Hop til indhold

Nyre sygdom


Tonks
 Share

Recommended Posts

Hei, ja nu synes jeg det begynder at gå hurtigt med aldringen :( 

Som i ved har Izzie jo dårligt hjerte, hun har mitral klap insufficiens, dvs hjerte klapperne lukker ikke helt til så blod løber tilbage i stedet for igennem. Nu fik hun lige et nyt hjertetjek, medicinen har gjort det den skulle og det er ikke blevet værre. Så det jo godt.

Men hun har tabt sig rigtig meget så de troede hun havde diabetes, men det har hun så ikke heldigvis! 

Men! hun har skrumpenyrer, de ved ikke hvor længe eller om hun er født med det eller om det kan være en bivirkning af hjertemedicinen. Så nu har de sendt blod til testning for at se hvor meget nyresvigt hun har og om hun derfor skal ha specialfoder. 

Må sige jeg synes det går stærkt nu, hun havde også lige en gang blærebetændelse. 

 

Det jeg ville høre var om der er nogen herinde der har erfaring og/eller gode råd til nyresyge hunde??

Link til indlæg
Del på andre sites

Ingen erfaring med decideret nyresygdom, men Buster havde let forhøjet nyretal for den ene af nyreværdierne og den har rettet sig efter at vi justerede kosten fra rent kød til halv kød/halv kogt ris. Men med decideret sygdom ville jeg ikke turde binde an med justering af kost alene. Har dyrlægen foreslået noget foder? Der findes jo forskellige mærker (bl.a. Specifik, royal Canin, Hills) som har produkter til hunde med nyreproblemer.

Mange tanker til jer :bighug:

Redigeret af Bustertrold
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, Bustertrold skrev:

Ingen erfaring med decideret nyresygdom, men Buster havde let forhøjet nyretal for den ene af nyreværdierne og den har rettet sig efter at vi justerede kosten fra rent kød til halv kød/halv kogt ris. Men med decideret sygdom ville jeg ikke turde binde an med justering af kost alene. Har dyrlægen foreslået noget foder? Der findes jo forskellige mærker (bl.a. Specifik, royal Canin, Hills) som har produkter til hunde med nyreproblemer.

Mange tanker til jer :bighug:

nej venter på svar på blodprøverne, men det lød som det eneste de kunne gøre var foderet :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Greta har begyndende nyresvigt. Hun blev sat på Hills k/d og det har gjort underværker, hendes tal er næsten indenfor normalen. Og nej, desværre er der vist ikke andet end foderet man kan sætte ind på. Nyrerne er ikke organer der reparerer sig selv ligesom visse andre. Jeg mener hun har været på det foder omkring halvandet år nu. 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

3 timer siden, Doberfan skrev:

Greta har begyndende nyresvigt. Hun blev sat på Hills k/d og det har gjort underværker, hendes tal er næsten indenfor normalen. Og nej, desværre er der vist ikke andet end foderet man kan sætte ind på. Nyrerne er ikke organer der reparerer sig selv ligesom visse andre. Jeg mener hun har været på det foder omkring halvandet år nu. 

okay, det jo godt at foderet virker! Har kigget på Specific heart & kidney, virker til at betale og som det kunne hjælpe på begge sygdomme.

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Bella blev meget syg for ca. to år siden, hvor hun inden for kort tid tabte sig ca. fire kg., mistede appetitten  og var i generelt dårligt humør. Da vi var på vej til dyrlægen, var hendes opkast også blevet grønt. Jeg ved ikke hvor længe hun var syg, da ovenstående symptomer kom meget pludseligt. Jeg troede aldrig at nogen kunne tabe sig så hurtigt.

Bella blev tjekket i hoved og rumpe og fik taget en hel del blodprøver. Det viste sig, at ca. 80% af hendes lever ikke fungerede og hun havde moderat forhøjede nyretal. Hun startede på en "suppe kur" med masser af krudt, så hun kunne få fyldt depoterne op med vitaminer og mineraler igen. Derefter fik hun RC hepatic som vådfoder, da leveren skulle skånes og nyrerne skulle skylles igennem. Hun fik samtidig kvalmendestillende medicin.

Ret hurtigt begyndte Bella at komme sig og appetitten vendte stærkt tilbage. Vi fortsatte med RC hepatic som tørkost med vand, så hun fik så meget væske som muligt. Hun var på skånekost i ca. halvandet år og måtte kun få gulerødder og andre vegetabilske godbidder.

Hendes tal bliver tjekket hvert halve år og de nærmede sig meget hurtigt normalværdierne. Vi går stadig til kontrol og de sidste to gange har alle hendes tal ligget helt perfekt og hun er ikke længere på skånekost.

I starten var vi meget nervøse for at miste hende, da hun lignede og opførte sig som en zombie. Men heldigvis kan leveren stort set regenerere sig igen og i år fylder Bella ni og der er stadig gang i den, alderen taget i betragtning... :-D

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...