Hop til indhold

Kløe


Gæst
 Share

Recommended Posts

Eftersom jeg har haft en tidligere alvorlig allergi ramt hund, så måske ser jeg bare spøgelser.

 

 

 

Men min hund, som jeg nu har haft siden oktober 2015, er begyndt at klø sig lige i overkanten. Han er 2 år gammel og halv border collie og halv engelsk setter som desværre skulle være disponeret for allergi ( setteren ). Hos tidligere ejer, fik han så vidt jeg ved primært kornfrit foder og Barf.

 

Nå, men den her kløe, den bemærkede jeg kort efter nytår, jeg beroligede mig med at det var stress, fordi han var så bange for krudt og havde været rystende angst, flere gange dagligt siden starten af december. Kløen forsatte, primært i armhulerne. Typisk lopper tænkte jeg, så han blev kæmmet, vasket i loppeshampoo og siden hen 2 gange med advantage spot on, jeg kan ikke finde nogen levende lopper, og her efter 2 måneder fra start, ej hellere loppe afføring, men har også støvsuget og vasket som en besat.

 

Så til min skræk ændre hans kløe sig markant for nogen uger siden, den bliver primært i ansigtet, han klør ører ( som ser fine ud ) han klør øjne, læber og kinder, kradser sig oven på hovedet og bider i sine ben, ikke poter, men ben.

 

Jeg tjekker hans pels for alverdens ting, der er intet at se, ingen skæl, sår, knopper, rødme, lopper eller andet. Jeg slår det hen.

 

Han bliver så passet hos nogen i et døgn og da han kommer tilbage siger de at de synes han har kløet sig overdreven meget i ansigtet. Okay så nu er det altså ikke kun mig der ser syner.

 

 

 

 

Nu forsøger jeg så at granske min hjerne. Hos tidligere ejer fik han primært kornfri foder og barf, så vidt jeg ved. Hos mig har han fået royal canin, altså ikke kornfrit.

 

Jeg ved med 100 % sikkerhed at han aldrig KUN er blevet fodret, altså fra hvalp af, med kornfrit foder, men hvis man antog det, ville sandsynligheden for lagermide allergi, så være større ?? Jeg ved også at hunde skal have stoffet de ikke kan tåle, flere gange i kroppen, før immunsystemt kan genkende det og reagere på det.

 

Hvis han primært er blevet foderet med kornfrit hos tidligere ejer ( ikke pga allergi, men fordi det mente hun var bedst ) har han så større sandsynlighed for at udvikle lagermideallergi ?

 

 

Min første hund havde svær allergi over for alt, fra pollen, husstøvmider til lagermidder og meget andet, hans kløe var i ører, læber, øjne, kinder. Derfor ringer mine alarmklokker. Ligesom jeg ved at allergi ikke behøver ikke hudændringer der er synlige udover ekstrem kløe.

 

 

 

Nå men jeg ville forsøge at indføre kornfri kost de næste mange uger og ser om der sker en forskel.

 

Til jer med hunde med lagermideallergi, hvordan reagere jeres hunde på det, altså hvor klør de sig primært ? Hvor længe gik der før i så en forskel da i startede på kornfrit foder ?

Redigeret af Gæst
Link til indlæg
Del på andre sites

Min Dorit har ikke lagermideallergi, men klør sig voldsomt og får snask i øjnene. Det starter med at hendes kinder/læber og armhuler klør, og så breder det sig til resten af kroppen. Hun kan ikke tåle bison og oksekød.

 

Når jeg fjernet allergenet, går der 2-3 dage før symptomerne forsvinder.

 

Jeg ville straks gå på samme foder og variant som tidligere ejer, og så eksperimentere derfra (hvis du ønsker at have flere forskellige slags foder at vælge imellem).

 

Må jeg spørge hvorfor du skiftede væk fra kornfrit?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste jeg ved tidl ejer har fortalt han ikke kan tåle er and, så brækker han sig og får voldsom diarre. Jeg har ikke oplevet hans mave reagere på noget her hos mig, og har selvsagt ikke givet ham and. Så det er primært kløen i hovedet, jeg er bekymret for. Det foder han fik med var så vidt jeg kan læse ikke kornfrit ( men alle hans godbidder jeg fik med, hun havde flere poser, var kornfri ) , men med kylling og ris og tidligere ejer sagde han ikke var særlig vild med det, men fik sækken med. Jeg kunne slet ikke få ham til at spise det hos mig, så jeg købte en sæk royal canin til hunde med tør hud ( dermovat ), da ejer havde nævnt at hun synes hans hud virkede lidt tør af og til. Dette foder var han væsenligt mere begejstret for. så har kørt med det, inkl alle mulige almindelige godbidder ( altså jeg har ikke tænkt om de var kornfri eller ej ).

