Hop til indhold

Agilitytræning 2016


Camilse
 Share

Recommended Posts

Endelig efter ca 3 mdr med sygdom (mig) var vi til træning i søndags. :banan:

 

Trods de over 30 graders varme var Leah bare så meget på, det var helt vildt. Scoop var sit vante jeg og tog mest hvad han lige syntes var logisk, men vi fik arbejdet med at forbedre hans fokus. :lol:

 

Vi har seriøst kun trænet ganske få minutter herhjemme, så det var bare så fedt at komme afsted. Leah og jeg har stævne om 1 1/2 uge, det bliver spændende. Var virkelig nede over at måtte aflyse sidste stævne, så dejligt at det lysner nu!

er Scoop helt fit for fight efter sin skade? Fedt at du endelig kan komme igang igen! Det var også virkelig varmt da vi trænede i aftes!! Dexte er heldigvis ret god i varme. Og vi er i ridehal hvor den ene langside er åben fra barrieren og op, så der er skygge fra taget, men alligevel en smule gennemstrømning af luft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, han er helt på toppen igen. Faktisk tror jeg slet ikke han havde en skade på korsbåndet, jeg tror bare det var en lille forstrækning elller noget, for han var lynhurtigt ovre det og har ikke vist noget siden.

 

Ridehallerne herovre har aldrig vægge, det er bare en barriere og et tag, så der er luftigt. Men vi træner udendørs i græs men heldigvis med en masse træer så der er godt med skygge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åhr, mand... Havde Carla med til agilitytræning(tror det er anden gang i år hun er med) og om det skyldtes det varme vejr eller dårlig kondi ved jeg ikke, men nøj, hvor gik det laaaaaaaaaaangsomt. Hun er super nemt at styre og søger ud og tager det meste, så man ikke selv skal bruge tid på det, men når man nu er vant til at halse efter en border collie, så er det altså lidt mærkeligt at kunne være flere spring foran. Uanset hvad, så er hun altså rigtig sjov at have med, og noget må jeg have gjort rigtigt når det grundlæggende sidder så godt fast.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gosh 14 dage siden Fioniacup og jeg har allerede agility abstinenser. Men yderligere 14 dage før agility sommerferien er overstået. Det er ikke til at holde ud :engel:

 

14 dage går da meget hurtigt for dig *gg*

 

*******************

 

:megaked: Calle har her til morgen skulle spille lidt for smart. Når man nu er rigtig hanhund så skal man jo skrabe alt jorden ind over der hvor man har skidt. Calle gjorde så grundigt et arbejde at den smule negle der nu var kommet er røget af, og det til trods for at han havde sin fine sok på. Bagefter havde vi så en længere diskussion om hvorvidt det skulle renses eller ej. Tror jeg brugt en lille halv time på noget der kun burde tage fem minutter. Det er hamrende synd for ham, for han er jo en rigtig god dreng, så han kan slet ikke håndtere at han lige har snappet ud efter mig, og hver gang det sker så skal vi bruge ti minutter hvor han bare skal krammes og nusses med, for han er bare så ked af at han har været så dum :lun: lige nu overvejer jeg kraftigt om jeg skulle få ham kastreret når han nu alligevel skal holdes i ro. Det ville passe meget godt med at når jeg får det gjort, så har jeg stadig en små ti dage hjemme hos ham, så jeg kan holde øje med ham. Det har hele tiden været planen at det skulle ske, men så kommer der hele tiden noget i vejen. Men som det er nu så skal han jo ikke lave noget agility længe.

 

Eneste minu er at Cassi er i løbetid lige nu. Det vil være stort set overstået når jeg får det gjort. Nogen der har erfaring med det? Som ved om det har en betydning?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så starter agilitytræningen i aften! Iso og jeg har ikke løbet et skridt agility siden Fionia, så det bli'r jo nok lidt hårdt... Ikke mindst for mig! :lol: Vi skal til stævne i weekenden, så vi ta'r også ud at træne i træningsklubben torsdag.

