Hop til indhold

Hvalpen bider i alt


MLM
 Share

Recommended Posts

Vi har i lørdags fået en lille skøn Berner Sennen hvalp hjem. Har læst meget om hvalpe og troede vi var forberedt men nej.

Ved det er naturligt de bider i alt, og man skal sige nej ignorere og gå væk eller give den noget den må bide i.

Problemet er dog at den bare bliver ved at bide i eksempelvis bukser eller ben😁 når vi forsøger at gå. Især hvis vi ikke lige har noget ved hånden at putte i munden. Ca 2 X en halv time om dagen går hun helt "amok" og uanset hvad vi gør vil hun bare bide (hårdt).

Har forsøgt med søgeleg efter godbidder i græsset. Lege med tov virker som om det gør det værre.

Er i tvivl om det er overstimulation eller understimulation der er problemet.

Hun var hos opdrætter en lidt forsigtig hvalp, men vil dog gerne hilse på fremmed mennesker og er godt til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med din helt normale hvalp :blink:

 

Hudben / politistave / hårde tyggeting / legetøj bør du eje i rigelige mængder, så du altid har noget at stoppe i munden på dyret. "amok"-tidspunkterne kommer ofte hvis man har oplevet lidt rigeligt meget den dag - så skal den lille hjerne afreagere. Så prøv at kig på din dag - sker der lidt for meget? Tvangsafslapning kan være en god ting, sådan en hundehvalp skal sove meget, og det er ikke altid de er gode til selv at finde ro, hvis de først er kørt op i en spids. Så kan et bur eller en hvalpegård være en god plan.

 

Bideriet går over igen, men gør ondt mens det står på, så væbn jer selv med tålmodig og alternative ting han kan tygge i. Forlad ham når legen bliver for vild og stop ham hvis han bider i ting han ikke må: møbler, sko osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder godt😊, men hvordan får man en hund til at give slip når den bliver ved at bide sig fast?

Tvangsafslapning? Hvad er det? I bur/ går eller er der andre muligheder.

Vi har alle ferie og har ikke haft gæster eller været omkring efter vi har fået hende hjem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lyder godt, men hvordan får man en hund til at give slip når den bliver ved at bide sig fast?

Tvangsafslapning? Hvad er det? I bur/ går eller er der andre muligheder.

Vi har alle ferie og har ikke haft gæster eller været omkring efter vi har fået hende hjem.

 

Tvangsafslapning kan fx være et bur ja. Det bruger jeg selv til mine, indtil de lærer selv at falde ned. For nogle hvalpe kan blot det at gå en lille tur på fortov være en meget stor oplevelse, der skal fordøjes :-) Så der behøver som sådan ikke at være sket det store.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi har et bur til bilen, men kommer hun så ikke til at opfatte det som en straf at komme ind i det når vi skal ud at køre??

 

Tvangsafslapning skal ikke ses som en straf. Sæt jer evt. ned ved siden af buret til at starte med eller giv hende noget lækkert med derind. Alle mine tre elsker deres bure. At vænne dem til bur er at gøre sig selv en massiv tjeneste. Så kan man altid lige have et sammenklappeligt bur med, når man er ude i verden og hunden har et sted den kender og holder af, hvor den kan tage en slapper, ligemeget hvad der sker omkring den. Ønsker man at deltage i stævner, konkurrencer og udstillinger er bur-træning også et uvurderligt redskab.

 

11149423_10152955522522054_7259141258487809999_n.jpg

310136_10151510537272054_664222875_n.jpg

321454_10150292107517054_1566207_n.jpg

1456054_10152675727817054_7045417873847088570_n.jpg

10888812_10152703668637054_6877594158492061144_n.jpg

10888877_10152689316262054_5483610430441854062_n.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

"tvangsafslapning" gjorde vi således - da vi ingen bur har - kun i bilen ;-) (det lyder negativt men det er faktisk meget positivt ingen tvang overhovedet)

 

Zeus kom i sin kurv jeg lå mig lige så lang jeg var på gulvet ved siden af - jeg aede ham langsomt hen af ryggen og kælede med ham til han faldt i søvn, jeg lå der lidt og når jeg kunne høre han sov tungt gik jeg.

Zeus havde brug for sin søvn da han var hvalp ellers var han umulig - han blev overtræt tror jeg ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådet og sikke nogle skønne billeder😊

Kassen står allerede fremme, så vil prøve at bruge den mere bevidst.

Har sprunget vores mini gåture over idag og kun været i haven. Hun har sovet længe nu og virker mere rolig idag. Lige udover en halv time imorges hvor hun hægtede sig fast og havde svært ved at falde til ro igen.

Nogen gode bud på lege, som aktivere og hun kan finde ud af som knap 9 ugers hvalp uden at geare hende op?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi kan slet ikke røre hende når hun er helt "vild" hun hægter sig fast i bukserne og prøver vi at ae hende bidder hun efter hænderne. Må bare blive ved og blive ved med at stoppe legetøj og tyggeben i munden på hende, indtil vi til sidst kan gå lidt væk. Andre tidspunkter vil hun gerne nusses og markere kun med tænderne og stopper når vi siger nej, hvis det er for hårdt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for rådet og sikke nogle skønne billeder

Kassen står allerede fremme, så vil prøve at bruge den mere bevidst.

Har sprunget vores mini gåture over idag og kun været i haven. Hun har sovet længe nu og virker mere rolig idag. Lige udover en halv time imorges hvor hun hægtede sig fast og havde svært ved at falde til ro igen.

Nogen gode bud på lege, som aktivere og hun kan finde ud af som knap 9 ugers hvalp uden at geare hende op?

 

Hvis I har have, så er det oplagt at smide madskålen væk og servere alle måltider spredt ud over græsplænen, så hun skal arbejde for føden. Det aktiverer næsen og hjernen samtidigmed at det at tygge / spise er en beroligende aktivitet for hunden. Og ellers så 5 minutters træning his og pist af basisøvelser, så som sit, dæk, gå op på tæppet o.lign.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak til jer alle, synes det gik bedre resten af dagen igår og idag indtil videre. Måske hjalp det bare at få at vide det er helt normal hvalpeadfærd😉.

Hun har fået roligtid i køkkenet, med hundegitter til stuen, hvor hun også skal være når hun skal være alene hjemme og idag, især pga den voldsomme regn i morges har hun kun fået mad i sin aktivitetsbold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kender det totalt meget fra min 14 uger gamle puddel :roll:

Efter et par dage i sommerhus havde han bare en tur, hvor han var helt ukontaktbar og oppe at køre. Nu efter nogle rolige dage er han faldet mere til ro og hans flip er kortere og nemmere at komme ud af.

Det har også her virkelig været en stor hjælp at vænne ham til bur. Vi har sådan en taske/hundehus, som han har sovet i helt fra starten af, hvor vi sørger for at toppen er åben, så man kan stikke en hånd ned, og han har mulighed for at se os. Han ved at, når han bliver placeret der, så betyder det ro - det har virkeligt været en stor hjælp, især når vi har ham med. Det fortrød jeg godt nok, min første hvalp ikke lærte. Jeg er helt overbevist om, at han ikke ser buret som en straf eller et træls sted. Det er også der, man får de lækre tyggeting og i starten maden også :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...