Hop til indhold

hvad lærer i til træning


bellas mor
 Share

Recommended Posts

Hvad lærer i til træning, Vi har nu gået til træning 2 forskellige steder, og det ene sted var vi meget glad for at gå,:5up: men jeg mangler at træning er lidt mere "opdragelse" gør vi selvfølgelig meget ud af her hjemme, men det at gå pænt(ikke trække) og ikke hilse på alle hunde,/mennesker, jeg går lidt dårligt, og havde håbet på vi fik det lært inden det glatte føre kommer, MEN, syntes mest træning går ud på; indkald, sit,dæk.gi pote, rulle og m.m.og der er hun meget lærenem.

hvad lærer i til træning:?: Bella er 10 md, og hun har utrolig mange kræfter, når der er noget hun vil efter. (bliver jeg nød til )at bruge kædehalsbånd:megaked: hvad jeg ellers er meget imod. Jeg Har haft hund før, men kan da ikke huske det var så svært.Hunde er jo ikke ens men Bella er jo en lille hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

vi lærer altså også primært sit dæk, er lige begyndt på stå og ellers alt det andet som hører til lydighed som rundering og søg.

Med hensyn til gå pænt så er der jo en lille smugle med lineføring, men det er nok mest hjemme arbejde, og der er Ninjamors udfording god denne måned (handler om lige præsic det at lærer at gå pænt:mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

man bliver aldrig nød til at bruge kædehalsbånd. Bella skal lære ikke at trække, det kan være en lang kamp.

 

Hvis ingen når at skrive det, finder jeg lige nogle råd til dig fra nogle andre tråde.

 

Det i lære til træning er det man normalt lære mig bekendt. (eller man lære redskaber som man kan arbejde videre med derhjemme)

Link til indlæg
Del på andre sites

lidt tips jeg har fået (så cujo er nævnt)

 

http://www.hunde-forum.dk/adfaerd/3921-traels-aftentur-2.html#post99915

Opskriften til en kontrollerbar og ikke frusteret hund er to ingredienser:

 

1.

 

Fortsæt ikke turen før du kan få og bevare kontakt med ham igen.

Det er hamrende ligegyldigt om du så skal stå på stedet 20 - 30 minutter, lad være med at gå videre før han har afreageret og kan bevare kontakten

 

Lad små nemme øvelser med ham efter lidt tid for at se hvor han befinder sig i "kontaktmode", når han "kan" høre belønnes han for øvelserne med godbid.

Først når han spiser godbidden er han ved at afreagere.

masser af ros og kontinuerlig udløsning af godbidder for at bevare en kontaktbar hund.

 

2.

Når Cujo skruer sig op, så vær et træ, stå bomstille og vær tavs. Enhvert forsøg på at påvirke ham uden du får succes er en fiasko og cementerer bare hans opførsel.

 

Og så næsten det vigtigste: Cujo bør ikke have mulighed for at hilse/møde andre hunde uden han er rolig for hundemøderne har en forstærkende effekt på hans opførsel.

 

lidt blandet her

http://www.hunde-forum.dk/debat/3825-sidste-traening-sporgsmal-tanker.html

 

og der er flere gode tråde herinde med det emne.

 

 

http://www.netdyredoktor.dk/sw16896.asp

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har hjerte til det så find et hold, hvor der trænes LP1. Der kan hun være med, nu hvor hun er 10 mdr. Der bruger man jo en god portion tid på fremad gå, højre om, venstre om osv i en uendelighed. Gå hjem og træn hende med de samme kommandoer og på samme måde, så skal den bette nok hurtigt lære at gå acceptabelt i snor. Hun vænner sig hurtigt til, at hun skal være obs på hvor du gå hen fremfor hvor hun selv sunes hun skal gå hen. Hvis ikke, bliver hun jo enten trukket afsted lige pludselig eller basket ned, når kommandoen er venstre om.

