Hop til indhold

Aussie - arbejdslinjer?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne vide mere om Australian Sheperd og deres arbejdslinjer vs udstillingslinjer.

 

Kan nogle fortælle mig om forskellene? Er der gode kenneler med arbejdslinjer i DK? Nogle siger, at det er skidt at mixe arbejds/udstillingslinje - hvorfor det, hvis det passer?

 

Håber nogle kan oplyse lidt. Jeg har fundet kennel tiptop, som ser ud til at have arbejdslinjer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Uha nej jeg er forumtåbe :D Måske en anden ved det? Mener det er inden for en vis tidsfrist....

 

Ah det giver mening, og passer meget godt, det var indlæg der var fra i går eller 1 time gamle

 

Ser bare ofte fejl (bla some autokorekt har lavet senere)

eller ingen har svaret og jeg vil bare redigere mit sidste indlæg for ikke at spamme

Link til indlæg
Del på andre sites

Ah det giver mening, og passer meget godt, det var indlæg der var fra i går eller 1 time gamle

 

Ser bare ofte fejl (bla some autokorekt har lavet senere)

eller ingen har svaret og jeg vil bare redigere mit sidste indlæg for ikke at spamme

 

Mener du kan rette i dine indlæg indenfor en halv time eller sådan noget...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det ikke nemt

 

Ved du foresten hvorfor jeg ikke kan rette nogle af mine kommentarer. .. men kan andre? Ved det of topic, men tænkte Ingen grund til at lave en tråd.

Jeg mener at du har 10 minutter til at rette i din tekst, det er tid nok til at se tastefejl osv. Grunden til at der er tidsfrist, er så folk ikke kan gå tilbage og rette/slette deres indlæg, hvorved debatten kan helt miste sin mening.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at du har 10 minutter til at rette i din tekst, det er tid nok til at se tastefejl osv. Grunden til at der er tidsfrist, er så folk ikke kan gå tilbage og rette/slette deres indlæg, hvorved debatten kan helt miste sin mening.

 

Jeg forstår det med folk ikke skal rette slette gamle indlæg,

 

Men altså ikke tid nok for mig til at fange fejlene.

jeg skal gerne lægge det lidt væk og så læse igen... oftest ca 1 time

 

 

Nå men til bage på sporet

Link til indlæg
Del på andre sites

Er borderens "sportslinje" ikke groft sagt et Mix af arbejds- og udstillingslinjer? I schæfere gør man det, altså mixer, nen ikke særlig tit. Derimod ses visse linjer i højavlen som avles med højere drift, og linjer i brugshundene der avles mere på udseendet. Ikke mod højavl, men at der avles lidt længere pels og mørkere maskering ind.

 

Aussier ved jeg ikke så meget om. Men send evt. en PB til @soegaard. Der er både pænt ydre og drift i hendes to drenge:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har mødt en helt fantastisk aussie af hyrdelinjer.

Gudeskøn, smuk, og helt fantastisk i arbejdet - intens men ikke så hovedløst højtkørende, som jeg ser nogle være og uden "autist" trækkene jeg har set hos en del andre aussier (de låser ligesom i opgaven og kan ikke så nemt ændre et billede af en indlært øvelse igen).

 

Han er mega, mega fin.

 

Generelt så er de aussier jeg har mødt af hyrdelinjer en smule mere højtkørende, uden at ramme bc niveau og har et ret fint fokus. De virker på mig som lidt mere "Tough" i den forstand, at de er lidt mere overbærende med fejl i træningen end f.eks bc'er.

Tilgengæld virker de lidt mere låste i opgaver de mener de har forstået og det kan være lidt en udfordring at overbevise dem om, at øvelsen altså godt kan udvides. :mrgreen:

 

Men udtaler mig på et virkelig begrænset grundlag, så det er kun de observationer jeg har gjort mig ud fra nogle få hunde (5-6 stykker).

 

Og det der med at blande linjer.... Tja... Det er jo en smagssag. Men er sådan lidt.. Hvorfor?? Det bliver jo hverken fugl eller fisk, men kan ende helt i den ene og anden retning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har set nogle arbejdslinjer - eller jeg tror det er for jeg er usikker og meget ny i racen - men faldet meget for den type. Jeg kan godt lide den type her som Montana

 

http://www.tiptopaussie.dk/montana.htm

 

hendes kropsbygning er jeg også vild med. Der er noget over den type hund synes jeg. Tip fra samme kennel har noget af det samme over sig synes jeg. måske de begge er tyske?

 

http://www.lz-westerntraining.de/dogse.htm

 

det er skisme da lækre hunde de her, synes jeg

 

hvis nogle kender linjerne, så hører jeg gerne om dem - jeg kan ikke finde kontaktinfo eller by.... findes de ikke mere mon? sikke aussier! sikke hyrdestil på de foto...

