Hop til indhold

Lydighed


Spidsen
 Share

Recommended Posts

Nogen fra dette forum, der har forstand på lydighed for den enkelte spidshunde racer ?

 

De er jo meget selvstædige, men går ud fra at der er forskel på, hvor langt man kan nå med træning, har selv en tæve, som jeg ikke kan stole på at kunne kalde til mig, hendes jagt instinkt er simpelthen for stort:slem:

 

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Med den rigtige træning kan man nå langt.

 

Vi oplevede f.eks. at vores husky var fantastisk til at samarbejde, kom når man kaldte osv. Jeg kender en som dyrker agility med sin husky, og går til konkurrencer osv.

 

Så selvom der er udfordring ved træningen, så mener jeg bestemt at man ikke skal sætte sig ned og tænke at det nødvendigvis er racen der gør dem ulydige. De fleste jagthunde har jo et stort instinkt for at rende af også, men de kan sagtens trænes, lige så vel som en husky, eller anden type spidshund kan, men det kræver at man sætter ind stærkt, og tidligt.

 

I det hele taget er det at de render væk/ikke kommer når man kalder, det sværeste at træne væk, når først de har haft success.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK

 

Har ikke haft min fra hvalp, så skal ikke nyde noget pt med at træne hende, med mindre jeg kan gøre det på lukket område, jeg tænker frem ad rettet, den dag min tæve ikke er her mere, så skal jeg vurdere hvad jeg vil vælge af hund, den skal jo helst passe til det man kan tilbyde den.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK

 

Har ikke haft min fra hvalp, så skal ikke nyde noget pt med at træne hende, med mindre jeg kan gøre det på lukket område, jeg tænker frem ad rettet, den dag min tæve ikke er her mere, så skal jeg vurdere hvad jeg vil vælge af hund, den skal jo helst passe til det man kan tilbyde den.

Meld dig ind i en trænings klub, der kan de tage alle de forholds regler det er nødvendigt, for at hjælpe dig med at træne din hund. Bare det at man f.eks. får trænet kontakt, og får en god kemi og sammenhold med hunden, gør at det hurtigere bliver hyggeligere at blive hos dig :lun:
Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er hun? Du kan sagtens melde dig til træning, de fleste ordentlige steder tilpasser træningen til hvor langt man er med sin hund.... altså man skal jo bare vælge de rigtige hold.

 

Og som Alfen skriver så behøver man ikke en indhegnet mark, bare på med en line og sæt igang :-) alle kan lære noget nyt uanset alder og træning giver et godt bånd ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er en Akita du har, så får du nok aldrig et indkald du kan stole på hvis hun først går på jagt.

 

Uanset at folk her over mener at du kan træne det. Selvfølgelig kan hun bliver bedre også til at0 komme, med god træning. Men derfra og til at regne med at hun ikke forfølger katten og nedlægger den, ville jeg ikke turde satse på

 

En del spids hunde har dog mindre jagt instinkt. Du kunne se på for eksempel Eurasier.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis det er en Akita du har, så får du nok aldrig et indkald du kan stole på hvis hun først går på jagt.

 

Uanset at folk her over mener at du kan træne det. Selvfølgelig kan hun bliver bedre også til at0 komme, med god træning. Men derfra og til at regne med at hun ikke forfølger katten og nedlægger den, ville jeg ikke turde satse på

 

En del spids hunde har dog mindre jagt instinkt. Du kunne se på for eksempel Eurasier.

 

Præcist jeg skal ikke ikke tage noget bånd af hende, når jeg går ved stranden i vinter månederne uden bånd, så kommer hun også når jeg kalder, men så snart der er dyr der bevæger sig forholdsvis hurtigt, så ryger hun efter dem, men de steder, hvor vi kan støde på fasaner, eller katte & kaniner, der kommer snoren ikke af.

Har prøvet at gå inde på en flyveplads med hegn rundt om, der turde jeg tage snoren af, men da min og en anden hund så en hjort, så har jeg aldrig set noget lignede, hun "fløj" afsted.:bigsmile:

Angående at begynde at træne hende nu, da hun udover det nævnte er den mest rolige hund man kan tænke sig, i hjemmet er hun 110% lydig, så har ingen anden "bøvl" med hende i hverdage.

Hun er i øvrigt ni år, så en meget bestemt og stædig dame :vuf::vuf:

 

Men kunne bare godt tænke mig i fremtiden at have en hund, som man ikke skulle have i snor 24/7 når man var ude i naturen, men måske spidshunde(akita) ikke er den race man skal vælge, selv om jeg er faldet totalt pladask for dem.

Men Eurasier. var en mulighed, de er også utrolige flotte:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...