Hop til indhold

Bad eller ej? Spidshundepels


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg hører lidt forskelligt - bør jeg give Aslan spidshund et bad eller ej? Nogle siger, at det ødelægger pelsen, der er selvrensende. Han klør sig lidt og til hans sundhedstjek i dag sagde dyrlægen, at han er lidt fedtet, og at jeg skal bruge en speciel shampoo der ikke ødelægger men opbygger. Nogle der har erfaring med dette? Jeg har aldrig badet mine hunde med mindre de har rullet i noget virkelig grimt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså jeg tror mysla har været i rigtig bad tre gange i sit 11 årige liv. .

 

Og kun ved virkelig klamhed der ikke kunne klares med etage vask

 

Men hendes pels blev absolut ikke ødelagt. Jeg brugte en god shampoo og balsam bagefter og hun bliver mega lækker at røre ved.

 

Den selv rensende effekt har de hurtigt opbygget igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Nu er det jo labber jeg har men de kan også en gang imellem have fedtet pels, vi skiftede foder, det har hjulpet rigtig meget, den gamle på snart ti år har vist været i bad 2-3 gange i hans liv, den lille som snart bliver 3 år har aldrig været i bad, men som PinPoynter skriver en tur ved stranden og de bliver så fine eller leg med haveslangen - det gør vi om sommeren når det er rigtig varmt, de får så dejlig blød pels af det også synes de det er hammer sjovt ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, et enkelt bad ødelægger ikke noget. Men som PP skriver tror jeg også at årsagen skal findes i foderet, eller muligvis pga. stress over det nye hjem. Eller simpelthen fordi han ikke har fældet ordentligt.

 

Får han det samme foder som tidligere? Og hvornår har han sidst været i fæld? Har han tidligere haft fedtet pels?

 

Hvis han gider bade, ville jeg tage til stranden og lade ham bade i saltvand, og når han er tørret, så børste ham meget grundigt, hvor dækpelsen køres bagud med hånden, og underulden løsnes. En schæferstrigle er perfekt til formålet. Og så børste ham mindst hver 2. dag den første uge. Måske handler det bare om at hans hud skal have lidt luft, og at fedtet i pelsen skal fordeles.

Link til indlæg
Del på andre sites

For at løse problemet her og nu, ville jeg give ham et bad, det tager pelsen ikke skade af, derefter ville jeg prøve at kigge lidt på fodret, og endelig har jeg som Anne også er lidt inde på, erfaret at luft i pelsen også kan hjælpe på tendensen til at blive fedtet i pelsen, Chivas har nemlig også tendens til at blive lidt fedtet i pelsen, ikke voldsomt, men nok til at man, eller i hvert fald jeg, tænker at han godt kunne være lidt lækrere at røre ved og han har været på en del forskelligt foder i løbet af årene, uden jeg synes at jeg har kunne mærke den store forskel i hans pels, tilgengæld synes jeg at jeg har kunne mærke en klar forskel i tendensen til at blive fedtet, efter at jeg her i vinters, begyndte at give dem en tur med bloweren efter formiddagsturen, for at blæse skidt og grus ud af pelsen på især maven og benene men resten af kroppen får også lige en tur, og det har faktisk gjort Chivas pels lidt lækrere, at han lige bliver blæst igennem på den måde, så det er jeg forsat med, også på dage hvor de ellers ikke rigtig er blevet beskidte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :)

 

Han er ikke fedtet på den måde - det er kun halen plus et lille stykke over halen - og ligner mest, at det er af at gå i kennel :mrgreen:- min veninde med spids mener dyrlægen tager fejl - hun synes slet ikke han er fedtet på halen, og hun siger hvis hun ville gøre noget ville hun kun vaske halen. Og børste. Og kennelen siger kun børste. Så jeg bliver da lidt rundforvirret :)

 

Ang fæld - han fælder nu, men forsvindende lidt. Og ja han har været massiv stresset over skiftet til nyt hjem - han har også haft lopper som er behandlet.

 

Jeg har selv tolket hans pludselige kløen som en overspringshandling fordi det altid sker mellem mange mennesker - aldrig ellers. Jeg tror jeg vil starte med at vaske halen i saltvand og børste for at se om jeg kan starte mere fæld. Jeg har heller ikke tænkt på ham som fedtet selv, før dyrlægen sagde det

 

Jeg havde selv forventet et meget hvidt hus - kan dette hænge sammen med, at han burde fælde men ikke gør det helt som han burde pt pga skiftet? Han har boet her 4 uger ca

 

Han er forresten helt rask og hun fandt intet ved smertetjekket. Det er vi utrolig glade for :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med de andre, et enkelt bad ødelægger ikke noget. Men som PP skriver tror jeg også at årsagen skal findes i foderet, eller muligvis pga. stress over det nye hjem. Eller simpelthen fordi han ikke har fældet ordentligt.

 

Får han det samme foder som tidligere? Og hvornår har han sidst været i fæld? Har han tidligere haft fedtet pels?

 

Hvis han gider bade, ville jeg tage til stranden og lade ham bade i saltvand, og når han er tørret, så børste ham meget grundigt, hvor dækpelsen køres bagud med hånden, og underulden løsnes. En schæferstrigle er perfekt til formålet. Og så børste ham mindst hver 2. dag den første uge. Måske handler det bare om at hans hud skal have lidt luft, og at fedtet i pelsen skal fordeles.

 

Det var for at få luft til huden på området, dyrlægen sagde det. Hvad er en schæferstrigle? Måske har jeg de forkerte redskaber....

