Hop til indhold

Alene hjemme - farligt legetøj?


Quitte
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

Selfie vil rigtigt gerne lege med sin giraf :-) Kan man risikere at lade ham være alene hjemme med dette 'vilde' tøjdyr?

 

Og hvad skal man egentlig passe på med? Han har også et tyggeben at hygge sig med.

 

Generelt går det godt med at være alene hjemme i sin hvalpegård. Om morgenen bliver han aktiveret i ca. 2 timer (det sidste 20 minutter får han lov at trisse lidt rundt og falde ned). Laver lidt øvelser, finder foder i græsset, kæler med ungerne, løbeture i haven osv. Han bliver lukket ind i gården imens at vi tager tøj på, han står og kigger lidt på os med våde hundeøjne.. Hvis han begynder at småpive eller i den dur så ignoreres han, når han er stille får han lige en godbid med op i kurven. Det gentages en 3-4 gange og så går vi ud af døren. De sidste par morgener har han lusket lidt rundt, kigget efter os for så at lægge sig til at sove i sin kurv - altå uden at brokke sig. Så sover han 3-4 timer hvorefter at der kommer nogen hjem. I går pev han til sidst efter at have været vågen lidt tid. I dag var han vågen (og alene) i ca. 20 minutter hvor han blot legede indtil at jeg kom hjem.

 

Han skal stille og roligt lære at være alene til kl 14 i 4 dage om ugen. Når vi kommer hjem i morgen har vi fri til efter påske. Jeg selv tror at det er en dårlig idé at bryde vanen alt for meget og påtænker at lade ham sove alene hver formiddag - nogle kommentarer til det? Jeg tænker at han så roligt lærer at "sådan er det".

 

Generelt har jeg også tænkt mig at "lukke ham inde" i gården imens at vi er hjemme. Altså sådan i ny og næ for at han ikke kun forbinder det med at være alene.

 

Ellers udvider vi lidt hver dag. Den store "farlige verden" åbnes mere og mere for ham. Han elsker at være ved stranden og er ved at vænne sig til at køre bil. Men han er stadigvæk utryg ved nye steder. Vi skal ikke langt væk fra matriklen før halen kommer imellem benene og han vil gerne hjem i en fart. Omvendt så løber han snart glad efter bilerne nu, hvor han i starten var ved at dø af skræk. Er det naturligt? Vi har haft dette lille dejlige kræ i tre uger og i morgen er han 11 uger.

 

På forhånd tak - vi vil egentlig blot skabe så gode rammer for ham / os, altså indenfor hvad der er muligt i vores liv.

 

giraf.jpg

Selfie1.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej hvor det bare lyder til, at gå godt med jer! Jeg ville også lade ham blive i rutinen med hvalpegården mens I har ferie. Måske ikke på "fuld" tid, men bare så han ikke glemmer det. Med hensyn til hans fine giraf ved jeg ikke rigtig. Hvis han gnasker hul og kan æde fyldet er det jo ikke godt. Vores har desværre fra hvalp været bamsedræber, så da vi overtog ham blev alle datterens bamser fjernet. Det er ganske normalt, at i takt med hans selvsikkerhed øges ikke er bange for bilerne i samme grad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt legetøj og tyggeting kan i teorien være farlige, så det er vel op til den enkelte hvilken risiko man vil løbe.

 

Med en hvalp er det jo svært at vide, hvad de kan finde på, da de hele tiden udvikler sig, så jeg ville nok være ret forsigtig med at lade ham være alene med noget han kunne sluge/blive kvalt i.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fjerner alt legetøj undtagen hendes reb. For det er det eneste hun ikke kan tygge op. Hun er en rigtig dræber når det gælder legetøj, og jeg er en forfærdelig pyldremor.

 

Til gengæld så har hun sin frosne kong, og en anden fodertyggeting som begge er bidesikre, dem har hun på skift og selv når hun har spist indholdet, så kan hun godt lide at lege med dem. Så de fungerer fint herhjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Ved en lille hvalp med hvalpe bisser der snart skal skiftes ville jeg heller ikke lade bamser ligge frit tilgængelig når hvalpen er alene. Mine har en trækasse med alt deres legetøj stående i deres værelse (bryggers) når de er alene hjemme en hel arbejdsdag. De får ikke tyggeting når de er alene ja jeg er nok lidt hysterisk ;-)

Men de sover bare mens vi er væk ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville være forsigtig med en hvalp eller destruktiv hund.

men samtidig er bamsen måske tryghedskabene, og derfor godt han har en solid bamse når alene.

 

Nu var Jackie ikke destruktiv, så hende lod jeg havde mange forskellige ting fremme, min kommende hvalp vil jeg nok gøre det samme med.

Men nogle legesager er dog kun til under opsyn, men bamser vil jeg normalt sige kan beholdes.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

 

tak for alle jeres svar og kommentarer - jeg kan se at I er ret så forskellige :)

 

Ang. den der "Kong" med tyggegaranti. Hvad er det for en fætter? Har hørt mange omtale den. Jeg vil gerne købe sådan én, men hvilken type, størrelse skal jeg vælge? Og var der én der skrev noget om at den blev frosset?

 

Her til morgen gik han bare i kurven da vi skulle afsted. Ikke noget med at stå og kigge eller noget - tror at han er ved at lære det, dejligt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen,

 

tak for alle jeres svar og kommentarer - jeg kan se at I er ret så forskellige :)

 

Ang. den der "Kong" med tyggegaranti. Hvad er det for en fætter? Har hørt mange omtale den. Jeg vil gerne købe sådan én, men hvilken type, størrelse skal jeg vælge? Og var der én der skrev noget om at den blev frosset?

 

Her til morgen gik han bare i kurven da vi skulle afsted. Ikke noget med at stå og kigge eller noget - tror at han er ved at lære det, dejligt :)

 

Kong er egentlig et mærke af legetøj, men det de fleste mener når de siger kong, er sådan en: http://t.zooplus.de/shop/hunde/hundespielzeug/kong/kong/135948

 

De er meget holdbare, men man skal dog være opmærksom på ikke at være for "nærrig" med størrelsen til ens hund, for en lidt for lille kong, kan altså godt tygges i stykker. Til en D/S ville jeg nok vælge en medium til at starte med.

Med hensyn til at fryse dem, så kan man fylde vådfoder eller lign. ind i kongen og smide den i fryseren, så er hunden aktiveret noget tid med at slikke det frosne fyld ud af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...