Hop til indhold

Træning af jagthund med dummy


Snebolden
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen er ny herinde og har oprettet en bruger da jeg har et problem med min labrador. Jeg har svært ved at få min hund til at synes at apportering af dummy er interessant. Ikke fordi hun ikke gider at samle dummyen op, men det hænder af og til at hun fravælger dummyen når jeg har kastet den. Ved ikke om i har nogle gode råd?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vent med at kaste den.

Lær hende at sidde med den først. Det der med at kaste er ikke første skridt.

Hvor gammel er din hund?

Der er nogle herinde der er skide gode til at forklare hvordan man starter. Jeg kan vise det i praksis, er ikke så god til at beskrive.

Men bed hunden sætte sig, sørg for dummy er spændende og bed så hunden om at holde den, ros og tag dummy igen. Når den øvelse sidder i skabet, så kan du ligge den (vi brugte en lang tynd gang, så kunne hun ikke stikke af med den) og så skulle hun hente og stille og roligt tog vi museskridt frem. Hun er nu nået til at vi kaster nogle gange og hun er (i vores øjne) mega dygtig ;)@PBC mener jeg navnet er og @Siri mener jeg også kan forklare det...... og garanteret mange flere, men det er da en start ;)

Velkommen til.

Går du til træning med din hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er svært at beskrive hvordan man gør - det kommer jo også an på hundens alder og hvad der er trænet tidligere. Hvad er det den hellere vil end at tage dummyen?

 

Træn et sted hvor der ikke er nogen anden sjovere

Træn i korte sekvenser - 1-3 gange max - og sørg for det lykkes på den ene eller anden måde - spark til dummyen eller rusk den indtil hunden tager den

Find dummyer hunden gerne vil tage - nogen med skind er oftest favoritter

 

Men eller er der en opskrift i dette blad, som ligner meget det jeg gør, men det er jo så fra hvalp - og jeg har aldrig haft en som ikke bare apporterede fordi det var eller blev gjort sjovt :-)

 

https://flipflashpages.uniflip.com/2/88999/351670/pub/

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu aner jeg ikke hvad det er der er 'mere interessant' end dummyen. Men min cocker var en lille køter, der langt hellere ville søge end apportere (hvilket man jo som sådan ikke kan bebrejde hende, det er jo det hun er lavet til). Hun markerede nedfaldet, løb i en flot lige linie på dirigeringen, men løb derefter lige henover apporteringsemnet og gav sig til at søge istedet. Når man så sagde bussemand til hende, rullede hun med øjnene (i overført betydening LOL) og sagde: "jaja, jeg ved jo godt hvor den er", hentede dummy og kom tilbage og afleverede den.

 

I en periode valgte jeg derfor at bruge søget som belønning. Det sekund hun smækkede dummyen i min hånd blev hun straks sendt i krat og fik lov at søge. Det tog meget få gange for hende at fatte pointen og jeg har nu en hund med masser af smæk på apporteringen og som endda kan sendes i lækkert søgeterræn uden at glemme hvad hun leder efter.

 

Hvis din hund er sindssygt glad for tennisbolde, så kast bolden og giv hende fri på den i det sekund den afleverer dummyen til dig, ville være mit umiddelbare råd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...