Hop til indhold

Hvalp på 2. døgn. Går vi for hurtigt / langsomt frem?


Quitte
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

fredag formiddag fik vi vores 8 uger gamle dansk svensk gårdhund, dvs. at vi nu har haft ham hjemme i 2 døgn

 

Efter en time i bil var den klar (han var bange) til at entrere det nye hjem. Eller, han lagde sig i sin kurv og sov. Siden da har han gået lidt rundt i køkkenet, eller kun i det lille område hvor hans kurv er (har et stort køkken), været ude i haven for at lave både stort og småt (har ikke lavet stort indenfor, tisset 13 ud af 16 gange ude ca.). Han er fortrolig med haven, eller den del af haven hvor den føler sig tryg. Her kan vi kalde på den, den kommer, får en godbid og bliver rost. Ingen tvivl om at den nu ved hvad dens navn er efterfulgt at "kom". Han leger med bladene, pinde, graver osv.

 

Indenfor er han lidt mere utryg. Dvs. pludselig fik han krudt i røven i går aftes. Farede rundt, var vild, legede for til sidst at falde om i sin kurv. Men han tør ikke komme i de "utrygge" områder af huset. I morges da han var frisk løb han dog frem og tilbage efter godbiderne, men nu er han igen utryg. Han piver, halen mellem benene og i den dur når vi forsøger at lokke ham ind til "det farlige".

 

Så mit spørgsmål er, går vi for hurtigt frem? Skal vi presse (opildne) ham lidt mere allerede? Vil nødigt at han bliver en bange og nervøs lille fyr. Omvendt er vi ganske klar over at han lige er blevet taget fra hans mor, hans søskende til et helt nyt hjem hvor alle indtryk er spritnye. Vi vil ham blot det bedste, for alles skyld.

 

Han for ro og fred når han søger sin kurv. Altså så megen ro som en familie på 5 (3 børn; 8, 11 og 13 år) nu kan give ham. Hans kurv er hans "helle" og det forstår børnene.

 

Vi har aldrig haft hund før. Vi kan tydeligt aflæse at nu er han bange, utryg, nervøs og stresset.

 

Guide os lige :-) Og puha hvor er han dejlig, og sikke en kærlig, sød lille fætter :-)

 

Fortsat god søndag

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville sætte mig på gulvet med en håndfuld godbidder og legetøj lidt inde i hans, "farlige" område, ikke lokke eller kalde bare sidde der og lege med legetøjet og kaste lidt med godbidder, jeg ville ikke se på ham, men bare vente, lur mig om ikke fyren bliver så nysgerrig at han selv kommer og leger med, næste gang ville jeg side lidt længere inde i området, men jeg tror det vigtige er ikke at lokke og kalde;) lad hvalpen af sig selv overvinde sig og komme nærmere og sørg for at gøre det spændene og sjovt;) tillykke med det lille myr;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg giver hofferne og alfen helt ret. Han skal bare have fred og ro og hans naturlige nysgerrighed skal nok overvinde hans umiddelbare utryghed. Det er jo en helt ny verden der åbner sig for den lille fyr. Ikke pres ham til noget, før I aner vil han automatisk synes det er spændende, at følge med når I går rundt i huset. Tillykke med det nye familiemedlem!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke med ham :) Jeg er enig med de andre, men ville bare tilføje at det I oplevede hvor han pludselig farer rundt i huset også kaldes "ulvetimen". Det er hvalpens måde at afreagere på alle de nye indtryk, og er altså helt normalt :)

 

Nogle vælger at blokere hvalpens "rute" hvilket ofte får dem til at stoppe op og andre lader hvalpen løbe færdigt - uanset vil I opleve at den går helt død efter sådan en tur :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...