Hop til indhold

Udstationering af voksen han - koster det noget?


MarieF
 Share

Recommended Posts

Hej,

 

Hvad er jeres input til en han, der skal udstationeres, så opdrætter beholder avls-rettigheder, men hvor der ikke laves en udstationeringsaftale, men derimod en DKK salgsaftale med en pris på 8000,- for hunden, selvom opdrætter er underskriftberettigede og har avlsrettigheder?

 

Jeg kan ikke længere finde hoved og hale i det. Når jeg googler ligner det ikke, at det er normalt at man skal betale for det? Det er ikke fordi, vi ikke vil betale for at få en hund, men vi vil jo heller ikke snydes :???:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan man aftaler er meget individuelt. Men hvis du spørger DKKs jurist og Jørgen Hindse, så er hunden din, hvis du køber og betaler fuld pris. Du kan derfor råde 100% over hunden også i forhold til avl. Hvis du derimod får nedslag i prisen eller laver en eller anden aftale, så er det selvfølgelig det, som gælder. Nu ved vi jo ikke, hvilken race der er tale om, og hvad normalprisen er.

 

Jeg har købt min egen hanhund til fuld pris, men lavet en aftale om, at opdrætter kan komme tilbage og få en parring på sin egen tæve.

 

En anden mulighed er at opdrætter kan parre gratis med sine egne tæver, men I fx deler indtægterne fra 'fremmede' parringer. Men igen det kommer så også lidt an på, hvor mange sundhedsundersøgelser hunden skal igennem inden avl.

 

Som udgangspunkt skal køber ikke have udgifter på, at opdrætter vil bruge hunden i avl, hvis I spørger mig...

Link til indlæg
Del på andre sites

Missmette:

 

Når de i salgsaftalen skriver, at de beholder underskriftretten på ham, så er han vel ikke vores? Vi er forpligtet til at have ham klar til avl, når de står med en tæve.

 

Hvordan er jeres aftale lavet?

 

Nej, man kan sige, at hunden ikke er 100% jeres. Nu kan der kun være en underskriftsberretiget ejer. Så det kan man ikke dele.

Hvad kræver det, at hunden er klar til avl?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kræver, at vi er tilgængelige og at de kan få fat på os med kort varsel.

 

Jeg har ikke noget i mod det, at de vil beholde avlsrettighederne på ham og synes egentlig kun det kunne være sjovt, at han skulle have hvalpe osv., men mit hoved kan ikke få det til at give mening, at vi både skal betale 8000 samt skrive under på en aftale, hvor det for mig lyder som om han kun er til låns og hvor vi skal indrette ferier m.v. efter eventuelle parringer i de næste 5 år.

 

Prisen på hunden kom først efter 2. møde hvor han også mødte vores søn. Indtil da havde der slet ikke været nævnt en pris. Det er selvfølgelig også os, som er dumme, at vi ikke har spurgt ind til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har I talt om, hvor mange parringer det sådan cirka kunne blive til? De skal vel ikke parre 10 tæver med ham i hver løbetid (som jo kun er 2 x årligt). Normalt vil man jo vide på forhånd at opdrætter påtænker at parre en given tæve med hanhunden i næste løbetid, og hvornår løbetiden forventes. Det kommer vel ikke sådan helt ud af det blå, hvem og hvornår man vil parre. Det gør det ikke for mig i hvert fald - og de seriøse opdrættere jeg kender har jo somregel en plan for hvilke tæver de vil parre hvornår, og med hvilke hanner.

 

Hvad er normalprisen på en hvalp af den race?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men har I talt om, hvor mange parringer det sådan cirka kunne blive til? De skal vel ikke parre 10 tæver med ham i hver løbetid (som jo kun er 2 x årligt). Normalt vil man jo vide på forhånd at opdrætter påtænker at parre en given tæve med hanhunden i næste løbetid, og hvornår løbetiden forventes. Det kommer vel ikke sådan helt ud af det blå, hvem og hvornår man vil parre. Det gør det ikke for mig i hvert fald - og de seriøse opdrættere jeg kender har jo somregel en plan for hvilke tæver de vil parre hvornår, og med hvilke hanner.

 

Hvad er normalprisen på en hvalp af den race?

 

I kontrakten står der ikke noget max. Det vil vi dog have indskrevet og det har de accepteret (mener vi blev enige om 4 eller 5 parringer)

De har plan om avl på en tæve, der dog er alt for ung endnu, så der går minimum et år og hun skal jo først avlsgodkendes. De ved så ikke om der kommer andre.

