Hop til indhold

Ny hund - Hvad ville du starte med at træne?


NannaSoko
 Share

Recommended Posts

I morgen flytter en ny vovse ind hos de to gamle tanter :banan::banan:

Det er en blanding af noget springer/cocker/labrador på 1½. Han er meget aktiv, blid, venlig og meget glad for legetøj og godbidder.

 

Planen er at han skal lave en eller anden form for træning: agility, rally, dogdancing, dch, jagt. Jeg har ingen ambitioner på hans vegne, vi må se hvad han og jeg egner os bedst til.

 

Han skal bo sammen med to tæver på hhv 9 og 11 år. Den 9-årige er en sur madamme, som synes de fleste andre hunde er overvurderede.

 

Han er totalt utrænet, har boet hos en meget syg ejer de første 1½ år af hans liv.

 

Jeg har selvfølgelig tænkt over hvad han skal lære og listen er lang!

 

 

Hvilke ting ville du starte med, hvis du fik en ny halvvoksen utrænet hund i morgen?

 

(jeg har et par bud, men vil gerne høre jeres først. Måske er der et eller andet jeg slet ikke har tænkt på :cool: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor spændende! Hvad hedder han? :-D

 

Hvad du skal træne ved jeg ikke, men medmindre du har et godt kendskab til hunden, ville jeg nok starte med at vurdere hvor lydig hunden er; kommer han, når du kalder, sitter han, når du beder ham om det osv. Og så selvfølgelig træne det, hvis det kniber lidt. Og det forestiller jeg mig, at det godt kunne gøre, hvis ejeren har været meget syg hele hundens liv :genert:

 

Hvis det viser sig at det bare sidder lige i skabet, ville jeg nok bare begynde at træne det, som du har planer om at bruge ham til.

 

Og du har sikkert selv tænkt på mine forslag :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo taget sådan en total utrænet vams på 3 år ind. Han har lært alt fra bunden - vi har haft en del stress at arbejde væk, som har forsinket den egentlige træning, men ellers har vi indlært følgende:

 

klikker

target (stationær og hånd)

Indkald (kunne han faktisk)

kontakt

brug af belønninger - herunder kontrolleret leg og tage godbidder hos mig uden at mine hænder sluges

frishaping - 101 ting papkasse

elefanten

en lang række positioner/udgangsstillinger (sit foran, sit ved begge sider, dæk - samme, stå - samme) - gradvis bygger vi lige nu tid på

Følge target - går over og bliver til fri ved fod

 

Desuden har jeg lavet en del fysisk træning og kropsbevidsthed med ham. Bakkeøvelser, parkour i skov og by (balanceøvelser), håndtering/berøring.

 

Og så har han lært at være alene hjemme samt at være i bur, og gå ind og ud af bur på signal.

Ind og ud af dør i ro er vi ved at lære - der er lidt at arbejde med ;) Men det er sådan set meget sådan her jeg er startet hver gang med en ny voksen ikke trænet hund.

Lidt som en hvalp.

 

Sideløbende har jeg bygget hans muskulatur op med mange lange ture i gang og løb i forskelligt terræn

 

Han har også lært spor og forskellige problemløsningsopgaver, som også var nyt for ham

Og så har jeg lært ham ikke at hoppe op - sådan da :vuf:

 

Kom i tanke om, at han gik som en fuld mand i snor i starten. Han har derfor også lært at gå i siden af vejen og blive der :D At gå i snor var nyt

 

Første gang han lærte at spille bold var virkelig sjovt - nu elsker han bolde :D

 

Tillykke med din hund - det skal du nok klare nemt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige nu hedder han Simba, men jeg har gået et par ture med ham og det ser umiddelbart ikke ud som om han selv ved det er hans navn :hmm:

 

Jeg er ikke stor fan af hans nuværende navn, så det kan ske at han skifter det når han flytter ind her. Ved endnu ikke til hvad.

 

Han kan ingenting! Han kan ikke engang et sit, han kan ikke gå bare det der ligner pænt i snor. Han er renlig og det er vist det eneste han har lært.

