Hop til indhold

Alternativ til amstaff / overgang til anden race


Amstaff
 Share

Recommended Posts

Hej kære brugere af hunde-forum :-D

 

Da jeg med stor sorg i sinde måtte gå af med min 13 årige amstaff pga alderdommens skavanker d.6/1-16, sidder jeg og studere lidt hvilke racer som kunne have interesse.

 

Jeg har kun ejet amstaff og er dybt forelsket i denne race, og virkelig ked af jeg ikke kan få sådan en igen pga lovgivningen, men hvad kunne være alternativ? og er der andre som har stået i samme situation, som kan give lidt vejledning evt?

 

På forhånd tak.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej kære brugere af hunde-forum :-D

 

Da jeg med stor sorg i sinde måtte gå af med min 13 årige amstaff pga alderdommens skavanker d.6/1-16, sidder jeg og studere lidt hvilke racer som kunne have interesse.

 

Jeg har kun ejet amstaff og er dybt forelsket i denne race, og virkelig ked af jeg ikke kan få sådan en igen pga lovgivningen, men hvad kunne være alternativ? og er der andre som har stået i samme situation, som kan give lidt vejledning evt?

 

På forhånd tak.

 

Jeg har selv haft en amstaff tæve og kan kun give dig ret i, at det er en dejlig race. Synd, at den er blevet trukket ind i "kamp/muskelhund" problematikken. Jeg er selv glad for Rottweiler, en race med nogenlunde samme drift, men knap så megen intensitet. Det kunne du overveje. Ellers er der jo flere terriere der minder om amstaff.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa allesammen, tusind tak for jeres kommentarer. :) Jamen jeg søger lidt "terrier" mentaliteten, har kigget en del på Stafford Shire Bullterrier, syns bare den er lidt for lille. Søger: Hengivenhed, loyalitet, Familiehund, en der kan holde til lange gåture, også en god personlighed. Syns Amtaffen havde alle de behov jeg havde brug for. Jeg tænker selv på disse 3:

 

Bullterrier

StaffordShire Bullterrier

Old English Bulldog

 

Her de sidste par dage har jeg specielt kigget en del på Old English Bulldog, ved i noget om den?

 

Mange tak :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa allesammen, tusind tak for jeres kommentarer. :) Jamen jeg søger lidt "terrier" mentaliteten, har kigget en del på Stafford Shire Bullterrier, syns bare den er lidt for lille. Søger: Hengivenhed, loyalitet, Familiehund, en der kan holde til lange gåture, også en god personlighed. Syns Amtaffen havde alle de behov jeg havde brug for. Jeg tænker selv på disse 3:

 

Bullterrier

StaffordShire Bullterrier

Old English Bulldog

 

Her de sidste par dage har jeg specielt kigget en del på Old English Bulldog, ved i noget om den?

 

Mange tak :)

Jeg ved ikke meget om dem, men da nok til at vide at du ikke får ret meget terriermentalitet ved at vælge sådan en fætter.

 

Hvad med en boston terrier, er den for lille?.

 

Note to self: læs hvad der bliver skrevet!!. Hvis en staffie er for lille, så er en boston terrier jo endnu mere for lille. :stupid:

Redigeret af Ascha
Havde glemt at læse hvad der stod.
Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa allesammen, tusind tak for jeres kommentarer. :) Jamen jeg søger lidt "terrier" mentaliteten, har kigget en del på Stafford Shire Bullterrier, syns bare den er lidt for lille. Søger: Hengivenhed, loyalitet, Familiehund, en der kan holde til lange gåture, også en god personlighed. Syns Amtaffen havde alle de behov jeg havde brug for. Jeg tænker selv på disse 3:

 

Bullterrier

StaffordShire Bullterrier

Old English Bulldog

 

Her de sidste par dage har jeg specielt kigget en del på Old English Bulldog, ved i noget om den?

 

Mange tak :)

 

Jeg tagger lige @Umulia - hun har nemlig OEB og kan sikkert fortælle en del af om dem

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tagger lige @Umulia - hun har nemlig OEB og kan sikkert fortælle en del af om dem

 

Jeg kommer straks springende :mrgreen:

 

Hvis der med terrier-mentalitet menes jagtdrift, så har OEB'en ikke meget af det - hvilket efter min mening er noget af det gode ved den. Men det er en hund, der leger voldsomt, elsker ruske- og trækkelege, men gerne i kortere eksplosioner, dvs. den "køler ned" igen efter 10 minutter og bliver ikke bare ved og ved. Det gælder for voksen hund - som hvalpe er de rene djævle! Men rigtig sjove :5up:

 

Temperamentet er 100% kærligt. Den knytter sig meget til én person, men er venlig overfor andre. Jeg elsker især dens ligegyldighed overfor andre hunde. Man behøver ikke at bekymre om en hund der hænger i snoren og gør.