 

 

Nu slår det mig så, om det er det han reagere på

Link til indlæg
Del på andre sites

Der ligger en forhandler af kingsmoor tæt på hvor jeg bor, de har noget med forskellige typer fisk, kan jeg læse mig frem til, tror jeg ville prøve at købe det i morgen, ellers har jeg kigget på det der essiental mener jeg det hedder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ganske gemene støvmider? Har du overvejet dem?

De fleste hunde med allergi har også støvmideallergi...

Og stress kan godt forstærke allergisymptomerne..

 

Der er ikke flere lagermider i foder med korn end der er i kornfrit. Det er bare forskellige slags lagermider. Lagermider findes i forskellige udgaver i alle vegetabilske tørrede produkter. Ris, korn, kartofler, urter.. Det er altså ligemeget. Der findes mider til alt..

Muligvis kan man undgå lagermider i en periode ved at barfe.

 

Det gør bare ingen forskel, hvis det er støvmiderne der er et problem.. Trods deres navn, så KAN man altså ikke støvsuge dem væk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skriver royal canin til tør hud, (dermovat).. Men dermovat er en creme med binyrebarkhormon...

Så du blander nok nogle ting... Gør du ikke? :hmm: Har du brugt dermovat til din hund? Det kan dæmpe kløe, men hjælper ikke på mider eller infektioner..

 

Det fik mig til at tænke på, da Silke sidst var allerhårdest ramt af hendes allergi (troede jeg det var), så fik hun medrol for at dæmpe den rædselsfulde kløe.....

Det hjalp bare ikke.

En ny dyrlæge kikkede een gang på hende og sagde:"ræveskab"...:mrgreen: Og det var hurtigt kureret.

Allergien var ikke væk, men den var mere håndterbar når der ikke var ræveskab oveni..

 

Og ræveskab er også mider... Allergihunde kan godt være ekstra hårdt ramt selv ved et angreb med få mider..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo jeg ved da hellere ikke lige hvorfor jeg skriver dermovat :stupid: mener derma comfort http://www.bitiba.dk/shop/hundefoder/toerfoder/size/medium/427615?gclid=CKWLrrLincsCFYI1cgodyfAPQw

 

Uha kender alt alt for godt medrol og ville for alt i verden undgå det. Så slem er hans kløe 7-9-13 ikke at jeg overvejer det.

 

Jo husstøvmider er også en mulighed, men tanken om lagermider slog mig først, fordi det er det eneste mærkbare der er ændret på, altså hans kost. Og fordi min tidligere hund med alverdens allergier, inkl husstøvmider, var det tydeligt at kløen tiltog i varme lokaler og efter " sengetid ". Hvilket jeg ikke synes er tilfældet her.

 

Ræveskab har jeg også overvejet, men burde pelsen ikke være faldet af, eller burde der ikke være store mængder skæl, sår eller andet ??

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen tak for svar.

 

Jeg købte kingsmoor og jeg har seriøst aldrig set en hund skide så meget. Op til 6-8 gange på den lange gåtur. Ikke tyndt, bare meget lys og meget luft i maven. Så valgte i stedet at købe Specfiks allergi foder fra dyrlægen. Og essensital olie. Han kan heldigvis godt lide foderet og maven er normal igen. Så prøver det her de næste 14 dage og ser jeg ingen ændring, må han have en større udredning hos dyrlægen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Hej igen, opdatering.

 

Var ved dyrlægen for 3 uger siden med ham. Følte mig komplet idiotisk fordi man på ingen måde kan se han har kløet sig eller klør sig, pelsen og huden er så fin. Men han fik taget skrab, ingen skab, han fik tjekket pelsen igennem, ingen utøj, han blev tjekket i h og r og dyrlægen roste hans pels og hud til skyerne...... Men blev ved med at holde fast i at han klør sig meget mere, end jeg finder normalt. Så enden blev han i 15 dage skulle på Medrol og var der en markant ændring i kløen, kunne man måske konkludere noget ud fra det.

