Hop til indhold

Hvornår er hunden for gammel til en ny hvalp?


Jane
 Share

Recommended Posts

Da jeg fik Maggie var Bonnie 9 år og Mille godt 10 år og jeg vidste godt at Mille havde dage med lidt smerter, mens man næsten ikke kunne se eller mærke alderen på Bonnie.

 

Det skal jo også siges, at var tingene gået planmæssigt hvade vi jo haft Judy fra 2012, men hun fik kræft og måtte aflives, derfor blev især Mille jo ældre end hvad jeg fandt optimalt før vi fik Maggie.

 

Men Maggie var bare en super dejlig hvalp til de to gamle. Viste stor respekt uden nervøsitet, stor venlighed og stor tilpasningsevne, hvilket betød at hun ret hurtigt fandt ud af Mille godt ville hilse og snakke lidt og at Bonnie kunne lokkes til lidt mere leg og hygge.

 

Om det var den samlet øgede aktivitet der gjorde at Mille fik kraftigere smerter 2-3 måneder efter Maggies ankomst, får vi aldrig at vide. Måske var de kommet alligevel, men hun måtte aflives.

 

Bonnie og Maggie er altid kommet fint ud af det med hinanden. Bonnie har klart markeret at hun bestemmer og vi understøtter det i den daglige håndtering. Bonnie er nu konstant på smertestillende tabletter for efter 3-400 jagter, koldt vand og vild aktivitet, har hun smerter i diverse led, hvis hun ikke får smertestillende.

 

Nu er jeg jo en af den type hundeejere, som får hundene aflivet, når ikke de har det godt mere, så den dag det smertestillende ikke længere tager smerten, bliver Bonnie aflivet. Jeg håber dog at det kommer lidt pludseligt, med et eller andet der gør beslutningen lettere at tage, for hvornår tager det smertestillende ikke smerterne godt nok? Men jeg har altid været istand til at tage den beslutning rettidigt, så Bonnie kommer ikke til at leve med smerter eller at hun bliver moslet af en ung hund, som hun ikke kan sætte på plads om nødvendigt. Det skal jeg nok sørge for.

 

Dejligt at læse hvor godt det er gået for jer, med sammenføring af ældre hund og hvalp. Det har givet mig noget at tænke over. Jeg som hundeejer er også medvirkende til at det kommer til at gå godt. Der vil være nogle hensyn man må tage i forhold til den ældre hund, som man ikke behøver hvis det havde været en yngre hund.

 

Oskar er også dagligt på smertestillende. Den 24. Februar skal Oskar til kiropraktor. Jeg vil spørge hende hvad hun mener om at vi får en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da jeg fik Maggie var Bonnie 9 år og Mille godt 10 år og jeg vidste godt at Mille havde dage med lidt smerter, mens man næsten ikke kunne se eller mærke alderen på Bonnie.

 

Det skal jo også siges, at var tingene gået planmæssigt hvade vi jo haft Judy fra 2012, men hun fik kræft og måtte aflives, derfor blev især Mille jo ældre end hvad jeg fandt optimalt før vi fik Maggie.

 

Men Maggie var bare en super dejlig hvalp til de to gamle. Viste stor respekt uden nervøsitet, stor venlighed og stor tilpasningsevne, hvilket betød at hun ret hurtigt fandt ud af Mille godt ville hilse og snakke lidt og at Bonnie kunne lokkes til lidt mere leg og hygge.

 

Om det var den samlet øgede aktivitet der gjorde at Mille fik kraftigere smerter 2-3 måneder efter Maggies ankomst, får vi aldrig at vide. Måske var de kommet alligevel, men hun måtte aflives.

 

Bonnie og Maggie er altid kommet fint ud af det med hinanden. Bonnie har klart markeret at hun bestemmer og vi understøtter det i den daglige håndtering. Bonnie er nu konstant på smertestillende tabletter for efter 3-400 jagter, koldt vand og vild aktivitet, har hun smerter i diverse led, hvis hun ikke får smertestillende.

