Hop til indhold

Præventiv operation af knuder i mælkekirtler?


PBC
 Share

Recommended Posts

Bonnie har, som så mange gamle tæver, et par knuder i mælkekirtlerne. Vi opdagede dem for 1-2 år siden som ærtestore, men de har udviklet sig og er nu noget større - mere som en lille hasselnød.

 

Mille havde det samme og dem fik vi opereret væk. Dyrlægen havde ikke rigtig nogen mening om det, men siger jo at de kan udvikle sig og blive ondartede.

 

Nogen der har erfaringer? Børman operere på en 10 årig ellers frisk tæve?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 99
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Dyrlægen vil vel først undersøge Bonnie nærmere.. Om der er spredning til lymfekirtler i nærheden, om der er spredning til andre organer og sådan noget..

 

Hvis f.eks. leveren er angrebet, så er der jo ingen grund til at skære i hende.. Så hellere nyde den sidste tid, til hun begynder at få det skidt..

 

Det må være dyrlægens undersøgelser, der er afgørende for om hun skal opereres..

 

er hun steriliseret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det gjorde jeg jo. Halvdelen af den slags knuder er ondartede eller bliver det.

 

Man kan jo tage en prøve for at få et fingerpeg, men da det ikke er helt sikker analyse på den måde, så er det bedre at fjerne dem med rigeligt væv omkring, sterilisere samtidig evt og så sende knuderne til undersøgelse efterfølgende. Hvis man vil vide om det var kræft.

 

10 år er ingen alder på en frisk hund og hvis de er vokset ville jeg slet ikke have nerver til at de blev siddende...

 

Jeg regner med at mysla skal igennem samme omgang her I sommer. Hun skal steriliseres på grund af mulige problemer I den ende og da hun har nogle bløde fedt knuder I malke kirtlerne regner jeg med at han tager dem samtidig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville så ikke operere på en gammel hund, med mindre det var tvingende nødvendigt. Hvis kunderne skulle udvikle sig, så har hun givetvis rum tid at leve i alligevel, og i sidste ende drejer det sig ikke nødvendigvis om særlig lang tid.

 

Jo ældre hunde er, des sværere får de ved at klare narkose og hele, så alt i alt synes jeg ikke det er risikoen værd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie er relativt frisk både mentalt og fysisk, men får jo nu konstant smertestillende medicin. Jeg kunne se at hun blev mere og mere stiv i kroppen og også at hun var lidt afdæmpet i visse situationer, hvor hun plejede at snurre rundt om sig selv i glæde.

 

Det er kommet igen efter jeg satte hende på smertestillende.

 

Men hun er frisk. Idag cyklede vi 2,5 km ud til Vindinge å, hvor hun og Maggie morede sig en 15 minutter med at finde og bringe dummyer fra vandet, den anden bred og så langt nede af åen, som jeg kan kaste, hvorefter vi cyklede hjem. Der er absolut ingen tegn på træthed eller mangelende kondition. Vægten er perfekt på ½ senior foder oh ½ normal foder, er hun på sin kampvægt 14,6 kg - og sjovt nok vejer Maggie 13 måneder gammel præcis det samme, men hun er langt mere blød at mærke på. Bonnie er muskler, ben og skind.

 

Skal hun opereres bliver det i snart, så hun kan blive klar til jagterne i oktober :-)

 

Jeg tænker så det knager:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men ti år er da ikke gammel for en spaniel?

 

Med en forventet levetid på 12-14 år, så jo, det synes jeg hun er.

 

Og nu spørges der til præventiv operation, og det ville jeg simpelthen ikke udsætte en gammel hund for. Var det ondartede knuder, ville jeg også være tilbageholdende, men en ellers frisk hund som denne, ville jeg nok lade operere. Bare ikke præventivt.

Link til indlæg
Del på andre sites

med præventivt mener jeg for at undgå at en knude udvikler sig til en ondartet svulst. Jeg har selv den teori at kræft kommer hvis den kommer uanset om der er knuder den kan udvikle sig i, men det er jo ikke noget man ved, så vidt jeg ved.

 

Dyrlægen mener ikke jeg behøver at være bekymret. Han anbefaler ikke operation, men vil heller ikke fraråde det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

med præventivt mener jeg for at undgå at en knude udvikler sig til en ondartet svulst. Jeg har selv den teori at kræft kommer hvis den kommer uanset om der er knuder den kan udvikle sig i, men det er jo ikke noget man ved, så vidt jeg ved.