 

I skal da også lige se et billede af ham. Det er indtil videre de bedste billeder det er lykkedes mig at tage :lun:

 

IMG_4595.jpg

IMG_4600.jpg

IMG_4596.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stort tillykke til både dig og ham.! Og hvor er han smuk

 

Jeg har lært af erfaringen da jeg fik Sheila og ville alt for meget på kort tid

 

Så jeg ville slet ikke tænke øvelser eller krav, men simpelthen fokusere på at han lærer jeres rutiner og opbygger en relation til dig og pigerne.

 

Udstyr ham med en god sele, da det ikke nødvendigvis lige er gå pænt der skal fokuserer mest på

 

Ham må mangle noget socialt træning og det er langt vigtigere

 

Når du har haft ham mindst en måned kan du vurdere hvad er er klar til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke er, at starte med at lære ham at fungere sammen med de øvrige dyr herhjemme, særligt terrieren. Og det er i mindst lige så høj grad hende, der skal lære ikke at æde ham.

Samtidig tænker jeg at træne noget stille og rolig selvkontrol sammen med indkald. Alene hjemme starter vi også forfra med, så snart han flytter ind.

 

Dernæst forestiller jeg mig at sådan noget som gå pænt (jeg har sådan et cani-cross-bælte, en elastikline og en træksele, som jeg starter med at putte ham i) og bur/tæppe-træning skal igang.

 

Og afhængigt af hvordan det hele går, så tror jeg så småt jeg putter tricks og øvelser på.

 

Jeg har brugt eftermiddagen på at sikre hjemmet: alt hvad man kunne tænkes at blive uenige om er fjernet. Soko har heldigvis ikke ressourceforsvar overfor legetøj normalt, men vi tager ingen chancer. Der er sat et par babygitre op, bure sat ind i stuen og masser af tyggeting indkøbt :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Stort tillykke til dig og hunden hvor er han smuk :lun:

 

Jeg ville også lige starte med at byde ham velkommen og stille og rolig finde sig til rette i sit nye hjem.

Lige blive godkendt af de andre dyr i har og omvendt ;-)

 

Dernæst tror jeg jeg ville starte med at træne kontakt til dig, og ellers som de andre skriver, glæder mig til flere billeder ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville nok ikke træne noget den første måned. Bare skabe tillid, vænne ham til omgivelserne, rytmen og lære hinanden at kende. Først når jeg var sikker at tilliden er der, ville jeg begynde at træne små, meget lette øvelser jeg var 100 % sikker på giver succes hurtigt, så han lærer at lære og at det er let at få belønning bare man gør lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ser han skøn ud - stort tillykke :)

 

Ja han skal naturligvis lære rutiner osv - jeg ville dog også træne et fundament fra start, da det altid har virket enormt stressreducerende på mine hunde og da kravene er tilpasset den enkelte hund og metoden blid og fremmende for selvværd plus enorm god til at aktivere med på en sund måde - noget du jo let kan afkode ved din hund også.

 

Endelig har alle mine elsket det. Og så har det netop bygget en enorm solid relation op.

 

Men du har jo en stor erfaring og kan let vurdere ham selv løbende.

 

Hvordan har du fundet ham?

Link til indlæg
Del på andre sites

I dag er det Simba-dag :banan::banan::banan:

 

Jeg er meget spændt på hvordan mødet mellem alle hundene kommer til at gå og helt klar til at hente ham nu, selv om jeg først må hente ham kl 13 :-)

 

 

Stort tillykke til dig og hunden hvor er han smuk :lun:

Ja, han er nemlig en flot fyr, skal nok se hvad jeg kan gøre ved de der billeder :-)

 

Jeg ville nok ikke træne noget den første måned. Bare skabe tillid, vænne ham til omgivelserne, rytmen og lære hinanden at kende. Først når jeg var sikker at tilliden er der, ville jeg begynde at træne små, meget lette øvelser jeg var 100 % sikker på giver succes hurtigt, så han lærer at lære og at det er let at få belønning bare man gør lidt.

Det bliver nok svært slet ikke at træne den første måned, men jeg har ikke planer om at træne noget "øvelses-mæssigt" den første måneds tid. Men sådan noget som alene hjemme starter jeg på med det samme...eller efter et par dage. Jeg er så heldig at jeg kan have ham med på arbejde og at jeg ikke er væk hjemmefra ret mange timer om dagen. Han har aldrig lært at være alene, men det skal nok gå godt. Han ligner en der hviler i sig selv og nårder ikke var nogen hos ham på internatet, lå han roligt og kiggede eller tyggede en tyggepind.