 

Nogle synes, at den slags er så synd for hunden. Andre råder den bare til at være lidt mere opmærksom på sin fører...igen en smagssag...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad lærer i til træning, Vi har nu gået til træning 2 forskellige steder, og det ene sted var vi meget glad for at gå,:5up: men jeg mangler at træning er lidt mere "opdragelse" gør vi selvfølgelig meget ud af her hjemme, men det at gå pænt(ikke trække) og ikke hilse på alle hunde,/mennesker, jeg går lidt dårligt, og havde håbet på vi fik det lært inden det glatte føre kommer, MEN, syntes mest træning går ud på; indkald, sit,dæk.gi pote, rulle og m.m.og der er hun meget lærenem.

hvad lærer i til træning:?: Bella er 10 md, og hun har utrolig mange kræfter, når der er noget hun vil efter. (bliver jeg nød til )at bruge kædehalsbånd:megaked: hvad jeg ellers er meget imod. Jeg Har haft hund før, men kan da ikke huske det var så svært.Hunde er jo ikke ens men Bella er jo en lille hund.

 

Som det bliver skrevet, så skraber du kun lidt i overfladen til træningen, det er den daglige træning der gør udslaget... hvad du naturligvis godt ved :-D

 

Når Bella er 10 måneder nu og ikke har lært at holde linen SLAP når I går, så er det 8 måneders træning i at holde linen STRAM når i går du har mod dig.

 

Bella har absolut ingen intentioner om at ændre på mønstret hun opnår jo det hun vil ved at trække - hun kommer frem!

 

Derfor er det det modsatte du skal øve - at hun kke kommer en MILLIMETER frem ved at strække sig fremefter eller til siden og det kan du godt øve indendørs i starten.

 

Det er vigtigt at være 100% konsekvent med at stå fast og ikke lige strække armen frem, når hun trækker eller dreje med hende rundt, hvis hun går rundt om dig.

 

Læg en pænt stor og lækker godbid på gulvet ca ½ m foran hende og lad hende ikke gå frem og tage den uden først at have set op på dig - bare lige strejfet dit ansigt. Hermed lærer hun at HUN skal byde ind med et samarbejde som er øjenkontakten (eller at linen bliver slap, hvis du vil "nøjes" med det) for at få DIG til at gå i den retning hun ønsker.

Vær tavs men sdu stpår også selvom du muligvis skal stå der længe! Hun skal helst selv finde ud af det ellers er det dig der arbejder og ikke jer der samarbejder.

 

Straks hun ser på dig træder du et stort skridt fremad og siger evt. "værs'go" til at hun må tage guffen.

 

Når hun at sig selv tilbyder denne kontakt skal guffen ligge 2 skridt væk og hun skal bevare kontakten (slap line) begge skridt ellers stopper du op og går tilbage.

 

Det er dels glimrende træning i selvbeherskelse fra hundens side dels rigtig god træning indenfor.

 

Mine hundejere kan blive sat på en flise eller i en hulahop ring for at øve "jeg bliver stående uanset hvad" eller hunden kan blive sat/stillet på flisen/i ringen for at hundeejeren vitterligt kan SE, hvor meget hunden flytter sig og øve på at den bliver hvor den skal.

Link til indlæg
Del på andre sites

^ jo men er det ikke bare en almindelig kontaktøvelse med tid sat på du dér anbefaler og det kan vovse vel, når den er 10 mdr. At den så vælger verden fremfor mor er vel kun naturligt (for den altså), når vi tager dens alder i betragtning (f********, l****** unghund)...?