 

De sælger deres hvalpe for 11.000. Ifølge DKK er normalprisen for en hvalp 9000

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig købe en hvalp på de betingelser. Opdrætter kan. ligesom alle andre købe en parring hos jer, hvis de vil bruge hunden - eller er der også en overhængende risiko for at de ikke bruger den optimale han, men bare en (af dem) de har gratis adgang til.

 

Men indgik jeg aftalen, ville jeg naturligvis få den skrevet detaljeret og overholde den. For mig handler det overhovedet ikke om penge, men om hvem der ejer en hund. Og hvad nu hvis du ikke synes han har avlskvalitet - eller at du af en eller anden grund vil neutralisere ham - eller whatever.

 

Du skal også være opmærksom på at en hanhund også kan skifte karakter og blive mere dominant efter den har været brugt i avlen. Ikke noget jeg ville gøre, med mindre han var virkelig god og havde noget vigtigt at give videre.

 

Hvilken race taler vi om?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig købe en hvalp på de betingelser. opdrætter kan. ligesom alle andre købe en parring hos jeg hvis de vil bruge hunden - eller er der også en overhængende risiko for at de ikke bruger den optimale han, men bare en de har gratis adgang til.

 

Men indgik jeg aftalen ville jeg naturligvis få den skrevet detaljeret og overholde den. for mig handler det overhovedet ikke om penge, men om hvem der ejer en hund. og hvad nu hvis du ikke synes han har avlskvalitet - eller at du af en eller anden grund vil neutralisere ham - eller whatever.

 

Du skal også være opmærksom på at en hanhund også kan skifte karakter og blive mere dominant efter den har været brugt i avlen. Ikke noget jeg ville gøre med mindre han var virkelig god og havde noget vigtigt at give videre.

 

Hvilken race taler vi om?

 

Det handler sådan set heller ikke om pengene for os - vi stejler dog over, at de vil have begge dele (altså både penge og rettigheder). Min mand er derudover bekymret for, om han kan knytte sig til hunden under omstændigheder og hvis han føler, at det ikke er hans.

Vi må ikke neutralisere ham uden deres samtykke, men de er dog indforståede med, at der kan ske ulykker eller andet, der kan påvirke hans fertilitet.

 

Min svigerfar er ret bekymret for, det med at han kan skifte karakter, hvis han bliver brugt i avl. Det er ikke noget, som jeg ved noget om.

 

Det er en cavalier king charles

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Jeg ville aldrig købe en hvalp på de betingelser. Opdrætter kan. ligesom alle andre købe en parring hos jer, hvis de vil bruge hunden - eller er der også en overhængende risiko for at de ikke bruger den optimale han, men bare en (af dem) de har gratis adgang til.

 

Men indgik jeg aftalen, ville jeg naturligvis få den skrevet detaljeret og overholde den. For mig handler det overhovedet ikke om penge, men om hvem der ejer en hund. Og hvad nu hvis du ikke synes han har avlskvalitet - eller at du af en eller anden grund vil neutralisere ham - eller whatever.

 

Du skal også være opmærksom på at en hanhund også kan skifte karakter og blive mere dominant efter den har været brugt i avlen. Ikke noget jeg ville gøre, med mindre han var virkelig god og havde noget vigtigt at give videre.

 

Hvilken race taler vi om?

 

Enig, jeg har dog intet forstand på det med udstationering - men det jeg er enig i - er at jeg aldrig ville købe sådan en hund, under de betingelser. Så ville jeg hellere kigge mig om efter en anden.

Hvor gammel er han?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er helt normalt at man betaler et nedslag i prisen og opdrætteren så beholder avls retten. I jeres tilfælde får I et nedslag på 3000 (De sælger normalt hvalpen til 11000 kr, I får den til 8000 kr)

 

Det som skal skrives ned er hvem der skal stå for hvilke udgifter; F.eks. de sundhedstests som skal laves i forbindelse med avl, skal han udstilles, hvem har de udgifter osv.

 

Det kan også have rigtig gode fordele, f.eks. kender jeg mange opdrættere som tilbyder at passe deres udstationerings hunde gratis f.eks. når man skal på ferie, det kan også være en dyr affære normalt.