 

Derudover bliver det måske ogsånødvendigt at påbegynde lidt hønse-træning, afhængigt af hvordan han reagerer på dem :hmm:

 

Hvor ser han skøn ud - stort tillykke :)

 

Ja han skal naturligvis lære rutiner osv - jeg ville dog også træne et fundament fra start, da det altid har virket enormt stressreducerende på mine hunde og da kravene er tilpasset den enkelte hund og metoden blid og fremmende for selvværd plus enorm god til at aktivere med på en sund måde - noget du jo let kan afkode ved din hund også.

 

Endelig har alle mine elsket det. Og så har det netop bygget en enorm solid relation op.

 

Men du har jo en stor erfaring og kan let vurdere ham selv løbende.

 

Hvordan har du fundet ham?

 

Ja, nu må vi se om kan vurdere ham. Han er jo en lidt anden type hund end jeg er vant til at have boende :blink:

 

Han sidder på Rødovre internat og det var der jeg så ham (selv om jeg jo slet ikke kigger på hunde på internater, for skal jo have hvalp til foråret...eller noget :-D )

Link til indlæg
Del på andre sites

Hø hø - det kommer nok også an på hvad man lægger i begrebet "træne" jeg kalder mange af de ting andre kalder træning for "at vænne sig til" - at køre bil, at være lidt alene, at vænne sig til nye omgivelser, at færdes med de andre hunde - og høns, hvis man har det.

 

Men den første måned - kun det absulut nødvendige for at få en behagelig og harmonisk hverdag. Ro på ville være min overskrift, sammen med tillid og kontakt. Det er klart at man har lyst til at træne indkald, men det ville jeg nu ikke gøre før jeg var 100% sikker på at den så også vil - altså komme med det samme på signal. Når man ved hvad der er absolut "det bedste i verden for hunden" kan man starte træning. Det nytter jo ikke at træne indkald ved fodring, hvis den er ligeglad med foderet - eller når man skal ud og gå, hvis den ikke bryder sig om at få selen på osv. Man må vide hvad den virkelig kan lide, før man starter træning - især i indkald. Du har en unik chance for at få en hund der ALDRIG har undladt at komme når DU kalder (fløjter eller hvad du nu gør). Det ville jeg udnytte.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pyha, det er hårdt arbejde med sådan en ekstra hund. Han er selvfølgelig mega-stresset og meget opsat på at jage høns. Soko hader ham allerede. Nanna har sagt skrid til ham en gang og det bliver respekteret fint af ham. Mind mig lige om hvorfor det var en god ide med en ekstra hund?

 

Nå håber der kommer lidt ro på ham lidt senere. Han får lov til at være tilskuer til træning et par timer, så kan man håbe at han bliver lidt træt og på et tidspunkt lægger sig ned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min tanke er, at starte med at lære ham at fungere sammen med de øvrige dyr herhjemme, særligt terrieren. Og det er i mindst lige så høj grad hende, der skal lære ikke at æde ham.

Samtidig tænker jeg at træne noget stille og rolig selvkontrol sammen med indkald. Alene hjemme starter vi også forfra med, så snart han flytter ind.

 

Dernæst forestiller jeg mig at sådan noget som gå pænt (jeg har sådan et cani-cross-bælte, en elastikline og en træksele, som jeg starter med at putte ham i) og bur/tæppe-træning skal igang.

 

Og afhængigt af hvordan det hele går, så tror jeg så småt jeg putter tricks og øvelser på.

 

Jeg har brugt eftermiddagen på at sikre hjemmet: alt hvad man kunne tænkes at blive uenige om er fjernet. Soko har heldigvis ikke ressourceforsvar overfor legetøj normalt, men vi tager ingen chancer. Der er sat et par babygitre op, bure sat ind i stuen og masser af tyggeting indkøbt :-)

Jeg ville så ikke øve gå pænt i canicross udstyr, da han ligner en type der godt gad løbe canicross, og så ville det jo være ærgeligt hvis han ikke gad trække :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...