Hop til indhold

Når der kommer gæster...Jeg


Sitto
 Share

Recommended Posts

Zazu har brug for lidt støtte når vi får gæster. Hun gøer når de ankommer, men render gerne hen og snuser til dem - gøer evt lidt af dem imens.

 

Jeg plejer at have fyldt lommerne med godbidder, når jeg ved vi får gæster, så jeg er klar til at hjælpe hende. Hun får lov til at rende hen og snuse til dem og så kalder jeg hende hen, og vi træner lidt kontakt/ro/det er ok de er her, med masse af godbidder. Hun er dog rimelig til at falde ned.

 

Men noget jeg har lagt mærke til er, når folk først har fået sig sat og vi har siddet et stykke tid og drukket kaffe/spist el.lign så er hun helt rolig. Så bliver hun liggende i sin kurv selvom de rejser sig og går på toilet/hjælper med at bære ud fra bordet/tager hjem. Så er de accepteret.

 

Og får vi meget hundevante folk på besøg som fx sætter sig på gulvet, så falder hun også hurtigere ned.

 

Der hvor det stresser hende er når folk de render rundt - når de liiiige skal se haven, stå op og snakke osv inden de får sig sat - dét kører hun op over. Særligt til fx en fødselsdag hvor der går lidt tid inden alle gæster er ankommet. Så skal hun forholde sig til nye der kommer ind og samme tid også de som er her i forvejen, mens som render rundt.

 

Jeg bruger meget tid på at give Zazu den støtte hun har brug for når vi får gæster, hun kommer før dem - så de får afvide at de må nøjes med at hilse pænt på Michael og aflevere evt gaver dertil - jeg har ikke tid! :lol:

 

Min søster kommer herhjem og holder fødselsdag om fjorten dage - derfor har jeg overvejet meget om jeg kunne gøre tingene nemmere for Zazu. Der kommer ikke super mange, og der er ingen hun ikke har set før - men mange af dem ser hun jo kun 2-3 gange årligt, så hun kender dem ikke rigtig alligevel, og det er ikke hundefolk der smækker rumpen i gulvet for at sige hej - hvilket også er ok.

 

Jeg har overvejet to ting:

 

1. Lukke hende væk mens gæsterne kommer ind og lukke hende ud når alle har fået sig sat ved bordet. Vores soveværelse er i modsatte ende af huset og der kan lukkes to døre fra stuen og derind - og så smide hende derind, sammen med nogle af de andre, med lidt musik og fx en tyggeting. Dette er hun vant til hvis der kommer folk der bare lige skal hente noget (køb fra dba fx, så gider jeg ikke bruge tid på at fremmede folk skal hilse pænt på hende osv).

 

2. Tage hende i snor og gå ud i indkørslen og sige hej til folk derude.

 

Hvad tror i? Vi har før mødtes med en hund+ejer oppe på sportspladsen, og så gået i hver sin bil og kørt herhjem, lige hilst i indkørslen og så gået ind sammen - og så har hun slet ikke reageret på ejeren, som jo ellers er fremmed, efterfølgende herinde.

 

Er der nogle af de forslag der er gode, eller vil det gøre siuationen sværere for hende? Eller er det bedre at lade hende være i det, lave nogle kontakt/ro øvelser med hende, indtil gæsterne får sig sat - altså som hidtil.

 

De gæster hun udviser interesse for plejer jeg at give godbidder, og disse spiser hun hjertens gerne fra dem. Det er dog også forsøgt at gæsterne giver hende en længerevarende tyggeting, med det samme de kommer (så hun kunne lære gæster = tyggeting), men det stresser hende - det føles som om hun føler sig splittet mellem at have et behov for at se gæsterne an/snuse til dem, og samme tid gerne ville spise sin tyggeting - og man kan jo ikke begge dele. Så det stresser hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne gøre adgangen til gæsterne endnu roligere ved at gemme godbidder i stuen mens de var lukket væk og når så du lukker dem ud igen, så skal de lige bruge nogle minutter på at lede efter dem

 

Det kan du selvfølgelig træne lidt forud, så de ved hvad de kan forvente.

Det var en rigtig god ide, tak! :5up: den vil jeg have trænet med dem inden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo også super aktivering på en regnvejr dag.

Ja det er også rigtig. Den har jeg rigtig ikke rigtig haft brugt med dem - der har vi mere brugt aktivitetsspil, viskestykke med knude på, kasser med bolde i mm. Ved ikke lige hvorfor jeg ikke har tænkt på noget så simpelt som at gemme godbidder :stupid:

 

Men jeg har lige prøvet - en nem omgang selvfølgelig. Men de fangede hurtigt pointen i at de skulle lede rundt omkring, også lidt oppe i højden :5up: så er det jo bare om at få trænet og øget sværhedsgraden :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

@luckyluna tøserne herhjemme vil gerne sige TUSINDE MANGE TAK for at du kunne minde deres idéforladte og meget lidt kreative mor om noget så simpelt som at gemme godbidder - de elsker, elsker, elsker det! Og det er lige sådan en aktivitet der passer dem perfekt. De har ikke det store træningsdrive - jo Zazu og Camy gider godt når vi ER på rallybanen, men herhjemme gider de ikke rigtigt, i hvert fald kun kort tid, hvis jeg lige har nogle øvelser jeg skal have øvet til næste træning - så vil de hellere, og det gælder dem alle fire, at vi laver noget aktivering: fx aktivitetsspil, frosne kong, viskestykke med knude på, godbidder gemt i kasse med bolde osv osv. Og dén her med at gemme godbidder, den hitter, det kan jeg love dig! :banan: De venter pænt i soveværelset, uden brok, når de lukkes derind - og de er slet ikke i tvivl om hvad de skal når jeg åbner døren igen og siger "Søge!".

 

Tænk sig jeg ikke har tænkt på det før :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var da så lidt. Mine piger elsker det også. Og det er efterhånden den eneste aktivering Sheila vil være med til ud over gåture.

Træning gider hun ikke rigtig mere og aktivitet spil er svært at gøre når mysla hele tiden vil have det Sheila har og heller ikke vil være lukket væk

 

Jeg gør det også nogle gange i haven med kød. Sætter dem i bliv og gennem så højt og lavt. Så arbejdes der

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg lukker altid mine væk når der kommer gæster, så er der ro til at vi selv lige kan få lov til at hilse på gæsterne og de kan blive sat ned og vi får kaffen eller what ever, på bordet og så blive hundene lukket ud, og i det de bliver lukket ud, får de stukket en tyggeting i munden, så de fiser alle sammen hen i nærmeste kurv, med deres erobringer, uden at skænke gæsterne et blik (hurra for madglade hunde! :mrgreen: ) og når de så er færdige med deres tyggeting, er de så tilpas afslappede at de kan hilse på gæsterne på en mere fornuftig måde, end ellers, det fungere super godt her :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...