Link til indlæg
Del på andre sites

De står for alle udgifter i forbindelse med undersøgelser til avl m.v. Det står i kontrakten.

 

Han bliver 3 til sommer. Derfor ser jeg ikke prisforskellen på 3000 som et nedslag som sådan - en voksen plejer jo, at være billigere end en hvalp?

 

Plejer? Næ, det kommer an på mange ting.

 

Ved en hvalp køber man jo noget usikkert, ved en voksen ved du hvad du får.

 

Hvis I ikke er tilfredse med prisen, synes jeg I skal finde et andet sted at købe. Det er et virkelig tæt samarbejde, og hvis I allerede nu begynder at føle jer snydt, synes jeg at I skal gøre jer, og opdrætteren den tjeneste at lade være at starte et samarbejde som kommer til at varer mange år i fremtiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Plejer? Næ, det kommer an på mange ting.

 

Ved en hvalp køber man jo noget usikkert, ved en voksen ved du hvad du får.

 

Hvis I ikke er tilfredse med prisen, synes jeg I skal finde et andet sted at købe. Det er et virkelig tæt samarbejde, og hvis I allerede nu begynder at føle jer snydt, synes jeg at I skal gøre jer, og opdrætteren den tjeneste at lade være at starte et samarbejde som kommer til at varer mange år i fremtiden.

 

Jeg siger ikke, at vi allerede nu føler os snydt. Jeg prøver, at finde ud af hvad der er rimeligt og urimeligt i en verden, som jeg slet ikke kender. Det er vel ikke underligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg siger ikke, at vi allerede nu føler os snydt. Jeg prøver, at finde ud af hvad der er rimeligt og urimeligt i en verden, som jeg slet ikke kender. Det er vel ikke underligt?

 

 

Okay, det lyder bare som om du har erfaring, når du ved hvordan det plejer at foregå, eller hvad prisen normalt ville være for en voksen hund i den race, i forhold til en hvalp.

 

En udstationering er jo en special aftale, og dermed vil man aldrig kunne sammenligne det. Aftalen laves jo individuelt, alt efter hund og opdrætter, ærligt er familien jo bare et værktøj som gør at opdrætteren ikke nødvendigvis behøves at have alle hunde i eget hus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, det lyder bare som om du har erfaring, når du ved hvordan det plejer at foregå, eller hvad prisen normalt ville være for en voksen hund i den race, i forhold til en hvalp.

 

En udstationering er jo en special aftale, og dermed vil man aldrig kunne sammenligne det. Aftalen laves jo individuelt, alt efter hund og opdrætter, ærligt er familien jo bare et værktøj som gør at opdrætteren ikke nødvendigvis behøves at have alle hunde i eget hus.

 

Jeg har ingen erfaring med avl. Jeg kan dog se, at en hvalp er dyrere end en hund der skal omplaceres - stamtavle eller ej, uanset race - når jeg ser mig omkring på nettet.

Jeg kan også læse mig til, at AGRIA og DKK anbefaler, at penge ikke skal skifte hænder ved en udstationering og at en omplacering er fuldt ejerskifte af hunden.

 

Jeg er med på, at vi (eller en anden familie) vil være alternativet til at give hunden en kugle for panden, da de har problemer mellem hannerne i flokken og skal have ham ud inden de får alvorlige kampe (de har allerede været oppe og slås)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen erfaring med avl. Jeg kan dog se, at en hvalp er dyrere end en hund der skal omplaceres - stamtavle eller ej, uanset race - når jeg ser mig omkring på nettet.

Jeg kan også læse mig til, at AGRIA og DKK anbefaler, at penge ikke skal skifte hænder ved en udstationering og at en omplacering er fuldt ejerskifte af hunden.

 

Jeg er med på, at vi (eller en anden familie) vil være alternativet til at give hunden en kugle for panden, da de har problemer mellem hannerne i flokken og skal have ham ud inden de får alvorlige kampe (de har allerede været oppe og slås)

 

Jeg er helt sikker på at hvis det er en ansvarlig opdrætter vil en aflivning ikke være alternativet, hvis de ser aflivning som eneste alternativ, synes jeg du skal lade være at købe derfra, for så tænker de ikke på hundens bedste.

 

Jeg ville aldrig forære en udstationerings han væk, jeg ville altid tage penge for ham, mest for også at sikre at familien er med på hvilket ansvar det er. Og uanset om DKK og Agria anbefaler ikke at gøre dette, er det nu altså helt normalt at der er en eller anden form for betaling af hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

De står for alle udgifter i forbindelse med undersøgelser til avl m.v. Det står i kontrakten.

