Hop til indhold

Hvalp der gnaver


LunasMor
 Share

Recommended Posts

Vi er desværre begyndt at opleve et typisk hvalpe problem: hun gnaver i paneler osv. Da vi fik hende bed hun meget lidt i bordben o.lign. men det fik vi hurtigt afvendt hende med fordi vi var hjemme når det skete. Desværre er hun nu begyndt at bide i ting når vi er på vej i seng og når vi ikke er hjemme.

 

Når vi er på vej i seng prøver vi selvfølglig at stoppe hende med det samme men det er sværere når hun er alene hjemme.

 

Når Luna er alene hjemme har hun adgang til gangen, stuen og køkkenet. Hun kan godt lide at ligge i stuen eller gangen og mad- og vandskål står i køkkenet. Rundt omkring ligger der bidelegetøj og andet hun kan bide i feks bidepinde eller en tørret klov. Derudover sørger vi for at gå en lang tur med hende om morgenen, hvor vi går 5-10 minutter hen til en park, her løber hun frit i 30-40 minutter og så går vi de 5-10 minutter hjem igen. Vi sørger for at være hjemme i god tid inden vi går fra hende igen så hun kan falde lidt ned inden vi går. Når vi går hjemmefra giver vi hende et stykke kallun.

 

Vi har tidligere været oppe på at hun kunne være hjemme i seks timer, hvor problemet mere var at hun ikke kunne holde sig til vi kom hjem og kun meget sjældent var hun kommet til at lave nogle ulykker.

 

Nu er vi desværre i den situation at cirka hver anden gang hun er alene hjemme har hun lavet ballade. Vi har prøver at trappe ned i alenehjemme tid og gå langsomt op igen, men det virker ikke rigtig. I dag var hun alene hjemme i cirka fire timer og har gnavet i hoveddøren og et panel. Vi har prøvet med citronsaft, men tænker også det er lidt vildt at skulle smøre hele lejligheden ind i citron (hun prøver feks også at snave i gulvbrædderne)

 

Jeg har prøvet at læse en masse om det, men synes også vi har gjort alt hvad vi har kunne gøre for at forebygge. Er der nogen af jer der har nogle gode råd, som jeg har overset?

Link til indlæg
Del på andre sites

Pebermynteolie var vejen frem for os:-)

 

Min den mindste er ikke ked af at være alene, og hun lavede (laver stadig af og til) kun ballade når hun var alene med den anden, ikke når hun var helt alene.

 

Men som sagt brugte vi pebermynteolie på det hun ikke skulle tygge i, og så fik hun gevir og klove til fri afbenyttelse. I dag stjæler hun af og til en knæpude (sådan en til havearbejde), og det overlever vi nok:-)

 

Tilgengæld har hun spist alle hjørner på vores fodlister. Men runde hjørner er da også meget pænere:stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eddikke brugte jeg den ene gang hvor Zeus synes vores dørkarm fra bryggers til køkken skulle have et hul og afrundes :-)

 

Det hjalp hos os...... Det var midt i "skiftning af tænder" hvor alt bare skulles bides i.

 

Dog er det noget der går over, synes faktisk det gik hurtigt over hos os, men jeg var mest nervøs for han spiste noget "farligt" så sørg for hun ikke kan få fat i ledninger mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg købte pebermynteolie i Føtex:-)

 

Jeg var bestemt af den overbevisning at Dorit ødelagde ting fordi hun var ked af det. Så filmede vi hende, og det var så fordi storesøster ikke gad at lege.

 

I øvrigt gnavede hun også i paneler mm. når vi var hjemme, så det var slet ikke fordi hun var ked af det - selvom det jo altid kobles sammen med det.

 

Jeg synes du skal prøve at filme eller lydoptage, og se om der er noget hyl og skrig inden. Hvis ikke, så er det afsted efter olie, klove og gevir:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også to som gnavede lidt i ting som hvalpe/unghunde. Og det kunne de såmænd også finde på at gøre når vi var hjemme - en dag sad vi og spiste aftensmad og Zazu sad helt afslappet på armlænet på vores sofa, og gnavede i hjørnet på sofaryglænet. Hun kiggede hen på os imens :lol: hun lignede mest af alt en der bare synes det var hyggeligt at have noget at gnave i - vi var dog ikke helt enige, så vi måtte lige finde noget andet end vores sofa :rolleyes:

 

Så som Anne skriver kan det sagtens være helt almindelig narrestreger, men jeg synes at man altid skal være helt sikker på at det bare ér det, og ikke hænger sammen med alene hjemme problemer. Så mit indlæg var altså ikke fordi at gnaveri = alene hjemme problemer. Det kan være, men det kan lige så vel være almindeligt "jeg keder mig lidt, jeg gnaver bare lige lidt her.." - bare man er sikker på årsagen, så man kan behandle/afhjælpe problemet korrekt :5up:

 

Vores har dog aldrig haft tyggeting til rådighed når de er alene, jeg er simpelthen for bange for at de får noget til at sidde fast i halsen og bliver kvalt..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også to som gnavede lidt i ting som hvalpe/unghunde. Og det kunne de såmænd også finde på at gøre når vi var hjemme - en dag sad vi og spiste aftensmad og Zazu sad helt afslappet på armlænet på vores sofa, og gnavede i hjørnet på sofaryglænet. Hun kiggede hen på os imens :lol: hun lignede mest af alt en der bare synes det var hyggeligt at have noget at gnave i - vi var dog ikke helt enige, så vi måtte lige finde noget andet end vores sofa :rolleyes:

 

Så som Anne skriver kan det sagtens være helt almindelig narrestreger, men jeg synes at man altid skal være helt sikker på at det bare ér det, og ikke hænger sammen med alene hjemme problemer. Så mit indlæg var altså ikke fordi at gnaveri = alene hjemme problemer. Det kan være, men det kan lige så vel være almindeligt "jeg keder mig lidt, jeg gnaver bare lige lidt her.." - bare man er sikker på årsagen, så man kan behandle/afhjælpe problemet korrekt :5up:

 

Vores har dog aldrig haft tyggeting til rådighed når de er alene, jeg er simpelthen for bange for at de får noget til at sidde fast i halsen og bliver kvalt..

 

Zeus er 3 år og kan godt finde på lige at nippe til lædersofaens armlæn, eller lige gnave i et stole ben - han ved godt han ikke må men det er i hans tilfælde kun fordi han mangler opmærksomhed - det sker kun når vi ER hjemme :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...