Hop til indhold

Gigt, smertestillende og tilskud


kharder
 Share

Recommended Posts

Der er mistanke om at Bella har fået gigt, da hun igennem det sidste års tid, gradvist har ændret adfærd og begyndte at lave udfald. Samtidig har hendes kropsholdning hældt mere og mere frem på forbenene.

 

Jeg har læst en hel del tråde omkring tilskud og smertestillende, men føler stadig ikke, at jeg har fundet svar på mine spørgsmål.

 

Jeg har kigget på en hel del tilskud, og Bella har nu i ca. to uger fået Joint force. Det er stadig nyt og hun skal have dobbelt dosis i seks til otte uger, men jeg syntes at kunne se, at hun ligger mere vægt på bagkroppen. Hun virker også til at have fået meget mere energi.

 

Udfordringen er, at finde noget smertestillende som hun fungerer på. For selvom det ikke virker som om hun er voldsomt plaget af sin gigt, så vil tilskud ikke kunne gøre det alene, for hun laver stadig udfald, men hedes lunte er blevet længere.

 

Dyrlægen har forklaret os, at nogle hunde skal prøve flere forskellige præparater, inden man finder det rigtige.

 

Vi startede på Metacam, inden hun fik tilskud, og kunne se en forbedring i kropsholdningen, en hun begyndte at få dårlig mave og slim i afføringen. Samtidig var hendes lunte stadig kort. Derfor prøvede vi at skifte til Previcox, og i starten var det en rigtigt god løsning. Bella begyndte at slappe af når vi var på tur og havde fin afføring. Desværre, så begyndte maven at give problemer. Vi kunne have suppe, grød og fast afføring på samme dag.

 

Dyrlægen snakker nu om og prøve carprofen og det er vi selvfølgelig med på.

 

Men mit spørgsmål er egentlig hvordan og hvor hurtigt I har set ændringer i adfærd ved jeres hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville også have flere spørgsmål hvis jeg var dig. Du lægger ud med at skrive at der er "mistanke" om gigt, og derefter handler det om at behandle/lindre "hendes gigt".

 

Jeg ville forlange at få et klart svar på hvor præcist hun har ondt og hvorfor. Der kan være så mange andre årsager end gigt, og det er umuligt at lægge en handlingsplan uden at vide præcist hvad der er galt. Og i langt de fleste tilfælde er det muligt at finde et klart svar.

 

Når det er sagt, så har min Greta på 11-12 år gigt i forpoterne, hun får en lav dosis rimadyl hver dag og viser ingen tegn på smerte, ingen bivirkninger og der har aldrig været en ændring i hendes adfærd, hverken før eller efter medicinen. Alle mine hunde får også et ledtilskud dagligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min ældste beagle har spondylose i den bagerste del af ryggen. Han bliver ikke smertebehandlet hele tiden - men kun periode vis når vi vurderer at han skal have noget. Han får enten dolagis eller previcox når der er et behov.

 

Udover det har jeg droppet glucosamin da han viste tegn på ikke at kunne tåle det i maven. I stedet får han nu fast Chorella og hyben. Denne metode klarer han sig fint på - er aktiv - faktisk mere end han var for ½ år siden - så min vurdering er at det ser ud til at hjælpe ham.

 

Men jeg ville som Doberfan også skriver få hende undersøgt så I ved præcis om det er gigt og hvad I skal behandle ud fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh, det lille pus... Hun er da ikke så gammel, er hun? Jeg synes at hun lige har været hvalp.....

 

allerførst må du have undersøgt om det ER gigt/slidgigt.

 

Hvis hun ikke er på en kost for store hunde med ledproblemer, så kan du have nytte af at skifte til sådan et..

Derudover er der kosttilskud.. Du bruger JointForce til hende... Det er sikkert helt fint, men hun er jo en stor hund, så der skal meget til.. Måske ville det være mere økonomisk at købe tilskuddene som pulvere, altså glucosamin-chondroitin og MSM hver for sig. Man bruger det også til heste. Og når man køber et halvt eller et helt kilo af hver, så har man til temmelig lang tid, uden at man behøver at spare på pulveret..