Link til indlæg
Del på andre sites

For at løse problemet her og nu, ville jeg give ham et bad, det tager pelsen ikke skade af, derefter ville jeg prøve at kigge lidt på fodret, og endelig har jeg som Anne også er lidt inde på, erfaret at luft i pelsen også kan hjælpe på tendensen til at blive fedtet i pelsen, Chivas har nemlig også tendens til at blive lidt fedtet i pelsen, ikke voldsomt, men nok til at man, eller i hvert fald jeg, tænker at han godt kunne være lidt lækrere at røre ved og han har været på en del forskelligt foder i løbet af årene, uden jeg synes at jeg har kunne mærke den store forskel i hans pels, tilgengæld synes jeg at jeg har kunne mærke en klar forskel i tendensen til at blive fedtet, efter at jeg her i vinters, begyndte at give dem en tur med bloweren efter formiddagsturen, for at blæse skidt og grus ud af pelsen på især maven og benene men resten af kroppen får også lige en tur, og det har faktisk gjort Chivas pels lidt lækrere, at han lige bliver blæst igennem på den måde, så det er jeg forsat med, også på dage hvor de ellers ikke rigtig er blevet beskidte.

 

Min veninde med samojeder har sådan en blower og den er fantastisk! Jeg må undersøge dette. Han bliver jo meget mere beskidt nu end før i kennelen, fordi vi går i skov, strand, jord, regn osv osv

Link til indlæg
Del på andre sites

Min veninde med samojeder har sådan en blower og den er fantastisk! Jeg må undersøge dette. Han bliver jo meget mere beskidt nu end før i kennelen, fordi vi går i skov, strand, jord, regn osv osv

 

Jeg kan i hvert fald ikke undvære min, den er genial til når de har været i bad -og den hjælper virkelig med at få blæst alle de løse hår af når de fælder og så er den altså også bare super i den daglige pleje, til at blæse skidt og grus ud af pelsen og som sagt også til bare at luftet den tørre pels igennem, det kan klart anbefales! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var for at få luft til huden på området, dyrlægen sagde det. Hvad er en schæferstrigle? Måske har jeg de forkerte redskaber....

 

Det lyder som om han som mange andre hunde ikke har fældet ordentligt i år.

 

Bella har nogenlunde samme længde og type pels som din, og hendes underuld var meget tæt. Hun blev startet op på B-vitamin, og så er hun blevet børstet meget grundigt! Hun bader hver dag i forskellige søer. Hun var også lidt fedtet og skællende på bagpartiet, men det tog ikke andet end et par dage at få det rettet op.

 

En schæferstrigle er sådan en her: http://www.alttilhundogkat.dk/strigler?/Generelt/HUNDE/PELS,%20PLEJE%20OG%20SOIGNERING/Soignering%20Strigler/Sch%E6ferstrigle%20Sort/gr%E5.%20B.%2090%20mm.%2018%20t%E6nder./&showitem=6439

 

Jeg synes den helt almindelige fungerer bedst, men nogle foretrækker dobbelttænder eller dem der kan rulle. Den er ikke hård ved pelsen som fx furminator, men den kan altså noget med den tætte uld. De kan købes i Maxizoo og lign.

 

En blower er der rigtig mange der er glade for, men prøv lige at låne en først. Nogle hunde går i total panik over dem, og så er den ikke meget bevendt.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

En blower er der rigtig mange der er glade for, men prøv lige at låne en først. Nogle hunde går i total panik over dem, og så er den ikke meget bevendt.

 

Men det kan trods alt trænes op.. Chivas var så panisk over bare en alm føntørre, da han var yngre, at ikke engang en bakke leverpostej foran snuden på ham kunne friste, i dag er han fuldstændig ligeglad, uden at jeg rigtig har gjort noget, andet end at bruge føntørre og siden blower, på de andre hunde i huset, imens Chivas har været til stede i huset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kan trods alt trænes op.. Chivas var så panisk over bare en alm føntørre, da han var yngre, at ikke engang en bakke leverpostej foran snuden på ham kunne friste, i dag er han fuldstændig ligeglad, uden at jeg rigtig har gjort noget, andet end at bruge føntørre og siden blower, på de andre hunde i huset, imens Chivas har været til stede i huset.

 

I know, men det er trods alt svært når man kun har én hund:-)

 

Min venindes 8 mdr. gamle hvalp har hørt/set blower hver dag siden han flyttede ind. Han tisser af skræk hvis den bliver rettet mod ham, så det er bare ikke helt fair imod ham. Han bliver i stedet børstet stort set dagligt. Måske en dag han vænner sig til den, men det har lange udsigter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har sådan en børste Anne linker til. Min er med to rækker tænder og kan rulle. Den er fantastisk til begge mine piger når under ulden skal af

 

Jeg tror ikke du er i tvivl hvis han fælder. Så kan du plukke underuld ud af pelsen. Jeg går og venter på at mysla bliver moden til børstning:-D

Bagparti har fået en tur, da den var klar, men kraven er ikke klar til fæld endnu og jeg har lært at det bedst kan betale sig at vente. Så kommer rejsen så nemt af og det er lettere for mysla:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg har faktisk også sådan en strigle Anne linker til den er go synes jeg.

Mine to fælder voldsomt lige nu alt underuld fyger rundt i huset, og de har gjort det i over 3 uger nu - men det jo nok godt for hundene, men vi er ved at være trætte af det ;-)

 

Og helt enig med de andre, et enkelt bad eller to skader bestemt ikke ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...