Hop til indhold

jaaa vil lige dele min succes oplevelse :D


NickiA
 Share

Recommended Posts

Jeg vil bare lige dele min glæde.

 

Først vil jeg vende tilbage til starten.

Aya var en svær hvalp. Sværere end jeg havde forventet, hun begyndte allerede forholdsvis tidligt at reagerer voldsomt på "lyde" som vi andre ikke hørte, desuden kunne hun ikke finde ro, især ikke når hun blev passet ude.

Opdrætter slog det hen med at det var en fase og at det var naturligt, og ville stoppe ved en 2 års alder.

Så naiv som jeg var valgte jeg at stole på det og ikke arbejde yderligere med det. Noget jeg i dag virkelig kan ryste på hovedet af fordi jeg har lært hvor vigtigt det er at lære ro.

 

Med tiden blev det værre og værre. Jeg fandt samtidig ud af at det ikke kun var Aya der så "spøgelser", det var åbenbart noget der lå til familien. Opdrætter benægtede det, og benægter det stadig til den dag. Men facts er at Aya har hel og halvsøskende der døjer med stress problemer. Desuden er jeg blevet informeret om at opdrætter blev advaret mod at avle på Ayas mor pga. stress.

 

Det var sjovt for ude blandt andre så viste hun ingen tegn på stress men i hjemmesituationer var det noget helt andet, hun kunne heller ikke passes ude. Set i dag er det jo en selvfølge, for ude var jeg opmærksom på vigtigheden af at hun skulle være tryg, så det trænede vi fra starten, men i hjemmesituationer troede jeg som sagt på at det bare var en fase der skulle overståes.

 

Her det sidste år, eskalerede hendes adfærd. Nogle aftener kunne hun ligge og konstant knurre ud i luften og fare op uden grund. Mens hun gik hvileløst rundt. Det blev kun værre når vi fik gæster eller var ude.

 

Det var hårdt, for det første er det jo hamrende synd for Aya, men jeg kunne mærke at frustrationerne begyndte at tage overhånd. For jeg havde allerede der prøvet at arbejde stressen væk, men det var som om at jeg ikke kunne knække koden til hvordan jeg skulle gøre hende tryg, selvom jeg havde prøvet en masse ekspertråd, og havde løbende samtaler med en hunde konsulent.

Jeg kunne mærke at jeg begyndte at frygte at hun skulle begynde at knurre og gø, for jeg vidste ærlig talt ikke hvordan jeg skulle reagere.

Det gik virkelig op for mig da jeg var på ferie her i sommers hvor meget den konstante spænding hendes knurren og gøen, skabte hos mig.

Aya var ikke med på ferien, men når vi sad om aftenen og slappede af, så fik jeg et lille spjæt og chok hver evig eneste gang jeg hørte bare en lille lyd.

 

Kunne simpelthen mærke at nok skulle være nok, så bad hunde konsulenten om at komme hjem til mig så hun kunne se Aya live. Jeg havde det sådan at jeg skal nok få styr på det her problem men jeg havde brug for andre øjne på min hund, for jeg var nået til det punkt hvor jeg var løbet tør for ideer. Desuden var min energi jo slet ikke afslappet selv da jeg var blevet så påvirket af situationen at jeg godt vidste at min anspændthed ikke gjorde noget godt for hendes stress men i stedet bekræftede hende i at verden var farlig.

 

Og det har simpelthen været guld værd.!!!!!

 

Første gang fik jeg en masse redskaber og en guide til hvordan jeg skulle reagerer i situationerne. Og det at jeg vidste hvordan jeg skulle reagerer gav mig så meget ro på. Jeg holdt op næsten fra den ene dag til den anden at blive påvirket af hendes knurren og gøen, for jeg vidste præcis hvad jeg skulle gøre.

Vi arbejdede rigtig meget med ro, vi bruger buret og Aya har lært at når hun knurrer så lyder kommandoen stille, forstår hun den ikke så hedder den slut. Og reagerer hun ikke på det så får hun en time out hvor hun kommer ind i buret. Med tiden er hun begyndt at reagerer på at når jeg siger slut så går hun direkte ind i buret, og det bliver hun selvfølgelig belønnet for. Desuden bruger vi rigtig meget tid på kontaktøvelser, mental stimulering, og selvfølgelig en masse ros og fysisk kontakt.

 

Lige nu arbejder vi med at når man er i buret så skal man ligge sig og blive liggende, for den unge dame vil virkelig gerne holde sig vågen, og det er nemmere når man sidder op. Men på lidt over en måned er jeg gået fra en hund der på en dårlig dag knurrede hele tiden til en hund der på en dårlig dag knurrer 3-4 gange på en dag.

Det er helt vildt så meget det har ændret energien. Jeg havde en veninde med to hunde på besøg i onsdags. Lige de to hunde plejer at være virkelig stress buffere for Aya, men vi hørte hende sige et vov i løbet af aftenen og det samme da vi var på besøg hos hende i lørdags. Hun lå og sov det meste af aftenen. Min veninde kan også mærke at hendes energi er helt anderledes. Det samme kunne konsulenten da hun var på besøg i weekenden. og jeg må jo give dem begge ret :hjerte: selvom vi har noget vej endnu så har jeg fået en hund der på kort tid er blevet meget mere tryg og glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Flot arbejde :5up:

Det lyder som om det var en stot byrde for Aya at være på vagt hele tiden, og nu har du lettet byrden.

Minder mig lidt om alle mine problemer med Vinnie. Der er intet som følelsen af succes når man har hjulpet sin elskede hund til at få det bedre.

 

Tusind tak.

Det var præcis det konsulenten sagde, at Aya havde påtaget en rolle som den der skulle holde vagt, og når hun samtidig var så sensitiv som hun var betød det at hun aldrig havde ro. Men nu lærer jeg hende at hun ikke behøver at beskytte mig, for jeg har styr på det. :lun:

 

Og ja det betyder så meget at man kan se hvor meget det hjælper på hunden. Den lille sejr at hun hver dag går et skridt fremad, det er ubeskriveligt. :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...