Hop til indhold

Underlig kløe?


Claudia2500
 Share

Recommended Posts

Inca er blevet 5 år og er i løbet af den sidste måneds tid begyndt at klø sig mere end normalt, bag ørerne, på maven/brystvorterne, og på haleroden. Sidste (og eneste) gang jeg ellers har set den reaktion, var dengang hun havde lopper.

 

Når vi går tur kan hun godt finde på at stoppe op, bare for at klø sig på maven, så står hun der på 3 ben og klør og klør..

 

Hun har ingen blodige sår, men jeg er da lidt bekymret alligevel og synes det er meget mystisk.

 

Hendes daglige indtag af foder/godbidder:

 

Hun får essentials nautical living/Orijen 6 fish, opti joint i pulver form og Grizzly vildlakseolie (opti joint og Grizzly startede hun på for 1,5-2 mdr. siden, før det fik hun Svenska Djurapotekets lakseolie og deres Athlet /Multiflex tabletter.)

Derudover får hun vådfoder i sin mad (Real Wilderness fresh water med fisk) og de samme tyggeben hun har fået ca. 3 af om dagen de sidste 3 år (de billige dentastix).

 

Jeg er så bange for at det er noget hormonelt, synes godt nok hun viser nogle tegn på snart at skulle i løb, men hendes brystvorter er skrumpet helt vildt, de har siden hendes aller første løbetid været ret store og jeg er tit blevet spurgt om hvor mange kuld hun har haft og hvornår hun skulle føde osv. (hun har aldrig været i nærheden af at få hvalpe og skal heller aldrig have det!)

 

Vi skal til dyrlægen fredag, men ville blot høre om der skulle være nogen der sad derude med en idé til hvad det kunne være, og om det er noget dyrlægen skal tjekke hende for? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Har du prøvet at tage hende i bad?

 

Mere for om det virker på kløen

 

Bader hun i saltvand?

 

Har ikke ville tage hende i bad før jeg havde skaffet mig noget kløestillende shampoo, kan selvfølgelig prøve bare at skylle hende, men hun var med ude i regnvejret i går og blev godt våd dee også :)

 

Hun bader i saltvand ja, men det plejer ikke at betyde noget, og vi har kun været dernede 2 gange den sidste måned for ikke at belaste hendes ben :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med Incas kløe?

 

Vi var ved dyrlæge i dag og det Mikkel har er en hudbetændelse(ligesom det Magda havde) Det er dog forholdsvis let at behandle (forhåbentlig) :-)

 

Godt at høre at det "bare" er dét, håber han let kan behandles :-)

 

Inca fik kløet hul i forgårs ved øret :???: men kløen er blevet lidt bedre efter hendes bad. Har desværre ikke haft mulighed for at skaffe Kovaline (endnu), men skal til dyrlægen med hende i morgen, så der håber jeg vi kan finde ud af hvad det er :hmm:Er 99% sikker på at det ikke er allergi, håber virkelig at det bare er noget harmløst :( Skal lige se om jeg kan tage nogle billeder..

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun havde samme reaktion da hun havde lopper... hvorfor tror du ikke at det er lopper igen? Er hun i behandling?

...måske en behandling, der ikke virker..

 

Hun er skam i behandling med Advantage, og jeg ville heller ikke være i tvivl hvis det var lopper. Hun har kun haft det én gang og bed sin hale til blods og kløede sig konstant og kunne nærmest ikke sove :cry: Så slemt er det her heldigvis ikke :-D

 

Av, det ser ikke rart ud :(

 

God bedring med hende! Hvad sagde dyrlægen?

 

Mange tak :blink: Hun tjekkede for lopper og lavt stofskifte og det var udelukket, men sagde at det muligvis var noget allergi :confused: Så vi har fået en allerderm shampoo med hjem som hun skal bades i 2 x ugentligt, og så skal jeg ringe derop igen om 14 dage og fortælle hvordan det går :-) Hvis der ikke er nogen bedring, så skal hun evt. på noget binyrebark hormon for at se om det hjælper. Ellers kunne vi også prøve at behandle hende for hårsæk mider, selvom dyrlægen umiddelbart ikke mente det var det :hmm:

 

Håber virkelig at den shampoo kan gøre underværker :pray:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med kløen? Har shampooen hjulpet? :-)

 

Hvis I går tur i områder hvor der er ræve, så kan det godt være ræveskab. Her hos os er der mange ræve på grund af den milde vinter sidste år.. og der har været et par stykker, der så lidt pjuskede ud.