 

Han bliver 3 til sommer. Derfor ser jeg ikke prisforskellen på 3000 som et nedslag som sådan - en voksen plejer jo, at være billigere end en hvalp?

 

En avlsegnet hanhund i min race ville koste ca 20 K - en hvalp nok 7-8K

Link til indlæg
Del på andre sites

De har aldrig sagt aflivning. Det er min svigerfar, som er lidt kold og kynisk og har sagt det. Jeg synes det virker som et godt og ansvarligt opdræt. Det synes min mand også.

 

Det beroliger mig lidt, at du skriver, at du altid vil tage betaling for en hund. Jeg kan forholde mig til, at man ser det som sikkerhed for, at hunden kommer et ordenligt sted hen.

 

 

Jeg er helt sikker på at hvis det er en ansvarlig opdrætter vil en aflivning ikke være alternativet, hvis de ser aflivning som eneste alternativ, synes jeg du skal lade være at købe derfra, for så tænker de ikke på hundens bedste.

 

Jeg ville aldrig forære en udstationerings han væk, jeg ville altid tage penge for ham, mest for også at sikre at familien er med på hvilket ansvar det er. Og uanset om DKK og Agria anbefaler ikke at gøre dette, er det nu altså helt normalt at der er en eller anden form for betaling af hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er 8000 så rimeligt?

 

Det er en normal købsaftale fra DKK - dog med denne tilføjelse nederst. De har accepteret at sætte max antal tæver på til avl.

 

"XX kommer i første omgang på 4 ugers prøve, derefter bliver I medejer af XX, jeg vil være den underskriftberretigede og skal taget på

råd i tilfælde af sygdom. I står for de daglig udgifter og pasning af XX, hvis vi skal bruge XX til parring, er klargøreingen og udførelsen

vores ansvar og sker på vores regning. Vi vil, så vidt de er mulig, varesko jer minimum 10 dage føren en eventuel parring og vi

XX, samt 500 kr for hver levedygtig hvalp, når hvalpene er 4 uger gamle, hvis andre ønsker at bruge XX foregår det igennem os"

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overhovedet ingen forstand på udstationering og hvad der er normalt. Men en ting der falder mig i øjnene er at I kun får 10 dages varsel. Det synes jeg er helt urimeligt. Hvordan kan man nogensinde planlægge en ferie eller andet hvis man året rundt skal stå klar med 10 dages varsel?

 

Absolut enig 10 dage er ikke ok som varsel

hvis de ved den skal bruges næste løbe tid kan de give flere måneders varsel, med en ca. Dag.

 

Det bør være muligt for jer at tage på ferie, planlagt mere end 10 dage frem.

 

 

Spg.

De skal tages på råd ang sygdom, fair nok, men hvad nu hvis de vil havde opration og I ikke vil, eller omvendt? Hvem bestemmer? og hvem betaler for oprationen.

 

Forsikring, hvem står for hvad?

 

De skriver udstilling mm i forbindelse med avl, måske skulle de preciseres.... I forhold til test. hvem handler ham ved udstilling? Hvor mange dage om året kan de kræve han er ude at rejse for at blive udstillet, både i dk og udlandet.

 

Hvor foregår paringerne?

 

Skal i bo tæt på opdrætter?

 

Deres krav til jeres pelspleje af ham?

 

 

 

Få så mange detaljer med i kontrakten som muligt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har overhovedet ingen forstand på udstationering og hvad der er normalt. Men en ting der falder mig i øjnene er at I kun får 10 dages varsel. Det synes jeg er helt urimeligt. Hvordan kan man nogensinde planlægge en ferie eller andet hvis man året rundt skal stå klar med 10 dages varsel?

 

 

De kommer jo til at vide det før. Men hunden skal kunne være klar med 10 dages varsel, det er meget normalt (Det vil sige opdrætteren kontakter dem den dag tæven går i løbetid, og dermed skal hunden være klar til at komme til parring 10 dage senere).

 

En opdrætter kan jo ikke varsle tidligere, da de ikke 100% sikkert kan vide hvornår tæven altid går i løbetid. Dog vil de f.eks. kunne sige forventet løbetid er i februar, og at de planlægger at tæven skal parres.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...