Hop til indhold

Hvad betyder A ?


Gryn
 Share

Recommended Posts

Ja enten HD (om hunden har anlaeg for hofteledsdysplasi) eller maaske optigen (som er en dna test for oejensygdomme) hvilken race var det?

 

Puddel. de testes jo for øjensygdom, og de fotograferes vel for løse knæ. det er jo desværre en skavank hos racen.

Med hensyn til knæ vil jeg have den ene forældre er 0 og den anden max 1.

Hvordan finder jeg ud af hvad forældrene er?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var inde på en opdrætters hjemmeside for at se på hvalpe. Her stod at begge forældre er A hunde. Hvad betyder det?

 

A kan betyde så meget. Det bedste ville være, om du gav et link til den side, hvor du har set det.

 

M.h.t. Hofteledsdysplasi (HD) så er "A" en betegnelse for "ingen tegn på HD". "B" er HD i let grad, og C og D skal man holde sig fra.

 

For at forvirre lidt, så er der også en sygdom, der hedder Albueledsartrose (AA) som de samme racer tit bliver kontrolleret for.

 

Og så KAN "A" være noget med markprøver eller lignende...

 

Det ville være rart at vide hvilken race, der er tale om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg var inde på en opdrætters hjemmeside for at se på hvalpe. Her stod at begge forældre er A hunde. Hvad betyder det?

 

A kan betyde så meget. Det bedste ville være, om du gav et link til den side, hvor du har set det.

 

M.h.t. Hofteledsdysplasi (HD) så er "A" en betegnelse for "ingen tegn på HD". "B" er HD i let grad, og C og D skal man holde sig fra.

 

For at forvirre lidt, så er der også en sygdom, der hedder Albueledsartrose (AA) som de samme racer tit bliver kontrolleret for.

 

Og så KAN "A" være noget med markprøver eller lignende...

 

Det er en Puddel, de bliver testet for øjensygdom og løse knæskaller. Mener kun Storpudlen testes for HD

 

Det ville være rart at vide hvilken race, der er tale om...

Link til indlæg
Del på andre sites

Giv et link til den side, du har set "A"'et på... A kan stå for så meget...

 

Hvis det er i en DKK-stambog, så kan du gå ind på "Hundeweb" og finde lige netop DEN hund. Der er så regsitreret, hvad de forskellige undersøgelser har vist.

Og man kan let og elegant se det samme for forældre og evt. afkom...

 

OG udstillingsresultater...

 

Det eneste, man behøver, er hundens stambogsnummer...

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632

 

Klik på "hundedatabasen"..

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Huu.. Jeg kan ikke finde nogen grunde til at kalde hundene "A-hunde"..

De er IKKE undersøgt for HD og AA, og det skal de heller ikke være.

 

De er undersøgt for øjensygdomme, --dels efter internationale standarder (ECVO) og der er ikke påvist nogen øjensygdomme.

Og så er de begge DNA-testet fri for arvelig PRA, der er en øjensygdom, der tit først viser sig senere i livet.

 

Så de er undersøgt i "hovede og r..".

"mors" stambogsnummer er 00582/2003

Og "fars" stambogsnummer er 03552/2004

hvis du selv vil kikke på deres aner..

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632

 

Du klikker på "DKK hundedatabasen".

Så klikker du på "Avanceret søg", og så kan du indsætte stambogsnummer (Registreringsnummer).

 

De samme to hunde har fået et kuld hvalpe før, men desværre har ejerne ikke hverken fået dem undersøgt for øjensygdomme eller ladet dem udstille... øv. DET kunne ellers være interessant at se, hvordan helsøskende klarer sig i livet. Det kuld er nu et par år gamle...

 

 

---Og så er hundene opfodret med "Olivers"... :lol: DET kan jeg godt lide! Det skal nok blive alletiders hvalp!

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Huu.. Jeg kan ikke finde nogen grunde til at kalde hundene "A-hunde"..

De er IKKE undersøgt for HD og AA, og det skal de heller ikke være.

