Hop til indhold

Ny hund - Hvad ville du starte med at træne?


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

Jeg ville så ikke øve gå pænt i canicross udstyr, da han ligner en type der godt gad løbe canicross, og så ville det jo være ærgeligt hvis han ikke gad trække :mrgreen:

 

Planen var nu også at han bare kan trække løs i canicross-selen. Det var for at slippe for at træne gå pænt sammen med altmuligt andet :-)

 

Jeg håber at i har ret og at det nok skal gå, men lige nu er jeg ikke helt overbevist. De startede med at hilse i snor på et stort grønt område ogdereftergik vi en lille tur sammen. Det gik okay, med kun et par små skrid-vuf fra Soko. Han trak sig fint når hun sagde skrid. Så skulle alle læsses i bilen på deres pladser: Soko og Nanna på bagsæde og Simba i bur bag i. Det var Soko ikke helt tosset med at han skulle med i bilen, men begge var lukket inde så det gik med lidt larm.

 

Hjemme startede vi meden fælles gåtur som gik godt indtil Soko fandt et musehul, som Simba også gerne ville kigge i, det mente hun ikke han skulle! Hun råbte lidt af ham, men ikke mere end hun kunne falde ned igen og gå videre. I det vi kom hjem kørte min mand ind i indkørslen og så var han pludselig også en ressource der skulle forsvares. Havde en ide om at de kunne være sammen i haven i løbet af eftermiddagen mens en af de to var bundet. Jeg kom så til at vælge at Soko var bundet, hvilket sikkert var en dårlig ide. Simba opdagede hønsene på den anden side af hegnet og var meget interesseret. Dem synes Soko så også var hendes. Resten af aftenen har de været helt adskilt, Simba kiggede på mens jag have hold, hvilket han gjorde rigtig fint og uden at brokke sig.

Jeg kan dog se at han har meget stor interesse i genstande og at han gerne vil forsvare dem. Det kan godt gå hen og blive et problem. Godt nok er Soko ikke specielt genstandsfokuseret, men hvis nu han starter med at forsvare et eller andet er hun hurtig til at svare igen.

 

De sidste par timer har de været adskilt af et babygitter OG et bur....synes ikke de skulle have mulighed for fysisk kontakt og begge kan uden problemer hoppe over sådan et bette gitter.

 

Nu skal vi i seng og der får den stakkels nyankomne lov til at sove udenfor soveværelset adskilt fra resten af flokken med bur og gitter.

Han har allerede charmeret sig ind på os, han er SÅ sød, han elsker at lege, er glad, aktiv, charmerende og meget smuk :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

JEg ville starte med at træne en god basis for træning. Altså naturligvis er der noget hverdagslydighed han skal lære, men jeg ville ret hurtigt gå i gang med at lære ham to ting: at det er sjovt at lære og at lege rigtigt.

Jeg ville nok lære ham nogle få lette basisøvelser (sit, giv pote eller andet), bare for at lære ham at kende og så ville jeg give den gas med legen. Jeg ville virkelig træne leg, leg og mere leg. Tage dødt legetøj på jord, tage dødt legetøj på afstand, tage legetøj hos fører, trækkeleg, vende tilbage med legetøj, fastholde position inden han tager legetøj osv osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha det er en mundfuld - men før du bliver opgivende, så vil jeg bare minde dig om at DIN blog var en af de ting, der virkelig hjalp mig og Aslan, da Aslan kom her - han var SKRÆKKELIG stresset. han hoppede højere foran mig end min højde.... og din blog virkede. så du KAN om nogen træne denne hund - tro mig. Jeg håber Soko vil acceptere ham, og jeg er helt tryg ved, at du nok skal kunne vurdere det løbende på en fin måde, også hvis det er et dårligt match. Men træne det - det kan du! Der var problemet naturligvis er, handler snarere om hundene imellem og det kan jeg godt forstå er en svær situation.

 

Adskille er det rette. De må ikke øve sig i adfærden, og du griber det helt korrekt an. Det er ikke synd for Simba at sove alene. Han ved ikke, hvad han går glip af, og han er ikke i internat mere, hvilket er en 100 % forbedring af hans vilkår. Samtidig helliger målet midlet - i dette tilfælde er målet at blive boende hos dig - og kan han det er han verdens heldigste hund. Og kan han ikke det, er han også verdens heldigste hund, fordi så vil du kunne finde ham verdens bedste hjem med din viden bag ham

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak for de pæne ord @Lenschow :mrgreen:

 

Jeg er heller ikke ved at give op, ikke endnu.