 

Det er nemt nok at behandle. I skal bare have Advantage skiftet ud med Advocate (recept) som tager både lopper og skab.. (men ikke flåter)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan går det med kløen? Har shampooen hjulpet? :-)

 

Hvis I går tur i områder hvor der er ræve, så kan det godt være ræveskab. Her hos os er der mange ræve på grund af den milde vinter sidste år.. og der har været et par stykker, der så lidt pjuskede ud.

 

Det er nemt nok at behandle. I skal bare have Advantage skiftet ud med Advocate (recept) som tager både lopper og skab.. (men ikke flåter)

 

Det går 100 gange bedre synes jeg :) hun klør sig slet ikke på samme måde mere :) men hun klør dog stadig lidt mere end normalt og der er nogle rødlige områder som ligner noget allergi (armhuler, ører, generelt tynd hudede steder), forstår bare virkelig ikke hvad hun skulle være allergisk over for, og hvorfor hun først skulle få symptomer nu i hendes alder :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe har hun fået det omtalte foder? Allergi kan bryde ud i en hvilken som helst alder og her tænker jeg også krydsallergi. Nogle hunde tåler ikke for højt protein indhold i foderet - men da er det typisk via mave/tarm den er gal. Når huden rammes er det ofte luftbåren - pollen - støvmider og igen krydsallergier via kosten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det går 100 gange bedre synes jeg :) hun klør sig slet ikke på samme måde mere :) men hun klør dog stadig lidt mere end normalt og der er nogle rødlige områder som ligner noget allergi (armhuler, ører, generelt tynd hudede steder), forstår bare virkelig ikke hvad hun skulle være allergisk over for, og hvorfor hun først skulle få symptomer nu i hendes alder :vedikke:

 

Silkes allergi begyndte da hun var 6-7 år. Hun blev steriliseret da hun var 7, fordi hun især fik kløende ører og øreinfektioner i forbindelse med løbetiderne.

Men det hjalp ikke.

Så blev hun allergitestet med blodprøve.

Og hun var allergisk overfor diverse mider, støvmider og lagermider især.

Og overfor en række pollen. Græspollen og en del af de vækster som vi vader rundt i hver dag på engen... Bynke og andet godt.

Hun var for gammel til at blive desensibiliseret. Hun var allergisk overfor rigtig mange ting, og der kommer flere til med alderen..

 

det værste er krydsreaktionerne, som kan gøre, at hun kan slå ud på forskellige proteiner som ligner dem, som hun er allergisk overfor. Krydsreaktionerne på pollen er ret nemt. Hun får aldrig hvede og heller ikke tilfældige frugter eller grøntsager. Men hun tåler og elsker æbler, gulerødder og blommer/mirabeller.. Og tåler også ris og kartofler. Det bruger vi bare ikke ret tit..

 

værre var det med de animalske proteiner...

Det første der helt måtte udelukkes fra hendes mad, var al fisk. Deres proteiner ligner mideproteinerne for meget.

Senere bredte krydsreaktionetne til kylling, æg, al fjerkræ og så røg lammekød. Derefter hjort, ko ogmælkeprodukter. Også ost.

Og hun er allergisk overfor ræveskab. Så hun er i varig behandling mod skab.

 

I dag får hun kun gris (som godbidder). Og så sit allergifoder, der er hydrolyseret, så der ikke er nogen hele proteiner i. Kun aminosyrer, som hun selv kan opbygge hundeproteiner af.

 

Så nu er der kun støvmiderne, vi skal kæmpe med. De trives ikke, hvis luften indendørs er varm og tør.

Jeg lufter ud, når der er koldt udenfor. Og varmer bagefter op så luften bliver knastør..

 

så nu har vi kun lidt problemer om sommeren, når der er pollen i luften og temperaturen ude og inde næsten er ens.