 

De er undersøgt for øjensygdomme, --dels efter internationale standarder (ECVO) og der er ikke påvist nogen øjensygdomme.

Og så er de begge DNA-testet fri for arvelig PRA, der er en øjensygdom, der tit først viser sig senere i livet.

 

Så de er undersøgt i "hovede og r..".

"mors" stambogsnummer er 00582/2003

Og "fars" stambogsnummer er 03552/2004

hvis du selv vil kikke på deres aner..

 

http://www.hundeweb.dk/dkkcm/public/openIndex/view/list_side1.html?ARTICLE_ID=1164742020632

 

Du klikker på "DKK hundedatabasen".

Så klikker du på "Avanceret søg", og så kan du indsætte stambogsnummer (Registreringsnummer).

 

De samme to hunde har fået et kuld hvalpe før, men desværre har ejerne ikke hverken fået dem undersøgt for øjensygdomme eller ladet dem udstille... øv. DET kunne ellers være interessant at se, hvordan helsøskende klarer sig i livet. Det kuld er nu et par år gamle...

 

 

---Og så er hundene opfodret med "Olivers"... :lol: DET kan jeg godt lide! Det skal nok blive alletiders hvalp!

 

Mange tak for hjælpen. Moderen til hvalpene er fra en opdrætter jeg har kig på til den hvalp vi skal have.

Hvordan fandt du ud af deres stambogsnummer?

Endnu en gang tak for hjælpen, :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Stambogsnumrene fandt jeg på DKK's side.

Man kan indtaste navnet på en hund, og så får man en liste over alle hunde, der hedder det.

Eller bare en del af navnet plus stjerne, --hvis man ikke er helt sikker på hvordan det staves.. Og så får man en hel liste af hunde.

 

I stedet for at indtaste navn, valgte jeg racen mellempudel, og så fik jeg hele listen af registrerede mellempudler i Danmark, -jeg tror, der var 1001 stk. --Og så kunne jeg finde mor og far på listen. Der stod også deres stambogsnummer. Klikker man på det, så får man hele stambogen. Og hver navn i stambogen kan man klikke på...

Og for hver hund er der oplysninger om parringer, hvalpe, søskende, udstillinger, helbredsundersøgelser, mentaltests og prøver.

 

Så der er rigtig mange informationer når man har fundet ud af at bruge siden..

Link til indlæg
Del på andre sites

Stambogsnumrene fandt jeg på DKK's side.

Man kan indtaste navnet på en hund, og så får man en liste over alle hunde, der hedder det.

Eller bare en del af navnet plus stjerne, --hvis man ikke er helt sikker på hvordan det staves.. Og så får man en hel liste af hunde.

 

I stedet for at indtaste navn, valgte jeg racen mellempudel, og så fik jeg hele listen af registrerede mellempudler i Danmark, -jeg tror, der var 1001 stk. --Og så kunne jeg finde mor og far på listen. Der stod også deres stambogsnummer. Klikker man på det, så får man hele stambogen. Og hver navn i stambogen kan man klikke på...

Og for hver hund er der oplysninger om parringer, hvalpe, søskende, udstillinger, helbredsundersøgelser, mentaltests og prøver.

 

Så der er rigtig mange informationer når man har fundet ud af at bruge siden..

 

1000 tak for hjælpen, nu er jeg blevet det klogere.

Vores hundetræner vil også gerne have en Mellem-puddel, så vil da lige videregive info til hende.

Jeg tager rundt på udstillinger, regner med det er en god idé. Jeg ser nemlig også på hvordan ejer håndterer hundene.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Med hensyn til knæ vil jeg have den ene forældre er 0 og den anden max 1.

Hvordan finder jeg ud af hvad forældrene er?

 

Hundene skal være undersøgt for patella luxation hos dyrlægen. Der kan/bør skrives en officiel patella status for hundene. Blanketten fra DKK kan ses her:

http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Patellastatus_rekvisition.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...