 

Nu er jeg jo en af den type hundeejere, som får hundene aflivet, når ikke de har det godt mere, så den dag det smertestillende ikke længere tager smerten, bliver Bonnie aflivet. Jeg håber dog at det kommer lidt pludseligt, med et eller andet der gør beslutningen lettere at tage, for hvornår tager det smertestillende ikke smerterne godt nok? Men jeg har altid været istand til at tage den beslutning rettidigt, så Bonnie kommer ikke til at leve med smerter eller at hun bliver moslet af en ung hund, som hun ikke kan sætte på plads om nødvendigt. Det skal jeg nok sørge for.

 

med det forhold og den opmærksomhed du har til dine hunde, så er jeg nu ikke så meget i tvivl om at du vil vide "hvornår nok er godt nok og nu er det slut."

 

Jeg vil også til enhver tid sige nyhund inden "gamle" hund bliver smertepræget eller "gammel-træt." personligt ville jeg nok helst have hund nr. 2 inden hund nr. 1 blev 9 år, da mange hunderacer efter mit kendskab begynder at have deres

seriøse døje og gammel-dame-mands-opførsrel fra 9-10 år og opefter.... ligeledes stiger risikoen for sygdomme markant for større hunde over 10 år. tag mig ikke forkert, men en hvalp er en lille bakterie bombe der har snuden i alt fra

katte høm høm til sneglespor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kan være et problem hvis den ældre hund har smerter for tolerancen og tålmodigheden er mindre. jeg oplever også at Bonnie knurrer af Maggie hvis jeg kommer til at træde Bonnie over poten eller hvis hun mærker ubehag af en for hende uforklarlig grund. Maggie svarer igen med respekt og underkastelse, men det er jo ikke så smart at bonnie kanaliserer egen ubehag over på maggie. det har jeg aldrig set ved yngre hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det kan være et problem hvis den ældre hund har smerter for tolerancen og tålmodigheden er mindre. jeg oplever også at Bonnie knurrer af Maggie hvis jeg kommer til at træde Bonnie over poten eller hvis hun mærker ubehag af en for hende uforklarlig grund. Maggie svarer igen med respekt og underkastelse, men det er jo ikke så smart at bonnie kanaliserer egen ubehag over på maggie. det har jeg aldrig set ved yngre hunde.

 

dine hunde må have et godt forhold til hinanden når det fungere på den måde, eller du har været heldig at have fået en ny hund med det rigtige sind. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

:hmm:Nogle af de samme overvejelser har jeg da haft..

 

Jeg ville ikke byde Silke det. Ikke dengang hun var 12. Og slet ikke i dag, hvor hun er tæt på de 14..

Hun har den der "retriever-gigt". I poter og i albuer. Det er ikke noget, der hæmmer hende særlig meget. Men der ER altså perioder, hvor hun bare hader hvalpe og unghunde og ALT firbenet, der bevæger sig hurtigt og uforudsigeligt..

 

Desuden tænker jeg på den gamle hunds behov i forhold til hvalpens behov.. Silke sover meget. Men hun følger stadig roligt efter mig, når jeg går rundt i huset.. Ville hun kunne få den ro, hun har behov for i sin alderdom, hvis der var en hvalp eller unghund, der straks kom styrtende og opfordrede til leg, når hun rejste sig?

 

Og hvalpen, der skal ud og se verden. Unghunden, der skal til træning og lignende... Bliver der overhovedet tid til at nyde og dele den gamle hunds alderdom? Eller skal man bare lade den gamle være fordi h*n jo ikke gør tegn til at h*n savner noget.....

Især goldens kan være så pleasede og føjelige, at man overser deres behov..

 

Men jeg kender ikke Oskar....... Det gør måske også en forskel, at han er en hanhund. Jeg oplever, at de tit er meget mere tålmodige overfor hvalpe end ældre tæver er...

 

 

Men tænk også lige på, at du bekymrer dig en masse om, hvordan Oskar vil have det med en hvalp.....

