Hop til indhold

Dækmarkering, sporgenstande


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Nogle der bruger dækmarkering på sporgenskande der kan fortælle lidt om hvor faldgrupperne kan være, hvad har I oplevet i virkeligheden når der går en person og dømmer? (En ting er hvad ser står i reglerne, noget andet er når der står en person og skal fortolke regler, huske dem, og bedømme her og nu, derfor er det konkret erfaring på området jeg søger)

 

Yderligere er der jo ulemper som stup, og vådområder, er dette en udfordring for jer?

 

Jeg har helt styr på hvad der står i reglerne om dette ( vi snakker dch lydighed) men derfor må SPH folket gerne byde ind også med deres erfaringer, hvis her er nogle af dem her på foraet :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hund dækker for genstandene. Jeg har ikke haft nogle udfordringer eller negativt omkring dækmarkering med hende. Hun dækker uanset underlag.

 

Iforhold til konkurrencer, er jeg aldrig blevet trukket for noget.

 

Jeg er nok ikke så stor en hjælp for dig, da jeg kun har oplevet positive ting omkring dækmarkering med min hund. Dermed ikke ment jeg ikke kunne finde på at min næste hund skal markere anderledes.

 

Der er positive/negative ting ved alle de forskellige markeringer. Jeg tror man skal kigge på den enkelte hund.

 

-Winnie

Link til indlæg
Del på andre sites

De eneste ulemper jeg ser derude, er når hundene simpelthen ikke vil dække, fordi underlaget er vådt eller stub. Og så fejlmarkeringer - enten langt før genstanden i modvind eller ovenpå genstanden i medvind. Og de må jo ikke dække på genstanden. Da dækmarkering typisk er indlært med smækdæk, kan der ske fejl. I stå kan dommerne aldrig se om hunden står over eller på en genstand:mrgreen: Tilgengæld sker det jo af og til at hunden forlader ståpositionen, og det sker sjældent med dæk.

 

Min hund står, og det er vist kun sket to gange at hun har flyttet alle 4 ben.... Tilgengæld ville hun ALDRIG dække eller sidde i mudder eller stub.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes mange hunde har tendens til at ligge skævt i dækket (på tværs af sporet), måske fordi den gerne vil kigge på HF, og samtidig har lært at genstanden skal ligge mellem forbenene. Og så er der nogle hunde der "dutter" til genstanden, hvis HF er lidt for længe om at komme og samle op. Jeg ved dog ikke hvad en dommer vil sige til disse ting :vedikke:

 

Min hund samler op, kommer tilbage til mig og afleverer i pladsstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes mange hunde har tendens til at ligge skævt i dækket (på tværs af sporet), måske fordi den gerne vil kigge på HF, og samtidig har lært at genstanden skal ligge mellem forbenene. Og så er der nogle hunde der "dutter" til genstanden, hvis HF er lidt for længe om at komme og samle op. Jeg ved dog ikke hvad en dommer vil sige til disse ting :vedikke:

 

Min hund samler op, kommer tilbage til mig og afleverer i pladsstilling.

 

i dch programmet er det ligemeget at hunden ligger skævt, det trækker ikke. Hvis man gerne vil have hunden rettet op kan det somregl fikses med strategisk belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

De eneste ulemper jeg ser derude, er når hundene simpelthen ikke vil dække, fordi underlaget er vådt eller stub. Og så fejlmarkeringer - enten langt før genstanden i modvind eller ovenpå genstanden i medvind. Og de må jo ikke dække på genstanden. Da dækmarkering typisk er indlært med smækdæk, kan der ske fejl. I stå kan dommerne aldrig se om hunden står over eller på en genstand:mrgreen: Tilgengæld sker det jo af og til at hunden forlader ståpositionen, og det sker sjældent med dæk.

 

Min hund står, og det er vist kun sket to gange at hun har flyttet alle 4 ben.... Tilgengæld ville hun ALDRIG dække eller sidde i mudder eller stub.

 

Mener du kun at en hund der dækmarkere kan fejlmarkerer? Hvorfor tror du ikke dommerne ikke kan se at en stående hunde står over eller på en genstand? Jeg tænker at det må være nemmere at se ved en stående hunde end en liggende. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle jeres inputs, det er en spændene at høre, winnie hvad har din hund gjort af "unormale" ting som ikke er blevet trukket for, f.eks at den gerne må ligge skæv (der står i hvert ikke i reglerne hvilken retning den skal dække)

 

smæk dæk ser jeg ikke som en problem hvis hunden er trænet til at være bevidst om genstanden.

