Hop til indhold

Træne "ro"


esmadsen
 Share

Recommended Posts

Om 4 uger flytter der jo en lille dværpuddel ind hos mig, så nu er jeg i fuld gang med forberedelserne. Elton har masser af gå-på-mod og er valgt til os, fordi jeg gerne vil bruge ham aktivt ift. træning.

 

Når jeg læser forskellige tråde herinde er jeg flere gange stødt på, at man skal lære hunden også at forholde sig i ro - det var ikke noget jeg gjorde specielt meget ud af med min første hvalp, men tror måske hun blev lidt overaktiveret.

 

Hvordan gør man det i praksis? Handler det "bare" om at hunden skal lære ikke at have opmærksomhed hele tiden, eller hvordan?

 

Hvad er jeres erfaringer og gode råd ift. det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo i hele omgangen med hvalpen.

 

Jeg har spaniels og ved at hvis ikke jeg træner og vænner hundene til at der ikke skal ske noget hele tiden, kan de meget let blive ret aktive - hele tiden.

 

Men hvordan?

 

Jeg vil hellere aktivere hvalpen med noget der kræver hjerne og næse fremfor at lege og pjatte

Jeg vil have at vi sammen laver noget "interessant" og sjovt når vi er enige om det - ude at gå og ude i det hele taget

Jeg opfordrer stort set aldrig til aktivitet, men tager af og til imod hvalpens opfordring. Lader den få ro ellers

Jeg går mere op i at finde ro herhjemme end i at lære hele verden at kende på 2 måneder, men selvfølgelig skal den se noget af verden og opdage at den ikke er farlig. det er dog sådan at når den ved en trehjulet cykel ikke er farligt så er en trillebør og en lege traktor nok heller ikke, så den behøver ikke at møde det hele

Jeg bruger kommandoen"Rolig nu" med blød lav stemme når jeg gerne vil have den til at falde til ro, hvis den ikke selv kan finde ro

Jeg kommanderer aldrig mine hunde i ro indendørs. Det skal de selv kunne finde, men jeg prøver, med en hvalp, at lave situationer, hvor jeg sidder samme sted med hvalpen tæt på længe af gangen. Fx på kontoret, foran fjernsynet og ved jeg at jeg skal fare rundt hele formiddagen og støvsuge og rydde op overvejer jeg om hvalpen måske skal være ude i hunderum sammen med den gamle imens. Alene hjemme træning :-) (ikke før hvalpen er klar til det)

 

Men det handler om ro, struktur, aktiv når man er aktiv og ro når der er ro - ikke rastløs vandren omkring, hvis det kan undgås.

 

Generelt kører jeg nok noget lavere aktivitetsniveau med hvalpe end andre, men nok lidt højere med undhunde og voksne end de fleste andre. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg træner altid at hvalpe kan forholde sig i ro bag et gitter, det kunne også være et bur, men jeg bruger gitter fordi det giver hvalpen mere bevægelses frihed og det er samtidig en rigtig god start på alenehjemme træning;)

det handler om at lære hunden at forholde sig i ro, uden at pibe, hyle eller blive bange når den bliver sat bag gitteret og "efterladt", jeg ved ikke om det er sådan noget du tænker på, hvis ja så kan jeg godt sætte en "opskrift" ind;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ligesom Alfen. Bur og hvalpegård / gitter. Især har det været aktuelt med den nyeste, da hun kører noget højere i stress end de to andre og hvis hun fik muligheden tænker jeg, at hun ville løbe rundt 24/7. Hun er dog god til selv at finde ro nu om dage - 7 mdr gammel - men til at starte med skulle hun hjælpes.

 

Derudover bruger jeg som regel tid på at drikke kaffe efter end træningpå mit træningssted, hvor hun hundene er med, men ikke får opmærksomhed. Det er kun Johna af mine der er god til det :lol: karla bærer tydeligt præg af, at jeg har ladet hende være verdens navle i de første mange år af hendes liv og er sindssygt dårlig til at kede sig :stupid:

Wilma begynder at blive bedre, men det er svært for hende, når der er mange andre mennesker og hunde, da hun er super social...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var bestemt lidt i stil med det, jeg tænkte :5up:

 

Jeg havde selv tænkt på det med gitteret også ift. Alene hjemme-træning og jeg vil så gerne arbejde mod en god tænd/sluk funktion hos ham. Planen er også at han helt fra start bliver vænnet til bur også så han kan være nemmere at have med f.eks.

 

Jeg var bare slet ikke så opmærksom på det første gang - havde mest fokus på at der skulle ske en masse, men jeg vil forsøge mig meget mere med rolige dage denne gang og aktiviteter i passende dosis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som en god plan ;-) der behøver ikke at ske noget hver dag! På trods af, at jeg har tre aktive hunde (eller ihvertfald to :lol:) så kan jeg altså godt finde på at have dage hvor der vitterligt ikke sker en skid. Hvor de må nøjes med havetid og evt lidt småtricks i udestuen.

 

Efter at jeg har været syg i mange måneder, hvor jeg intet kunne overkomme, har jeg fattet hvor sindssygt vigtigt det er, at de ikke løber på væggene, selvom vi går lidt i hi af og til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...