Hop til indhold

Lidt input til hvalpetræning / håndtering


Quitte
 Share

Recommended Posts

Hejsa,

 

 

det går rigtigt godt med Selfie (dansk svensk gårdhund på 12 uger). Han er så godt som ved at være renlig (indenfor hvad der er rimeligt, han gør i hvert fald tegn når han skal ud). Om natten er der heller ingen problemer.

 

 

Han ELSKER at drøne rundt med os i haven, leger, snuser, finder en plet i solen osv. Det er virkelig herligt :) Vi går til hvalpetræning med ham hvor vi har et godt forum der hjælper os når tvivlen kommer - der har så været påskeferie, så jeg vil benytte jeres ekspertise i stedet for :)

 

 

Gå i snor

Nogle dage går han bare så fint. Vi snakker ikke lange ture, men sådan lidt rundt i nabolaget. Men hvis han bliver bange (det kan være en stor hund der gør), så trækker han HELT vildt i snoren for at komme hjem. Hvis jeg stopper op og siger nej, så sætter han sig fint. Men så snart at vi går så gentager det sig. Vi træner det at "gå pænt" på rolige steder, du ved, godbid i hånden og så går han så fint (for det meste).

Hvordan håndterer vi det? Han bliver jo "blot" bange

 

 

Irettesættelse

Han kender forskellen på ja og nej. Men når han nu for 4. gang på ét minut går direkte hen til potteplanten for at gnaske i den, hvad gør vi så? Under normale omstændigheder siger vi fast "NEJ", afleder ham til at gøre noget rigtigt og roser ham. Han er en hvalp ja, min pointe (spørgsmål) går på hvor håndfaste vi kan være? Jeg synes at det er en svær ballance - og når han har ulvetime (lige inden at han går omkuld), ja så hjælper intet.. det er som om at han intet hører overhovedet.

Han kan finde på at snappe efter os - sådan lige en markering - hvis vi feks. tager ham i at forsøge at komme op i møblerne. Han får et skingert "av" og alt det sjove ophører indtil at han igen opfører sig godt.

 

 

Indkald

Han er god til indkald. Vi har trænet det fra den første uge. Det er meget vigtigt for os at han kommer når vi kalder. Indenfor kommer han med det samme, i haven kommer han hvis han ikke er for optaget eller propmæt. Vi er begyndt at udvide til at træne på en stor sportsplads. Her kommer han også. Vi går sådan lidt rundt og kalder på ham, han kommer og får sin godbid og bliver sat fri igen. Vi har dog enddu ikke mødt en en anden hund eller lignende på disse ture, så ved ikke hvordan han vil reagere - jeg vil rigtigt gerne have fifs til at udvide / vedholde denne træning?

 

 

På forhånd tak og endnu engang tak for et godt forum :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå i snor: når han bliver bange så stop blot op, vent på han søger frem igen og så gå videre.

Jo mere du siger, forklarer mm når han bliver bange jo mere forstærker du ham i, ja hov der var noget farligt selv min mor skifter adfærd. Så lad ham selv overkomme det han bliver bange. Andre hunde skal self. ikke få lov at overrumple ham.

 

Irettesættelse: med mindre han virkelig laver noget der er farligt vil jeg ikke gå og sige nej nej nej, man kan udvande sit nej. Find det han gerne må og afgræns miljøet. Fjern de ting han går amok over, sæt hvalpe gitter op, her må han gå hvalpe amok på sine ting. Når han hapser i jer, så rejs jer og gå, evt i andet rum med et børnegitter i mellem. Altså konsekvensen er når han hapser at i er asociale. Øv bøv!

 

Indkald: kald kun når I er 100% sikre på han kommer. Dsv er han i haven og har gang i noget spændende, så vent til et mere passende tidspunkt! Beløn ham HVER gang han kommer! Det skal altså være værd at afbryde det spændende man har gang i (på sigt) for at komme. Men det kræver at hunden ved at det kan betale sig at komme :)

Når han bliver ældre og i lømmelalderen, så vil han igen udfordre sit indkald. Han spørger ganske enkelt "kan det svare sig", kald så kun når I forventer han kommer, og beløn beløn beløn!

 

Belønningen er nok forskellig alt efter hvor I befinder jer.

På gåture hvor alt uden om er spændende, er der lidt ekstra at hente. Dukker der rådyr, harer og fasaner op, så vanker der den helt store belønning. Men alt dette har hunden lært sig, den skal vide at det kan betale sig at komme når man kalder i de forskellige situationer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er meget opmærksomme på ikke at pyldre når han bliver bange. Ok vi gør det rigtige når han bliver bange - så kommer det forhåbentlig.

 

Ja det er svært ikke at udvande sit nej, specielt med tre børn i huset. Men vi forsøger :)

 

Indkald og belønning - tak for input, det er noteret.

