Hop til indhold

Mærkelig stressreaktion?


Umulia
 Share

Recommended Posts

Oluf har et stykke legetøj - en bamse - som kan kun bruger ved særlige lejligheder, nemlig når min søn er hjemme.

Bamsen kan ligge i legetøjskurven i ugevis, men lige så snart junior dukker op, bliver den hevet frem, op i sofaen, og så bliver der gnasket løs på dens hale, så savlet driver :badr:

 

Jeg går ud fra at det er en form for afreagering, men lige hvorfor, forstår jeg ikke helt :hmm:

Oluf forbinder sikkert mest min søn med vilde tumle-lege, så måske er gumleriet på bamsen noget han gør for at dæmpe sig selv? Hvad tror I?

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe gør det samme, dog er bamsen temmelig underordnet her. Hver gang han kører for højt op i glædesgearet (hvilket vil sige - hver gang han får gæster og nu og da også når vi - familien - kommer hjem), så snupper han gerne en bamse og spurter udenfor, hvor han ligger og sutter på den.

 

Min erfaring er, at det hjælper ham til at tage toppen af stressen væk, men hvis ikke man stopper ham hurtigt, så vedligeholder det til gengæld det resterende stressniveau. Så jeg lader ham gerne have den i nogle få minutter og så er det slut med bamse (bytter selvfølgelig med godbid), hvorefter han selv må finde ro. Det går som regel fint (hvis jeg ellers husker at gemme alle de andre ting væk, som kan blive sutteobjekt :mrgreen: ). Ville dog foretrække at lære ham selv at finde roen hurtigt og forsøger at hjælpe ham dertil, men har jeg glemt en bamse, så lader jeg ham få den.

 

Har en kollega, som også har en hund, der gør dette.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pajko gør det også, når han er gladere end hvad hans lille krop kan rumme. F.eks. når vi skyper, han siger hej og så løber han ud og finder et stykke legetøj, som så bliver rusket og tygget i... Det er det samme hver gang.

 

Han genkender faktisk din stemme osv? Møffe genkender intet, når vi skyper! :lol: Hvilken egentlig er heldigt nok, for tænker at det må være vildt frustrerende for dem? :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Han genkender faktisk din stemme osv? Møffe genkender intet, når vi skyper! :lol: Hvilken egentlig er heldigt nok, for tænker at det må være vildt frustrerende for dem? :hmm:

 

Uden tvivl. Når vi er på ipadden genkender han kun min stemme, men har mine forældre mit billede på tvskærmen kan han se mig... så snakker han længe med mig :lun: Han kan stå i flere minutter og fortælle historier. Nogengange henter han sit legetøj og afleverer det foran tvskærmen, fordi han vil lege med mig. Han kan også hører og genkende mig stemme gennem telefonen...

 

Pajko var meget frusteret det første halve år jeg var i Norge første gang. Han lå længe i gangen bagefter og var ked af det... men min mor begyndte at sige, at jeg er på arbejde - hvilket hun altid gør når jeg går på arbejde - så det virker som om han forbinder det med, at jeg ikke er hjemme... Det er ihvertfald ikke et problem længere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Uden tvivl. Når vi er på ipadden genkender han kun min stemme, men har mine forældre mit billede på tvskærmen kan han se mig... så snakker han længe med mig :lun: Han kan stå i flere minutter og fortælle historier. Nogengange henter han sit legetøj og afleverer det foran tvskærmen, fordi han vil lege med mig. Han kan også hører og genkende mig stemme gennem telefonen...

 

Pajko var meget frusteret det første halve år jeg var i Norge første gang. Han lå længe i gangen bagefter og var ked af det... men min mor begyndte at sige, at jeg er på arbejde - hvilket hun altid gør når jeg går på arbejde - så det virker som om han forbinder det med, at jeg ikke er hjemme... Det er ihvertfald ikke et problem længere.

 

Møffe genkender intet - der var en mild reaktion en enkelt gang, hvor han måske syntes han genkendte noget, nok i mit tonefald/måden jeg sagde det på. Men ikke noget, han troede på, for det var ovre efter et par sekunder.