 

Hvad med hvalpen? Og hvalpens behov? Vil det være godt for den at tusse rundt i hælene på en måske sur gammel hund? :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende er der jo også mit behov for altid at have - helst 2 hunde der er klar til jagt. Derfor er planen at få en ny hund ind hvert 3. år. Så vil jeg formentlig have 3 hunde af gangen men ikke komme op på 4 - og skulle jeg være på 3, som så er 3, 6 og 9 år, kan jeg udskydde at få en hvalp ind indtil det passer, men statistikken viser jo desværre også at ikke alle hunde bliver 9 år og derover.

 

Det er også planen at avle de hvalpe jeg selv skal have og da ikke alle tæver, uanset hvor grundig man er med udvælgelsen har avlskvalitet, skal der være plads til at sortere en tæve fra (som avlshund) i ny og næ.

 

Bonni blev uanset at hun er en fantastisk dejlig jagthund valgt fra og Mille var blevet for gammel til endnu et kuld. Derfor måtte jeg ud og købe Maggie. Hun tegner så til gengæld godt på alle de væsentligste kritterier indtil nu:-D

 

Man skal have tid, lyst og overskud til at give hver enkelt hund det liv den fortjener. Og det er ikke samme behov Maggie og Bonnie har, så det tager naturligvis tid og energi, men hvis det er det man vil og synes er dejligt, mener jeg ikke hundene behøver at lide nogen afsagn, tværtimod. Bonnie har fået rigtig mange gode oplevelser fordi jeg har Maggie. Et eksempel er at jeg træner og pjatter med Bonnie mens Maggie skal sidde og blive, for at vænne sig til steadynes osv.

 

prøv at se nogle af de videoer her. Det er tydeligt at Bonnie nyder træningen. Bonnie er hunden med de længste ører og den største sorte plet på bagdelen:hjerte:

 

https://www.youtube.com/channel/UCBHln01zEDXr7TR8M-n74fw

Link til indlæg
Del på andre sites

For mit vedkommende er der jo også mit behov for altid at have - helst 2 hunde der er klar til jagt. Derfor er planen at få en ny hund ind hvert 3. år. Så vil jeg formentlig have 3 hunde af gangen men ikke komme op på 4 - og skulle jeg være på 3, som så er 3, 6 og 9 år, kan jeg udskydde at få en hvalp ind indtil det passer, men statistikken viser jo desværre også at ikke alle hunde bliver 9 år og derover.

 

Det er også planen at avle de hvalpe jeg selv skal have og da ikke alle tæver, uanset hvor grundig man er med udvælgelsen har avlskvalitet, skal der være plads til at sortere en tæve fra (som avlshund) i ny og næ.

 

Bonni blev uanset at hun er en fantastisk dejlig jagthund valgt fra og Mille var blevet for gammel til endnu et kuld. Derfor måtte jeg ud og købe Maggie. Hun tegner så til gengæld godt på alle de væsentligste kritterier indtil nu:-D

 

Man skal have tid, lyst og overskud til at give hver enkelt hund det liv den fortjener. Og det er ikke samme behov Maggie og Bonnie har, så det tager naturligvis tid og energi, men hvis det er det man vil og synes er dejligt, mener jeg ikke hundene behøver at lide nogen afsagn, tværtimod. Bonnie har fået rigtig mange gode oplevelser fordi jeg har Maggie. Et eksempel er at jeg træner og pjatter med Bonnie mens Maggie skal sidde og blive, for at vænne sig til steadynes osv.

 

prøv at se nogle af de videoer her. Det er tydeligt at Bonnie nyder træningen. Bonnie er hunden med de længste ører og den største sorte plet på bagdelen:hjerte:

 

https://wwwyoutube.com/channel/r-n74fw

 

Der er mindst 3 kriterier der skal opfyldes for at jeg anskaffer en hvalp, så længe jeg har Oskar.

 

Jeg skal have lyst til en hvalp.

 

Det skal være en glæde for Oskar, at få en ny lillebror/søster

 

Jeg skal have lysten og overskuddet til at få det til at fungere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er mindst 3 kriterier der skal opfyldes for at jeg anskaffer en hvalp, så længe jeg har Oskar.

 

Jeg skal have lyst til en hvalp.

 

Det skal være en glæde for Oskar, at få en ny lillebror/søster

 

Jeg skal have lysten og overskuddet til at få det til at fungere.

