Hop til indhold

Hjælp - Alene-hjemme-problemer


TrineBF
 Share

Recommended Posts

Køb sådan et vandsprøjte halsbånd som sprøjter på den når den gør!!

 

Hvorfor? Hvordan tænker du at det vil løse hvalpens problem???

 

Skide godt! Det skal nok hjælpe:5up:

 

Hold da op... sikke er dårligt råd at give på et forum, hvor man endda står i en problematik omkring en hvalp, der er utryg. Gjorde du det her, ved min hund ville han bide på stedet. Tænk dig godt om med den slags råd - nu følger jeg ikke dit råd, fordi jeg ved bedre end at gøre den slags, men sad der en mindre erfaren ejer og læste dette, kunne vedkommende risikere at gøre det - og, har man en hund som min, blive bidt af sin hund. Så den slags råd bør ikke en gang gives i spøg

 

Ja for fanden... eller et med strøm i?

 

ironi kan forekomme! :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu heller ikke til alle de muligheder med halsbånde m.v. med forskellige funktioner.. Hun skal gerne lære at lade være med at gø på en naturlig måde i form af tryghed og øget selvstændighed..

Vi har brugt børnegitter, så hun nu er i vores gang, køkken og badeværelse. Når vi så sidder i vores stue og spiser m.v., er hun i gangen, hvor hun kan kigge ind på os. Så længe hun er træt og mæt, går det okay :-) Idag gik jeg ud af hoveddøren i 4 min og stod på den anden side - der havde hun fået en flaske med huller og godbidder i. Da jeg kom ind 4 min efter legede hun stadig og havde ikke reageret på, jeg gik..

Er det ligemeget, at hun som sådan ikke "registrerer", at hun er alene grundet hun er aktiveret med et eller andet? Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun vil blive ked af det, når flasken er Tom og hun så opdager, at hun er alene. Men er det en fin nok fremgangsmåde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu heller ikke til alle de muligheder med halsbånde m.v. med forskellige funktioner.. Hun skal gerne lære at lade være med at gø på en naturlig måde i form af tryghed og øget selvstændighed..

Vi har brugt børnegitter, så hun nu er i vores gang, køkken og badeværelse. Når vi så sidder i vores stue og spiser m.v., er hun i gangen, hvor hun kan kigge ind på os. Så længe hun er træt og mæt, går det okay :-) Idag gik jeg ud af hoveddøren i 4 min og stod på den anden side - der havde hun fået en flaske med huller og godbidder i. Da jeg kom ind 4 min efter legede hun stadig og havde ikke reageret på, jeg gik..

Er det ligemeget, at hun som sådan ikke "registrerer", at hun er alene grundet hun er aktiveret med et eller andet? Jeg er slet ikke i tvivl om, at hun vil blive ked af det, når flasken er Tom og hun så opdager, at hun er alene. Men er det en fin nok fremgangsmåde?

 

Ja det er korrekt - man siger som den gyldne regel, at er hunden aktiveret de første 20 min efter man går, så sover de resten af tiden, hvis de har lært det gradvist, og du kan tro hun opdager du går :) Vi tror ikke de ser det, men ork joh de ser ALT. Du kan se en video af min træning med min hund her, som jeg har overtaget. Jeg filmer det hele, og dette er fjerde gang han forlades. Han opdager jeg går, som du kan se - men han er ligeglad og vender retur til maden og aktiveringen. Han ved jeg kommer igen. Sådan skal det være

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er korrekt - man siger som den gyldne regel, at er hunden aktiveret de første 20 min efter man går, så sover de resten af tiden, hvis de har lært det gradvist, og du kan tro hun opdager du går :) Vi tror ikke de ser det, men ork joh de ser ALT. Du kan se en video af min træning med min hund her, som jeg har overtaget. Jeg filmer det hele, og dette er fjerde gang han forlades. Han opdager jeg går, som du kan se - men han er ligeglad og vender retur til maden og aktiveringen. Han ved jeg kommer igen. Sådan skal det være

 

 

det er jeg ikke helt enig i, min oplevelse er at hunden er optaget af det lækre kødben/aktiverings dut x stykke tid, og kommer i tanke om at de er alene og bliver ulykkelig.