 

Og jo der VAR en markant forskel, på ca 4 dagen forsvandt alt kløen, dette holdt, lige indtil vi trappede ud af medrolen, ret hurtig vendte kløen tilbage.

 

Men jeg ville ikke have han skal på medrol i al almindelighed, både fordi jeg ved hvor giftig det er og fordi jeg fik en passiv/deprimeret hund i den tid han var på medrol.

 

Så skulle jeg skrive ned hvornår kløen er værst og det er den klart om morgen, resten af dagen, er det sådan på må og få. Han sover i min seng, eller faktisk sover han lidt over det hele, i sin kurv, på gulvet, i sengen, i sofaen , i gangen osv. Men om morgen når jeg vågner ligger han altid i min seng, dette leder jo så tankerne hen på husstøvmide allergi.

 

Indtil videre gør jeg ikke noget mere dramatisk, synes ikke hans kløe er voldsom nok til at jeg ville kaste pengepungen efter diverse prøver. Jeg har sat ham på Rc hypoallergening og kornfri godbidder, samt tyggeben af ren oksehud, og olie fra dyrlægen til allergihunde, alt andet er udelukket fra hans kost. Jeg synes kløen er blevet bedre, som det er nu, er det mest om morgen han klør sig, resten af dagen er der ro på og ikke noget alvorligt, så håber at hvad end det er, at det kan løses med overstående. Efter han er kommet på RC HYPO er hans mave også blevet lidt bedre, han har i perioder meget skiftende afføring, lige fra fast og normalt, til pludselig helt tynd og ildelugtende og slimet og dagen efter kan det være normalt igen. Nu har han været på RC hypo i godt en uge og maven har fungeret optimalt hele ugen. Ved ikke om det er pga det.

 

 

Til gengæld var vi ved kiropraktor i dag, han har desværre problemer med ryggen :( men det hjælper at gå til kiropraktor og massage, men hun fandt en knude på hans skulder, jeg opdagede den selv i sidste uge, men slog den hen. Men nu nævnte hun det og at jeg burde få den undersøgt nærmere. Det er en hård knude, man kan ikke " kører rundt med den " og den er ca på størrelse med en mandel. Jeg ved ikke om han har haft den altid, aner det ikke, måske har han og så har jeg tilfældig opdaget den, måske ikke. Jeg håber det blot er noget arvæv, taglknude, eller noget helt helt uskyldig.

 

 

 

Til sidst lige et spørgsmål, æder jeres hunde også meget græs nu her ? Min hun hverken har diarre eller opkast, men ville æde græs konstant på gåturene, forsøger at stoppe ham i det, da han jo ikke rigtig kan fordøje det. Er det pga det er lækkert forårs græs nu ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Zeus æder græs konstant men kun det nye forårs græs, ret irreterende, han kaster ikke op af det men har svært ved at komme af med det igen, det hænger i numsen på ham, jeg afleder så han ikke æder alt for meget. Og vi ikke skal stoppe konstant på gå turen fordi han skal æde :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Zeus æder græs konstant men kun det nye forårs græs, ret irreterende, han kaster ikke op af det men har svært ved at komme af med det igen, det hænger i numsen på ham, jeg afleder så han ikke æder alt for meget. Og vi ikke skal stoppe konstant på gå turen fordi han skal æde :-)

 

Samme scenarie her, han kaster ikke op, men det er svært at komme af med, han kan jo ikke fordøje det. Men er altid i tvivl, fordi jeg har læst at hunde kun æder græs hvis de er syge i maven og typisk kaster de jo også op af det, og derfor skal man lade dem gøre det, samtidig har en dyrlæge engang sagt at man skal stoppe sin hund i at æde græs, fordi de kan blive syge i maven af det....er ret forvirret.

 

og tak for god bedring hilsen :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

turde ikke vente længere, var ved dyrlægen i dag med hans knude. Der blev taget prøve fra den, da den var for fast til at være en fedtknude. Han havde betændelse i knuden, så nu skal han have antibiotika i 5 dage i håb om at det tager det, så den ikke skal åbnes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...