 

Tror også de vender sig lidt til, at vi "forsvinder". Da jeg var i Paignton Zoo i 4 uger var han fuldstændig sindssyg da jeg kom hjem og jeg var faktisk nød til at træne alene hjemme med ham (dog ikke sådan helt vildt, bare lige minde ham om, at jeg altså kommer tilbage). Da jeg var i praktik i Ree Park i 4 uger og kom hjem hver weekend, blev han bedre for hver uge - men forlod ham IKKE i weekenderne, end ikke for at handle en liter mælk (gudkselov for at bo hjemme :lol:). Når jeg skal hjem på ferie om 7 dage er jeg meget spændt på hans reaktion, når jeg har været væk i næsten 4 måneder...

Link til indlæg
Del på andre sites

Møffe genkender intet - der var en mild reaktion en enkelt gang, hvor han måske syntes han genkendte noget, nok i mit tonefald/måden jeg sagde det på. Men ikke noget, han troede på, for det var ovre efter et par sekunder.

 

Tror også de vender sig lidt til, at vi "forsvinder". Da jeg var i Paignton Zoo i 4 uger var han fuldstændig sindssyg da jeg kom hjem og jeg var faktisk nød til at træne alene hjemme med ham (dog ikke sådan helt vildt, bare lige minde ham om, at jeg altså kommer tilbage). Da jeg var i praktik i Ree Park i 4 uger og kom hjem hver weekend, blev han bedre for hver uge - men forlod ham IKKE i weekenderne, end ikke for at handle en liter mælk (gudkselov for at bo hjemme :lol:). Når jeg skal hjem på ferie om 7 dage er jeg meget spændt på hans reaktion, når jeg har været væk i næsten 4 måneder...

 

Pajko bliver stadig helt vildt glad, når jeg kommer hjem. Han løber rundt i 8-taller og de første par dage kan han ikke komme tæt nok på. Han sover gerne hos mig og ligger helt tæt på mig i sofaen. Han gør det samme med min bror, når han er hjemme på weekend :lun: Glæder mig helt vildt til at se ham næste tirsdag. Min lille elskehund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pajko bliver stadig helt vildt glad, når jeg kommer hjem. Han løber rundt i 8-taller og de første par dage kan han ikke komme tæt nok på. Han sover gerne hos mig og ligger helt tæt på mig i sofaen. Han gør det samme med min bror, når han er hjemme på weekend :lun: Glæder mig helt vildt til at se ham næste tirsdag. Min lille elskehund.

 

Ingen tvivl, Møffe bliver stadig overstadigt glad :lun: Men heldigvis ikke så sindssygt, som da jeg kom hjem fra Paignton, hvor han kom op i det røde felt.

Kunne ikke rejse mig i flere timer fra min stol uden han næsten gik i panik.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen tvivl, Møffe bliver stadig overstadigt glad :lun: Men heldigvis ikke så sindssygt, som da jeg kom hjem fra Paignton, hvor han kom op i det røde felt.

Kunne ikke rejse mig i flere timer fra min stol uden han næsten gik i panik.

 

Og kan dælme godt forstå, at du glæder dig! :hjerte:

 

Pajko går heldigvis ikke i panik, men han er ikke så glad for at jeg går fra ham det første døgn eller to... Ja, det bliver dejligt at komme hjem til ham. Du må også glæde dig helt vildt :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Pajko går heldigvis ikke i panik, men han er ikke så glad for at jeg går fra ham det første døgn eller to... Ja, det bliver dejligt at komme hjem til ham. Du må også glæde dig helt vildt :hjerte:

 

Om jeg gør! :shock: Er begyndt at drømme om ham hver nat, tror jeg - i hvert fald de sidste to drømme, jeg kan huske :lun: Tror nok jeg glæder mig - meget :genert:

 

Undskyld Umulia :oops:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres svar! Jeg vælger at tage Olufs bamse-gnaskeri som positiv stress så :5up:

 

Og hvor sødt at man kan skype med sin hund :lun:

 

Hunde kan have meget forskellige reaktioner på skærme. Jeg synes at have bemærket at brachycephale racer generelt er bedre til at se hvad der foregår på en skærm end langsnudede. Men det er vel også logisk eftersom deres øjne sidder mere ligesom menneskers.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...