 

Dyrlægen mener ikke jeg behøver at være bekymret. Han anbefaler ikke operation, men vil heller ikke fraråde det :-)

 

Jeg er ikke i tvivl om hvad præventiv betyder i denne henseende, hvis det er mig du forklarer til:-)

 

Kræft er jo knyttet op på nogle bestemte celler, og kommer der kræft i fx mælkekirtlerne, tror jeg ikke at kræften ville komme et andet sted, hvis mælkekirtlerne er fjernet. Men der er jo så nok tilbageblivende patter/mælkekirtler som kræften vil kunne sætte sig i.

 

Og min anke med operationen er, at der trods alt skal tages ret meget væv. Af samme grund er det standard at holde øje med knuder gennem tiden, i stedet for at lave et ret stort indgreb.

 

Jeg kan se af en undersøgelse fra 2009, at knuder i brystkirtelvæv er "relativt ofte forekommende" hos springere. Jeg går ud fra at klubben havde reageret, hvis kræftrisikoen samtidig var markant større end hos andre racer.

 

Og så er det jo måske på sin plads at diskutere om det er de bedste hunden der avles på, når knuder er relativt ofte forekommende:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie er relativt frisk både mentalt og fysisk, men får jo nu konstant smertestillende medicin. Jeg kunne se at hun blev mere og mere stiv i kroppen og også at hun var lidt afdæmpet i visse situationer, hvor hun plejede at snurre rundt om sig selv i glæde.

 

Det er kommet igen efter jeg satte hende på smertestillende.

 

Men hun er frisk. Idag cyklede vi 2,5 km ud til Vindinge å, hvor hun og Maggie morede sig en 15 minutter med at finde og bringe dummyer fra vandet, den anden bred og så langt nede af åen, som jeg kan kaste, hvorefter vi cyklede hjem. Der er absolut ingen tegn på træthed eller mangelende kondition. Vægten er perfekt på ½ senior foder oh ½ normal foder, er hun på sin kampvægt 14,6 kg - og sjovt nok vejer Maggie 13 måneder gammel præcis det samme, men hun er langt mere blød at mærke på. Bonnie er muskler, ben og skind.

 

Skal hun opereres bliver det i snart, så hun kan blive klar til jagterne i oktober :-)

 

Jeg tænker så det knager:hmm:

 

hvad er årsagen til de smerter, hun har? Har hun fået konstateret gigt? Eller kan der være kræft andre steder end i mælkekirtlerne?

Hvis hun ikke er steriliseret, så skal hun også steriliseres for at undgå flere knuder. De er østrogenafhængige..

Og så er det to større operationer samtidig...

 

Jeg synes stadig, at du skal få Bonnie nærmere undersøgt. Hvis der er kræft andre steder, som generer hende, så synes jeg ikke du skal gøre andet end at lade hende leve så længe hun har det fint på smertestillende... Og lade hende få fred, når det ikke går mere.

 

Hvis dyrlægens undersøgelser ikke viser nogen spredning, og hun er sund og rask så hun kan klare større operation, så er det en reel mulighed for at få nogle flere gode år...... men hun skal altså steriliseres også...

 

Men der KAN altså vise sig noget uventet...

Jeg synes ikke det er en beslutning der kan tages uden nærmere undersøgelser..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er hverken ondt eller ledt ment. Kunderne er hyppigt forekommende uden at racen har forhøjet risiko for kræft. Ikke desto mindre mener PBC jo at alt skal avles væk, og det må knuder vel så også? På linke med hunde der ikke trives på "almindeligt" foder osv.

 

Det siger vel sig selv. Men nok om det, jeg vil ikke ind i en diskussion

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie er ikke steriliseret og det bliver hun heller ikke med mindre der kommer livmoderkræft. Der er meget ubehagelige bivirkninger for FT Spaniels ved sterilisation - meget voldsom og ubehagelighed pels for hunden - det oplevede jeg med Bonnies mor Sally, som blev steriliseret som 8 årig.

 

Min bekymring er udelukkende om der er en øget risiko for kræft, hvis man lader knuderne være ifht. hvis man får dem fjernet.