 

Terkel skal også i gang, vi har jo en del projekter at komme videre med. Han kan jo kun spring og tunnel endnu, så vi skal til at kigge på lidt flere forhindringer. Til undervisning sidst fik vi introduceret flyvet, og det gik lidt so-so. Han syntes godt nok det var underligt! Men til sidst tog han det rigtig fint, så det skal nok gå. Jeg har et flyv herhjemme, så det skal bare trænes. Hjulet tænkte jeg også vi skulle begynde at se på, jeg har også et hjul herhjemme - men det er ikke delbart. Men jeg tænker at det er ok til den første indlæring hvor han kun skal ta' hjulet, og hvor det foregår meget kontrolleret. Får vi problemer med hjulet må jeg jo købe et nyt, man kan jo købe selve det delbare dæk til en overkommelig pris. Og så tænker jeg at vi skal begynde at sætte springene lidt op. Lige nu springer han (og hans bror) 40 cm, så de skal jo foreløbig 15 cm op. Rikke W siger at når man sætter op så skal man gøre det over en relativt kort tid, jeg mener det er 12 uger hun siger? Udover denne uge får jeg ikke lavet ret meget i august (forbandede arbejde...), så hvis jeg kommer i gang med det omkring september kommer det til at passe ret godt med at han er omkring 1,5 år når vi kommer op på de 55 cm, det burde jo være fint. Slalommen må vente til foråret.

 

Og så er der jo de forbandede felter... Han har jo kunnet selve 2o2o-positionen siden han var ret lille. Så havde jeg en hurdle med at han sleeet ikke kunne forstå at man kunne gå langs brættet og frem til positionen. Den er han kommet over nu, så lige nu har jeg sat nedgangsbrættet på en lav havesofa, hvor han hopper op på sofaen og går ned langs brættet og stopper i positionen. Nu er hurdlen så at få ham til at forstå at positionen altid er fremadrettet, selv om jeg står ved siden. Og det er komplet umuligt at forstå! Prøver jeg at "sende" ham fremad, og selv bli'r stående i den høje ende - jamen så går han da bare ned i position helt i toppen! :lol: Så jeg skal vist til at lægge hjernen i blød for at finde ud af hvordan jeg kan gøre det forståeligt for ham... :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så starter agilitytræningen i aften! Iso og jeg har ikke løbet et skridt agility siden Fionia, så det bli'r jo nok lidt hårdt... Ikke mindst for mig! :lol: Vi skal til stævne i weekenden, så vi ta'r også ud at træne i træningsklubben torsdag.

 

Terkel skal også i gang, vi har jo en del projekter at komme videre med. Han kan jo kun spring og tunnel endnu, så vi skal til at kigge på lidt flere forhindringer. Til undervisning sidst fik vi introduceret flyvet, og det gik lidt so-so. Han syntes godt nok det var underligt! Men til sidst tog han det rigtig fint, så det skal nok gå. Jeg har et flyv herhjemme, så det skal bare trænes. Hjulet tænkte jeg også vi skulle begynde at se på, jeg har også et hjul herhjemme - men det er ikke delbart. Men jeg tænker at det er ok til den første indlæring hvor han kun skal ta' hjulet, og hvor det foregår meget kontrolleret. Får vi problemer med hjulet må jeg jo købe et nyt, man kan jo købe selve det delbare dæk til en overkommelig pris. Og så tænker jeg at vi skal begynde at sætte springene lidt op. Lige nu springer han (og hans bror) 40 cm, så de skal jo foreløbig 15 cm op. Rikke W siger at når man sætter op så skal man gøre det over en relativt kort tid, jeg mener det er 12 uger hun siger? Udover denne uge får jeg ikke lavet ret meget i august (forbandede arbejde...), så hvis jeg kommer i gang med det omkring september kommer det til at passe ret godt med at han er omkring 1,5 år når vi kommer op på de 55 cm, det burde jo være fint. Slalommen må vente til foråret.

 

Og så er der jo de forbandede felter... Han har jo kunnet selve 2o2o-positionen siden han var ret lille. Så havde jeg en hurdle med at han sleeet ikke kunne forstå at man kunne gå langs brættet og frem til positionen. Den er han kommet over nu, så lige nu har jeg sat nedgangsbrættet på en lav havesofa, hvor han hopper op på sofaen og går ned langs brættet og stopper i positionen. Nu er hurdlen så at få ham til at forstå at positionen altid er fremadrettet, selv om jeg står ved siden. Og det er komplet umuligt at forstå! Prøver jeg at "sende" ham fremad, og selv bli'r stående i den høje ende - jamen så går han da bare ned i position helt i toppen! :lol: Så jeg skal vist til at lægge hjernen i blød for at finde ud af hvordan jeg kan gøre det forståeligt for ham... :hmm:

 

Hvordan belønner du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan belønner du?