Jeg er præcis i den situation lige pt. med min hund.

Hun fik et lækkert kødben, guffede løst og derfor hørte jeg ikke at hun faktisk blev rigtig ulykkelig på et tidspunkt, det er så blevet forværret og jeg har måtte starte forfra igen.

Jeg er så begyndt at filme hende og har kunne se at hun hyler/piber de første 15-20 min. og holder så pause i et stykke tid, men har efterfølgende perioder hvor hun hyler/piber igen.

Hun er altid stille når jeg er kommet hjem (bor på 4. sal så ved at i hvert fald den tid det tager at komme op, der er hun stille)

 

Til Ts. Jeg har desværre ingen gode råd som ikke allerede er kommet frem.

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jeg ikke helt enig i, min oplevelse er at hunden er optaget af det lækre kødben/aktiverings dut x stykke tid, og kommer i tanke om at de er alene og bliver ulykkelig.

Jeg er præcis i den situation lige pt. med min hund.

Hun fik et lækkert kødben, guffede løst og derfor hørte jeg ikke at hun faktisk blev rigtig ulykkelig på et tidspunkt, det er så blevet forværret og jeg har måtte starte forfra igen.

Jeg er så begyndt at filme hende og har kunne se at hun hyler/piber de første 15-20 min. og holder så pause i et stykke tid, men har efterfølgende perioder hvor hun hyler/piber igen.

Hun er altid stille når jeg er kommet hjem (bor på 4. sal så ved at i hvert fald den tid det tager at komme op, der er hun stille)

 

Til Ts. Jeg har desværre ingen gode råd som ikke allerede er kommet frem.

 

Lyder som om der er nogle steder du er gået for hurtigt frem. Hvordan træner du det?

 

Som du kan se i tråden om Aslan så kan jeg gå fra ham for KORT tid i starten. Den var ny for mig. Man lærer hele tiden - ikke to er ens

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder som om der er nogle steder du er gået for hurtigt frem. Hvordan træner du det?

 

Som du kan se i tråden om Aslan så kan jeg gå fra ham for KORT tid i starten. Den var ny for mig. Man lærer hele tiden - ikke to er ens

Hvad mener du med for kort tid?

Jeg er startet med at gå ud af døren og ind igen med det samme og så øge tiden. Der gik ca. 14 dage hvor det virkede fint, men så en dag hylede hun med det samme, efterfølgende prøvede jeg at filme hende og der var resultatet som beskrevet i det andet indlæg.

Jeg er så startet forfra med kun at gå udenfor døren i få sekunder og så øge.

Hun reagere ikke på at jeg tager i døren mm. samtidig øver jeg ro i andet rum end det jeg er i og det tager hun super fint og ligger sig og sover. Hun søger også ofte ind i et andet rum for selv at ligge sig, så tænker ikke at det er seperations angst (heldigvis)

Håber det løser sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du med for kort tid?

Jeg er startet med at gå ud af døren og ind igen med det samme og så øge tiden. Der gik ca. 14 dage hvor det virkede fint, men så en dag hylede hun med det samme, efterfølgende prøvede jeg at filme hende og der var resultatet som beskrevet i det andet indlæg.

Jeg er så startet forfra med kun at gå udenfor døren i få sekunder og så øge.

Hun reagere ikke på at jeg tager i døren mm. samtidig øver jeg ro i andet rum end det jeg er i og det tager hun super fint og ligger sig og sover. Hun søger også ofte ind i et andet rum for selv at ligge sig, så tænker ikke at det er seperations angst (heldigvis)

Håber det løser sig.

 

Min har heller ikke angst - han vil bare med! Og er vant til det gennem tre år i tidligere hjem dvs en vane og manglende træning er årsagen her. Tidligere ejer har ikke haft behov for at lære ham det.