 

Jeg er meget enig i at man skal have udpræget lyst og overskud til en ny hvalp. Det var præcis grunden til at jeg ikke bare anskaffede en ny hvalp,mda jeg i 2012 måtte lade Judy på 7 måneder aflive pga kræft, selvom jeg godt vidste at jeg så evt ville komme i den kedelige situation kun af have en brugbar jagthund eller i værste fald slet ingen. Men jeg var fuldstændig drænet for lyst og overskud til at tage en ny hvalp. Sorgen og det ulykkelige ifbm at måtte aflive en fantastisk dejlig hvalp på 7 måneder tog lang tid at komme over. Jeg har aldrig oplevet dette med ældre veltjente hunde,nsom jeg ved har haft et godt liv, men en stor hvalp som står på tærsklen til selve livet, som bliver syg og må aflives kunne jeg slet ikke kapere.

 

Om det bliver en glæde for den gamle hund? Ja, hvis man gør det tids nok. Ellers må man vente til den er død.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig glad for at jeg har to ældre hunde og ikke en ung og en gammel

 

Det ville være så svært ikke at kunne tage begge med på tur. Og synd for den gamle hund at føle den ikke kom med, når den unge skulle til træning eller lignende

 

Men her spiller det også ind for mig at jeg bor alene, så det ville betyde alene tid ikke at komme med. Og det sidste mine gamle hunde har lyst til er faktisk at være alene

 

De kan sagtens, men især Sheila har fået et meget større behov for at jeg bare er hjemme og hygger med dem

Hun vil bare gerne ligge op af mig og sove.

 

Sheila bliver så snart 15 så hun er en rigtig gammel hund nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig glad for at jeg har to ældre hunde og ikke en ung og en gammel

 

Det ville være så svært ikke at kunne tage begge med på tur. Og synd for den gamle hund at føle den ikke kom med, når den unge skulle til træning eller lignende

 

Men her spiller det også ind for mig at jeg bor alene, så det ville betyde alene tid ikke at komme med. Og det sidste mine gamle hunde har lyst til er faktisk at være alene

 

De kan sagtens, men især Sheila har fået et meget større behov for at jeg bare er hjemme og hygger med dem

Hun vil bare gerne ligge op af mig og sove.

 

Sheila bliver så snart 15 så hun er en rigtig gammel hund nu.

 

 

15 år! Flot alder for en mellemstor hund.:hjerte:

 

Jeg havde regnet med, at det var Oskar der skulle herfra først. Men sådan skulle det ikke være. Det er også derfor jeg gør mig de store overvejelser, med at skulle have en gammel og en ung hund sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man kun gisne om, men jeg oplever faktisk ikke at de FT folk jeg kender og som har mange hunde har problemer med konflikter mellem gamle og unge hunde.

 

Jeg var nede hos en af de meget aktive opdrættere og markprøve folk i januar. Han havde 7-8 hunde i forskellig alder i en ca 10 kvm stort baggang. Der var så udgang til stor løbegård. Der var Cockere og Springere og en enkelt Labrador. Jeg mener der var en tæve på 13 år blandt dem også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan man kun gisne om, men jeg oplever faktisk ikke at de FT folk jeg kender og som har mange hunde har problemer med konflikter mellem gamle og unge hunde.

 

Jeg var nede hos en af de meget aktive opdrættere og markprøve folk i januar. Han havde 7-8 hunde i forskellig alder i en ca 10 kvm stort baggang. Der var så udgang til stor løbegård. Der var Cockere og Springere og en enkelt Labrador. Jeg mener der var en tæve på 13 år blandt dem også.

 

Ikke forstået? Jeg snakker da ikke om konflikter?

Ville da bestemt ikke forvente konflikter mellem hundene fordi der er alders forskel. Tvært i mod.hvis det var det du tænkte på, så har jeg misforstået dit indlæg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man må have mindst 3 hunde. Så kan man tage en med ud og træne og de andre er ikke ladt alene:slem:

 

Hjemme hos os er hundene nu stort set aldrig alene for min kone er næsten altid hjemme, så tager jeg Maggie med alene ud at træne hygger Bonnie sig hjemme med Conni.:-D

 

Ja.. Det er jo nok sådan det er, PBC.. Hvis man er "vi" og "os", så kan man have flere hunde med forskellige behov.

