Hop til indhold

Ondt i maven ?


KarolineogBetty
 Share

Recommended Posts

Som overskriften siger er min hund syg,

 

Hun har haft det skidt siden i går aftes efter vores gåtur kl 22:00.

 

 

Jeg lagde mærke til at hun lå og rystede i sin kurv (mest med bagbenene) og virkede sløv og varm. Jeg sad oppe hele natten med hende og hun kastede op 2 gange.

Jeg troede først det var noget med hoften da hun før han haft problemer med det og det går som regel over efter en dags tid.

 

 

Men da jeg vågnede igen ved 10:00 tiden (efter 3 timers søvn) i morges rystede hun stadig og ville hverken spise eller drikke.

Jeg tog afsted til dyrlægen som undersøgte hende, der var ikke noget med ryggen eller hoften og de mente at hun havde ondt i maven, måske havde spist for meget eller lign.

Det ligner slet ikke hende at være sløv, selvom hun er 11 år gammel er hun stadig som en hvalp og hopper og springer og laver sjove lyde det meste af tiden. Jeg passer 2 andre hunde denne uge og hun har spist noget af deres mad, men kan det virkelig skyldes det? undrer mig at hun skulle få det så skidt over det :/

 

 

Nu ser vi hvordan det går i nat ellers tager jeg til dyrlægen igen i morgen, hun vil stadig hverken spise eller drikke, selv ikke lækre snacks eller ting hun normalt ville gå helt amok over.

 

 

Ville bare høre om nogen af jer herinde har erfaring med dette ?

 

 

Mvh.

Karoline.

Link til indlæg
Del på andre sites

Har hun diarré? Og har du tjekket om hun har feber? Lyse gummer? Får hun noget væske ind?

 

Umiddelbart vil jeg gætte på at hun enten har fået en slem mavevirus. Det kan kræve penicillin, og i nogle tilfælde indlæggelse med drop, men som regel kan det klares med skånekost og zoolac eller lign. Hunden vil tit have diarré og feber, men ikke altid, og dens gummer vil have normale lyserøde farver.

 

En anden mulighed er at hun er blevet forgiftet af et eller andet, men næppe andre hundes foder. Det vil typisk give ret voldsomme reaktioner, lyse gummer og ingen diarré. Det ville dog komme bag på mig hvis dyrlægen ikke har tjekket temperatur og gummer.

 

Og så er der jo en række sygdomme, som tit ses hos ældre hunde. Hvis det er udløst af foder, kunne det være akut bugspytkirtelbetændelse. Symptomerne varierer ret meget, men blege gummer er vist fælles.

 

God bedring med hende. Håber det bare er en virus I kan klare selv:x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej, tak for svaret.

 

 

Hun har ikke diarre nej, syntes mere det virker som om hun har svært ved at komme af med det, selvom hun pruttede meget da vi var ude kom der ikke noget ud.

Hendes gummer var lyse og lidt slimede? i går aftes da jeg tjekkede men dyrlægen syntes de så fine ud i dag. Udover det har hun bare blanke øjne og feber hvis du spørger mig. Dyrlægen tjekkede IKKE hendes temperatur, hun mærkede bare på ryg/bagben og tjekkede gummer.

Hun har ikke spist eller drukket noget siden i går eftermiddags vil jeg tro, har prøvet at få hende til at drikke men det virker ikke :/

dyrlægen fåreslog en blanding af torsk eller grødris tror jeg hun sagde, men det nytter jo ikke når hun alligevel ikke vil spise noget.

 

Håber det bare er en mave virus ja, men vil nok alligevel tage hende til min egen dyrlæge i morgen eller fredag for en sikkerheds skyld

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, syntes hendes hjerte slog meget hurtigt i går, men virker som om hun har det meget bedre i dag.

Hun kom selv op af kurven og der var også lidt lyd på da vi skulle ud af døren i morges hvilket jeg ikke har set eller hørt de sidste 2 dage, så det var en lettelse (: Tror det er feberen der har holdt hende nede og måske derfor hun rystede så meget også?

Hun kom også på toilettet i morges (lidt diarre)

Hun virker bare mere frisk generelt og jeg tror hun er sulten, så nu koger vi lidt ris og kylling og ser om det er noget (:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de kan godt få dårlig mave af fyldte anal kirtler. Hvis ikke jeg tømmer min den ældste hver 1-1½ måneds tid så får han dårlig mave og generelt mad lede. Symptomerne med at sitre har jeg set flere gange hos min anden ældste beagle og skyldes at han har IBS - med en dårlig fungerende tyktarm. Kosten spiller en stor rolle når hundene har f.eks. IBS da mange små ting ofte trigger et anfald. Min ældste beagle er 12 år nr 2 er 9 år - og det er ikke usædvanligt at ældre hunde kan løbe ind i maveproblemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay det vidste jeg ikke, det er omkring en måned siden hun sidst fik tømt dem så måske er det tid igen.

Tænker at jeg også skal skifte over til noget andet mad (er noget jeg har tænkt over før hun blev syg) nogen forslag hvad der er godt til en cocker spaniel på 11 år ? normalt køber vi hos dyrlægen.

Hun har lige spist kogte ris med kogt kylling og det gled nemt ned :P

Link til indlæg
Del på andre sites

Grundet Oscars IBS får mine hunde et meget let fordøjeligt foder. Gerne med vægt på vandopløseligt fiber som havre f.eks. - mine beagler får havregrød et par gange i ugen. Jeg laver nogle gange mad selv når jeg kan få kød til en billig penge - f.eks. hakket kylling eller kalkun da det helst skal være lyst kød til Oscar.

Mine beagler får en del våd foder af god kvalitet, udover det hjemmelavede - Lily's Kitchen - Natures Harvest eller Natures menu - af tørfoder får de Omnisense eller Lily's Kitchen som begge er kornfri. Generelt får de ikke så meget tørfoder mere - men bruger det som godbidder og til et enkelt eller to måltider om dagen. Da Oscar har den der tarm "sygdom" får mine beagler mad 4 gange om dagen i mindre portioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...