Stå er en position der ikke kræver meget at bevæge sig ud af, hvor imod dæk kræver et stillingsskifte, det er nok mere psygologisk sikkerhed for fører end reelt træningsspørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener du kun at en hund der dækmarkere kan fejlmarkerer? Hvorfor tror du ikke dommerne ikke kan se at en stående hunde står over eller på en genstand? Jeg tænker at det må være nemmere at se ved en stående hunde end en liggende. :-)

 

Af den simple årsag, at hvis hunden ligger på genstanden, så kan man ikke fremvise den - ved en stående hund kan man lirke den ud:-)

 

Og jo, alle kan fejlmarkere, har jeg skrevet andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Æv jeg kan ikke få lov at multiquote....

 

Nå, men jeg er meget enig i det, der er skrevet allerede.

 

Enzo dækker for genstande - og den store obs'er her er, at - på trods af at han er den største mudderknejt ever -og gerne smider sig i det værste snask og kører hovedet rundt heri, så syn's han det er klamt, at dække i mudder på sporet....:confused: Og han syn's stubbe stikker. Det er dog blevet meget bedre efter "lidt" træning ude af kontekst. Men ikke lige et problem jeg havde set komme, da han virkelig ikke er pivet med, hvor han dækker og hvad han dækker i ellers.

 

Jeg har været foruden konkurrencer med egne hunde hjulpet som Skriver på sporet en del gange gennem årene og fulgtes med forskellige dommere. Meget interessant og kan helt klar anbefales for at høre hvad dommerne lægger vægt på. Min oplevelse er, at hvis hunden markerer genstanden, så betyder tempo (altså smæk dæk vs rolig dæk) ikke noget - hvis hunden tager en halv time eller laver alt muligt andet trækker det selvfølgelig ;-)). Ligeledes har jeg heller ikke set fratræk for skæve dækker. Kan huske jeg engang spurgte en dommer (da jeg var skriver) om man ikke trak for skæve dækker, og fik her at vide, at de skulle være meget skæve for fratræk - så det må kunne være en mulighed at trække for.

 

Det jeg har set flest fratræk for (ved dækkende hunde) er om hunden berører genstanden. Jeg har faktisk aldrig oplevet, at en hund har markeret genstanden ved at dække helt ovenpå den. Så tror jeg er enig med Winmar i, at den dækkende hund skygger godt for dommeren - men har da været ude for at dommerne "løber op" på siden af mig idet jeg er hos min hund for at se om forbenene rører - men altså....inden da har jeg jo samlet genstanden op og rakt den i vejret.

 

Hvad man vælger - må være personlig præference og hvad hunden naturligt trives med. Tygger hunden i genstande/værger hunden sig ved at have en genstand i munden giver det jo ikke mening, at den skal apportere, men er det en belønning i sig selv at samle op og aflevere giver det jo god mening. Sandsynligheden for skæv dæk og stå ved markering af genstand må være det samme og som Winmar skriver syn's jeg det er regulerbart i forhold til hvordan man belønner. Jeg syn's jeg har set lidt mere ro på dækkene hunde end de stående, når ejer henter genstand, men det er jo et spg om træning (jeg ville skulle træne ro i ståen noget mere end i dækken med Enzo, men igen det kommer jo an på hund og ejer).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at jeg har fået et skævt billede. Som sagt står min hund, så jeg ved ikke andet om dæk end hvad jeg har oplevet andre hundeførere sige. Og denne sæson har jeg gået med et par stykker, hvis hunde har dækket på genstanden, altså så genstanden lå under hundens mave. Og så mister man genstanden:-)

 

Og det er dér smækdæk kommer ind i billedet. De hunde har tydeligvis indlært at fært af genstand=smækdæk. Desværre sker det jo så i medvind at færten kommer efter genstanden, og har hunden et frisk tempo på sporet, så kan man risikere at hunden dækker på den.

 

Blindmarkeringer den anden vej koster jo ikke i DcH, så medvind er ikke et problem.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt se at jeg har fået et skævt billede. Som sagt står min hund, så jeg ved ikke andet om dæk end hvad jeg har oplevet andre hundeførere sige. Og denne sæson har jeg gået med et par stykker, hvis hunde har dækket på genstanden, altså så genstanden lå under hundens mave. Og så mister man genstanden:-)

 

Ja, det koster :-D Jeg har som sagt kun set forben og start brystkasse berøre genstanden - og det oplever dommeren sjældent, men gør han/hun, så koster det. - men ligger den under mavsen, så må dommeren da vist sidde fast i mudderet langt bagude for at misse det :-D

 

Og det er dér smækdæk kommer ind i billedet. De hunde har tydeligvis indlært at fært af genstand=smækdæk. Desværre sker det jo så i medvind at færten kommer efter genstanden, og har hunden et frisk tempo på sporet, så kan man risikere at hunden dækker på den.

