Hop til indhold

ny hvalp gammel tæve


Cindoe
 Share

Recommended Posts

Min hvalp fik klar besked om at geare ned! Virkelig klar besked. Har aldrig set min gamle hund sådan. Hun knurrede viste tænder og gøede. Min hvalp hoppede stadig rundt på den anden side. En gang til. Knurren, tænder og et bjæf. Der fik hun altså bud på at stoppe af min mand. Der var han ikke tryg ved det længere, selvom der var gitter imellem. Men den bette lærte vidst noget alligevel. Hun var lidt betuttet, men hun blev ikke pylret om. Og jeg tog lidt notits af er billede lagt op. Den bette faldt i søvn og istedet for at ligge hende i hvalpegården lagde jeg hende på sofaen og så sad jeg ved siden af. Bailey kom hen og snuste til hendes ansigt. De rørte hinanden. Mit hjerte hoppede lige. Men ved jo godt hun ikke gør hende noget når hun ligger der lige så stille.

 

Så det ku jo være det bare var en skideballe, der var det næste skridt. Jeg er ikke så bange mere ihvertfald. Tak for de gode råd.

Det her det er næsten blev til et dagsforløb med 2 hunde. ?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 83
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Dejligt du føler dig lidt mere tryg. Til en anden gang, så ville jeg, hvis det var mig, i stedet for at bede den gamle om at stoppe, som er det jeg læser I/din mand gjorde? Så ville jeg fjerne hvalpen fra siturationen, og på den måde dels støtte og tage noget af ansvaret fra den ældre hund og dels være med til at lære hvalpen at nok er nok, hvis den ikke umiddelbart reagere på den ældre hunds besked. På den måde kan I være med til at undgå at sætte den ældre i en situration hvor hun får sagt for kraftigt fra, hvis hvalpen er lidt "tungnem" eller overmodig, som nogle hvalpe godt kan være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har ret. Hun var sku tungnem, og træt. Så sådan rigtig hvalpe ustyrlig. Han sagde direkte. Jeg er ikke tryg mere og stoppede hende. Stille og roligt, men du har ret. Hvalpen skal også væk. Vi talte om det bagefter. Men det kommer til at ske igen, det ved jeg. det er lyder nok mere voldsomt end det er, når der bliver sagt fra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er altså helt normalt at en voksen ældre hund taler med store bogstaver til en umulig hvalp.

 

Hvis din hund ikke ligefrem har en forhistorie med at gå i kødet på andre hunde eller hvalpe på en voldsom måde, så ville jeg bare lukke dem sammen og hjælpe dem ældste med at fjerne hvalpen, når hun ikke gider den.

 

Og så sørger for at din hvalp kan hente leg fra nogle andre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er en ganske sød hund. Der ikke har verdens største behov for fremmede hunde. Men hun vil gerne hilse. Hun har, da hun var knap 3, været oppe at toppes med naboens hund. Hvor hun bed. Det var en hund i snor, og de to blev aldrig venner, da den ofte snerrede og gøede af mig. Skal dog siges at bailey var hund nr. 4 der var efter den. Så den må have udsendt nogle signaler, tænker jeg. Det er 5 år siden og der har ikke været tegn på aggression siden. Vi talte med en adfærdsbehandler den gang. Så modet skal nok bare lige til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun er en ganske sød hund. Der ikke har verdens største behov for fremmede hunde. Men hun vil gerne hilse. Hun har, da hun var knap 3, været oppe at toppes med naboens hund. Hvor hun bed. Det var en hund i snor, og de to blev aldrig venner, da den ofte snerrede og gøede af mig. Skal dog siges at bailey var hund nr. 4 der var efter den. Så den må have udsendt nogle signaler, tænker jeg. Det er 5 år siden og der har ikke været tegn på aggression siden. Vi talte med en adfærdsbehandler den gang. Så modet skal nok bare lige til.

