Hop til indhold

gør ting med vilje


Murphy
 Share

Recommended Posts

Murphy har desværre haft sine hvalpetænder i sofaen... "Heldigvis" er det en gammel sofa...

Når han ikke får opmærksomhed, finder tænderne gerne vej til hullet og det skal nippes... Vi siger bestemt nej og får ham væk... Han ligger også tit på gulvet og bider i kødben, men det ligner helt bestemt at han får skubbet benet under sofaen med vilje, så han ligesom har en grund til at være i nærheden af der hvor han kan gnave i sofaen..

 

Kan han være så beregnet at gøre det med vilje.. Og hvad kan vi gøre for at stoppe det?

Vi flytter også benet hen på hans tæppe, men vupti, så er det ved sofaen igen...

Link til indlæg
Del på andre sites

Afhænger vel af hvor udspekuleret han er? Karla er frygteligt snu og der hvor vi boede før stod vores meget dybe sofa op af væggen. Hvis man sagde 'nej, du må lege selv' hvis hun kom og bad om at spille bold, så endte bolden altid på magisk vis inde under sofaen, så man var tvunget til athjælpe med at få den ud igen (og igen og igen - hvis hun fandt et let offer, som fx en gæst, der ikke forstod, at hun gjorde det med vilje)...

 

det var helt sikkert bevidst. Hun legede tættere og tættere på sofaen, for tilsidst at skubbe den ind under. Selv prøve at få den ud (reglen i vores hus er, at man skal forsøge selv først) og derefter bede om hjælp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, vi træner nej... Og han forstår det... Til tider....Men når Murphy har sat sig noget i hovedet, så er det svært at få ham væk fra den tanke... Han er mere stædig end et æsel... :D

 

Og han er ret udspekuleret... Leger med en bold, "taber" den i gangen og hovsa, der var da sørme en sko man kunne tage i stedet... (Han bærer kun på den, spiser den ikke)

Og når han véd, at ingen kigger, skal han da lige se, hvad der er på stuebordet... :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan en klog hund er jeg også velsignet med :) Den holder en i gang dagen lang :) Du skal være obs på hvad du belønner af adfærd - for den får man mere af :)

 

Hvis Aslan ikke gider stå et sted hvor jeg fx står og snakker eller vil slippes fri på en mark, når vi går, så går han bag om min ryg og kapper snoren. Det er selvbelønning - og klogt.

 

Herhjemme hedder det intelligent ulydighed

Link til indlæg
Del på andre sites

Negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.

 

Så han gør det sikkert fordi han har fundet ud af et så opdager ham.

 

Spray noget citron på sofaen eller sæt noget for stedet så han ikke kan komme til det og så bytter du rundt i din hjerne så du snakker til ham når han er i gang med det han gerne må og ikke det forbudte:-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, du skal ikke ignorere at han er destruktiv.

 

Når man har en påhitsom hvalp i huset gælder det om at komme den i forkøbet, så situationerne ikke opstår. På et tidspunkt er der så dannet vane for hvad man gør og dermed også for hvad man ikke gør...

 

Er der for eksempel en god grund til at Murphy skal lege med bold indendørs?

 

Han forstår ikke et nej nogle gange og andre gange ikke. Hvis han ikke reagerer som ønsket på et signal er det ikke indlært, så simpelt er det faktisk :-) han skal generalisere et nej til at gælde i alle situationer, steder, tidspunkter mv. for virkelig at have forstået hvad ordet betyder.

 

Hvis du skal have det optimale ud af opdragelsen, nytter det ikke kun at stoppe en uønsket adfærd, du skal efter stoppet vise ham, hvad han må i stedet.

Hvis man skubber et lille barn væk fra en is, betyder det ikke, at isen bliver mindre attraktiv, snarere tværtimod.

Du skal have fat i Murphys motivation for at gnaske i sofaen og ikke kun i selve adfærden, hvis det skal blive godt, for eksempel:Hvorfor gnaver han i sofaen? Hvorfor gør han "forbudte" ting for at få opmærksomhed?

 

At han bytter en bold for en sko ville jeg ikke lægge så meget i andet end at en sko er mere lækker at gnaske i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet med citron, men han kan godt lide citron åbenbart... :o Han er altædende...

 

Så jeg skal ignorere ham helt, når han laver banditheder?

 

Kun hvis du kan forebygge den destruktive adfærd, ved for eksempel at dække hullet i sofaen til, så han ikke kan komme til det.

 

Andre gange kan man undgå han får opmærksom på noget forbudt, ved for eksempel at flytte sig og lave en lyd og så har hvalpen glemt alt om at den lige var ved at kigge hvad der var på bordet.

Link til indlæg
Del på andre sites

"gør det med vilje" - Det kommer lidt an på hvad man ligger i sætningen.

 

Det jo ikke sådan han ligger og tænker, SÅ det her må jeg ikke nu gør jeg det alligevel for det er skide sjovt alt det jeg ikke må.

 

Hunde gør lige præcis hvad der kan betale sig (og hvad de synes er skide sjovt), så der kan være to ting i det, enten smager den sofa pisse godt, og man kan lige komme til at tygge i den - eller også røvkeder man sig, og ved hvordan man får opmærksomhed (tilbage til at gør det der betaler sig), og vupti han fik opmærksomhed :)

 

Det er som en anden skriver, negativ opmærksomhed er bedre end ingen opmærksomhed.

Når det drejer sig om ting, så er anbefalingen (der hvor jeg har hørt anbefalinger), at ligge det væk så hunden ikke kan nå det, sko mv sættes væk, eller i højde hvor det ikke kan nås.

 

når det er størrer ting vil jeg skærme det af så hunden ikke kan komme til det.

Sæt noget op foran, en stol, et hvalpegitter eller andet.

 

Afled med noget andet - istedte for at ligge fokus på det og det må du ikke, så lig fokus på, det her må du bide I istedet.

 

indlær nej (eller anden stop kommando), så hunden ved hvad du mener.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...