Hop til indhold

Den færste tid 3 - tjuhej hvor det går :) Men et par fif, tak.


Quitte
 Share

Recommended Posts

Nu har vi efterhånden haft lille Selfie (dansk svensk gårdhund) i 12 dage og han nærmer sig de 10 uger. Der er fuld knald på det lille kræ, og generelt går det rigtigt godt. På trods af det, så vil jeg gerne have lidt råd og vejledning på følgende:

 

Op om natten

Han er generelt god til at tisse og skide udenfor. Hvis ikke, så er det nok mest vores egen skyld, hvis vi ikke når at få ham ud.

Han kommer ud sidste gang omkring kl 22. Om natten står vi op kl 0030 og lige tager ham ud for at tisse. Han tisser med det samme og skynder sig ind for at sove videre. Vi står igen op kl 0600 med samme rutine. Hvad er rettesnoren her? Skal vi begynde at trække den lidt? Hvad kan vi forvente?

Nogen tager vand og madskålen væk tidligt på aftenen, er det også noget der kan overvejes?

 

Alene hjemme

Vi har nok været for gode ved ham og ikke fået trænet nok. Det med rutinerne kender vi. Ikke køre ham op, ikke den store afsked, han skal være stimuleret osv. Fra dag 3 har han sovet alene nedenunder uden problemer, så han er vant til at være alene. Når vi ikke er hjemme skal han være i sin hvalpegård (se billedet). Han er vant til at være i den gård (ikke så meget om natten, der skifter han lidt rundt) og har ikke været lukket om natten. I dag skulle han så være alene hjemme i 2½ time. Efter en halv time kørte jeg hjem og kunne høre at han hylede og smågøede. Gik ind til ham (måske en fejl) gav ham nogle godbider og tog så afsted igen. Da jeg kom hjem var der ro. Fedt tænkte jeg. Men sørme om den hvalp ikke havde fået lukket lågen op og sov i stuen, jøsses. Jeg tog ham og puttede ham ind i kurven i gården, lukkede til og gik min vej hvorefter han sov der uden vrøvl i 1½ time. Så han kan godt være alene, er bare ikke tilfreds med at være spærret inde.

 

Skal vi bare fortsætte (og sikre lågen)? Han ser ikke angst ud, han er bare ikke tilfreds. Tænker at han nok lærer det, men det skærer jo lidt i hjertet alligevel

 

Gode råd?

 

Træning

Vi er startet på hvalpehold. Eller, han har endnu ikke rigtigt været der, for første gang var der teori. Men det virker lovende og givende.

Vi træner indkald. Han er rigtigt god til det, secielt når han får ost og er sulten. Det fortsætter vi naturligvis med.

Ellers træner vi sit, ja / nej med godbider. Det har han virkelig fået fat i. Ang. Ja / nej så er det vigtigt for os at han ikke fiser ud af fordøren (bagdøren må han gøre som han vil). Hvordan træner vi bedst det? Holder ham i halsbåndet, siger nej + belønning og slipper ham så løs på ja?

 

Ellers går vi ture med ham. På gaden (meget stille) er han endnu ikke helt tryg. Vejen ud tager noget længere tid end vejen tilbage :) Ved stranden går han simpelthen så pænt at det er en stor fornøjelse. Så det skal nok komme.

 

Ellers prøver vi at køre nogle ture med ham så han vænner sig til bagagerummet og transportkassen. Han kan godt pive lidt, men det ignorerer vi blot.

 

Gode råd, kommentarer, fif what ever modtages med kyshånd. Mangler vi noget, hvad skal vi huske ..... ja byd ind :-)))

 

hvalpegaard.jpg

hvalpegaard.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kun en kommentar. Det lyder som om I gør alt det rigtige og dejligt I trives så fint sammen! :5up:

 

Tak Niels. Ja vi prøver og synes at vi har forberedt os godt. Det er første gang at familien (2 voksne og 3 børn) har hund, så et forum som dette kan være guld værd :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder rigtig fint - bortset fra, at sådan en som mig ikke er så begejstret for, at hunde skal sove alene om natten. De ER jo flokdyr, og skal de være alene en arbejdsdag og så alene om natten også, er det godt nok mange timer uden flokken. En hvalp ville jeg aldrig aldrig lade sove alene.

 

Helt enig!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Det lyder rigtig fint - bortset fra, at sådan en som mig ikke er så begejstret for, at hunde skal sove alene om natten. De ER jo flokdyr, og skal de være alene en arbejdsdag og så alene om natten også, er det godt nok mange timer uden flokken. En hvalp ville jeg aldrig aldrig lade sove alene.

 

 

Enig også her - det tæller jo som alene tid - så mine to bøller er alene 8 timer om dagen og så ikke mere, vi sover sammen om natten ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...