 

Hvis røntgenbilleder viser at der ER tale om gigt, altså at der er led, der gør ondt fordi brusk og ledvæske er mindsket, ---så synes jeg at du skulle snakke med dyrlægen om at få cartrophen-indsprøjtninger. Man giver en sprøjte om ugen i 4 uger..

Cartrophen er IKKE det samme som carprofen..

Carprofen er, som du sikkert er klar over, smertestillende og inflammationshæmmende. Det er rigtig godt, hvis Bella kan tåle det.. Når hun har sart mave overfor smertestillende, så kan det godt være det samme med carprofen..

 

Cartrophen er mere i familie med kosttilskuddene glucosamin, chondroitin og MSM. Men givet som 4 indsprøjtninger virker det ret godt på de skadede led.

Silke fik sådan en 4-ugers kur da hun havde fået alvorlige smertefulde gigtforandringer især i det ene forben, men også i lænden efter er gang borreliose..

Efter de 4 indsprøjtninger havde hun ikke ondt mere..

 

Hvis/når smerterne kommer tilbage kan man give en enkelt indsprøjtning mere. Eller aftale med dyrlægen hvor tit man vil give indsprøjtningen som ekstra tilskud.

 

Silke var smertefri i mindst 2 år. Så begyndte hun at halte lidt en gang imllem.. Men hun har en alvorlig allergi og tåler hverken glucosamin eller cartrophen, der jo ligner hinanden meget. Hun fik knopper og hudbetændelse ved de 4 første indsprøjtninger. Det behøver ikke ske for Bella. Jeg har endnu ikke hørt om andre hunde, der har fået den reaktion.

 

...Silke får nu lidt smertestillende hver dag. Hun har ingen maveproblemer med smertestillende medicin, så jeg har -i samråd med dyrlægen- valgt at give hende hjertemagnyl. De indeholder det samme som Aspirin, som ikke sælges mere. Bare i mindre mængde.

Det er en billig og uskadelig løsning. For Silke og mig. Det går nok ikke til Bella, når hun har sart mave.

 

Men du må altså først finde ud af, hvordan hendes led egentlig ser ud.... Har hun nogensinde fået taget billeder af hofter og albuer, med henblik på HD og AA? Ellers er det nok det første I skal have gjort..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi skal helt klart igang med flere undersøgelser. Allerførst er tanken, at Bella skal være smertefri og se om hendes udfald og humør overfor andre hunde forandres, da det er et stort problem.

 

Vi fik taget billeder af hele hendes skelet for ca. to år siden, og alt så generelt fint ud. Dog havde hun en skygge i venstre hofte og en sammenvoksning i nederste del af rygsøjlen. På det tidspunkt, hvor hun var fem år, mente dyrlægen ikke at der var behov for medicin, og der var heller ikke problemer med humøret. Det er de billeder der har fået os til at tænke i de baner og umiddelbart mener dyrlægen ikke at det er HD. Men jeg er med på at der kan ske mange ændringer i løbet af to år, så nye billeder er i tankerne.

 

Det har altid virket som om at hun har en svag bagpart og hendes bagben står ud til højre og venstre. Hun er også meget stiv i bagbenene når hun løber.

 

Men som tidligere nævnt, har hun allerede haft god effekt af den foreløbige behandling. Dog virker det som om, at Metacam ikke er nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nårh... Så er hun 7 år... Det ER jo senior i hendes vægtklasse..

I fik hende først som treårig, kan jeg se... Så det må være profilbilledet, der snyder mig.. Hun er jo en voksen dame.. :lun:

 

Men er det ikke svært at få hende smertefri, når I ikke ved hvad årsagerne til smerterne er?

Ærgerligt, at I ikke har haft hende mens hun voksede op... Der kan jo godt være sket skade på led og knogler dengang, når hun ikke fik det rigtige foder..

Godt at I er i gang med at give kosttilskud..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...