 

Vi ved ikke hvorfra smerterne kommer, men en jagthund som har gået på mange jagter - +300 i al slags vejr må nok forventes at have lidt gigt osv. Jeg ville nok være mere overrasket hvis ikke der var et eller andet. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det siger vel sig selv. Men nok om det, jeg vil ikke ind i en diskussion

 

Hø hø - det vil jeg heller ikke, men det er nyt for mig hvis det skulle være et særskildt problem for FT Spaniels at de får knuder med risiko for kræft i knuder i mælke kirtlerne.

 

Men det er helt afgjort at man må avle væk fra de arvelige skavanker der sætter hundene ud af spillet for tidligt. Nu er jeg generelt ret tilfreds hvis en jagthund kan præstere til den er over 10 år gammel. Men det ville da være dejligt hvis man kunne lægge et par år til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie er ikke steriliseret og det bliver hun heller ikke med mindre der kommer livmoderkræft. Der er meget ubehagelige bivirkninger for FT Spaniels ved sterilisation - meget voldsom og ubehagelighed pels for hunden - det oplevede jeg med Bonnies mor Sally, som blev steriliseret som 8 årig.

 

Min bekymring er udelukkende om der er en øget risiko for kræft, hvis man lader knuderne være ifht. hvis man får dem fjernet.

 

Vi ved ikke hvorfra smerterne kommer, men en jagthund som har gået på mange jagter - +300 i al slags vejr må nok forventes at have lidt gigt osv. Jeg ville nok være mere overrasket hvis ikke der var et eller andet. :-)

 

Som jeg læse det, gør det nærmest ingen forskel om hun bliver steriliseret nu. Og det ville da også være en voldsom operation, hvis det ikke er tvingende nødvendigt inden alder.

 

Jeg ved ikke nok om hunde og kræft, men jeg kan sige, at med mennesker fjerner man ikke godartede knuder - heller ikke i brystvævet, med mindre der er en kraftig formodning for at de enten vil udvikle sig negativt eller vil skygge for andre knuder. Detaljerne kan jeg sende dig via PB, hvis du er interesseret - ellers må du bare stole på at min viden på området er temmelig personlig:-)

 

Om risikoen for at udvikle kræft er større hvis knuderne bliver der, er der jo ingen der reelt ved. Men hvis risikoen var markant større, tænker jeg da at dyrlægen ville tilråde operation.

 

Min gamle hund døde af kræft i lungerne, som muligvis stammede fra et andet sted. Han havde et fint og langt liv, og var kun syg i ganske kort tid. Han skrantede de sidste 2 måneder af sit liv, og da han blev rigtig syg, gik der kun en uge før han måtte aflives. Både for ham (tror jeg) og os, var det en god måde at slutte hans liv, forstået på den måde, at han ikke var en af de hunde der gik alt for længe med tiltagende smerter. Der var slet ingen tvivl den lørdag morgen - han skulle have fred NU! Så ja, kræft er grimt, men måske er det ikke den værste ting at dø af for en hund, måske er det faktisk en nådig måde at slutte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Godt indlæg @AnneMangetal, jeg har nok også en tanke om at man hverken kan gøre fra eller til, men at ,man jo er opsat på at gøre det man kan og derfor faktisk prøver, men uden virkning.

 

Mon ikke jeg skal slappe lid af og lade Bonnie være som hun er og bare håbe det bedste. Hun har faktisk ikke bedt mig overveje det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Under alle omstændigheder vil det være nødvendigt med en nærmere undersøgelse, før man beslutter sig for operation eller ej.. Og hvilken operation. Ved mindre aggressive former for kræft fjerner man bare knuden.

 

Uden yderligere undersøgelser ved man ikke, om der kan gøres noget med et godt, måske helbredende, resultat..

 

Knuder i en hunds mælkekirtler er ikke så simple. Der er mange forskellige slags.

 

Derfor er det nødvendigt med nålebiopsier og røntgen af lunger.. Og Blodprøver som kan fortælle om andre organer fejler noget. Evt. Undersøgelse af lymfeknuder.

 

Hvis du kan engelsk, så er der en rimelig grundig forklaring her:

 

http://www.caninecancer.com/mammary.html

 

men HVIS du overvejer operation, så skal du nok beslutte dig for de indledende undersøgelser hurtigt. De fleste af knuderne kan med tiden udvikle sig ondartet.. Få forbliver godartede.

 

Men hvis der er tale om godartede knuder, som forbliver godartede, så ville det jo også være rart at vide.....