 

Hvem spørger du?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Must love dogs

Vi lærte primært kontakt og at gå med hunden, lige ud, zig zag, højre, venstre, salom rundt om de andre hunde, komme gående imod de andre hunde osv. Og lidt sit, dæk, stå, bliv og indkald, men allermest gik vi i en uendelighed med hundene :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du har hjerte til det så find et hold, hvor der trænes LP1. Der kan hun være med, nu hvor hun er 10 mdr. Der bruger man jo en god portion tid på fremad gå, højre om, venstre om osv i en uendelighed. Gå hjem og træn hende med de samme kommandoer og på samme måde, så skal den bette nok hurtigt lære at gå acceptabelt i snor. Hun vænner sig hurtigt til, at hun skal være obs på hvor du gå hen fremfor hvor hun selv sunes hun skal gå hen. Hvis ikke, bliver hun jo enten trukket afsted lige pludselig eller basket ned, når kommandoen er venstre om.

 

Nogle synes, at den slags er så synd for hunden. Andre råder den bare til at være lidt mere opmærksom på sin fører...igen en smagssag...

 

undskyld jeg spørger ,måske lidt dumt, men hvad er at trænes LP1 hvilken klub gør man dette, :?:Ja jeg vil gerne gøre alt for at Bella skal lære, vil nødig opgive, da hun er en dejlig og lærenem hund på alle andre måder,var renlig efter kun en md,hos mig, kan og har kunne være alene i flere timer de sidste 6 md. er god og kærlig, jeg har prøvet på rigtig mange måder at få hende til at gå pænt,som godbid foran næsen 5 skrit,-stoppe op og vende om,gå i meget hort snor, ja men alt uden held,kan da ikke passe hun ikke kan lære det. og da jeg desv. ikke selv går for godt hvis det bliver glat, ja så skulle der jo gerne snart ske lidt,

jeg må prøve det Ninjamor skriver for Bella er god til kontakt øvelser, og indendørs er der "ingen" problemer.

 

jeg er meget glad for alle jeres råd.:vinken:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dig...jeg peger ^ jo op på dit indlæg...hæ hæ, det er vist en dårlig vane fra et andet forum, hvor man af en eller andet grund ikke citerer indlægget man svarer på, men bare peger ^ ...egentlig ret uhøfligt...sorry :-D

 

 

Ahh.. Skal du pege hva'? Jeg troede det var en tastefejl.

Dit sp. kræver et langt svar for det er 2 sp.i 1.

Du får den korte version:

 

Jo det er almindelig kontakt, og hvis vapsen allerede kan det, så bliver det hele jo meget nemmere.

 

Hvis den IKKE har lært denne form for kontakt, men muligvis er vant til at det er ejeren som knokler mest på "forbindelsen", så vil kontakten gavne samarbejdet. Derfor.

 

Jeg mener ikke, at fordi ens hund er 10 mdr (eller noget) så er det "i orden" at den ikke kommer på indkald eller ikke "gider" følge med ejeren.

Det er så til gengæld ejers job at få givet hunden så fed en tur at hunden selv vælger at følges til.

Det er også ejers opgave at stable situationer på benene hvor indkald og andre aktiviteter med størst mulige sikkerhed vil ende med succes.

 

Jeg mener ikke, at indkaldet skal være 100% sikkert, og slet ikke på så ung en hund, men at det skal blive tæt på 100% sikkert - med tiden.

 

Det bliver det hvis man dels sørger for at hunden får dækket sine behov for aktivitet af alle slags dels får dækket behovet for social omgang med andre hunde gennem ejeren.

 

Det var såmænd bare det jeg mente...

Link til indlæg
Del på andre sites

undskyld jeg spørger ,måske lidt dumt, men hvad er at trænes LP1 hvilken klub gør man dette, :?:Ja jeg vil gerne gøre alt for at Bella skal lære, vil nødig opgive, da hun er en dejlig og lærenem hund på alle andre måder,var renlig efter kun en md,hos mig, kan og har kunne være alene i flere timer de sidste 6 md. er god og kærlig, jeg har prøvet på rigtig mange måder at få hende til at gå pænt,som godbid foran næsen 5 skrit,-stoppe op og vende om,gå i meget hort snor, ja men alt uden held,kan da ikke passe hun ikke kan lære det. og da jeg desv. ikke selv går for godt hvis det bliver glat, ja så skulle der jo gerne snart ske lidt,

jeg må prøve det Ninjamor skriver for Bella er god til kontakt øvelser, og indendørs er der "ingen" problemer.