 

Det jeg fandt ud af forleden er, at hvis jeg sætter kriterierne for lavt så stresser han op og piber som besat, fordi rammerne er for løse i træningen. Normalt lader jeg hunden selv tilvælge roen - det kan han ikke altid endnu. Men hvis jeg siger - gå hen og læg dig, du skal blive her - bestemt men venligt, så ser han trist ud, men lægger sig og kan lades alene i seks timer, mens jeg er ude af syne men i huset.

 

Ang forlad hjemmet træningen så har jeg fundet ud af, at alle triggerne skal udvandes - det har jeg så gjort - dvs tage jakke på og se tv, tage nøglerne og gå i bad osv - tage tingene og placerede dem uden for kontekst, så de mister deres værdi som signal til ham om, at nu skal vi ud og gå/træne/lege. En af de største triggere er hoveddøren, der røres, håndtag, der trykkes og dør, der åbnes og lukkes. Han har samme stress reaktion ved hoveddør som havedør - den sidste går jeg aldrig ud af - men han gør og han elsker haven - ergo - det er ikke separationsangst - det er fordi Aslan VIL med - og han er viljestærk af pommern til den lille hvide pelsting :)

 

Så det har jeg trænet massivt. Samtidig er jeg begyndt at vente med at gå ud med ham før han er i ro. Dvs jeg gør klar - og så sætter jeg mig ned og åbner måske Hundeforum og læser lidt. Så lægger han sig, og så går vi ud. Men først når han er i ro ved døren, før han går igennem den. Her sidder han helt på tæerne, så her sætter jeg mig og venter indtil han er rolig - at blive på threshold kaldes det - se fx her

- og hvis jeg har travlt aer jeg roen frem. Når kroppen afslappes, så går vi ud. Det virker - han er allerede mere rolig nu.

 

Endelig fandt jeg ud af, at han stresser, hvis jeg går ind og ud og ind og ud, eller kun er væk i alt under 4 minutter - dette er ikke normalt sådan jeg ville sige til folk, at de skal gøre, men herhjemme skulle jeg fra start aktivere osv som du kan se i klippet også forlade ham i mindst 6 minutter før at undgå en stressreaktion fra ham. Kom jeg retur efter 15 sekunder, så skreg han op. Jeg forsøgte at gå kortere tid - 10 sekunder - hunde var helt tosset. Så satte jeg mig ned og tænkte - så gik jeg fire minutter - lidt mere rolig hund... hmmmm.... så tog jeg min bil og kørte i 6 minutter dvs jeg tog et enormt spring - og du kan se filmen herover - dejlig ro - taget i betragtning, at dette er første gang han forlades helt og at der går 6 minutter - dvs han er meget mere rolig på denne måde. I dag fortsætter jeg derfor - jeg overvejer at tage en chance og køre i 15 minutter. Igen ikke noget jeg ville anbefale folk normalt, men med denne hund er det at jeg vader ud og ind stressende, fordi han altid stresser når vi går ud og ind sammen. Det forstyrrer derfor hans alene hjemme træning, hvis jeg går for langsomt frem. Jeg skal nok filme i dag, når jeg kører, så må vi se om jeg går for hurtigt frem eller ej - gør jeg det må jeg tilbage på de 6 minutter og bygge op langsommere

 

Måske kan du bruge dette til noget med din hund? I tråden om Aslans træning er der en anden bruger med en hund magen til min hvad angår denne træning. Det var nyt for mig - jeg siger altid til folk, at hvis hunden piber skal de gå langsommere frem - så jeg er helt høj over denne opdagelse, fordi jeg er indlæringsnørd :mrgreen: Det siger lidt om hvorfor det kan være så pokkers svært at lære dem...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er virkelig spændende og rart at læse jeres indlæg + se videoer, så man kan læse/se andres fremgangsmåder :-).

