Hop til indhold

Transportburs-træning


Murphy
 Share

Recommended Posts

Min mand ser helst at Murphy skal være i et bur bag i bilen...

Men hvornår og hvordan starter jeg, så det bliver en positiv oplevelse?

 

Jeg har tænkt mig, at tage buret ind i stuen og bur-træne lidt der, så han bliver fortroligt med det... Hvilket jeg håber ikke bliver svært, da han har haft erfaring med kravlegård og åben bur fra sælger...

 

Men når det så kommer til bilen, skal jeg så bare springe ud i det, eller bur i en slukket bil og "hygge" med åben låge og godbidder?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er tvingende nødvendigt at mine hunde elsker deres bure. Jeg kører land og rige rundt med dem til prøver og konkurrencer, kurser og besøg. Og de er i bure i mange, mange timer når jeg er til stævne, eller har dem med på arbejde.

 

Jeg har bure stående i stuen. I starten får hundehvalpen alle lækkerier og mad inde i buret, ligesom hun blev lagt derind når hun faldt i søvn. Derudover sov hun i buret med døren lukket om natten, ved siden af min seng. Nu hvor hun er renlig står buret åbent om natten, men hun går selv derind når vi går op i seng og sover der hele natten. Kommer først op i sengen (hvor de to andre vælger at sove) om morgnen. Burene i stuen bruges til at spise lækkerier i, til at lege indeni og til sove i. Derudover så leger vi "find dit bur" lege. Hvor jeg "gejler" dem op, som i: "Er i klaaaaaar? er i klaaaaaar?" osv. og så råber jeg "BUR" og så gælder det om, at finde sig et bur hver :lol: når man er i buret, skal man vente derinde, så kommer jeg og deler kiks ud.

 

Jeg kan anbefale Susan Garretts "Crate Games" video. Jeg har desværre lånt til en eller anden, som ikke har leveret den tilbage, så jeg kan ikke tilbyde at låne den til dig. Men den er en fin guide til "elsk dit bur".

 

Samme ting med buret i bilen. Hver gang man går ind i det får man en kiks. Og hvis man blive siddende, mens lågen er åben, bliver man belønnet. Mine skal vente på "værsgo" før de må hoppe ud.

 

10888877_10152689316262054_5483610430441854062_n.jpg

310136_10151510537272054_664222875_n.jpg

321454_10150292107517054_1566207_n.jpg

11149423_10152955522522054_7259141258487809999_n.jpg

10888812_10152703668637054_6877594158492061144_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gør ofte det (ved hunde med uvilje til mod bur) at jeg lægger guf i buret og så lukker lågen. Så står hunden der og vil ind til gufferne uden at kunne, det giver sådan en øv stemning, så når jeg åbner lågen, styrter hunden ind.

 

Jeg dropper flere guffer og før hunden har nået at tage alle trækkes den ud og lågen lukkes. På denne måde opbygges der en stor lyst til at komme ind i buret.

 

Med hvalpe er det en anden sag, som kan tages mere naturligt som det Amocca beskriver

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er upedagogisk ;) mine hunde er altid i bur når vi kører, jeg åbner buret, griber hvalpen og stopper den ind sammen med en guf, så kører jeg til træning hvor alt det sjove sker;) har endnu aldrig haft en hund som ikke elskede sit bur efter 2-3 ture på træningspladsen ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er upedagogisk ;) mine hunde er altid i bur når vi kører, jeg åbner buret, griber hvalpen og stopper den ind sammen med en guf, så kører jeg til træning hvor alt det sjove sker;) har endnu aldrig haft en hund som ikke elskede sit bur efter 2-3 ture på træningspladsen ;)

 

Jamen jeg er såmænd også upædagogisk ved siden af min pædagogiske træning :lol: Alle køreture, lige fra hvalpen afhentes, er i buret og det samme når den skal sove om natten. Det er nødvendigt, da træningen jo ikke er overstået på en time, men man skal jo nu engang sove og ud at køre osv. Så det bliver et mix.

Redigeret af Amocca
Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen jeg er såmænd også upædagogisk ved siden af min pædagogiske træning :lol: Alle køreture, lige fra hvalpen afhentes, er i buret og det samme når den skal sove om natten. Det er nødvendigt, da træningen jo ikke er overstået på en time, men man skal jo nu engang sove og ud at køre osv. Så det bliver et mix.

Helt enig, jeg tror altså nogen gange vi skal passe på ikke at gøre ting sværere end de er;) nogen ting skal bare være;) mine hunde skal med på træningspladsen og jeg kan ikke vente i flere uger;) mine hunde skal også børstes, de skal have tørret poter, de skal kunne være i bur m.m det bruger jeg ikke timer på, det er bare sådan og bliver gjort fra starten og alle de hunde jeg har haft har venner sig til det jeg har budt dem på ganske få gange, jeg børster ikke i timer de første gange, men jeg tager bare ved og børster uanset hvalpens protest;) i starten få min og tiden øges ret hurtigt, det samme med bur i bil, i starten er det turen til træningspladsen 15 min, senere bliver det længere ture;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt enig, jeg tror altså nogen gange vi skal passe på ikke at gøre ting sværere end de er;) nogen ting skal bare være;) mine hunde skal med på træningspladsen og jeg kan ikke vente i flere uger;) mine hunde skal også børstes, de skal have tørret poter, de skal kunne være i bur m.m det bruger jeg ikke timer på, det er bare sådan og bliver gjort fra starten og alle de hunde jeg har haft har venner sig til det jeg har budt dem på ganske få gange, jeg børster ikke i timer de første gange, men jeg tager bare ved og børster uanset hvalpens protest;) i starten få min og tiden øges ret hurtigt, det samme med bur i bil, i starten er det turen til træningspladsen 15 min, senere bliver det længere ture;)

 

På mange måder er jeg helt enig. Halsbånd, seler, dækkener, sko, klippe negle osv. det er bare noget man skal. færdig bum. Vil gerne være pædagogisk, men nogle ting er bare som de nu engang er :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Alfen: det har du nok ret i... Jeg er nok også bare mere forhippet på, at alt skal være "perfekt" denne gang... Min tidligere hund, Charlie, havde flere issues (reddet fra dårlig sælger).. Det førte til tider uudholdelig samvær med ham... Og jeg er vel nok bare bange for at gøre noget forkert og besværliggøre samværet med Murphy...

 

Så nu skal jeg fokusere på at slappe af og bare nyde hvalpe-tiden... Og huske på, at Murphy ikke er Charlie... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde buret i køkkenet et par dage hvor vi smed lidt guffer derinde og han lærte det at kende og så røg det ellers ud i bilen! Han kunne få lidt guffer mens vi kørte (gulplade bil så kunne nemt nå derom) og ellers gjorde vi ikke det store! :)

 

han elsker sit bur og bilen generelt! Bilen er jo lig med ud og have det sjovt :)

Så jeg gjorde ikke sådan det store nr ud af det :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg er nok som Amocca og Alfen når det kommer til bur i bilen.

 

Vi gjorde det at vi satte hvalpen ind bag i bilen med åben låge, han fik et par godbidder, og jeg satte mig ind ved siden af. Næste dag gjorde vi det samme med lukket låget og tror næsten dagen efter igen kørte vi en meget kort tur.

 

Der sker som regel altid noget sjovt for hunden når de skal med ud at køre så de elsker bilen og buret. Bare vi kører bilen ud så skal Zeus ud og sidde i buret. Han sidder så bare og kigger ud på vejen gennem hegnet. Han elsker det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...