår ved faste. Som Sittos hunde, vil hun ikke spise andet end græs når det kommer dertil, og så kaster hun op igen. Det ser jeg ikke som en holdbar løsning. Og det gjorde min dyrlæge heller ikke.

 

Ingen rødvin til hende for tiden (selvom hun sgu godt kan virke lidt bims:lol:), men tror du har ret i den med at holde tilbage med fedt i en periode:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...