Idag var Ella stærkt optaget af sit ben og var alene i 8 minutter. Hun kiggede lige kort op, da jeg gik ind ad hoveddøren igen - men ellers ingen reaktion.. Imorgen vil jeg forsøge med 12 min - stadig hvor hun skal hygge sig med sit ben med leverpostej..

Men frygter dog stadig lidt, at hendes guf er færdigt, for så vil hun sikkert pive :-). Håber, hun snart kommer dertil, hvor hun vil ligge sig ned at sove bagefter..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det sværeste punkt - hvor de lægger sig :) Aslan har de seneste to dage lagt sig KORT ned et par gange. Det er starten. Lige der skal man være meget varsom. Kommer man for tidligt er det lidt irriterende, kommer man for sent er det lidt irriterende - dog er hunden nået til et sted, hvor den har mange gode oplevelser i bagagen, så der sker ikke skade som sådan - det sætter bare en lidt tilbage og er svært at ramme :D Du kan se min tråd med videoer her i Adfærd - jeg laver også fejl, for det er jo meget svært at se, hvornår man skal komme igen, når hunden ikke er at se for en :D Det er meget gefuhl den her træning

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det sværeste punkt - hvor de lægger sig :) Aslan har de seneste to dage lagt sig KORT ned et par gange. Det er starten. Lige der skal man være meget varsom. Kommer man for tidligt er det lidt irriterende, kommer man for sent er det lidt irriterende - dog er hunden nået til et sted, hvor den har mange gode oplevelser i bagagen, så der sker ikke skade som sådan - det sætter bare en lidt tilbage og er svært at ramme :D Du kan se min tråd med videoer her i Adfærd - jeg laver også fejl, for det er jo meget svært at se, hvornår man skal komme igen, når hunden ikke er at se for en :D Det er meget gefuhl den her træning

 

Hvordan går det med Aslan nu? :-) Har han lagt sig mere ned ved de seneste træninger?

 

Jeg er helt begejstret - Vi er nu oppe på 20 min :banan:. Og da vi kom ind efter de 20 min, hilste hun lige kort og gik så over og sove igen :D.

Hun er begyndt at få en kong med leverpostej, den er hun færdig med efter 7-10 min, her begynder hun at pive lidt (ikke en høj hylen som i starten), efter 10-15 sek stopper hun og ligger sig til at sove :) Vi har så valgt at gå ind idag efter 20 min for, at vi stadig langsomt øger, men idag ville vi sagtens kunne have ventet yderligere.. Men imorgen skal vi prøve 30 min :)

Vi sidder i vores opgang i mellemtiden, så vi kan høre hende hele tiden samt kigge lidt igennem dørsprækken indimellem ;-). Vi har desuden forsøgt at larme en masse i opgangen, så hun bliver vant til høje lyde, selvom hun er alene. Når vi larmer meget, rejser hun sig og piver kortvarigt, når larmen så er ovre, lægger hun sig igen til at sove :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med Aslan nu? :-) Har han lagt sig mere ned ved de seneste træninger?

 

Jeg er helt begejstret - Vi er nu oppe på 20 min :banan:. Og da vi kom ind efter de 20 min, hilste hun lige kort og gik så over og sove igen :D.

Hun er begyndt at få en kong med leverpostej, den er hun færdig med efter 7-10 min, her begynder hun at pive lidt (ikke en høj hylen som i starten), efter 10-15 sek stopper hun og ligger sig til at sove :) Vi har så valgt at gå ind idag efter 20 min for, at vi stadig langsomt øger, men idag ville vi sagtens kunne have ventet yderligere.. Men imorgen skal vi prøve 30 min :)

Vi sidder i vores opgang i mellemtiden, så vi kan høre hende hele tiden samt kigge lidt igennem dørsprækken indimellem ;-). Vi har desuden forsøgt at larme en masse i opgangen, så hun bliver vant til høje lyde, selvom hun er alene. Når vi larmer meget, rejser hun sig og piver kortvarigt, når larmen så er ovre, lægger hun sig igen til at sove :-)

