Hop til indhold

Barf


Jesper b
 Share

Recommended Posts

hejsa...

Er ny i dette forum.

Har en mops på,næsten 2 år.

Den har fået alm hundefoder af forskellig mærker.

Men den har ikke været ret interesseret i det.

Er begyndt på at barfe.

Mit spørgsmål er....

hvormeget skal man give sin hund.

Den vejer ca 7,5 kg.

Har hørt ca 2 procent af dens vægt.

Har fået det i ca 10 dg.

men den er bare hele tiden sulten efter mer...

Må,man give den noget mere...og i så fald hvormeget..

 

hilsen

 

en glad mops ejer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er du sikker på, at den er sulten efter mere? Mon ikke den bare synes, at det smager dejligt?

 

Man siger som tommelfingerregel, at man skal give 2% af kropsvægten - men det er meget forskelligt fra hund til hund, og hvor aktiv den er...

Du blir nødt til at holde øje med hunden, blir den tyk må du skære ned på mængden - og taber den sig gir du mere. Du skal huske også at indregne evt. godbidder i fodermængden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du er næsten nødt til lige at se an lidt længere tid... Hvis han bliver tyndere skal han nok have lidt mere.

 

Min gårdhund på 10-11 kg svinger meget i sit behov, fra 200 til 300 gram kød 5 dage om ugen og en dag med ben. Han bliver desuden fastet en dag om ugen. Hans aktivitetsniveau er meget varierende. Min tæve, der fodres efter samme princip, vejer 6,3 kg og har et meget konstant behov for ca. 150 gram, altså lidt mere end de 2 procent. Især små hunde har ofte et lidt større behov :-) Var jeg dig ville jeg prøve at give 170 gram i stedet for 150. Du kan altid reducere mængden senere hvis det er for meget.

 

Som med alt andet mad er der ingen konkret facitliste - Kig på din hund, tager den på skal du reducre fodermængden, taber den sig skal du give den lidt mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for de gode svar....prøver med 170 gr...og ser tiden an....

en anden ting...skal man fordele det over et par gange indløbet af dagen...altså f.eks morgen og eftermiddag...

får han f.eks det hele om morgene...er der jo lang tid til næste morgen...

Det tror jeg man kan gøre som man synes og som hunden har det bedst med. Min egen hund får lidt mad om morgenen, men får mest af hans daglige ration om aftenen, fordi han virker mere mæt på den måde. Hvis jeg har delt det op, så han får halvdelen om morgenen og den anden halvdel om aftenen virker han aldrig rigtig mæt, så jeg har valgt at gøre det på den anden måde.

 

Da jeg barfede ham, fik han kun mad om aftenen udover godbidder i løbet af dagen, men det virkede også som om kødet mættede i længere tid end tørfoder og derfor var det ikke noget problem at vente til om aftenen igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du bør overveje at tilsætte nogle ting, hvis hunden ikke bliver mæt. Jeg har blandede oplevelser med forhandlere rundt omkring -nogle ved hvad de snakker om, andre fylder forkert på en hund, og hvis din hund er sulten, er der noget galt. Kallun anbefales det fx kun at give et par gange i måneden. Jeg har selv modtaget forkert vejledning om min gamle hund, så jeg kender alvoren omkring det.

 

Prøv at ringe til Frank - 2815 6474

Han kan rådgive dig. Der findes fx færdige blandinger hvor alt er tilsat. Inklusiv fibre. Bliver en hund ikke mæt kan man øge fibrene eller tilsætte lidt kylhydrat mm. Man skal samtidig kigge på om det er kød/ben eller fedt hunden får mest af. Derfor er der lavet disse færdige blandinger, som er rigtig gode at supplere op med.

 

Jeg bruger Carnipures til Aslan, og her bliver han så mæt, at han tit ikke kan spise op.

 

Rå æg kan også tilsættes nu og da. Grøntsager osv...

Endelig kan man ofte se, at en hund, der skifter simpelthen er sulten. Derfor lader man dem tit spise det de kan. På et tidspunkt stopper de. Så slår de mave i lang tid, og herefter er det normalt. Det skyldes elastikmaven - men jeg vil ikke anbefale det uden at kende din hund.

 

Så find en der kan rådgive dig , så du får styr på indhold og ikke kun mængde

Link til indlæg
Del på andre sites

Frank har solgt BARF og barfet selv i rigtig mange år - han rådgiver også mig. Jeg har hund fra hans kennel. Han sælger dog til et begrænset område tæt på sin bopæl, men han kan henvise og fortællle, hvad man skal holde øje med. Ja der er forskel. Ganske som ved tørkost. Jeg var selv total naiv, men min hund var også sulten sulten sulten, og de sagde sæt mængden ned, og han blev tykkere og mere sulten. Indtil jeg fik fat i noget med nogle fibre i! Så tabte han sig, og han blev mæt. Jeg var helt frustreret lige som dig :) Men jeg ved ikke nok om det til at rådgive om det selv - jeg gør som de kloge siger. Jeg ved en del nu, men jeg synes ikke dette er mit område, så selvom det med Hugo hunden fik mig til at sætte mig meget ind i tingene, så plejer jeg at henvise folk.

 

Nogle steder laver de også en foderplan. Det er ret smart. Så følger man hundens vægt osv.

 

Sådan en barf-hund som Aslan, som jeg har fra Franks kennel, regulerer selv. Han spiser meget nogle dage og andre dage faster han sig selv. Det kunne min gamle hund ikke. Tror det handler lidt om de er "opvokset" på det eller ej, for det er Aslan

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...