Selv om der jo altid kan komme nye, og anderledes knuder..... Især uden sterilisation...

Efter sterilisation svinder brystvævet. Så det vil være lettere at se om der kommer nye knuder..

 

Silke er helt flad, bare med små brystvorter. Hun blev steriliseret, da hun var 7. Jeg ville meget hurtigt opdage, om der kom en knude på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonnie er ikke steriliseret og det bliver hun heller ikke med mindre der kommer livmoderkræft. Der er meget ubehagelige bivirkninger for FT Spaniels ved sterilisation - meget voldsom og ubehagelighed pels for hunden - det oplevede jeg med Bonnies mor Sally, som blev steriliseret som 8 årig.

 

Min bekymring er udelukkende om der er en øget risiko for kræft, hvis man lader knuderne være ifht. hvis man får dem fjernet.

 

Vi ved ikke hvorfra smerterne kommer, men en jagthund som har gået på mange jagter - +300 i al slags vejr må nok forventes at have lidt gigt osv. Jeg ville nok være mere overrasket hvis ikke der var et eller andet. :-)

 

Ja men det er der. I hvert fald I følge eksperterne på området indenfor hunde.

Der er en risiko for at en ellers godartet knude begynder at vokse og lave metastaser inden man når at reagere. Afhængig af kraft type.

 

Sheilas ondartede knuder gav hende smerter hvilket var tydeligt da de var væk, hvor hun så blev sig selv igen.

Jeg synes ikke man skal fjerne alt. Mysla har nu på tredje år en fedt knude I kirtel vævet. Den har ikke ændret sig, så vil ikke gøre noget ved den.

Det er selvfølgelig altid en afvejning af den enkelte hund, og det er muligt jeg er forvent, men jeg ser slet ikke en hund på ti som gammel. .med mindre det er en gigant race.

 

Det svarer lidt til at en person på 60 skulle være så gammel, det ikke kunne betale sig at operere på dem;-)

 

kun at fjerne knuder er desuden en ret simpel operation. Hvis de ikke er store.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså ikke rigtigt at "de fleste" godartede knuder udvikler sig til ondartede:vedikke: Enten er der gode celler, og ellers er der onde celler.

 

Og tag det fra en der har prøvet det - en nålebiopsi er ikke særlig sjov! Det er ret ubehageligt i mange dage efter. Personligt ville jeg så bare hoppe direkte til operation, og få knuderne undersøgt bagefter.

 

 

Og @luckyluna, du mangler at skrive præventivt i din sammenligning. Men nej, man opererer ikke en pensionist (eller andre) præventivt for godartede knuder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det passer ikke med knuder i mælkekirtlerne, Anne Mangetal.

 

Hvis du kikker på det link, jeg har lagt ind tidligere, så vil du se, at det ikke er så simpelt. #20

 

Nogle godartede knuder kan godt udvikle sig til at blive ondartede. Og nogle kræftknuder udvikler sig så langsomt, så de ikke er til reel fare for hundens liv....... Forudsat hunden bliver steriliseret. Kønshormonerne påvirker væksten af både godartet og ondartet kræft.

Knuder i mælkekirtlerne er ikke een ting, eller to ting. Det er mange forskellige former. Og på mange forskellige stadier.

Og kun ved at undersøge hunden grundigt med nålebiopsi og røntgen kan man se, hvad det er for knuder og stadier, hun har.

Hvis det var min hund, ville jeg ofre undersøgelserne på min hund. Og først derefter tage stilling til hvad der skulle gøres.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnneMangetal, hvis det er dig selv, der har prøvet en nålebiopsi, så kan du slet ikke sammenligne det med en hunds oplevelse af det samme.

Mælkekirtlerne på en hund er ikke på samme måde som hos mennesker "bygget ind i " muskelvævet. Mælkekirtlerne siddet mellem huden og muskulaturen. Det gør en STOR forskel. Både ved biopsier og ved operation.

 

Fra en, der også har prøvet der!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det var min hund, ville jeg ofre undersøgelserne på min hund. Og først derefter tage stilling til hvad der skulle gøres.

 

Det handler nu ikke om hvad jeg vil ofre på min hund, mere om hvad jeg vil udsætte hende for. Bonnie er ikke vild med dyrlæger.

 

Jeg har læst på lektien og vil gå lidt hårdere til dyrlægen, så må vi se.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...