 

Ih hvor er det dejligt :banan: Ja han er på 45 minutter nu og i dag gik ikke helt så godt som i går - der gik han en del rundt og peb, men lå også ned. Han er ikke bange - bare brokkeri. Vi har fået gardiner. Det hjælper, men alle lyde rejser han sig på stadig - men det er meget mere roligt end før :)

 

Jeg går også lidt tilbage i tid ind i mellem. I morgen er jeg nok væk i 40 minutter fx, og så i over morgen i 50. Og dagen efter 30. Det virker godt ved Aslan

 

Hvis I vil se ham, så er der fem videoer her som I kan lure på - https://www.youtube.com/channel/UC9YiLRJhQ-LUhTmSXwH6t7Q/videos

 

Jeg har fået min gamle lærer fra Hund & Træning til at se dem også og hun siger, at den smule piberi er ok. Jeg synes det lyder som om, at det er det samme jeres gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...
Når nu Ella skal være alene hjemme i 8 timer, skal man så øve op til de 8? Eller kan man sige, når man er nået 6 timer kan hun også de sidste to eller hvordan? :-)

Du skal efter min mening have de sidste timer med, især når hun er så ung, 8 timer er rigtig lang tid, det er ikke nok du har prøvet det en gang der skal nogle gange til hvis det er tanken at hun skal være alene så længe dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når nu Ella skal være alene hjemme i 8 timer, skal man så øve op til de 8? Eller kan man sige, når man er nået 6 timer kan hun også de sidste to eller hvordan? :-)

 

Hvor er det flot. Hvis hun stabilt kan være alene i seks timer, så kan hun helt sikkert også i længere tid.

 

Så ville jeg ikke tro der var problemer med at i tog en dag engang imellem på 7-8 timer for at vende hende til det. Men det behøver ikke være hver dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er ikke kommet længere end til 2 timer.. Vi går meget langsomt frem, da vi ofte møder tilbagegang og derfor må gå tilbage til det sted, hun er tryg. Så vi har lang vej endnu. Det var blot for at høre nogle erfaringer med, hvornår det er "forsvarligt", hun er alene i 8 timer. Kan høre, der er forskellige metoder, men tror bestemt vi vil øve op til de 8 timer, inden vi går på arbejde og lader hende være derhjemme. det vil være 3-4 gange ugentligt, hun skal være alene - nogle uger også mindre.

de sidste dage er hun begyndt at hyle efter 5 min til trods for hun er så træt, hun næsten ikke kan holde sig vågen. Så nu må vi de næste dage øve med 5 min nogle gange dagligt..

Når vi øver længere tidsintervaller, gøres det kun 1 gang dagligt, så hun vender sig til, at hun altid kun forlades 1 gang dagligt. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stødt ind i, at min skal tisse efetr ca 7 timer - lidt irriterende, men den var smuttet for mig. Han har tisset to gange inde. Jeg har det på film. Han er ikke bange men skal virkelig tisse og er jo vant til at tisse ude når han vil. Jeg har så trænet det op - men nu har jeg lige siddet og talt og har fundet ud af, at jeg præcis har lært ham at holde sig ca 7 timer :stupid: Så nu starter der lidt renlighedstræning fra i morgen - tak til urine Off

 

Bare et lille fif - hvis I går hjemme, så husk at sikre at I også lærer hunden dette :) Når man er hjemme lukker man jo tit hunden ud :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er ikke kommet længere end til 2 timer.. Vi går meget langsomt frem, da vi ofte møder tilbagegang og derfor må gå tilbage til det sted, hun er tryg. Så vi har lang vej endnu. Det var blot for at høre nogle erfaringer med, hvornår det er "forsvarligt", hun er alene i 8 timer. Kan høre, der er forskellige metoder, men tror bestemt vi vil øve op til de 8 timer, inden vi går på arbejde og lader hende være derhjemme. det vil være 3-4 gange ugentligt, hun skal være alene - nogle uger også mindre.

de sidste dage er hun begyndt at hyle efter 5 min til trods for hun er så træt, hun næsten ikke kan holde sig vågen. Så nu må vi de næste dage øve med 5 min nogle gange dagligt..