Altså så de går over genstand (eller forbi genstand, hvis de ikke går lige i sporet)? Og så dækker for færten, når den blæser dem i snuden bagefter?

 

Mine vovser har aldrig markeret på færten af genstanden - men kun selve genstanden, så den har jeg ikke oplevet. Men i ovenstående tilfælde vil roligere sporsøg så kunne forhindre mavse-dæk. Har det været et stort gentagende problem eller bare noget der er sket en enkelt eller to gange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå øv - var ikke hurtig nok til at redigere. Kopierer lige det ind jeg ville skrive her:

 

Jeg kan godt se at jeg har fået et skævt billede. Som sagt står min hund, så jeg ved ikke andet om dæk end hvad jeg har oplevet andre hundeførere sige. Og denne sæson har jeg gået med et par stykker, hvis hunde har dækket på genstanden, altså så genstanden lå under hundens mave. Og så mister man genstanden:-)

 

Ja, det koster :-D Jeg har som sagt kun set forben og start brystkasse berøre genstanden - og det oplever dommeren sjældent, men gør han/hun, så koster det. - men ligger den under mavsen, så må dommeren da vist sidde fast i mudderet langt bagude for at misse det :-D

 

Og det er dér smækdæk kommer ind i billedet. De hunde har tydeligvis indlært at fært af genstand=smækdæk. Desværre sker det jo så i medvind at færten kommer efter genstanden, og har hunden et frisk tempo på sporet, så kan man risikere at hunden dækker på den.

 

De skal da alligevel gå noget ved siden af sporet for ikke at få færten af genstanden, når de går over??

 

Mine vovser har aldrig markeret på færten af genstanden - men kun selve genstanden, så den har jeg ikke oplevet. Kan de så finde på at dække på tredje ben, hvis de får færten fra slutmarkeringen efter spidsen på fjerde ben på tredje ben? Eller skal de være langt tættere på?

 

Hvis Enzo får fært af genstand idet/kort efter han har passeret den, så bliver det mest til en skævdæk, tænker jeg (sidder faktisk og bliver i tvivl - syn's ikke jeg kan huske at han er gået over og har korrigeret voldsomt - men ved i hvert fald at han aldrig har dækket ovenpå den). Men i ovenstående tilfælde vil roligere sporsøg så kunne forhindre mavse-dæk. Hvordan har de indlært fært af genstand = smækdæk? Har det været et stort gentagende problem eller bare noget der er sket en enkelt eller to gange?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht til hvad det koster at hunden berøre frem for hvad det koster med tyk, smide genstand, eller tilmed kaste rundt med genstanden som en labrador fandt på sidst vi var afsted, kæft den var glad at se på, men det kostede ret dyrt!

 

Tak for jeres oplevelser, det lyder ikke så farligt at gå til med den rette træning :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har en hun med tendens til tyg/leg med genstanden, eller ulyst til at samle genstande op, ville jeg ikke betænke mig et sekund med at bruge påvisning.

 

Og så ville jeg konsultere nogle IPO-folk som klikker (de findes). William fra DcH Kalø er fuldstændig suveræn til indlæring af påvisning!! Med lidt held underviser han igen i år på Himmerlandsgården, og han er i dén grad pengene og turen værd:5up: Han underviser vist B-holdet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har en hun med tendens til tyg/leg med genstanden, eller ulyst til at samle genstande op, ville jeg ikke betænke mig et sekund med at bruge påvisning.

 

Og så ville jeg konsultere nogle IPO-folk som klikker (de findes). William fra DcH Kalø er fuldstændig suveræn til indlæring af påvisning!! Med lidt held underviser han igen i år på Himmerlandsgården, og han er i dén grad pengene og turen værd:5up: Han underviser vist B-holdet.

 

Han er ikke på instruktørlisten for 2016

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man har en hun med tendens til tyg/leg med genstanden, eller ulyst til at samle genstande op, ville jeg ikke betænke mig et sekund med at bruge påvisning.

 

Og så ville jeg konsultere nogle IPO-folk som klikker (de findes). William fra DcH Kalø er fuldstændig suveræn til indlæring af påvisning!! Med lidt held underviser han igen i år på Himmerlandsgården, og han er i dén grad pengene og turen værd:5up: Han underviser vist B-holdet.

 

Tak, det kunne være spændende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...