 

PS. Det er ikke "mor", men "far" :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Omkring det at gå i snor, så synes jeg det er uretfærdigt at sige NEJ når han vil hjem fordi han blir bange. Følelsen af at være bange kan han jo ikke gøre for, så jeg ville hellere stoppe op og blive i situationen indtil han indser, at der faktisk ikke var noget at være bange for. Evt. ved at støtte ham til at gå hen til det han nu er blevet forskrækket over. Hvalpe blir hurtigt bange, men nysgerrigheden tager over temmelig hurtigt, og får han mulighed for at udforske stedet, og ved selvsyn se at der ikke sker noget, så har han fået den positive oplevelse med :-D

 

Vedr. indkaldet så husk, som Ninkamus skriver, KUN at kalde når I er 100% sikre på han vil komme. Alt for mange gange hvor han er optaget af andet, og derfor ikke kommer vil udvande hans forhold til, at man altså SKAL komme når der kaldes. En god ide kan være at have nogle ekstra gode guffer, som man kun får når man kommer når der kaldes, og her mener jeg virkelig noget der er det bedste i verden!

Han er ikke så gammel endnu, og udfordringen kan komme når I udvider til at slippe ham udenfor haven når han er blevet lidt ældre. Her kan det være en hjælp at give ham en lang snor på, så har I mulighed for at stoppe ham hvis han fiser af, og dermed undgå at han får succes med at overhøre indkaldet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. indkaldså vær meget opmærksom på, at han hurtigt lærer en rutine: jeg kommer på kald, får en guf og kan så løbe igen. Denne rutine er det ikke så hensigtsmæssigt at han lærer fordi han med tiden bliver automatiseret og mentalt allerede er væk igen når han får godbidden.

 

Derfor giver jeg altid varieret belønning under optræningen. Dvs.at hvalpen kan få 1 eller flere godbidder givet en af gangen uden kald I mellemtiden, så han lærer at det at komme kan give hvad som helst positivt fra mig.

 

Ligesådan vil indkaldet resultere i leg med mig en sjov øvelse eller aktivitet før fri signalet. Mit personlige mål er at min hvalp egentlig helst vil blive hos mig og opleve alt det sjove vi laver sammen end løbe for sig selv. Når hvalpen når dertil, er indkaldet bare en formsag ☺

Link til indlæg
Del på andre sites

 

PS. Det er ikke "mor", men "far" :)

ups! :)

 

Ang. indkaldså vær meget opmærksom på, at han hurtigt lærer en rutine: jeg kommer på kald, får en guf og kan så løbe igen. Denne rutine er det ikke så hensigtsmæssigt at han lærer fordi han med tiden bliver automatiseret og mentalt allerede er væk igen når han får godbidden.

 

Derfor giver jeg altid varieret belønning under optræningen. Dvs.at hvalpen kan få 1 eller flere godbidder givet en af gangen uden kald I mellemtiden, så han lærer at det at komme kan give hvad som helst positivt fra mig.

 

Ligesådan vil indkaldet resultere i leg med mig en sjov øvelse eller aktivitet før fri signalet. Mit personlige mål er at min hvalp egentlig helst vil blive hos mig og opleve alt det sjove vi laver sammen end løbe for sig selv. Når hvalpen når dertil, er indkaldet bare en formsag ☺

 

helt enig, rigtig fin detalje!

Link til indlæg
Del på andre sites

Gå i snor: når han bliver bange så stop blot op, vent på han søger frem igen og så gå videre.

Jo mere du siger, forklarer mm når han bliver bange jo mere forstærker du ham i, ja hov der var noget farligt selv min mor skifter adfærd. Så lad ham selv overkomme det han bliver bange. Andre hunde skal self. ikke få lov at overrumple ham.

 

Se i går skete det så igen. Han blev skidebange for naboens hund der gøede af ham. Jeg blev stående, rodede lidt i lommerne, lod som ingenting - og sørme om han ikke endte med at gå hen til den "farlige" hund!! De fik så lige hilst på hinanden igennem hegnet.

 

Jeps, point taken! tak for hjæpen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Se i går skete det så igen. Han blev skidebange for naboens hund der gøede af ham. Jeg blev stående, rodede lidt i lommerne, lod som ingenting - og sørme om han ikke endte med at gå hen til den "farlige" hund!! De fik så lige hilst på hinanden igennem hegnet.

 

Jeps, point taken! tak for hjæpen :)

 

Flot

 

Og du kan sagtens hjælpe ham mere på vej ved i en glad tone at kalde på ham og smide lidt godbidder på jorden han kan finde med hjalp fra dig. Man skal ikke være så bange for at støtte sin hund. Han skulle jo gerne vide at han kan søge tryghed hos dig og ikke behøver rende hjem for at finde den. Så satte sig på hug og lade ham soge ind til dig og ikke gå fra situationen før han igen virker ok. Så fremt det farlige er holdt op. Man bliver selvfølgelig ikke stående lige ved siden af et hegn hvor en anden hund prover at flå ham levende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Se i går skete det så igen. Han blev skidebange for naboens hund der gøede af ham. Jeg blev stående, rodede lidt i lommerne, lod som ingenting - og sørme om han ikke endte med at gå hen til den "farlige" hund!! De fik så lige hilst på hinanden igennem hegnet.

 

Jeps, point taken! tak for hjæpen :)

 

Velbekom, og dejligt at høre! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...