 

tilføjelse - nu fandt jeg efter lang tids søgen deres nummer, men ingen mail... 9 timer fra mig i bil.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 weeks later...
Er borderens "sportslinje" ikke groft sagt et Mix af arbejds- og udstillingslinjer? I schæfere gør man det, altså mixer, nen ikke særlig tit. Derimod ses visse linjer i højavlen som avles med højere drift, og linjer i brugshundene der avles mere på udseendet. Ikke mod højavl, men at der avles lidt længere pels og mørkere maskering ind.

 

Aussier ved jeg ikke så meget om. Men send evt. en PB til @soegaard. Der er både pænt ydre og drift i hendes to drenge:-)

 

Tak for de pæne ord, søde Anne :hjerte:

 

Har mødt en helt fantastisk aussie af hyrdelinjer.

Gudeskøn, smuk, og helt fantastisk i arbejdet - intens men ikke så hovedløst højtkørende, som jeg ser nogle være og uden "autist" trækkene jeg har set hos en del andre aussier (de låser ligesom i opgaven og kan ikke så nemt ændre et billede af en indlært øvelse igen).

 

Han er mega, mega fin.

 

Generelt så er de aussier jeg har mødt af hyrdelinjer en smule mere højtkørende, uden at ramme bc niveau og har et ret fint fokus. De virker på mig som lidt mere "Tough" i den forstand, at de er lidt mere overbærende med fejl i træningen end f.eks bc'er.

Tilgengæld virker de lidt mere låste i opgaver de mener de har forstået og det kan være lidt en udfordring at overbevise dem om, at øvelsen altså godt kan udvides. :mrgreen:

 

Men udtaler mig på et virkelig begrænset grundlag, så det er kun de observationer jeg har gjort mig ud fra nogle få hunde (5-6 stykker).

 

Og det der med at blande linjer.... Tja... Det er jo en smagssag. Men er sådan lidt.. Hvorfor?? Det bliver jo hverken fugl eller fisk, men kan ende helt i den ene og anden retning.

 

He he, Frk BC :blink:

 

Aussien ER mere tough - den er lavet til kvæg!! og ja, de er på nogle måder måske knap så "pleasende" som BC'en, så det er ikke sikkert at du har overbevist den selvom du laver fejl.....

Så nej, aussien tager ikke 1. nej som korrekt svar, og selvom de har forstået opgaven så er det ikke sikkert at de synes det er det de skal lave........

 

So aussie-ejer er det bare lidt sjovt,.....vi synes de har humor:mrgreen:

 

Jeg har set nogle arbejdslinjer - eller jeg tror det er for jeg er usikker og meget ny i racen - men faldet meget for den type. Jeg kan godt lide den type her som Montana

 

http://www.tiptopaussie.dk/montana.htm

 

hendes kropsbygning er jeg også vild med. Der er noget over den type hund synes jeg. Tip fra samme kennel har noget af det samme over sig synes jeg. måske de begge er tyske?

 

http://www.lz-westerntraining.de/dogse.htm

 

det er skisme da lækre hunde de her, synes jeg

 

hvis nogle kender linjerne, så hører jeg gerne om dem - jeg kan ikke finde kontaktinfo eller by.... findes de ikke mere mon? sikke aussier! sikke hyrdestil på de foto...

 

tilføjelse - nu fandt jeg efter lang tids søgen deres nummer, men ingen mail... 9 timer fra mig i bil.

 

Camilla hos Tip Top kan KLART anbefales - hyrder hos hende når der altså er tid.

Montana er ikke mere - desværre! Tip heller ikke! Camilla har en (tysk!?) tæve pt., men vil helt sikkert kunne hjælpe dig.

Marley er ikke så gammel, så der går lidt endnu før hun avler. Om end jeg synes hun nævnte noget om at hun var blandet ind i et kuld nu her....

 

Der avles en del skidt pt, og de fleste DKK-opdrættere er på Sjælland. Så gør dit forarbejde! Aussien er smuk, skøn, alsidig og absolut fantastisk, men det er en selvstændig hund med hyrde - og vagtgener!! Så forældrenes temperament skal være i orden, ellers kan du stå med en nervøs hund der reagerer ud af.......

 

Jeg ville i DK kigge/tale med Dreamcatcher's, Leading Angels og Khestasio. Og så selvfølgelig Camilla/Tip Top. Eller evt. kig mod Sverige - der bruger de dem en del mere. Der kender jeg i hvert fald Östra Greda som havde fædrene til begge mine :-D

 

Mine er overvejende hyrdelinier (DreamCatcher's), men der er ingen problemer med energi og arbejdsiver......De bliver nok aldrig verdensmestre i hyrdning, men instiktet er der!

Bygningsmæssigt ligger mine nok også i den lettere ende - trods alt. Jeg synes en del af udstillingsaussierne er blevet FOR Store - så det går ud over bevægelserne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...