 

Men hvis man bor alene med sin ældre hund, så kan det være mere end svært at anskaffe en hvalp, og give hvalpen hvad den har behov for uden at forsømme den ældre hund, der har helt andre behov.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo en smule egoistisk, og vil have hund nr. 3 mens Bella stadig er her, for hun skal være med til at opdrage hvalpen som kun hun kan:lun: Og så fordi jeg er ret sikker på at Dorit ikke vil bidrage med særlig meget brugbart:mrgreen: Om vi også når at få nr. 4 mens Bella er her, ved jeg ikke. Det kommer nok an på hvordan nr. 3 udvikler sig.

 

Men netop det med at den ældre hund kan være med til at præge hvalpen, er jo noget der også skal med i overvejelserne. Ikke at det kan trumfe hensynet til den ældre hund, overhovedet!

 

Jane, jeg håber du en dag får en oplevelse, som gør at du ikke er i tvivl om hvad du skal gøre:bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Beslutningen er ikke 100 % endnu. Manden og jeg har snakket det igennem og vi er begge indforstået med at det kræver en indsats fra os begge to, at få det til at fungere. Oskar skal på ingen måde føle at en hvalp er til besvær, det bliver os der skal sørge for det ikke sker. Oskar skal blive ved med at have de privilegier han har nu.

 

Hvis vi beslutter os for en hvalp, bliver det til juni, at de er klare til at rejse hjemmefra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som i ved, har jeg været i tvivl om det var en god ide med en hvalp. Det har været Oskar jeg har tænkt på, om han kunne klare en hvalp. Det har derfor været godt at vi i dag har været hos kiropraktor/dyrlæge og fået grønt lys.

 

Oskar er kommet sig bedre over sin sygdom, end nogle af os havde forventet. For snart et år siden, nøjagtig den 20. April på Oskars 10 års fødselsdag. Vågnede vi op til en hund, der ingen styr havde over sin bagkrop. Det viste sig at han havde spondolose i meget svær grad og det gjorde ham næsten lam i bagkroppen. Vi fik også at vide at hvis der ingen bedring var indenfor 24 timer, ville skaden være permanent. Det var en neurotisk skade han havde. Han var indlagt en uge.

 

Det har været en lang og sej omgang med genoptræning. Min dyrlæge/kiropraktor er importeret over hvor godt Oskar er kommet sig. Han har genskabt sin muskelmasse hvilket er fantastisk for en hund i hans alder. Han ter sig som en unghund, hvilket er fantastisk. Han klare i dag nemt en tur på et par timer. Han et sej min gamle hund :hjerte:

 

De gode nyheder i dag, har gjort at vi et tættere på at få en hvalp.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som i ved, har jeg været i tvivl om det var en god ide med en hvalp. Det har været Oskar jeg har tænkt på, om han kunne klare en hvalp. Det har derfor været godt at vi i dag har været hos kiropraktor/dyrlæge og fået grønt lys.

 

Oskar er kommet sig bedre over sin sygdom, end nogle af os havde forventet. For snart et år siden, nøjagtig den 20. April på Oskars 10 års fødselsdag. Vågnede vi op til en hund, der ingen styr havde over sin bagkrop. Det viste sig at han havde spondolose i meget svær grad og det gjorde ham næsten lam i bagkroppen. Vi fik også at vide at hvis der ingen bedring var indenfor 24 timer, ville skaden være permanent. Det var en neurotisk skade han havde. Han var indlagt en uge.

 

Det har været en lang og sej omgang med genoptræning. Min dyrlæge/kiropraktor er importeret over hvor godt Oskar er kommet sig. Han har genskabt sin muskelmasse hvilket er fantastisk for en hund i hans alder. Han ter sig som en unghund, hvilket er fantastisk. Han klare i dag nemt en tur på et par timer. Han et sej min gamle hund :hjerte:

 

De gode nyheder i dag, har gjort at vi et tættere på at få en hvalp.

 

 

Hvor er det gode nyheder:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...