Hop til indhold

Rallytråden 2016 og 2017


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Et lille juhu herfra.

 

Calle er jo min nok forever umodne møgunge. Han opfører sig stadig som en 8. Måneders hvalp, hvilket jo er lidt frustrerende taget i betragtning af at han om tre måneder bliver tre år.

 

Men lige nu arbejder vi meget med fokus på kontakt og med små sessioner og kun de øvelser han kan i søvne. Dvs. En masse opstandsninger, en masse dæk under gange(vores træner er meget imponeret over hans kropskontrol og evne til ikke at flytte sine poter i stillingsskifte, men det har jeg også nørdet meget med ham), bakke øvelser m.m. Og det begynder at give pote. Jeg udnytter at vi om tirsdagen har lidt tid til Nose Work hvor vi ikke er på til at træne lidt med ham også. Han har stadig en enorm høj belønningsfrekvens, men det er primært for at holde hans frustrationer nede. Men vi er der hvor man kan få hans koncentration relativt hurtigt, hvis fokus lige ryger over på noget andet.

 

Håber han en dag bliver klar til at komme ud til konkurrence, for han er så super skarp til alle øvelserne. Og det er på begge sider. Jeg håber vi er ved at være klar til at kunne deltage i nogle indendørskonkurrencer når vi nærmer os efteråret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Var til rallytræning igår... Og er stadig overbevist om at den bedste beslutning jeg har taget er at flytte hold. For det første har vi det bare superhyggeligt(vi slutter altid af med at hele holdet samles og drikker kaffe/the/kakao sammen). Folk bakker op om hinanden og vi hygger os når vi tager til konkurrencer sammen.

 

Det bedste er så at der rent faktisk kommer en masse brugbar feedback og at min træner spotter en del ting. Kan huske min fustration over at jeg selv tydeligt kunne mærke at Cassi ikke kom hurtigt nok rundt og jeg selv kunne fornemme at jeg måtte sætte farten ned når hun går rundt om fører og det så ikke blev påtalt.

 

Igår arbejdede vi med forstyrrelser. Først en tur hvor der på en stol sad en flyverdragt på en stol. Cassi var ikke spor bekymret over det, men reagerede på at vores træner gik på tværs af banen.

I anden omgang var der lagt luftmadras ud, en tæppe til bilens forrude og flyverdragten blev udstyrret med en paraply. Cassi fnøs en gang da hun så den blev slået op. Inde på banen var hun i første omgang lidt ligeglad med den paraply(hun har jo lidt et had-forhold til den slags), men jeg kunne fornemme hun tøvede lidt i den øvelse hun skulle lave lige ud for. Senere skulle hun lave en øvelse lige mod den og så skulle der ellers kigges meget på den paraply. Heldigvis var hun ikke trygget på nogen måde. Det med at gå over ting er hun ikke bekymret over. Hun går bare med pænt på plads.

Igen var det vores træner som var meget spændende og i stedet for at gå med forbi, så blev Cassi. Hun havde jo lige fået godbidder af hende :stupid: Da vi var færdige og havde fået feedback, var Cassi klar til at gå med træneren rundt, eller sagt på en anden måde, hun var klar til at gå med sammen med lommen med godbidder.

 

Calle får altid lov til at komme ind og lave lidt når alle er færdige. Han har brug for god plads omkring sig selv, og han begynder at arbejde rigtig fint. Der havde så været en løbsk tæve fire dage før og han mistede fatningen et kort øjeblik. Jeg havde egentlig mest lyst til at sige f*** det og smide ham i bilen, men det lærer han jo ikke noget af. SÅ der blev kæmpet videre og efter et par minutter var han på.

Vi er ved at være der hvor jeg ikke behøver at have godbidder foran næsen på ham det meste af tiden og det er jo lidt fedt. Ville så gerne kunne tage ham med ud til konkurrencer en dag. Han kan alle øvelserne så meget bedre end Cassi. Mange af øvelserne er så sikre, så når man har hans fokus, så gør han alt til UG.

Mon han efterhånden er ved at blive voksen :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Første rallykonkurrence siden oktober og smiler stadig over vores tur. Cassi lavede alle øvelser så flot og var på-på-på-på-på. Desværre var hun på i en sådan grad at når hun kunne slippe afsted med dem, så hoppede hun rundt. Og det var ikke bare en lille smule, nej hele 11 1'ere blev vi trukket for det. Ikke nok med det, så fik hun lige hevet fat i to skilte. Da vi skulle stå æresplads var hun bestemt ikke færdig med sit ballade. Man kunne se i øjnene på hende at hun tænke: "Nu hopper jeg, nej, nu hopper jeg, næ, det er nu jeg hopper!" Og det gjorde hun så lige så snart hun fik chancen :lun:

Puha, det var godt nok svært at holde masken mens man gik med hende, og bagefter havde hun et meget kækt udtryk... Elsker altså den hund...

