Hop til indhold

Jagtlyst


tacora
 Share

Recommended Posts

Hvornår har en spaniel jagtlyst ?

På Spanielklubbens hjemmeside kan man læse følgende om mentalbeskrivelse:

Formålet med mentalbeskrivelse er;

- at give specialklubberne et redskab til udarbejdelse af raceprofiler.

- at give opdrætterne et avlsredskab.

- at give hundeejerne kendskab til deres hundes mentale egenskaber.

Selve "øvelsen" hvor man beskriver jagtlysten består af et skind eller lignende som trækkes i sig zag væk fra hunden med stor fart.

Føreren står sig med hunden fri ved fod og skndet startes. HVis hunden farer afsted efter skindet får den 5 i den del af øvelsen som hedder 3a og griber den målbevidst skindet får den 5 i den del som hedder 3B.

Hvis jeg har forstået mentalbeskrivelsen rigtigt betyder det at en f.eks en springer spaniel ifølge ønskeprofilen skal have 4 i del 3A og 5 i del 3B.

Altså hvis hunden farer afsted efter skindet og "fanger" dette har man en hund som modsvarer ønskeprofilen.

 

Da formålet med mentalbeskrivelsen bl.a. er at tjene som avlsredskab for opdrætterne får man (hvis man retter sig efter mentalbeskrivelsen) over tid nogle spaniels som efter min mening ikke er egnet til jagt !

 

I min bedste overbevisning skal en spaniel være genetisk udstyret med tre vigtige egenskaber, nemlig søgemønster, samarbejdsvilje og respekt for vildt i opfløj/spring.

En spaniel skal besidde en naturlig respekt for vildt som springer eller flyver op og må ikke forfølge dette. Hvis ikke hunden er født med denne egenskab, er det ulig sværere at lære hunden dette.

 

Derfor hvis en spaniel opfylder den opstillede ønskeprofil har den ikke de nødvendige medfødte egenskaber, eller ejeren har trænet denne egenskab væk inden deltagelse i testen !

Det rigtige resultat i sådan en test burde være at hunden IKKE lløber efter sindet - altså besidder naturlig respekt for opfløj/spring.

 

mvh

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg ikke læst testen, men det lyder da for mig helt hen i vejret at den skal rende efter OG fange byttet. Jeg ville da mene det var mere naturligt at den skulle sidde roligt til byttet ligger stille og den bliver sent til apport...

Men nu ved jeg jo ikke så meget om jagt.

 

Nu er en spaniel jo en drivende hund, med evne for apport, ikke en apporterende hund (som labben) :blink:

 

men en spaniel må stadig ikke rende efter og fange byttet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er en spaniel jo en drivende hund, med evne for apport, ikke en apporterende hund (som labben) :blink:

 

men en spaniel må stadig ikke rende efter og fange byttet.

 

Det har du selvfølgelig ret i, men derfor kan jeg stadig ingen grund se til at de skal rende efter og fange byttet. Følge sporet ville måske give lidt mere mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor står det at de skal rende efter og fange vildtet, udover i en mildest talt ubrugelig mentalbeskrivelse?? :blink:

 

Du har helt ret. Det ER forkert. Uanset jagthunderace (næsten).

 

Det er sådan jeg ser det her:

 

HVis hunden farer afsted efter skindet får den 5 i den del af øvelsen som hedder 3a og griber den målbevidst skindet får den 5 i den del som hedder 3B.

 

Men det kan jo også være læst forkert :blink: og hvis det står på spanielklubbens hjemmeside syntes jeg da det lyder en anelse foruroligende :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Handler det ikke om, hvad hunden INSTINKTIVT ville gøre (flintre afsted efter kluden / skindet) contra hvad den er OPDRAGET til at gøre (knalde bagen i jorden indtil den har fået apport kommandoen) ? Mentaltesten ser jo på hundens instinktive reaktion / afreaktion på en række fænomener og ikke hvad god opdragelse har bragt den til at fatte omkring god opførsel f.eks. i en jagtsituation...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvornår har en spaniel jagtlyst ?

På Spanielklubbens hjemmeside kan man læse følgende om mentalbeskrivelse:

Formålet med mentalbeskrivelse er;

- at give specialklubberne et redskab til udarbejdelse af raceprofiler.

- at give opdrætterne et avlsredskab.

- at give hundeejerne kendskab til deres hundes mentale egenskaber.

Selve "øvelsen" hvor man beskriver jagtlysten består af et skind eller lignende som trækkes i sig zag væk fra hunden med stor fart.

Føreren står sig med hunden fri ved fod og skndet startes. HVis hunden farer afsted efter skindet får den 5 i den del af øvelsen som hedder 3a og griber den målbevidst skindet får den 5 i den del som hedder 3B.

Hvis jeg har forstået mentalbeskrivelsen rigtigt betyder det at en f.eks en springer spaniel ifølge ønskeprofilen skal have 4 i del 3A og 5 i del 3B.

Altså hvis hunden farer afsted efter skindet og "fanger" dette har man en hund som modsvarer ønskeprofilen.

 

Da formålet med mentalbeskrivelsen bl.a. er at tjene som avlsredskab for opdrætterne får man (hvis man retter sig efter mentalbeskrivelsen) over tid nogle spaniels som efter min mening ikke er egnet til jagt !

 

I min bedste overbevisning skal en spaniel være genetisk udstyret med tre vigtige egenskaber, nemlig søgemønster, samarbejdsvilje og respekt for vildt i opfløj/spring.

En spaniel skal besidde en naturlig respekt for vildt som springer eller flyver op og må ikke forfølge dette. Hvis ikke hunden er født med denne egenskab, er det ulig sværere at lære hunden dette.