Den har en del til fælles med Amstaff, også på den måde at den ikke starter en konflikt, men bliver den først sur, er det alvor. Langsom tænding, men så er det også direkte i højt gear. Så det skal man undgå.

 

Mht. fysikken skal man se sig godt for. Jeg har selv fået en af de gode, der f.eks. kan holde til at løbe ved cykel over kortere distancer (under 5 km), og gå lange ture i normalt tempo. Men nogle opdrættere laver hunde, der stort set ikke er til at skelne fra Engelsk bulldog - med alt hvad det medfører af problemer.

 

Mig bekendt stiller den danske raceklub ikke de store krav til sundhed. Det gør derimod klubben for Leavitt Bulldog. Det er også en hund der er væsentlig mere "terrier-agtig".

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt, det måske ikke helt er terrier mentaliteten OEB har, men har set en del videor, og undersøgt ret meget og syns virkelig de har mange karaktertræk ligesom der minder om amstaff. :)

 

Størrelses mæssigt er OEB virkelig også den rette, de findes i "små" udgaver mellem 27-30 kg.

 

Umulia:

Motions mæssigt, er lange gåture i skove osv noget de kan klare, her tænker jeg i forhold til amstaff, er selv meget aktiv nemlig?

Har set der en del forskel på OEB, nogen meget bulldog agtig og andre noget mindre. Ville gerne finde sådan en mellem ting.

Er stamtavlen det afgørende i forhold til loven som gør hunden lovlig? Den er jo ikke på listen.

Har set en del kenneler i Tyskland og Polen med stamtavle vacciner og alt, nogen erfaringer med at hente udenfor Danmarks grænser?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved godt, det måske ikke helt er terrier mentaliteten OEB har, men har set en del videor, og undersøgt ret meget og syns virkelig de har mange karaktertræk ligesom der minder om amstaff. :)

 

Størrelses mæssigt er OEB virkelig også den rette, de findes i "små" udgaver mellem 27-30 kg.

 

Min vejer 40 kg, men han er også i overkanten størrelsesmæssigt. Han er større end begge forældrene, så det var lidt af en overraskelse :???:

 

Umulia:

Motions mæssigt, er lange gåture i skove osv noget de kan klare, her tænker jeg i forhold til amstaff, er selv meget aktiv nemlig?

 

Jeg går jævnligt 2 - 3 timer på stranden med min. Det klarer han fint, men tager sig da også en lur når vi kommer hjem.

 

 

Har set der en del forskel på OEB, nogen meget bulldog agtig og andre noget mindre. Ville gerne finde sådan en mellem ting.

 

Det tror jeg også er det bedste :5up:

 

Er stamtavlen det afgørende i forhold til loven som gør hunden lovlig? Den er jo ikke på listen.

Har set en del kenneler i Tyskland og Polen med stamtavle vacciner og alt, nogen erfaringer med at hente udenfor Danmarks grænser?

 

Det er mit ømme punkt :( Oluf har IOEBA tavle,og jeg aner ikke om politiet ville godkende den, hvis det nogensinde skulle blive aktuelt, så jeg lever lidt i frygt. Der har været historier fremme om at visse politikredse kun godkender DKK tavler.

 

For at være på den sikre side, kan du evt. spørge foreningen Fair Dog før du køber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsa allesammen, tusind tak for jeres kommentarer. :) Jamen jeg søger lidt "terrier" mentaliteten, har kigget en del på Stafford Shire Bullterrier, syns bare den er lidt for lille. Søger: Hengivenhed, loyalitet, Familiehund, en der kan holde til lange gåture, også en god personlighed. Syns Amtaffen havde alle de behov jeg havde brug for. Jeg tænker selv på disse 3:

 

Bullterrier

StaffordShire Bullterrier

Old English Bulldog

 

Her de sidste par dage har jeg specielt kigget en del på Old English Bulldog, ved i noget om den?

 

Mange tak :)

 

Har du overvejet en af de langbenede terriers: irish soft coated weaten, kerry blue eller irsk terrier. De ser godt nok helt anderledes ud en amstaffen og dens slægtninge, men umiddelbart kunne de måske godt indeholde det du søger.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...