 

Du kan slet ikke sammenligne de to ting. Min den gamle tæve, som desværre ikke er mere, hun var også en gang oppe at slås med en anden hund på træningspladsen, som i virkelig slås, så de måtte flåes fra hinanden fysisk og den anden hund lige måtte en tur omkring dyrlægen, fordi min tæve havde ramt med en hjørnetænder lidt tæt på den ene øje (men det var ok), min tæve kunne overordnet set med alle hunde, og var langt hen af vejen meget overbærende, selvom hun ellers var en lidt bestemt dame, men når det var alvor, så tolererede hun bare ikke noget fis! Og den anden hund hun var oppe og slås med, kunne helt enkelt bare ikke med andre hunde, og knurrede og lavede udfald så snart andre hunde, isærdeleshed tæver, kom inden for et par meter af hende. Det blev min tæve selvfølgelig lidt træt af i længden, eftersom hun aldrig havde gjort den anden hund noget, eller i det hele taget havde været tæt nok på den til at gøre noget, så de udviklede sig naturligt nok, til ærkefjender, og vi var, begge parter, opmærksomme på at holde en vis afstand og tage hensyn til hinanden (vi gik til træning sammen), men en dag glippede min opmærksomhed i 1 sek. og de to røg i flæsket på hinanden.. Men, den episode, har aldrig givet anledning til bekymringer på hjemmefronten, hvor vi i de ca 12 år vi havde glæde af min gamle tæve, nåede at få 3 hvalpe, 2 voksne hunde og en unghund i kortvarig pleje, samt et kuld hvalpe på en anden tæve, der var aldrig problemer og hun vil virkelig manglede næste gang vi får en hvalp i huset! :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu også meget tryg ved hendes sind som sådan. Den episode har vi lagt bag os, da hun ikke viser aggression ved andre og vil gerne hilse. Men jeg har idag set min hvalp trække sig fra bailey og kigge ned af. Så hun har måske forstået lidt. Det har betydet vi kan putte sammen i sofaen alle tre. Mig imellem de to vovser. Hvor bailey endda faldt i søvn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forvirret? Jeg fik sku af vide af mon hundetræner. Det var virkelig meget forkert at jeg havde ladet. Bailey knurre af hvalpen. For hun skal være ført ind i et andet rum og lukket Døren så hun ekskluderet fra flokken i en kort periode. Jamen så lærer den bette jo ikke at omgås hende? Nej, men hun har jo heller ikke gjort noget forkert. Næh, det er selvfølgelig rigtig. Og jeg ka godt se pointen i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja da. Det kan jeg godt. Bliver lige imorgen. Er lige kommet fra job. Og tak fordi i siger sådan.

Blev sku helt underlig med at tage bailey væk.

Hun er nede på at knurre (meget lavt) når Emma (hvalp) er for tæt på indenfor. Plus Hun vil ikke have hun er vild. Vi kan jo gå tur nu sammen. Altså med hver sin fører. Bailey lod hende gå ind i haven bagefter. Der er aldrig gået en anden hund ind på grunden (undtagen min gamle hund ) med hendes accept før. De er hver for sig når de er alene også, adskilt af en glas dør. Tillader mig lige at prale. Min hvalp på 9 uger piver ikke når hun er alene. Hun leger og sover. Hun sover meget. Jeg ka se hende via en app på telefonen. De kom endda til at røre hinanden. Uden bailey sagde noget. Men fakta er også, hun vender sig stadig om og går langt langt de fleste tilfælde. Men jeg/ hilser altid på bailey før Emma. Hun spiser først. Osv. Vi glemmer ikke min dejlige store hund.

 

De er ikke sammen indenfor, bailey har altså et eller andet med hun kommer på gulvet. Hun vil gerne hen, men vil ikke have hende tæt på?? Tror hun er forvirret lige nu, med hvad hun ska mene til det hele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den bette har lige fået en nej af bailey. Hun skulle ikke snuse til hendes hale. Hun gøede og gik. Hvalpen( Emma) trak sig lige i kropssproget. Og det var så mens jeg forsøgte at filme. Men de to film er bagefter.

Men ellers synes jeg egentlig at det går ok og den rigtige vej. Har lige en video mere. Men græsset ska jo slåes når den bette sover. ����

 

[video=youtube_share;XWP_UcihXP0]

Link til indlæg
Del på andre sites

Nøj, det er skidt idag. Hvalpetræning i regn igen. Gider ikke! Men vi gør det.