Link til indlæg
Del på andre sites

Succes succes... Calle skulle bare kun bruge en gang på at minde sig selv om at hvis han ville med ind i hallen, hvor det sjove skete, så skulle han gå på plads. Inde i hallen blev han ramt af en lille forelskelse, som hurtigt var overstået og så kunne han arbejde. Han blev lidt bange for "manden" der sad som forstyrrelse i den anden ende, og den skulle lige skældes lidt ud, men så var han klar.

Lige nu er det største problem at han rigtig gerne vil sige Hej til alle de andre, så det kommer til at være det næste fokus. Og så har jeg besluttet at når Cassi skal til konkurrencer her over foråret og der er plads til det, jamen, så kommer han med og får trænet med forstyrrelser. Vi skal også efterhånden have arbejdet lidt med hans tendens til at kommandere med mig, men der tror jeg at jeg skal tage i klubben og så ignorere ham når han gør(altså vi bliver passive).

 

Cassi var en stjerne som altid, hoppede næsten ikke og så er hun f*** blevet god til at bakke i pladsposition. Og endelig har hun forstået at hun skal lægge sig på tæppet og ikke på det kolde gulv, når hun ikke arbejder.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

Endelig endelig endelig... Efter at jeg glemte et skilt i den første ekspertklasse fik os IB'et( nå ja, vi lavede også en øvelse om og mistede Ærespladsen), tog vi revanche i den næste.

vi blev trukket to gange på banen, hun havde ikke lige tid til at sætte tempoet ned sammen med mig, da der var langsom gang, så hun kom lidt ud af position og så pressede hun i en venstre vending(intet nyt der). Så da vi skulle tage Ærespladsen var jeg fast besluttet på at nu skulle det f***** lykkes! Tror ikke jeg trak vejret hele vejen og den hund vi stod æresplads for brugte virkelig meget tid på banen. Og Cassi hun fik i den grad testet mine nerver, for hun mente lige pludselig at nu skulle hun da slikke sig i rumpen. Fik dog afbrudt hende inden hun nåede så langt, og stod så i stedet med en Cassi der var klar til at springe i luften. Men hun blev, og vi fik et points fradrag for en urolig sit... Yes, første cert og sørme om hun ikke endte som 1. Vinder i klassen. Vi har så også kun ventet i knap tre år på at få den første pind i ekspert ¬¬ Så lang tid behøver der ikke gå før vi får den næste. Nu har vi yderligere seks ture tilbage i ekspert med æresplads, og så må vi se hvordan det går med højrehandling i stedet.

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

@PinPoynter, jeg vil vove den påstand at der er en verden til forskel på at løbe på højre hånd på en agility, og så kunne udføre omkring 80 øvelser med samme sikkerhed på begge sider af føreren.

Cassi har ikke det store problem med sin højrehandling, men selvom vi har arbejdet en del med højrehandling  forbindelse med vores HTM, så er der ikke den samme sikkerhed. Forskellen er jo at vi her taler meget om at have korrekt placering af hunden, mens agility er meget mere frit. Jeg føler ikke at det har været en fordel med agility(ej heller en ulempe, når min hund er så artig som den er, at den holder et roligt tempo, selvom den skal tage spring eller tunnel).

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Altså bortset fra at hunde har en god og dårlig side. Nøjagtig som mennesker er højre/venstre håndet.

Så tror jeg ikke der er den store forskel på højre og venstre handling.

Der er lige dobbelt så mange øvelser der skal indlæres. Og alt det skiften side kan ofte forvirre mere end hvad godt er. 

Når man så tillægger at alle øvelser også skal trænes i langsom gang og i løb. Så er det dæleme meget der skal trænes! 

Rally når altså bare et helt andet niveau når man kommer op i ekspert og champion klassen. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Årets tredje rallykonkurrence er klaret.