 

jeg er meget glad for alle jeres råd.:vinken:

 

Hvis der ingen kontaktvanskeligheder er inde overhovedet, så skal du ud at øve det. Først i haven, så lige udenfor og således under større forstyrrelser.

 

Det vigtigste er ikke selve øjenkontakten (selvom jeg synes den er god) men at Bella oplever at intet sker før hun tager initiativ til samarbejde, f.eks. at slække linen, som først virker tilfældigt, men med den gode timing hurtigt bliver forttået som tilladelse til at gå frem og derefter bliver tilbudt bevidst.

 

LP er DKKs lydighedsprogrammer

Link til indlæg
Del på andre sites

undskyld jeg spørger ,måske lidt dumt, men hvad er at trænes LP1 hvilken klub gør man dette, :?:Ja jeg vil gerne gøre alt for at Bella skal lære, vil nødig opgive, da hun er en dejlig og lærenem hund på alle andre måder,var renlig efter kun en md,hos mig, kan og har kunne være alene i flere timer de sidste 6 md. er god og kærlig, jeg har prøvet på rigtig mange måder at få hende til at gå pænt,som godbid foran næsen 5 skrit,-stoppe op og vende om,gå i meget hort snor, ja men alt uden held,kan da ikke passe hun ikke kan lære det. og da jeg desv. ikke selv går for godt hvis det bliver glat, ja så skulle der jo gerne snart ske lidt,

jeg må prøve det Ninjamor skriver for Bella er god til kontakt øvelser, og indendørs er der "ingen" problemer.

 

jeg er meget glad for alle jeres råd.:vinken:

 

DKK-lydighedstræning (du kan finde deres træningspladser på DKK´s hjemmeside og vaps behøves ikke en tavle for at være med) køre efter fremad gå princippet, men der er selvfølgelig også alt det andet I lærer på LP 1, så det er da bare at kaste sig ud i det. Du behøves jo ikke at stæse til diverse prøver for at gå til træningen, hvis du ikke gider...og hvor er det bare typisk unghunde. De kan bare alt hjemme i baghaven, men når de kommer ud fra matriklen...oh suk, er dét virkelig min hund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahh.. Skal du pege hva'? Jeg troede det var en tastefejl.

Dit sp. kræver et langt svar for det er 2 sp.i 1.

Du får den korte version:

 

Jo det er almindelig kontakt, og hvis vapsen allerede kan det, så bliver det hele jo meget nemmere.

 

Hvis den IKKE har lært denne form for kontakt, men muligvis er vant til at det er ejeren som knokler mest på "forbindelsen", så vil kontakten gavne samarbejdet. Derfor.

 

Jeg mener ikke, at fordi ens hund er 10 mdr (eller noget) så er det "i orden" at den ikke kommer på indkald eller ikke "gider" følge med ejeren.

Det er så til gengæld ejers job at få givet hunden så fed en tur at hunden selv vælger at følges til.

Det er også ejers opgave at stable situationer på benene hvor indkald og andre aktiviteter med størst mulige sikkerhed vil ende med succes.

 

Jeg mener ikke, at indkaldet skal være 100% sikkert, og slet ikke på så ung en hund, men at det skal blive tæt på 100% sikkert - med tiden.

 

Det bliver det hvis man dels sørger for at hunden får dækket sine behov for aktivitet af alle slags dels får dækket behovet for social omgang med andre hunde gennem ejeren.

 

Det var såmænd bare det jeg mente...

