Hop til indhold

Jalousi, gør jeg det rigtige?


Louisen
 Share

Recommended Posts

Når jeg klapper andre hunde, kommer Trillo straks over og skal også klappes. Helst vil hun møve sig imellem, eller stikke hovedet ind mellem min hånd og den hund, jeg klapper.

Jeg plejer bare at irettesætte hende overbærende, sådan "Ej, jeg nå altså godt klappe Tyson" og så med min anden hånd vinke hende over ved siden af. Så nusser jeg gerne hende med den anden hånd, samtidig med at jeg fortsat klapper den anden hund.

 

Hun viser ikke tegn på decideret ressourcevogtning af mig, og slet ikke af legetøj eller mad.

 

Men jeg vil bare høre, om I tænker det er fint nok at håndtere det sådan. At selvfølgelig må hun gerne få nus, men hun kan altså ikke få lov til at "stjæle" en andens nus.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Zeus gør nøjagtig det samme hvis jeg lige skal snakke med en anden hund når vi er på tur, møver sig ind imellem og står med ansigtet op mod mig, nusser jeg den anden hund længe så hopper Zeus op af mig.

Der er intet ondt i ham når han gør det hverken overfor mig eller den anden hund. Jeg gør faktisk lidt som du gør.

Så har ikke lige andre råd ;-)

Dog har jeg nogle gange sat ham af og sagt bliv så jeg lige kan nusse den anden hund. Altså ikke længe men kort tid. Ved dog ikke om det er "korrekt" måde at gøre det på. Han blir siddende men får selvfølgelig ros og nus bagefter så bliver han SÅ glad :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK
Hun er jo også bare så mor-glad. På den gode, konstruktive måde. Hvis jeg kalder på hende og går i hug, spurter hun som var der ingen dag i morgen. Og så skal hun helt op af halsen og helst have en bjørnekrammer med nus i hænderne.

Hun lyder ligesom Zeus han er bare en mor dreng, han gør også sådan :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Fin håndtering. Men prøv at tænke i at hun ikke skal have succes med sin adfærd. Det hun vil opnå er at du fjerne dit fokus fra den anden og til hende og måske synes hun også den anden hund er for tæt på dig. Altså som i at det på hundsk kan udvikle sig til konflikt.

? I så fald vil hun gerne mellem for at passe på dig og ikke for at vogte dig. Uanset til hun have afstand mellem dig og den anden hund og hvis det bare nogen gange eller delvist virker, så fortsætter hun med sin adfærd.

 

Og for at mindske det, så er det vigtigste faktisk at du først fjerner dig og dit fokus fra din anden hund, når hun ikke prøver at få dig til det og eller helst når hun heller ikke er fokuseret på det

 

Det er godt at øve dette med kendte hunde.

 

Så når hun roligt afventer så roser du hende og går fra den anden hund.

 

Hvis hun maser på så prøv at undgå at give hende for meget opmærksomhed, men bed hende for eksempel om sit, klap den anden engang mere og fjern dig så og ros hende. Så burde du kunne bygge op.

Link til indlæg
Del på andre sites

Når fx Kela maser sig ind mellem mig og en anden hund (hvilket ustandselig sker, når jeg kæler med hendes datter, Fie - men også med fremmede hunde), giver jeg Kela kæl og opmærksomhed, mens jeg fortsætter kæleriet med den anden hund også. På denne måde fortæller jeg Kela, at der er rigeligt med kæl og opmærksomhed til flere, så hun kan slappe helt af - hvilket hun så gør. Jeg ville ALDRIG irettesætte hende eller skubbe hende tilside.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...