Udviklingen herhjemme. Nu er den gamle begyndt at gide legetøj. Vi håbede jo lidt hun ville lege med Emma.

Næh, hun gider ikke kigge på hende. Og vil vidst bare have mandens opmærksomhed. Hun er så uinteresseret, men tolerer hende, bare hun ikke gør meget andet end at gå stille Eller ligge og sove.

Vi tænker vidst vi tager alt iver fælles accept af hinanden someb bonus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været modig idag.. Tog dem selv med ud i haven. Den bette i snor, og Bailey render frit rundt. (Den snor skal af, jeg tør bare ikke selv. Hun fatter simpelthen ikke, det der med ikke at hoppe ind i hovedet på hende).De har ikke været ude i haven idag, uden vi var der alle sammen. Baileys kropsprog tyder jeg meget neutralt og vil egentlig gerne være med, men et eller andet holder hende tilbage. Men hun er 2 gange kommet hen på ca. 30 cm. afstand når vi er ude og snuser sådan lidt på afstand. Så får man altså ros af sin mor! Troede det var løgn da hun hoppede op i lænestolen til os.. en voksen lab, en voksen person og en hvalp. Så er den stol da fyldt op. Hun vender ryggen til Emma, men hold da op. Bare det at hun kommer uden en invitation. Det synes jeg er stort. Jeg vil også sige, jeg stoler på at Bailey ikke vil gøre Emma noget. Hun siger fra, med et bjæf der ved gud kan høres. Men der er ingen snapperi eller tegn på hun vil mere end sige fra. Og det gør mig glad. Jeg synes egentlig lidt, det er sådan lidt en bølgegang med hvordan det går. Men hunde kan jo også have en dårlig dag, og vi/ jeg kan lægge for meget i det. Det er en anden form for kommunikation fra hendes side end min gamle hund, som også var en labrador. Hun brummede istedet for at gø, måske derfor jeg synes det virker så voldsomt. Alt i alt, så tror vi på det tålte ophold bliver en succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

I stedet for helt at tage snoren af, så prøv at lade den hænge efter hvalpen. Så kan du hurtigt indfange hende hvis hun bliver alt for vild

 

Lad dem søge lidt foder i græsset til en start. Hvis ikke nogen af dem vogter den slags.

 

Det er helt normalt at en hvalp hopper i hovedet på de voksne. Og hvis ikke hun, af den voksne, får at vide hvor grænsen er, så bliver hun ved.

 

Så du må bare se den anden vej. Og så stoppe hvalpen bagefter, hvis hun efter en påtale, fortsætter.

Link til indlæg
Del på andre sites

I stedet for helt at tage snoren af, så prøv at lade den hænge efter hvalpen. Så kan du hurtigt indfange hende hvis hun bliver alt for vild

 

Lad dem søge lidt foder i græsset til en start. Hvis ikke nogen af dem vogter den slags.

 

Det er helt normalt at en hvalp hopper i hovedet på de voksne. Og hvis ikke hun, af den voksne, får at vide hvor grænsen er, så bliver hun ved.

 

Så du må bare se den anden vej. Og så stoppe hvalpen bagefter, hvis hun efter en påtale, fortsætter.

 

Husker det så godt, Walther blev mere og mere træt af den lille hvalp Zeus, han blev ved med at hoppe i hovedet på ham, og ville have fat i hans læber med de der sylespidse tænder ;-)

Men han knurrede lige kort (Det er ellers ikke noget Walther gør) også var det på plads :-) de var begge frie i haven netop med foder på græsset :-)

Efter det gik Zeus efter Walthers forben, altså han kunne blive ved og ved og ved, men det fandt Walther sig i og rullede bare rundt på ryggen til sidst...

Link til indlæg
Del på andre sites

Emma har lært et nyt trick.

Når bailey bare gør af hende ikke andet. så kan hun finde på at pive. Hun trækker sig og piver. Jeg tager det som noget positivt. Hun gør lige opmærksom på - jeg er lille - og baileys nej, bliver måske lettere respekteret.

Har prøvet det med snoren inde i stuen. Hvor vi også træner bare i de helt helt små. Der gjorde hun det samme. Åh, hun knurrede jeg piver. ?