 

Fremad, med legetøj. Var ude med ham for lidt siden, og tror måske lidt vi er ved at knække koden. Jeg måtte simpelthen sætte ham i den ene ende, selv gå ned til et stykke efter feltet og lægge legetøj - og så gik han ellers i slow motion ned og stillede sig i position... :lol: Typisk Terkel! Efter nogle forsøg gik han dog lidt raskere ned, og nogle gange kunne han heller ikke heeeelt styre sig selv så han fræsede bare over feltet. Men da det ikke gav nogen belønning tænkte han sig om igen. Men hold da magle, han er anderledes end mine tæver! :shock: Han er slet ikke så arbejdsivrig som de har været, og er helt vildt nem at forstyrre. Jeg skal virkelig vride hjernen for at finde ud af ham...

 

EDIT: varierer også belønningen, så han får lækre godbidder medens han står i position.

Link til indlæg
Del på andre sites

Fremad, med legetøj. Var ude med ham for lidt siden, og tror måske lidt vi er ved at knække koden. Jeg måtte simpelthen sætte ham i den ene ende, selv gå ned til et stykke efter feltet og lægge legetøj - og så gik han ellers i slow motion ned og stillede sig i position... :lol: Typisk Terkel! Efter nogle forsøg gik han dog lidt raskere ned, og nogle gange kunne han heller ikke heeeelt styre sig selv så han fræsede bare over feltet. Men da det ikke gav nogen belønning tænkte han sig om igen. Men hold da magle, han er anderledes end mine tæver! :shock: Han er slet ikke så arbejdsivrig som de har været, og er helt vildt nem at forstyrre. Jeg skal virkelig vride hjernen for at finde ud af ham...

 

EDIT: varierer også belønningen, så han får lækre godbidder medens han står i position.

 

Lige der har jeg jo det modsatte problem, Calle er jo nærmest for arbejdsivrig og i sådan en grad at man slet ikke kan styre det. Har du overvejet et target?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige der har jeg jo det modsatte problem, Calle er jo nærmest for arbejdsivrig og i sådan en grad at man slet ikke kan styre det. Har du overvejet et target?

 

Nej, har faktisk ikke overvejet target - helt bevidst. Eller jo, overvejet har jeg, men vil helst ikke! Han har en så fin shapet position, så jeg vil ikke forstyrre den med yderligere en ting...

 

Det bekymrer mig lidt, at han er så "forsigtig" og artig, jeg mangler lidt den der crazyness som mine andre har haft. Jeg håber at det går over, og at han bli'r lidt mere hooked på træningen, ellers bli'r han sgutte sjov at løbe med... Men så må han jo bli' hyrdehund - det ææælsker han!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, har faktisk ikke overvejet target - helt bevidst. Eller jo, overvejet har jeg, men vil helst ikke! Han har en så fin shapet position, så jeg vil ikke forstyrre den med yderligere en ting...

 

Det bekymrer mig lidt, at han er så "forsigtig" og artig, jeg mangler lidt den der crazyness som mine andre har haft. Jeg håber at det går over, og at han bli'r lidt mere hooked på træningen, ellers bli'r han sgutte sjov at løbe med... Men så må han jo bli' hyrdehund - det ææælsker han!

 

Jeg tænker at det måske kunne give lidt mere drive og sjov og ballade :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja - og så har Iso og jeg jo været til agilitytræning i aften! Hun var SÅ dygtig!!! :lun: Vi løb finalebanen fra Fionia Cup - sådan næsten. Der var lige ændret på nogle småting, og ikke alt var vist til det nemmere..! Iso lagde selvfølgelig ud med at ikke kigge på mig, og tog derfor et par gange nogle helt forkerte spring. :roll: Men fandeme om ikke vi kom banen igennem når hun lige havde taget sig lidt sammen! :5up: Hun har virkelig rykket på det seneste - eller vi to har, sammen. Det er sgu fedt! Elsker simpelthen at løbe med Iso, hun er bare den fedeste agilityhund ever! :lun: :hjerte: :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå ja - og så har Iso og jeg jo været til agilitytræning i aften! Hun var SÅ dygtig!!! :lun: Vi løb finalebanen fra Fionia Cup - sådan næsten. Der var lige ændret på nogle småting, og ikke alt var vist til det nemmere..! Iso lagde selvfølgelig ud med at ikke kigge på mig, og tog derfor et par gange nogle helt forkerte spring. :roll: Men fandeme om ikke vi kom banen igennem når hun lige havde taget sig lidt sammen! :5up: Hun har virkelig rykket på det seneste - eller vi to har, sammen. Det er sgu fedt! Elsker simpelthen at løbe med Iso, hun er bare den fedeste agilityhund ever! :lun: :hjerte: :lun:

 

 

Jeg kom til at tænke på... Kunne der være sket det at du har været meget obs på at tingene skulle foregår stille og roligt, og det måske kunne være resultatet, altså at Terkel er blevet lidt tilbageholden?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kom til at tænke på... Kunne der være sket det at du har været meget obs på at tingene skulle foregår stille og roligt, og det måske kunne være resultatet, altså at Terkel er blevet lidt tilbageholden?

 

Njaeh, det tror jeg ikke. For Terkel har bare været meget anderledes helt fra start af. Altså, han er vild nok i hverdagen - men i træningssituationer er han meget tænksom, og har altid været. Noget lort at det har regnet hele dagen, for så er vi jo ikke kommet ud at træne felt... Men håber på bedre vejr i morgen, så ta'r vi ud i træningsklubben og får trænet lidt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Efter at ha' tænkt og tænkt, og konfereret med en veninde som er en virkelig god problemknuser, ta'r vi ud i træningsklubben og kigger på det sammen. Kernen i det hele, tror jeg, er at han ikke forstår at han skal/kan gå fra mig, og selv søge feltet. Kommer han over den hurdle skal resten nok komme. Ta'r derfor ud på pladsen lidt i forvejen, og træner lidt alm. fremadsendelser. Forhåbentlig kan det få ham til at slippe mig lidt... Skal også prøve at filme noget af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

HA!!! Jeg har knækket koden!!! :banan:

 

Tog ud på pladsen en halv time før jeg havde aftalt med veninden, da jeg selv havde en idé jeg ville afprøve. Min fornemmelse var jo at han ikke ville gå fra mig, hvorfor han ikke ville det ved jeg ikke. Og det er jo lidt det samme vi døjer med når vi løber vores mini-baner/sektioner, han tænder ikke på forhindringerne. Og det ved jeg jo hvordan jeg skal tackle - fremadsendelser, fremadsendelser og atter fremadsendelser! Så jeg tænkte at jeg måske kunne koble de to sammen? Sagt og gjort, vi startede med en fremadsendelse på 4 spring. Det gik ok, men indimellem stoppede han efter 1 spring og syntes ikke at han ville fortsætte alene. Men vi fortsatte, backchainede igen, og til sidst gik det rigtig godt. Så tog jeg ét spring og satte efter balancen, med det samme "mål" (låg med legetøj på) som vi havde brugt til fremadsendelsen. Og så begyndte Terkel sgu at tænke... Og til sidst kom han sgu over hurdlen! :banan:

 

Jeg fik desværre kun filmet de aller første forsøg, hvor han lige prøver sig lidt frem, og også laver fejl. Så glemte jeg at tænde for kameraet igen efter en lille pause... :stupid:

 

 

Veninden kom da vi nok havde trænet i en 30-40 minutter alene, og så satte vi hende med legetøj efter balancen - hun trak nemlig lige lidt mere end spring+legetøj! :lol: Og så fik Terkel også prøvet hele balancen for første gang ever. Det gik rigtig, rigtig godt! Det sidste vi gjorde var så at jeg gik med ham, og at jeg belønnede ved feltet. Men bare jeg havde gjort det et par gange så begyndte han at orientere sig efter mig igen... Så det skal lige tænkes lidt mere over... :hmm: Men helt klart er han kommet over den store hurdle, og så skal resten nok også komme!

 

Nå ja, og så fik han også lige lært hjulet! Der gik ikke mere end nogle få gentagelser hvor jeg lokkede ham igennem det - så kunne jeg stå med ham lidt før hjulet og sende ham igennem det! :5up:

 

Nu kommer han med til noget træning hos opdrætter på fredag, så må vi se om han husker noget af det fra i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu kan jeg ikke huske, hvor madfikseret Terkel er, men hvad med en Manders Minder, som trækker. Når han kender bippet, kan man evt. udløse det, når han er midt på balancen for at få ham hurtigere ned.