 

Ok og nej, det er absolut ikke i orden, at en unghund fiser rundt som det passer den selv, men det er - efter min mening - både mere forståeligt og mere forudsigeligt i den alder. Det er jo den über vidunderlige periode, de søde kræ finder ud af, at der er andet i verden end mor og far :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

LP er DKKs lydighedsprogrammer

 

er det ikke træning mest for Schæfer, eller store hunde :?::?:

 

Uha nej dog ! Vi har været på hold, hvor de fleste af hundene faktisk var af de små racer. Schæfere har jeg aldrig mødt til DKK-træning og de andre store hunderacer ? Ja, der er da dukket en lab eller en boarder collie op i ny og næ, men jeg tror der har været et overtal af små hunde...måske fordi de er mere populære i øjeblikket....så det har vi jo nydt godt af. Vores drøv må godt lære, hvor man sætter sine store plader :mrgreen:

 

PS: Må lige tilføje at LP 1 træning udover fremad gå er ting som at løbe uden om en spand der står på hovedet med en godbid på uden at æde godbiden, springe hundens højde rundet op til nærmeste 10, få hunden til at sidde, dække og stå, mens man står på afstand af den, fællesdæk (alle hunde dæk og man skal kunne gå væk fra dyret) og sådan nogle mere eller mindre gavnlige øvelser...

Link til indlæg
Del på andre sites

På mine unghundehold især ligger en stor del af tiden på gå pænt i snor, men vi øver da også andre ting. Målet med "for sjov" øveler er blandt andet at lære hundejeren noget om timing, kriterier og forstærkning og at få en god kontakt med hunden.

 

Sidstegang til træning lavede vi en variation af gå pænt i snor, som handler om at lære hunden at følge snoren = presset i halsbåndet. Man behøver ikke gå tur for at træne dette. Man navigerer bare hunden rundt efter sit halsbånd og hunden roses så snart den følger med der hen hvor halsbåndet leder den.:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad lærer i til træning, Vi har nu gået til træning 2 forskellige steder, og det ene sted var vi meget glad for at gå,:5up: men jeg mangler at træning er lidt mere "opdragelse" gør vi selvfølgelig meget ud af her hjemme, men det at gå pænt(ikke trække) og ikke hilse på alle hunde,/mennesker, jeg går lidt dårligt, og havde håbet på vi fik det lært inden det glatte føre kommer, MEN, syntes mest træning går ud på; indkald, sit,dæk.gi pote, rulle og m.m.og der er hun meget lærenem.

hvad lærer i til træning:?: Bella er 10 md, og hun har utrolig mange kræfter, når der er noget hun vil efter. (bliver jeg nød til )at bruge kædehalsbånd:megaked: hvad jeg ellers er meget imod. Jeg Har haft hund før, men kan da ikke huske det var så svært.Hunde er jo ikke ens men Bella er jo en lille hund.

 

Har aldrig gået til træning med Azza, så er egentlig ret blank.:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Ninjamor
Ok og nej, det er absolut ikke i orden, at en unghund fiser rundt som det passer den selv, men det er - efter min mening - både mere forståeligt og mere forudsigeligt i den alder. Det er jo den über vidunderlige periode, de søde kræ finder ud af, at der er andet i verden end mor og far :roll::mrgreen:

 

Jow, jow, og derfor er det så irriterende vigtigt, at man har fået etableret nogle gode vaner og lyst til samarbejde fra hundens side inden den når denne alder.

 

Desværre bliver mange hundeejere lullet ind i en falsk tryghedsfølelse af hvalpens nuttethed, dens manglende lyst til at gå på selvstændige ekspeditioner og at den i det hele taget virker super nem og kommer hver gang man kalder.

 

Eks: mange hundeejere er vildt benovede over at deres hvalp bliver inde i haven på trods af at denne ikke er indhegnet og undlader derfor at lære hvalpen, hvor områdets grænse går.

Eller undlader at sættte hegn op.

