Hop til indhold

Lidelses avl


PBC
 Share

Recommended Posts

Der sker ikke noget før eksteriørdommerne får nogle standarder der præciserer at mest ekstremt ikke er bedst og at der sættes nogle målbare parametre op for hvad man ønsker, således at man med vinkelmåler og centimetermål kan afgøre om hunden møder en standard. Tror ikke det hjælper spor at de danske dyrlæger udtaler sig, og mig bekendt har der da også været kritik fra den kant før.

 

Det eneste der kan hjælpe disse hunde er at køberne bliver gjort opmærksomme på hvilket liv der venter den lille hvalp som de synes ser så nuttet ud. Jeg tror ikke folk er klar over at en race der er godkendt og som kan vinde præmier, kan være skabt på en måde der gør dens liv til en plage. Det er jo stik imod enhver sund fornuft, da prisvindere jo som regel altid er bedre end gennemsnittet. Desværre er det sådan at folk lukker ørerne når først har kastet deres kærlighed på en race, så jeg ved ikke hvordan man skal kunne råbe dem op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha har helt ret. Danske dyrlæger har skam pippet med mht de racer, der lider pga racestandarden. Og for få år siden fik alle udenlandske DKK dommere, der skulle dømme her i landet, en DKK meddelelse at overtypning til skade for helbred skulle trække ned og aldrig måtte belønnes i ringen.

Så de eneste der i princippet kan redde en sygdomsramt race, er vel at racens hjemlands kennelklub igennem FCI præciserer, hvilken overtypning, der er uønsket for racen..

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha har helt ret. Danske dyrlæger har skam pippet med mht de racer, der lider pga racestandarden. Og for få år siden fik alle udenlandske DKK dommere, der skulle dømme her i landet, en DKK meddelelse at overtypning til skade for helbred skulle trække ned og aldrig måtte belønnes i ringen.

Så de eneste der i princippet kan redde en sygdomsramt race, er vel at racens hjemlands kennelklub igennem FCI præciserer, hvilken overtypning, der er uønsket for racen..

 

Og at dyrlæger oa. (bla. os herinde og på FB) råber så højt at opdrættere af disse hunde ikke kan afsætte Deres hvalpe, så stopper det nemlig.

Link til indlæg
Del på andre sites

PBC. Desværre tror jeg så ikke at vore opråb høres. Tænker de år tilbage, hvor unge mennesker kunne ses forlade vor dyrlægeklinik med hvalpe med bind/plaster for ørene. Vidste jo godt det var illegale importhvalpe med problemer pga kupering af amatører. Hvis jeg fik en naturlig chance forsøgte jeg en dialog, men stort et håbløs.

Deres pussenuttehvalp havde det ÅH så hårdt, måtte ikke lege så sårene igen gik op, og fik penicillin. Men hvis jeg spurgte om de synes den handel var OK for hvalpen, så ja da, for jeg vil have en med kuperede ører. Det er pænest.

Desværre ofte unge menneskers valg at vælge noget , der bare er inn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Læserbreve, artikler, indlæg på FB og er fortløbende debat. Selvfølgelig gør det en forskel. Det løser ikke problemerne, men det trækker i den rigtige retning.

 

At tie stille og sige at man intet kan gøre er i hvert fald helt sikkert ikke til nogen nytte.

 

Jeg bruger enhver anledning til at give udtryk for at man kun skal avle på helt igennem sunde og raske hunde. Fysisk og mentalt sunde hunde. Og jeg er lidt ligeglad om nogen har hørt det før. Når jeg se hvor mange der trods alt læser med herinde, tænker jeg der sidder potentielle hvalpekøbere, der lige checker en extra gang om forældrene til den hvalp de nu vil købe er sundhedscheckede godt nok - også mentalt - eller måske især mentalt, inden de køber. Måske fordi de herinde læser at man ikke bare skal stole blindt på hvad hvalpesælgere siger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er desværre ikke kun unge, der lukker øjne og ører for hundenes lidelser. Jeg har nogle naboer, der tidligere har haft Engelsk Bulldog. Den stønnede og prustede jo, kunne ikke gå ret langt og blev ikke ret gammel.

Efter den var død, fik jeg Oluf, og naboerne syntes han var skøn, og ville måske gerne have sådan en. Jeg forklarede selvfølgelig op ad stolper og ned ad vægge om hvor sund racen er.

 

Nu har de en EB igen - den mest ekstreme, jeg nogensinde har set. Allerede som lille hvalp stak underbiddet flere centimeter ud, så man kunne se tungen selv om den havde lukket mund. Og nabokonen fortæller selv beredvilligt om alle dens helbredsproblemer. Men det skulle jo være en DKK hund, for det er bedst :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er bestemt ikke kun unge

 

Folk tror og synes at det er sjovt og en sød ting at hunden snorker, selv ved almindelig gang. De kobler det slet ikke sammen med at det skyldes at de ikke kan få luft.

 

Der er dog en engelsk bulldog her i byen som faktisk virker ok. Jeg kender den ikke nærmere, men man kan få ikke høre ham puste når han løber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...