 

Derfor hvis en spaniel opfylder den opstillede ønskeprofil har den ikke de nødvendige medfødte egenskaber, eller ejeren har trænet denne egenskab væk inden deltagelse i testen !

Det rigtige resultat i sådan en test burde være at hunden IKKE lløber efter sindet - altså besidder naturlig respekt for opfløj/spring.

 

mvh

Steen Stenild

 

Hej Steen.

 

Det markerede: Hvor mange spaniels har du mødt, der respekterer fugl i opfløj eller vildt i spring uden at være blevet trænet?

 

Nu har jeg jo kun mødt en fåtal af spaniels sammenlignet med dig, men jeg har da ikke mødt en eneste, der har gjort det uden at være trænet....

 

Det er "bare" et nysgerrigt spørgsmål :-D

 

Jeg har ikke fornemmelsen af, at mentalbeskrivelser bruges ret meget indenfor spaniels? Men derfor skal de jo være rigtige alligevel....

 

MVH

Wivian.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det kan jo også være læst forkert :blink: og hvis det står på spanielklubbens hjemmeside syntes jeg da det lyder en anelse foruroligende :???:

 

Nej. det tror jeg ikke du har, for jeg læser det på samme måde.

Derfor jeg også skrev at den mentalbeskrivelse mildest talt er ubrugelig. (hvad jeg iøvrigt mener gør sig gældende ved andre racer også) :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

En hvilken som helst hvalp med bare en anelse "natur" i sig vil instinktivt forfølge et stykke "vildt", det være sig en sommerfugl, en fugl, et blad der hvirvler rundt, en bi osv. osv.

Det er jo en helt naturlig del af hundens undersøge/jagt adfærd.

 

Hvis der via avl lægges fuldstændigt låg på dette jagtinstinkt, vil hunden efter min mening ikke være så meget hund mere.

 

Det er en ting, noget andet er som WSG vist også er inde på: Apporterende-, drivende-, stødende osv jagthunde vil vel skulle lære selvbeherskelsens vanskelige kunst for ikke at sætte efter et levende bytte i fart som hvalp?

Dermed er den træning hvis formål er kontrolleret jagt allerede i gang.

 

Jeg synes umiddelbart også det lyder sært at spaniels ønskeprofil er som beskrevet og så ved nærmere eftertanke ikke alligevel.

 

Der skal jo være noget motivation at arbejde med...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle

 

Jeg har midst tre springere som alle fra lille hvalp havde egenskaben at ville respekterede fugl i opfløj. Især min FT besad denne egenskab fra dag et og det er i høj grad arveligt. Men det er også helt rigtigt at egenskaben skal trænes for at udvikles i rigtig retning.

Dels ved aldrig at lade hunde være alene i haven eller andre steder hvor den kan rejse vildt, dels ved hver gang hunden rejser vildt at stoppe den med stopkommando.

 

Når jeg kritiserer metalbeskrivelsen er det fordi en hund som efter 10 mdr alderen (dette er vist grænsen for at deltage i mentalbeskrivelse) villigt løber efter skindet, sansynligvis aldrig vil blive anvendelig som stødende hund. Så har man nemlig forpasset chansen for at udvikle en arvelig egenskab i rigtig retnig, eller også har egenskaben aldrig været der !!!!

 

At respektere vildt skal dels være tilstede i hvalpen, dels trænes i en tidlig alder på samme måde som stop kommando også skal.

En spaniel (som er en stødende hund) skal arbejde indenfor max. 20 meter og hvis den rejser vildt skal den øjeblikkeligt respektere dette. Er hunden længere ude får man for lange skudafstande og respekterer hunden ikke vildtet vil den ofte være i vejen for skud !

 

Og Ninjamor, hvis en spanielhval på 8 uger reagerer med at stoppe op når en solsort flyver op er det absolut helt naturligt og noget som ligger i generne. Den samme hvalp undersøger dog gerne med stor iver færten af samme solsort.

Hvis ikke denne egenskab er tilstede i hvalpen skal man bruge uforholdsmæssigt meget tid på at træne det ind i hvalpen.

Tro mig, jeg har en FT springer på godt halvandet år som udviste denne adfærd fra jeg fik ham og jeg har brugt forholdsvis lidt tid på at udvikle denne evne til at han idag når han rejser en fasan, blot stopper og kigger efter fuglen og herefter over på mig for at spørge, hvad skal jeg nu ! Jeg har haft ham med på jagt to gange og sidste gang på haretramp, hvilket kræver at hunden øjeblikket stopper når haren springer, ellers bliver der ingen skud !

 

:vinken: hilsen

 

Steen Stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er en spaniel jo en drivende hund, med evne for apport, ikke en apporterende hund (som labben) :blink:

 

men en spaniel må stadig ikke rende efter og fange byttet.

 

 

Du skriver en spaniel er en drivende hund - det er den absolut ikke !!!! En spaniel hører til de stødende og apporterende hunde præcis som retrieverne.

En spaniles skal kunne arbejde foran føreren på max 20 meter og støde alt vil op den finder. Den skal være absolut lydløs og må IKKE som de drivende hunde give hals på fod !

 

mvh steen stenild

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver en spaniel er en drivende hund - det er den absolut ikke !!!! En spaniel hører til de stødende og apporterende hunde præcis som retrieverne.

En spaniles skal kunne arbejde foran føreren på max 20 meter og støde alt vil op den finder. Den skal være absolut lydløs og må IKKE som de drivende hunde give hals på fod !

 

mvh steen stenild

 

Drivende/Stødende...

 

I den sammenhæng hér, har jeg tænkt det rigtige ord, skrevet det forkerte ord. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...