 

Havde også tænkt tanken, men han er helt klart mest interesseret i legetøj. Og ret meget lydfølsom, så jeg kunne risikere at han bare blev bange for lyden... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Juhuu!!! Så fik jeg samlet min gamle balance i agilityhaven (WD40 er gud!!!), og har kørt et træningspas med Terkel! Og det gik rigtig godt! :5up: Har vist fundet vejen frem med ham. Det er godt nok anderledes end med Frostie og Iso, hvor det hele handlede om impulskontrol og at dæmpe farten. Med Terkel handler det om at få ham til at slippe mig og arbejde lidt selvstændigt. Og fart er der ikke meget af, så det skal vi vist kigge på på et senere tidspunkt.

 

Med Iso trænede jeg længe-længe på et bræt på jorden, for at virkelig få banket det stop/2o2o ind. Men med Terkel er jeg nødt til at træne på hele balancen, for at "tvinge" ham til at ikke orientere sig efter mig, men koncentrere sig om hvad han selv gør (ellers dratter han jo ned...). Selvfølgelig har han trænet at bare stå i positionen siden han var ret lille, men ellers har vi ikke rigtig gjort i at træne på et bræt på jorden, for det har simpelthen ikke fungeret. Han har bare kigget på mig og slet ikke kunnet gå på brættet. Det fungerede lidt bedre da jeg satte den ene ende af brættet op på havesofaen, men han kunne stadig ikke slippe mig helt. Så i går, da vi var ude på træningspladsen kom han sgu bare op på hele balancen efter nogle forsøg på nedgangen. Og det var åbenbart vejen frem for ham.

 

Lige nu lægger jeg et trækketov ca. 3 meter efter nedgangen, for at trække ham fremad. Men det bedste trækketov har jeg i lommen. Når han så stopper i 2o2o får han et dygtig/ok, og løber frem til trækketovet. Så ta'r jeg det rigtig gode trækketov fra lommen og så leger vi med det. Én gang sprang han feltet = ingen leg, ikke det bedsteste trækketov, han blev bedt om at aflevere igen. Det skete i begyndelsen af træningspasset, og han gjorde det ikke igen. Artig hund!

 

Vi har jo et lille issue om at komme tilbage med legetøjet (og at aflevere det :roll:), men de to sidste gange i dag kom han sgu med det udlagte trækketov! :5up: Så måske får vi lidt ind på den konto også, det ville være rigtig godt til når vi skal i gang med 2x2...

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været til træning/grillaften med træningsklubben, Terkel og jeg! Det blev nu ikke til ret meget træning, men Terkel fik i hvert fald prøvet balancen, som var en anden slags end de to han indtil videre har prøvet, så det var jo fint. Og det gik rigtig fint, han huskede hvad han havde lært i går! :5up: Han fik også løbet en lille bitte smule, bare nogle spring og en tunnel. Jeg tænkte så ikke over at tunnellen lå under et A - det har han jo aldrig set før! Så den kunne han ikke ta' i første omgang! :lol: Men efter at ha' prøvet den en gang opdagede han at det jo gik ganske fint, og så var der ingen problemer.

 

I weekenden står den på stævner med Iso, hun har trænet både tirsdag og torsdag, derfor fik hun en hviledag i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Pis pis pis! Jeg tror det er slut med agility for Scoop. Han begyndte at halte igen da vi trænede i dag. Højre bagben igen. Det er meget lidt, men synligt. Fik hans hofter og knæ røntenfotograferet sidste gang og der var intet at anmærke, men noget er jo tydeligvis galt. Den eneste måde jeg kan få et utvetydigt svar er vel en MRI og jeg skal overveje om det er pengene værd - hvis det blot er for at få at vide at han tilbøjelig til at få skader. Det har jo ligesom allerde vist sig. En enkelt gang kan man måske se forbi og håbe det bedste, men to?

 

Nå men hans vigtigste job er jo som terapihund, og det er han perfekt til. Så må jeg finde en måde at overtale Keith til at jeg må få mig en anden agilityhund.. Det er bare synd for Scoop, for han ELSKER agility. Øv altså.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...