 

I ekspertklassen, var hun egentlig frisk nok og rigtig glad. Og så fangede et eller andet hendes opmærksomhed uden for banen. Vi endte med at lave tre øvelser om og så er der den der kommentar, som jeg er ved at være lidt træt af, nemlig at hun presser og sætter sig langsomt. Dog kunne dommeren godt se at det var en del af hendes bevægelsesmønster, så vi blev kun trukket for de der var ekstremt langsomme. Hun var egentlig lidt skæg, for da vi kom til springet, så var der en stop, højre om, et skridt, stop. Hun lavede den så fint, men var så ellers klar til at tage springet på egen hånd. Jeg nåede lige at stoppe hende og få hende tilbage.

Så skulle vi til ærespladsen, og jeg vidste godt at vi med de mange ommere ikke var i nærheden af en pind, og så gik hun helt i "shit, der er et spøgelse"-mode. Der står så en, klædt i en meget skrigende orange vest og bukser, og det kunne prinsessen ikke helt tåle. Jeg var egentlig på vej ud med hende, for kunne mærke at hun var et rigtig dårligt sted, men blev så opfordret til at blive der inde. Og så sidder hun ellers helt stille hele vejen igennem :o Hun havde dog ikke været tilfreds med det, for jeg fik godt nok skæld ud bagefter. Vi endte med 83 point.

I åben, så var der igen problemer med at sætte sig ned. Vi lavede en dæk-gå fra om, fordi hun nægtede at lægge sig ned og i anden omgang var hun meget ude af position, så der røg to gange tre point på det. I en spiral måtte jeg gå ind i hende for at få hende til at dreje(nej, da, hun går da aldrig i vejen for mig). Og i en sit fra gang, gå rundt nåede hun lige at sætte sig inden jeg kom hele vejen rundt og kom ud af position, så der røg også nogle point. Så vi endte med 89 point, hvilket egentlig er okay, med alt det vi fik lavet.

 

Status er at vi har fået en super fin bakke, noget vi har arbejdet meget med, så nu skal der arbejdes med sit og dæk, så der kommer lidt fart i dem, og så skal hun stoppe med det presseri.

 

Lige et spørgsmål, hvor mange af jer har prøvet at starte med ærespladsen. Da jeg sidst var til konkurrence i DcH, blev der talt om at det kunne dommeren godt. Jeg har selv slået det op, og der står i øvelsesbeskrivelsen at man skal stå æresplads i al den tid den efterfølgende hund er på banen. Nu er vi heldigvis snart sluppet af med den æresplads, men for mig og min hund er det vigtigt at den først kommer bagefter, da det ødelægger en del ifht. opvarmning og de rutiner der om at træde ind på banen. Og så tror jeg slet ikke at min lille energibombe ville kunne holde sig i ro i så lang tid.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har prøvet at starte med ærespladsen mange gange. Jeg syntes faktisk det er ok. 

det der genere mig mest, er når jeg skal starte med æresplads, med en hund og derefter går der et par hunde og så skal jeg gå med den anden hund æresplads /gennemløb og så hente den første hund og gå et gennemløb med den som sidste hund. Det er sgu forvirrende både for mig og hundene. 

Vi har nu aldrig misset en æresplads. Men har det helt fint med at ærespladsen forsvinder. Nu er Archie jo i Champ i både dch og dkk og Buster mangler kun en pind i dch før han også er i Champ begge steder. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har aldrig oplevet det(og det til trods for tre år i klassen), og det var også derfor jeg slog det op. Og i følge øvelsesbeskrivelsen, så står der at man gør det for efterfølgende hund, så det var interessant at høre om andre havde oplevet det. Egentlig har jeg ikke noget i mod det, hvis man må, men min hund, som tit er en tikkende bombe at have med til rallykonkurrencer, har slet ikke roen til det. 

Men nu kan jeg så sige, kun fem Ærespladser tilbage(og så har vi også været oppe i den klasse otte gange i april).

Redigeret af Camilse
Link til indlæg
Del på andre sites

Okay... Nu har vi efterhånden fået styr på vores bakkeøvelse. Hun er ikke snorlige, men holder samme position hele vejen. Og sit er der nogenlunde styr på også, bare der ikke lige er spring på banen O.o

Nu vil jeg så gerne have styr på vores venstrevendinger, som dog mest driller når vi skal gå den åndssvage spiral med hunden inderst. Jeg har lige et billede der viser hvordan mønsteret bliver(dog lidt underdrevet).

problemet er ikke så stort i første omgang, men efterhånden så bliver hun mindre og mindre villig til at dreje, hvilket resultere i at jeg vitterligt skal gå ind i hende for at få lov til at dreje.

Nogle tanker om hvad vi kan gøre. Jeg har selv lidt tanker og ved min træner også har en masse ideer, men man kan aldrig få nok inspiration.

