Hop til indhold

hund med vinter-/mørke-/fyrvækeriangst


MajaJ
 Share

Recommended Posts

Vores beaglehan på knap 4 år har aldrig været glad for fyrvækeri. Han er fra april, og allerede første år oplevede han kanonslag tæt på. Vi har prøvet diverse cder osv, som kun hjælper hjemme.

Problemet er gåturene, her i vinterperioden. Både morgen og aftenturene, selvom det er aftenturene der er værst. Han tør ikke gå ture. Det er et skridt, vende om, eller bare stivne, stirre op i luften,halen lige ud, eller mellem benene osv. Vi bor på anden sal, så har ikke mulighed, for at tisse af i haven. Han får baldriandråber i maden, og vi kan se, det hjælper, men han er stadig meget angst på gåturene, hvor han tit slet ikke få lavet alt hvad han skal.

Det er desværre værst omkring vores egen lejlighed. Nogle gange bliver det bedre i løbet af gåturen, hvis han altså går med, andre gange kan vi se, det ikke nytter noget, og gør turen kortere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Af mine 3 beagler er de to yngste ekstrem bange for fyrværkeri. Sådan har det været fra de var hvalpe. Den ældste har slet ikke problemet og kan fint vandre rundt med raketterne flyvende om ørerne. Løsningen her har så været Adaptil (i gamle dage DAP) - det sætter vi i gang med allerede omkring 1. december hvor det sættes i stikkontakt - vi bruger også spray - som vi kommer på en klud og binder i deres seler når de skal gå tur op under Jul og Nytår. I år vil jeg også prøve halsbåndet.

Den ene af dem er også sådan at han hakker bremsen i hvis det er hen på eftermiddagen - men den her klud gør at han lige kan tisse af på en kort tur. Vi har så have og vil beaglerne ikke gå - så må det gøre det de skal i haven.

 

Der er nok ikke andet for at du forsætter med baldrian - prøver Adaptil om det virker på ham. Alternativ må du få dyrlægen på råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-)

Beaglepack -> Ville det hjælpe, hvis man kun brugte spray på en klud til gåturene? Eller skal det være i kombination?

 

Blueberry -> Den kendte vi ikke, det ser spændende ud, vil lige kigge nærmere på den også :-)

 

Therese -> Mht til gåturene ikke meget. Jeg er fuldstændig ideforladt :-(. Vi lader ham bestemme gåruten så vidt det nu kan lade sig gøre, og gør også turene kortere, ellers ikke. Det nytter jo bare ikke noget, hvis han ikke får tisset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må gerne berolige en bange hund. Angst er ikke en forstærkende tilstand. Man kan derfor ikke belønne mere angst frem. Alt en hund gør, når den er bange, handler om at komme væk fra følelsen. Problemet opstår, hvis ejeren er bange også. Så kan det gøre hunden utryg pga manglende sikker base, men du må gerne ae ham og sige der sker ikke noget og det har jeg styr over min ven

 

Desuden kunne du overveje medicin eller kosttilskud til ham i hele perioden sammen med træning. Træningen starter i januar. Det er ikke en nem ting at træne da triggerne er svære at styre. Derfor er medicinering ofte nødvendigt, også for overhovedet at kunne nå hunden og træne med dette. Jeg ville starte med KALM og DAP halsbånd. Har det ikke virkning ville jeg snakke med min dyrlæge.

 

Tænd en lydcd på så lav styrke, at du knap kan høre det. Hold FEST imens den spiller dvs ben, leg, træning... alt han kan lide supergodt. Skru MEGET gradvis op. Reagerer han ansgt, skru ned og fortsæt herfra

 

Træn Aktiv Larm, hvor han skal skubbe med ting, der larmer. Stil en genstand, der ikke larmer foran ham. Klik og beløn alt han gør med genstanden. Stil herefter en genstand, der larmer lidt, så en, der larmer mere osv osv

Gå gradvis frem

 

Da det er ham selv, der skaber larmen kan han se, hvor lydene kommer fra plus han belønnes for at være i nærheden

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :-)

Beaglepack -> Ville det hjælpe, hvis man kun brugte spray på en klud til gåturene? Eller skal det være i kombination?.

 

Jeg vil anbefale at du kombinerer de to ting. Her har det haft en god effekt indendøre da duften jo er i der hvor de opholder sig mest. Når de kommer udenfor kommer de jo væk fra duften og skal have den med.

 

Men du kan godt nøjes med spray og så spraye der hvor din beagle ligger. Du må ikke spraye det på hunden - kun på tæppe/pude hvor virkningen så indtræffer efter ca. 15 min. Problemet er bare at der skal sprayes oftere end når man har den siddende i stikkontakten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...