 

Hun er 14 år nu, så vi er temmelig rutinerede i at leve med allergien.. Det er såmænd ikke så slemt, når først man har fået fat i rutinerne. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor længe har hun fået det omtalte foder? Allergi kan bryde ud i en hvilken som helst alder og her tænker jeg også krydsallergi. Nogle hunde tåler ikke for højt protein indhold i foderet - men da er det typisk via mave/tarm den er gal. Når huden rammes er det ofte luftbåren - pollen - støvmider og igen krydsallergier via kosten.

 

Vi skifter lidt en gang imellem mellem 2 mærker (hun er meget kræsen og bliver hurtig træt af det samme foder), men hun har fået essential/orijen de sidste 3 år ca. Dog prøvede jeg for nogle måneder siden et andet mærke (kun 1 måned/1 pose) og andre proteinkilder (vildsvin og lam), og jeg er lidt bange for at det er der det er gået galt. Hun har altid ellers fået foder med fisk. Jeg er selv multi allergiker, så kender udemærket til krydsreaktioner, det er super irriterende :damn: Men jeg har en aftale med dyrlægen på næste fredag, hvor vi lige skal snakke om hvordan det går og om vi skal kigge mod allergi.

 

 

 

Silkes allergi begyndte da hun var 6-7 år. Hun blev steriliseret da hun var 7, fordi hun især fik kløende ører og øreinfektioner i forbindelse med løbetiderne.

Men det hjalp ikke.

Så blev hun allergitestet med blodprøve.

Og hun var allergisk overfor diverse mider, støvmider og lagermider især.

Og overfor en række pollen. Græspollen og en del af de vækster som vi vader rundt i hver dag på engen... Bynke og andet godt.

Hun var for gammel til at blive desensibiliseret. Hun var allergisk overfor rigtig mange ting, og der kommer flere til med alderen..

 

det værste er krydsreaktionerne, som kan gøre, at hun kan slå ud på forskellige proteiner som ligner dem, som hun er allergisk overfor. Krydsreaktionerne på pollen er ret nemt. Hun får aldrig hvede og heller ikke tilfældige frugter eller grøntsager. Men hun tåler og elsker æbler, gulerødder og blommer/mirabeller.. Og tåler også ris og kartofler. Det bruger vi bare ikke ret tit..

 

værre var det med de animalske proteiner...

Det første der helt måtte udelukkes fra hendes mad, var al fisk. Deres proteiner ligner mideproteinerne for meget.

Senere bredte krydsreaktionetne til kylling, æg, al fjerkræ og så røg lammekød. Derefter hjort, ko ogmælkeprodukter. Også ost.

Og hun er allergisk overfor ræveskab. Så hun er i varig behandling mod skab.

 

I dag får hun kun gris (som godbidder). Og så sit allergifoder, der er hydrolyseret, så der ikke er nogen hele proteiner i. Kun aminosyrer, som hun selv kan opbygge hundeproteiner af.

 

Så nu er der kun støvmiderne, vi skal kæmpe med. De trives ikke, hvis luften indendørs er varm og tør.

Jeg lufter ud, når der er koldt udenfor. Og varmer bagefter op så luften bliver knastør..

 

så nu har vi kun lidt problemer om sommeren, når der er pollen i luften og temperaturen ude og inde næsten er ens.

 

Hun er 14 år nu, så vi er temmelig rutinerede i at leve med allergien.. Det er såmænd ikke så slemt, når først man har fået fat i rutinerne. :mrgreen:

 

Ja okay det var sent! Inca har kun haft ørebetændelse 1 gang da hun var 1,5 år ca.. Det bliver spændende at høre hvad dyrlægen siger, men det er i hvertfald helt sikkert blevet bedre efter hun har været i bad med allerderm shampoo'en.

 

Er dog sikker på at dyrlægen havde fundet ud af hvis det var skab :-)

 

Men hvis det er allergi, må jeg bare gøre mit bedste for at tilpasse vores liv efter det. Jeg er selv allergisk over for græs, birk, bynke, kat og krydsreagerer på alt frugt, nødder, mange grøntsager osv., så jeg er vant til at undgå visse ting/områder :blink:

 

 

Her er forresten billede af Inca's sår ved øret, det ser meget pænere ud nu! :-DIMG_20161013_164724.jpg Vi venter bare på at sårskorpen falder af :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Det er en god shampoo, den Allerderm. Jeg har den også stående til Silke, hvis hun har småsår og måske lidt kløe..

den virker meget beroligende på irriteret hud.

