Hop til indhold

BAT og border collier


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Min veninde og jeg er kommet til at snakke om brugen af BAT til reaktive border collier. Når hunden går frem, kan vi se, at der er en risiko for, at den hyrder i stedet for at anvende BAT korrekt. Dvs man får ikke den effekt, som er ønsket. Er der nogle herinde, der har anvendt BAT på en border med eller uden succes?

 

Efter at have set metoden med denne race i dag uden at den virker som ønsket, overvejer jeg om den er god til en hund, der hyrder med blikket.... Vil gerne høre andres erfaringer

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ingen erfaring med BAT - men tænker at det vel er med hyrdning som med al anden adfærd...? Er det ikke bare om at sætte ind før den går i hyrdemode, hvis hyrdning er en uønsket adfærd? :vedikke:

 

Nej - BAT er netop ikke noget hvor man griber ind, for så er det ikke BAT. BAT bygger på frivillighed og et et adfærdsregulerende redskab som Grisha Stewart står bag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du helt konkret skulle være problemet

 

At du klikker når den kigger på det den er utryg ved

 

For det skal du jo hurtigt bort fra, så du klikker når hunden vender sig væk, og der kan den jo ikke hyrde?

 

Nej det, som vi var nogle, der snakkede om efter at have set det i brug forleden på et kursus, var, at vi synes at når man går frem mod det, som hunden i forvejen fokusere på dvs det der skræmmer fx en anden hund - så går man jo indtil hunden selv stopper, ser væk, laver tungeslik osv osv osv - og der gik nogle af borderne i gang med at hyrde mens de gik frem dvs de gjorde ikke det, som var hensigten ved BAT. Vi kunne ikke knække koden til at stoppe det så i stedet lavede vi modindlæring med dem, som virkede fint. Det fik nogle af os til at snakke om BAT måske ikke altid er god til en border... Jeg har intet svar på det. Jeg har ikke selv set det før...

 

Det er rigtigt at hunden hurtigt drejer - men hvis den hele vejen derhen hyrder - virker det så?

Her så det ikke sådan ud....

 

Men det var tre hunde der gjorde det - statistisk meget få at sige noget om - så tænkte at andre med border måske havde set det også.... Ja jeg ved det ikke... det virkede bare ikke ret godt på de tre...

 

Det virkede til gengæld super på samojederne, på Aslan og på en lab....

 

I forvejen har jeg haft bordere i træning, som havde svært ved at drage nytte af modindlæringen fordi de simpelthen hyrdede når de så for længe på en fremmed hund på afstand. her løste vi det ved at få hunden til at sidde, da det var unaturligt for dem at sidde og hyrde mens at ligge eller stå fik dem direkte i den tilstand - og så virkede modindlæringen bare ikke. Derfor kom jeg til at tænke på det når de går frem som i BAT... Men jeg ved ikke....

 

Hvad tænker jer med bordere? Kan de lære at forbinde synet af fx en anden hund med noget rart, hvis de samtidig hyrder den? Eller vil tilstanden blokere for den mulighed tror I?

 

Jeg har ikke selv et svar - men hvis der er noget om dette, så er det jo vigtigt at vide, når man skal give en border ejer nogle redskaber. Jeg har spurgt flere kolleger også men endnu ikke fået svar

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er BAt med en schæfer - som I kan se gå hunden selv frem, stopper og vælger at vende og løbe væk.

 

 

Den hyrder ikke - borderne vi så som det ikke virkede på på kurset gik ned i knæ og stalkede frem mod den fremmede - herefter slap de det ikke af syne men stod stive og hyrdede det. Det var derfor vi kom til at snakke om det mon er en skidt metode til den race? Eller i hvert tilfælde noget man bør være obs på...

 

Kan nogle finde en video hvor Grisha gør det med en border? Jeg kan ikke..... Ville ellers gerne se det på film...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret

 

Hvem afholdte det kursus?

 

Jeg tænker der er blevet gået for hurtigt frem. Man skal jo ikke blive ved at gå frem til hunden dæmper. Ved nogle skal man stopper straks de ser på trigger og så lære dem på den afstand at de skal tilbyde en anden adfærd.

 

Grisha egen hund er en border blanding.

 

Ja det ville måske have ændret det... jeg ved det ikke. Synes det så helt korrekt ud

 

Ja men kan ikke finde optagelser med bordere og BAT - ville egentlig bare gerne se nogle. Hvis nogle har nogle, så post dem endelig

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg var til en konference i foråret, var der en der fortalte om hendes brug af BAT. Hun valgte det, fordi hunden selv skulle tage et aktivt valg, i modsætning til ved kontrabetingning/desensibilisering, hvor man arbejder under "threshold". I BAT arbejder man over "threshold", men stadig i "choice and control"-stadiet - hvor hunden er opmærksom på det ubehagelige, ikke føler sig helt sikker, men stadig formår ar lade sig abstrahere. Hun havde brugt det på sine beagler, der gøede af nogle heste, fordi de var bange for dem. Hun bevægede sig så tæt, at de kun lige begyndte at gø, men var fuldt ud i stand til at reagere på deres navn for en godbid. Så de lærte at tage valget:

Gø af hestene? Eller kigge på mor?

 

Hun blev ikke ved at bevæge sig tættere på, hvis de ikke gjorde som ønsket, da de så ikke længere ville være i stand til at tage et valg og lære (og altså være ude af "choice and control"-området).

 

Jeg mener vist dog, at der findes to "BAT"-metoder, men jeg kender ikke den dybere forskel. Men nogle refererer til dem som "BAT 1" og "BAT 2".

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt sikkert ikke en ret smart taktik, hvis udfordringen er at hunden hyrder på det, den reagerer på! Det er for svært for os at se hvornår den begynder at hyrde og samtidig er det for selvforstærkende.

Men det undrer mig at hele 3 hunde gør dette? Det er ikke ret tit at jeg ser bordere i snor hyrde på andre hunde, der ikke løber (altså som går eller står). Jeg tvivler lidt på at de alle 3 hyrdede? Tænker måske de bare har stivnet lidt, og det så er blevet tolket som hyrd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt sikkert ikke en ret smart taktik, hvis udfordringen er at hunden hyrder på det, den reagerer på! Det er for svært for os at se hvornår den begynder at hyrde og samtidig er det for selvforstærkende.

Men det undrer mig at hele 3 hunde gør dette? Det er ikke ret tit at jeg ser bordere i snor hyrde på andre hunde, der ikke løber (altså som går eller står). Jeg tvivler lidt på at de alle 3 hyrdede? Tænker måske de bare har stivnet lidt, og det så er blevet tolket som hyrd...

 

Ja jeg er enig - jeg stod med bandit Aslan, så jeg kunne ikke se alt, men snakken gik bagefter om metoden. I hvert tilfælde virkede modindlæringen bedre på disse tre - måske man bare skal kende begge muligheder som ejer, og så er det fint?

 

Jeg har ikke selv arbejdet med BAT ret meget, da jeg har en metode der virker og derfor aldrig har set grund til at fix it if it Works :) Jeg ved derfor ikke noget om version 1 og 2 osv....

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...