Men da bailey lå i sofaen fik hun lov at rende rundt med en snor efter sig. Jeg siger bailey holdte øje med hende. "Hvad laver den møgunge nu?" Men

Bailey er stadig en dygtig pige som ikke viser nogle tegn på aggression. Bare at hun ikke gider hende tæt på.

Redigeret af Cindoe
Link til indlæg
Del på andre sites

Emma har idag leget med naboens 1 årige cocker. Det gik simpelthen så fint. Hun ka jo godt alle de her ting jeg var bange for hun ikke kunne. Den hoppede hun ikke lige op i fjæset af.??????? Legede så fint. Og lagde sig om på ryggen. Det var en meget meget dygtig cocker som legede med på emmmas niveau. En 11 uger gammel labrador. Det var sku lækkert at hun også ser andre voksne hund som ikke bare ignorer hende. Her var hun godt brugt og så slap jeg snoren på hende hjemme i haven. Hun var så træt så hun ikke gad lave unoder. Og så kom bailey faktisk selv hen. Vi gik ind alle sammen og den bette går rundt. Men sikkert fordi det foregår stille og roligt er alt ok med bailey. Hun falder i søvn på stuegulvet og jeg sætter mig ved hende og der kommer bailey og ligger sig ved siden af. Tæt! Så en meget træt hvalp er åbenbart lig med succes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne fortælle hvad jeg har gjort, når jeg har fået ny hvalp. Jeg har ladet den gamle hund om at bestemme hvornår hvalpen er accepteret. Den gamle hund må gerne sætte grænser for hvalpen. Den må gerne opdrage på hvalpen. Det er hvalpen der skal lære at indordne sig. Det betyder selvfølgelig ikke, at hvalpen skal lide overlast. Men i min verden er det ok, at den voksne hund knurre af den lille, hvis den lille går over stregen. Det svarer til at når vi bliver irriteret så siger vi også fra. Og jeg ved at hvis der kom en og sagde, at det må jeg ikke, så ville jeg syntes det var uretfærdig.

 

Vi vil så gerne at den gamle hund, skal elske den lille bedårende hvalp fra det øjeblik, h*n træder ind over dørtærsklen. Når det ikke sker, at den gamle hund straks acceptere hvalpen og endda syntes at den lille skid er noget, der burde fjernes fra jordens overflade, så syntes vi det er noget så synd for den lille hvalp. Nej det er ikke synd for hvalpen, det er derimod synd for den gamle hund, at vi i misforstået godhed med den lille hvalp, sætter den gamle hund på plads og skælder ud.

 

Giv din gamle hund tid. Slap af. Lad din gamle hund have de privilegier den altid har haft. Hvalpen har ingen forventninger i den retning. Husk din hvalp er ikke lavet af porcelæn, han overlever en irettesættelse fra den gamle hund. Nyd din hvalp.

 

Pak dine bekymringer væk. Sagt af en hel almindelig hundeejer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for råd og erfaring. Suger det hele til mig Jeg prøver virkelig. Hun får ikke skæld ud af et bjæf eller et knurren. Men hun opdager nok jeg bliver lidt nervøs. Vi tvinger ikke bailey op til os når vi er i haven. Men hun skal bare være i haven med os.

Eks. Igår aftes var den bette stadig godt brugt og meget rolig. Vi prøver at lade hende rende rundt, bailey ligger i soveværelset, i fodenden af min seng. Det er hendes sted. Hvalpefrit og kan kigge med ind i stuen. Og hun bliver derinde. Da dette er noget nyt igen, tror jeg hun trækker derind igen. Er Emma rendt derind har jeg hentet hende. Det gik fint.

Men jeg synes jeg kender baileys grænser, respekterer dem, men går lige til grænsen. Og så får hun ros når hun gør det godt. Succesraten er sat lavt så det næsten altid er godt.

Emma lærte noget igår ad at lege med en anden hund. Hun lavede playbow til bailey et par gange. Aldrig set det før. Og da bailey ikke reagerede gik hun den anden vej. Så det er vel positivt at hun fattede et "gider ikke lege". ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...