 

image.png

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så, efter en monsterrally-måned med hele 10 starter, så er det helt og aldeles overstået med den æresplads. Hele tre gange tog vi den i weekenden, og alle tre gange var den den sammen.

Vi blev IB'et i lørdags. Bl.a. fordi jeg ikke lige helt havde styr på hvornår en øvelse skulle laves om og fordi hun lige smed ærespladsen. Når hunden så samtidigt beslutter sig for at den skal have springet en gang mere og en øvelse skulle laves om, så er der ikke meget at give af. I den åbne klasse samme dag, mistede vi 13 point fordi der skulle laves springvand lige foran et tunnelhul. Cassi var så glad for den tunnel, så den kunne hun ikke lade være med at tage. Inden da havde vi allerede lavet en øvelse om(ellers en af de normalt stensikre, nemlig snur rundt). Der røg to point i helhedsindtrykket, og så blev der trukket to point for lidt hopperi(intet i forhold til ekspertklassen). Se evt. billedet for hendes opstart i den klasse O.o

 

Søndag var vi i Roskilde. Vi fik 82 i den ene klasse med et skilt vi lavede om og alligevel ikke fik. I den anden fik vi 93 point med nogle langsomme sitter. Hun havde bl.a. opdaget feltet på banen, og det betyder jo normalt at man skal løbe. I begge klasser lavede hun de fineste ærespladser. Nu er der bare tilbage at vente og se hvor vi er røget ind ifht. placeringen, i konkurrencen om at blive årets hund, og så skal der trænes lidt med noget bakke på højre side.

 

 

 

IMG_8257.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 months later...

Det var et godt spørgsmål....
Der kan være ret store forskelle på måden vi afholder konkurrencer på og dermed opgaverne fordi rally er forskelligt fra land til land, men de opgaver der er omkring ringen i DK er:

- Tidstager. Temmelig nemt, start et stopur og sluk et stopur og fortæl dommeren tiden.

- At gå til og fra banen med dommersedler og sørge for at deltagerne holder sig til.

Ellers er der ikke rigtig noget, så hvis det er lige som hos os, så tænker jeg det er ret nemt :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar.  De har også en table steward som jeg går ud fra er tidstager, samt en gate steward som holder øje med at deltagerne kommer ind til tiden. 

I alm lydighed hvor jeg har været ring steward før, er vi figuranter til 8-tal og sørger for genstande til duftdiskriminering, men de ting findes så vidt jeg ved ikke i rally? Det var derfor jeg undrede mig. Nå, men jeg må bare dukke op og så gøre hvad jeg får besked på. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Det viste sig så at være super nemt. Var lidt tidstager og satte springhøjde, samt ændrede skiltene fra klasse til klasse. Og flyttede lidt snore når de havde ind- og udgang i forskellige sider af banen. 

Rally har aldrig rigtigt fanget mig, men det så da egentlig ud til at være ret sjovt både for hunde og førere. Det er altid godt at bruge lidt tid på andre slags hundesport end ens egen! 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...

efter en ret kedelig oplevelse ved sidste konkurrence, så havde jeg ikke meget lyst til den sidste konkurrence i år. Godt vi fik hanket op i os selv. 

Jeg har besluttet at fokus skal væk fra pointene og i stedet hen på at have et fedt flow og en god følelse. Og det havde vi på begge baner. Der sneg sig lidt fejl ind i åben(bl.a. Væltede hun springet fordi jeg ikke lige fik sendt hende afsted i tide). I ekspert var det bare så fantastisk at være i ringen med hende. En ud af position, et ramt skilt og en lidt langsom sit. Og så et point fra helhedsindtrykket fordi hun hoppede lidt. 96 point og nu mangler der kun en pind i DcH(eller DKK) for at hun kan rykke i champ i DcH.

 

Nu sætter vi igang med projekt få ro på Cassi, mens glæden beholdes.

Link til indlæg
Del på andre sites

På 14. august 2017 den 04:05 , Doberfan skrev:

Det viste sig så at være super nemt. Var lidt tidstager og satte springhøjde, samt ændrede skiltene fra klasse til klasse. Og flyttede lidt snore når de havde ind- og udgang i forskellige sider af banen. 

Rally har aldrig rigtigt fanget mig, men det så da egentlig ud til at være ret sjovt både for hunde og førere. Det er altid godt at bruge lidt tid på andre slags hundesport end ens egen! 

Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at det kan virke utroligt kedeligt for de uindviede :D

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...