Når vi øver længere tidsintervaller, gøres det kun 1 gang dagligt, så hun vender sig til, at hun altid kun forlades 1 gang dagligt. :-)

hun skal nok lære det Trine, det er dejligt at i giver hende tiden, bruger i stadig gitteret? Jeg tror det er vigtigt at blive ved med at forstærke det at ligge bag gitteret flere gange dagligt så hun bliver forstærket i at det ikke er farligt at være adskildt fra jer;) går det helt galt må i have en kattekilling med hjem til selskab;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det lyder virkelig som om det går flot fremad :) En ting som er vigtigt ved træningen, som jeg ikke var obs på selv, før jeg fik Aslan, er, at lære hunden at deale med stress/at være i konflikt. Hvis hunden altid får det, som den vil have, når den vil have det - som min gjorde i sit gamle hjem, fordi der var tingene sådan og det fungerede jo der mellem hundene, så kan den ikke tolerere, når det pludselig ikke virker. I Aslans tilfælde: Jeg vil ud nu - der er ingen til at lukke mig ud - jeg går i konflikt

 

Måden at lære en hund at håndtere de følelser af frustration er at finde andre situationer, hvor hunden gerne vil noget, og så ikke give den adgangen straks. Fx tog jeg snor på ham her og stillede mig ved bilen, hvor han gerne ville ind, og så gjorde vi ingenting. Det samme, når han skulle ud af bilen og i skoven og lege. Hunden gik herefter en lang række reaktioner igennem, men stille og roligt naturligvis - og jeg sad der bare og nød vejret. Til sidst lagde han sig ned. Han lærte, at den enorme frustration, som han oplevede kortvarigt i disse situationer kunne han håndtere/tolerere uden at ødelægge, hyle, pive, vade rundt, men i stedet ligge sig ned og acceptere situationen.

 

Herefter gik vi i skoven osv, men først når Aslan havde redet frustrationen af og vist mig en ny coping strategy i stress.

 

Dette smittede til alene hjemme. Han var jo ikke bange, han kunne bare ikke forstå, at der ikke var adgang til de ting, som han gerne ville her og nu, og som han havde været vant til. Han oplever stadig en konflikt nu og da undervejs alene. Fx vil han måske ud i haven, fordi det er kedeligt i stuen. Men der er af gode grunde ingen til at lukke ud. Før vadede han rundt, peb og var helt rundt på gulvet. Nu oplever han konflikten - piber måske lidt, men acceptere og lægger sig ned igen.

 

Han har lært en ny coping strategy ved stress i egen krop.

 

Måske jeres hund også har gavn af at lære denne impulskontrol i sig selv. Hunde udsættes jo for mange ting, hvor alt ikke altid kan gå efter deres hoved. Nogle gange skal de vente, acceptere. Og så er det vigtigt at hunden har lært, at det gør man på en bestemt måde. I hvert tilfælde er det meget nemmere at lære sådan en hund at være alene, fordi den så ofte vil vælge en håndterings strategi, der er mere velkommen hos os ejere end fx at ødelægge eller hyle :)

 

Når man arbejder med at lade ens hund gå igennem et udslettelsesudbrud, så er det vigtigt, at man bliver på stedet indtil hunden gør adfærden FÆRDIG. Ellers har man bare øget intensiteten fremfor at lære hunden en ny strategi. Er hunden meget vild, i stor konflikt, kan det være ubehageligt for den. Så kan man hjælpe ved at stikke den noget at gnave i eller kaste nogle godbidder undervejs. Vil hunden ikke spise, så bør man starte med en anden situation, hvor følelsen af konflikt er lidt mildere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...