I dag har de været ret adskilt og heldigvis accepterer Simba npgenlunde en lukket dør, selvom han endnu ikke har lært at være alene. Jeg har trænet lidt med Soko og Simba, sådan at Soko har fået al mulig godt bare for at kigge på Simba (sikkert afskærmet) uden at æde ham. Vi har også gået tur sammen, med simba på 3-5 m afstand og det gik også fint uden løftede overlæber.

 

Ud over familesammenføringen går det så godt med ham, han er virkelig en dejlig hund. Han har været ude på vores fold med lang line i dag, hvor han hurtigt fik rejst 4 fasaner. Vi har trænet lidt "mor bestemmer hvornår høns skal slagtes". Han er meget interesseret i fjerkræ, men han kan godt kaldes væk og ham kan endda lege med mig lige ved siden af hønsegården.

 

Jeg tror at jeg helt ubevidst er begyndt på det du taler om @Siri med at lære ham at det er fedt at træne og at udvikle belønninger. Indtil videre en han super god til at lege, næsten lidt for god. Han har svært ved at tænke på andet hvis han ved der er et legetøj i lommen. Så i dag har vil trænet "spis en godbid og du kan få legetøjet" og tilbyd øjenkontakt og du kan få legetøj.

 

I skal da også lige have et par billeder af den flotte fyr, som lige nu ligger ved siden af mig i sofaen og sover.

 

image2 (1).jpg

image6.jpg

image5.jpg

image3.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Han ser dejlig ud og det lyder sommom han har potentiale til at være en rigtig dejlig "pjatrøv".

 

Det er ikke uvæsentligt, for det tyder på at han har det godt og er ved at falde til. De sure tanter bliver vist nødt til at finde en mere positiv attityde. Herhjemme har jeg konstateret at det harctaget 1-2 uger før en ny regnes som en der er med i teamet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forresten ret sjovt med sådan en lab-blanding. Jeg troede at Nanna godt kunne lide at bære rundt på ting, men ham her har noget i munden konstant! Hvis ikke lige der er noget han kan gå rundt med, så finder han da bare noget. Han har hentet alle vores sko, alle hundesnore, ethvert stykke tøj han kan finde og endda det kludetæppe der lå på gulvet ude i gangen er han kommet slæbende med. Hans tyggelyst er også enorm og han har allerede ædt sig igennem store mængder legetøj, en hundepude og utallige ko-ører, oksesener og andre tyggeting.

Et andet sted hvor han er helt anderledes end de to gamle by-hunde er mht vand. Han opsøger alt der er vådt, så som vandpytter og mudderpøle.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Han er lækker, og det der hoved er bare en labbedrengs hoved :lun: og ja de bærer på alt og næsten hele tiden mens de er vågne - det gør Zeus i hvert fald her ;-) så han hjælper med at bære varer ind fra bilen (ja de varer en lab ikke lige synes skal ædes) når der er handlet, tager reklamer med ind fra postkassen, bærer spanden for mig når jeg luger ukrudt, det er bare så herligt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Han ser dejlig ud og det lyder sommom han har potentiale til at være en rigtig dejlig "pjatrøv".

 

Det er ikke uvæsentligt, for det tyder på at han har det godt og er ved at falde til. De sure tanter bliver vist nødt til at finde en mere positiv attityde. Herhjemme har jeg konstateret at det harctaget 1-2 uger før en ny regnes som en der er med i teamet.

 

Jep, han er en fjollerøv. Alt er en fest og alt skal undersøges, helst med munden :mrgreen:

Han har lidt svært ved at slappe af, men han er selvfølgelig stadig mega-stresset over internatophold og to flytninger på 14 dage.

Jeg har tvangs-afslappet ham lidt og jeg synes han er ved at falde lidt mere til ro. I går var jeg ved at få pip af ham, så der tog jeg ham med ud og træne lidt forskelligt. Det har han vist ikke prøvet før. Det der med at skulle gøre noget for at få noget virker som en helt ny oplevelse for ham. Han var da også helt udmattet da vi kom ind og lagde sig helt af sig selv på det kolde bryggersgulv og sov.

IMG_4661.jpg

IMG_4658.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...