Pludselig en dag når hvalpen er på opdagelsestur eller ser noget spændende udenfor haven, smutter den, til ejeren store forbavselse og skuffelse, udenfor haven :shock:

 

Eller omkring at komme på indkald, her får en del hundeejere ikke øvet hvalpen nok fordi den i en periode oftest holder sig tæt til ejeren - af usikkerhed overfor området.

 

Så, hvis de gode vaner for samarbejde ikke er grundlagt i hvalpetiden, kommer de til udtryk når hvalpen når "hormonalderen".

 

Har man af en eller anden årsag ikke fået arbejdet nok på hundens motivation for at samarbejde er det man står med rottehalerne i brevsprækken senere, når hunden får andre interesser end at holde sig til.

 

Og så lurer der et stort arbejde forude fordi vanen - både hundens og hundeejerens skal brydes og nye vaner etableres.

 

En måde at bryde denne vane på er den hårde måde: "Du opnår ikke det du vil (f.eks. at komme fremad) før du samarbejder med mig om det, f.eks. ved at se på mig og/eller ved at sørge for at linen er slap".

 

Ude tvivl en hård omgang for nogle hunde hvis de slet ikke er vant til at samarbejde, men når først de har fattet det kommer det meste andet nærmest som en formsag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jow, jow, og derfor er det så irriterende vigtigt, at man har fået etableret nogle gode vaner og lyst til samarbejde fra hundens side inden den når denne alder.

 

Desværre bliver mange hundeejere lullet ind i en falsk tryghedsfølelse af hvalpens nuttethed, dens manglende lyst til at gå på selvstændige ekspeditioner og at den i det hele taget virker super nem og kommer hver gang man kalder.

 

Eks: mange hundeejere er vildt benovede over at deres hvalp bliver inde i haven på trods af at denne ikke er indhegnet og undlader derfor at lære hvalpen, hvor områdets grænse går.

Eller undlader at sættte hegn op.

Pludselig en dag når hvalpen er på opdagelsestur eller ser noget spændende udenfor haven, smutter den, til ejeren store forbavselse og skuffelse, udenfor haven :shock:

 

Eller omkring at komme på indkald, her får en del hundeejere ikke øvet hvalpen nok fordi den i en periode oftest holder sig tæt til ejeren - af usikkerhed overfor området.

 

Så, hvis de gode vaner for samarbejde ikke er grundlagt i hvalpetiden, kommer de til udtryk når hvalpen når "hormonalderen".

 

Har man af en eller anden årsag ikke fået arbejdet nok på hundens motivation for at samarbejde er det man står med rottehalerne i brevsprækken senere, når hunden får andre interesser end at holde sig til.

 

Og så lurer der et stort arbejde forude fordi vanen - både hundens og hundeejerens skal brydes og nye vaner etableres.

 

En måde at bryde denne vane på er den hårde måde: "Du opnår ikke det du vil (f.eks. at komme fremad) før du samarbejder med mig om det, f.eks. ved at se på mig og/eller ved at sørge for at linen er slap".

 

Ude tvivl en hård omgang for nogle hunde hvis de slet ikke er vant til at samarbejde, men når først de har fattet det kommer det meste andet nærmest som en formsag.

 

Jeg kunne ikke være mere enig med dig end jeg er, MEN ligegyldigt, hvor meget man træner med sin hund, mens den er hvalp og ligegyldigt, hvor god kontakt man har med kræet, så kan det ikke undgås, at bæstet vil prøve grænser af, når den kommer i lømmelalderen. Jeg vil sige, at med ham vi har nu og som er snittet til efter de nye og bløde metoder, så er det a walk in a park i forhold til hundene vi havde i 80´erne, men snerten er der. Han skal liiige prøve om vi nu stadig mener, hvad vi siger. Det er i den totalt harmløse ende, men der er den, den der lille tjekken os ud...og jeg tror den slags er såre naturlig teenage-adfærd...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...