 

Men det er da "glimrende":mrgreen: at du selv har allergi. Så har du styr på krydsreaktioner og hvor du kan finde oplysninger på Nettet.

 

Ræveskab er nu ikke SÅ nem at diagnosticere, hvis det er i mild grad, men der er reaktion på grund af mideallergi..

 

dyrlægen kan jo ikke finde miderne, når der er langt imellem dem..

......:hmm:men det kan da være at der er kommet en "snaptest" til ræveskab.. det er bare længe siden Silke fik konstateret skab. Og allergi overfor miderne. Så hun er i behandling hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Det er en god shampoo, den Allerderm. Jeg har den også stående til Silke, hvis hun har småsår og måske lidt kløe..

den virker meget beroligende på irriteret hud.

 

Men det er da "glimrende":mrgreen: at du selv har allergi. Så har du styr på krydsreaktioner og hvor du kan finde oplysninger på Nettet.

 

Ræveskab er nu ikke SÅ nem at diagnosticere, hvis det er i mild grad, men der er reaktion på grund af mideallergi..

 

dyrlægen kan jo ikke finde miderne, når der er langt imellem dem..

......:hmm:men det kan da være at der er kommet en "snaptest" til ræveskab.. det er bare længe siden Silke fik konstateret skab. Og allergi overfor miderne. Så hun er i behandling hele tiden.

 

Jaa den er virkelig super god :blink: Hehe, ja jeg har levet med det i 21 år nu så jeg er ret erfaren kan man sige :mrgreen:

Har læst mig til at skab kan ses i en blodprøve (påvisning af antistoffer), og evt. hudskrab. Men hvis det er skab, så er hendes symptomer i hvert ikke så fremtrædende :hmm:

 

Hvor er det synd for Jer at Silke er så uheldig med allergi, men det lader til at i finder ud af det :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en opdatering;

 

Jeg har i lidt over en uge nu droppet optijoint, og det virker som om at det godt kunne være dét Inca reagerer på. Har stortset ikke observeret hende klø sig siden jeg stoppede med det. Det kan selvfølgelig være tilfældigt, men jeg synes det er værd at overveje. Hvad det så kunne være i ingrediens listen hun evt. reagerer på, det aner jeg ikke.

 

Så nu må jeg på jagt efter et andet led tilskud, der er jo heldigvis mange at vælge imellem :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Silke tåler heller ikke glucosamin, -det er lavet på skaldyr.. Og heller ikke chondroitin. Det er lavet på brusk. Hvis brusken er fra grise, så tåler Silke den. Hvis brusken er fra andre dyr, så slår hun ud og får kløe i ørerne..

 

Claudia, det er desværre ikke lige det tilskud, -optijoint- du bruger, Inca ikke kan tåle, men et eller flere af de aktive stoffer i tilskuddet..

og hvis det er glucosamin, hun ikke kan tåle, så nytter det ikke noget at skifte kosttilskud. For der er vist glucosamin i alle ledtilskud...

 

Silke har endda fået indsprøjtninger med cartrophen for nogle år siden... Og det hjalp da på hendes gigt... men hun slog mere ud for hver indsprøjtning, hun fik. Så hun endte med at måtte have antibiotika mod udbredt hudbetændelse efter 4. Indsprøjtning..

cartrophen ligner åbenbart glucosamin ret meget...

 

...Men det hjalp da på hendes gigtsmerter.. :lun: Hun må bare ikke få det mere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for jeres indspark :-) Jeg skal snakke med dyrlægen igen morgen og finde ud af hvad vi gør nu. Sørens også at det måske kan være glukosamin, det ville virkelig være noget hø.

 

Men jeg tænker.. burde hun så ikke slå ud grundet hendes foder også? Der er jo både glukosamin, MSM og kondroitin i det foder hun får ligenu.

 

Ihh jeg synes det er så irriterede at man ikke bare lige kan finde ud af det, men tror jeg vil få lavet en overfølsomheds test på hende, og så evt. prøve cartrophen indsprøjtninger hvis dyrlægen siger god for det :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...