Lenschow Skrevet August 27, 2015 Rapporter Share Skrevet August 27, 2015 Så begyndte min hund lige at jage biler - jubiiiiiiiiiiiii :banan: Møgøre - man løser en ting, så.... den hund er smadder sjov men fræk som en slagterhund. Jeg får da trænet en del adfærdsting selv Anyway - har nogle oplevet dette? Jeg tror der er lidt hyrden i det Jeg kan godt kalde ham ind og hjem, og indtil nu har jeg løst det ved at se bilerne før ham og aflede før han får stukket af efter dem i fuld fart. Det er startet i haven. her jagter han dem langs hækken kan jeg se. Så han får øvet sig rigtig meget derude. Det viste jeg ikke. Jeg har først opdaget nu, hvad det er han går efter. Men afledningen ser ud til at virke. Og her er heldigvis ikke meget trafik. Jeg må vel i haven og træne det tænker jeg.... Han ser helt stolt ud, når han kommer retur.... Skøre hund Har nogle herinde haft dette problem? Hvordan har I løst det? Kan jeg gøre mere målrettet end at indlære en alternativ adfærd ved synet af en bil? Fx er jeg ved at lære ham at bil = dæk. Det gør det jo umuligt at løbe efter og ser ud til at virke fint. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
luckyluna Besvaret August 27, 2015 Rapporter Share Besvaret August 27, 2015 Ja du skal i hvert fald stoppe det i haven Da Sheila ville jage toget, havde jeg meget succes med at lave søg i mens toget passerede Tog = mad på jorden Selv i dag kan hun nægte at tage godbidder, men i det øjeblik toget kommer, så tigger hun;-) Mysla fik en ide om at hyrde biler i mørke . Altså lys i mod os Det fik jeg hurtigt stoppet. Nej. Afledning og belønning for at se væk fra bil. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
PinPoynter Besvaret August 27, 2015 Rapporter Share Besvaret August 27, 2015 hvis det er hyrden er det ikke nok at han er dækket af, en afdækket hund kan stadig "hyrde". Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
NannaSoko Besvaret August 27, 2015 Rapporter Share Besvaret August 27, 2015 Ja, der har vi været. Det var dog mere knallerter, men samme princip. Kort fortalt kan jeg anbefale den såkaldte kinderæg-øvelse: http://www.canis.no/bibliotek/artikler.php?id=226 Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Siri Besvaret August 28, 2015 Rapporter Share Besvaret August 28, 2015 Om man kan aflede eller belønne sig ud af at stoppe hyrdeadfærd (hvis det er hyrd og ikke jagt) er virkelig afhængig af den enkelte hund. En border, der har fået lov til at hyrde biler i en rum tid er stort set umulig at stoppe i den adfærd med afledning. Jeg har en 4,5 måned gammel hvalp på hold nu, som hyrdede alt da den kom. Mennesker, biler, cykler, hunde - alt! Den var ude i strakt line og gøede nonstop. Det eneste der brød adfærden ved den, var at fysisk tage den i halsbåndet og vende den væk fra det, den hyrdede. Det synes den var pænt træls og det resulterede i at den stoppede adfærden meget hurtigt og blev tilstrækkeligt åben i hovedet til at have kontakt og modtage belønning. Dæk er en rigtig dårlig idé, hvis du har mistanke om at det er hyrd. For det kan bare forstærke adfærden i stedet for at stoppe den. Tænker da du bare skal kaste dig ud i at træne med forstyrrelser mere strategisk og så indlære en adfærd ved forbipasserende biler (medmindre der er en million biler naturligvis). Jeg bruger selv at hunden skal sidde med front mod mig og ryggen mod forstyrrelsen. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
CrazyDogLady Besvaret August 28, 2015 Rapporter Share Besvaret August 28, 2015 Jeg må indrømme, at jeg ville blive enorm upædagogisk og tage fat i halsbånd og et "NEJ" og det er ikke til diskution. Det kan godt nok ret hurtigt gå hen og blive rigtigt farligt, også for andre end hunden. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Lenschow Besvaret August 28, 2015 Forfatter Rapporter Share Besvaret August 28, 2015 Tak for fif - Træningen er startet og jeg har ikke set det før, så jeg tror det er en ny ting - jeg synes det er let at aflede ham og belønne for at opsøge mig. Jeg dropper dæk og får ham til i stedet at sitte og se på mig. I går begyndte han selv at sætte sig, når han så en bil, så det går fremad. Citér Link til indlæg Del på andre sites More sharing options...
Recommended Posts