Hop til indhold

Ressourceforsvar


DorteE
 Share

Recommended Posts

Hej alle, håber der er nogle med erfaring der kan råde os. 

Vi har i juni fået Kalle på 16 mdr. Cocker Spaniel rød, og både yndig og sød. 

Vi læste om cockeren, da vi ellers altid har haft islændere, og syntes at vi har forberedt os. Vi kiggede på mange hunde inden denne, men fandt at det hele lød perfekt. Vi så ham i hans tidligere hjem og ejer fortalte alt om ham, eller ihvertfald det han oplevede tænker vi, eller det meste af det.  At han kan være alene, at han opholdt sig meget i haven og var meget, meget glad for sin bold. At han skulle have besked på flere gange at gå hen i sin kasse når der spises. Og at han sov i bryggers.  Men var fuldstændig ukompliceret.  Hvor har jeg mange gange tænkt på de samtaler.

Men den hund vi fik hjem var fuldstændig boldfikseret.  Drønnede rundt som skudt ud af en kanon. Og har desuden et så kraftigt ressourceforsvar at han både knurrer, snerrer og gør udfald imod os. Det var meget chokerende. Vi er ikke uerfarne hundeejere, og havde forventet at indkøringen ville være forbundet med en vis form for stress for ham.  Vi havde sørget for at der ville være nogen hjemme og at alt kunne fungerer stille og roligt.  Vi var bare slet ikke forberedt på så voldsom en adfærd. 

Han viser det hvis vi vil flytte ham f.eks. fra et møbel, eller hvis han skal ud eller ind, og i høj grad på mad.  Aldrig i forbindelse med pinde eller andet. Og der er ingen problemer i forhold til godbider. 

Vi fjernede med det samme bolden og har lige så stillet fået ro på hans tornadoløb.  Vi går til hundetræning med ham, og har vi hans fokus er han supergod. Om morgenen spreder vi hans og vores ældre hunds foder på græsplænen.  Ingen problemer med det. I sidste uge blev han kemisk kastreret som en sidste udvej, men puuhh tænker om det allerede er for sent. 

Vi er ret overbevist om at han har nogle oplevelser med af en slags, men kan ikke få mere information af tidligere ejer. 

Vores helt store problem eller frygt er at vi er meget urolige ved tanken om at vores barnebarn f.ex. taber noget mad og vil samle det op, og så Kalle kommer.  Tør slet ikke tænke på hvad der kan ske. 

Er der nogle af jer erfarne folk der har forslag til hvordan vi griber det an. Jeg må indrømme at jeg ikke kan se mig ud af det lige nu. Vi har kontaktet en adfærdsbehandler, men har ikke fået en tilbagemelding endnu. Som sagt har vi haft hunde i mange år, også omplaceringshunde, men alle mine talenter virker ikke her. Det virker på ro og glæde, men jeg føler mig helt magtesløs over for hans voldsomme reaktioner. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Umiddelbart kan jeg ikke se hvad i tror en kastration vil gøre. Resourceforsvar er i min erfaring sjældent hormonelt betinget. Jeg tror i skal gøre jer det klart at det er jeres tankegang der skal omlægges, så i forhindrer ting i at ske, ikke at det er hunden der skal ændre sig. Samtidig kan i forhåbentligt sasmmen med en god adf0rdsbehandler lære nogle teknikker til både "brandslukning" og til øvelser der måske kan gøre ham mere kontrollerbar i situationerne. 
Mht til barnebarn, må hunden lukkes væk, evt bag et børnegitter, når der spises, og så må det være op til jer at sørge for at der ikke bliver mulighed for at der kan opst konflikter når barnet er på besøg. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Åh hvor er det ærgerligt, når nu I havde forberedt jer ordentligt.  Men er der ikke noget med at de røde cockere er lidt mere skarpe end de øvrige - eller er det en skrøne...? :hmm:

Hvorfor skulle tidligere ejer af med hunden?
Jeg synes det er en rigtig god idé at få en adfærdskonsulent ind over. Så kan I få nogle værktøjer til hvordan I bedst kommer videre. Men det blir nok op ad bakke i lang tid tænker jeg, og imens er I nødt til at indarbejde nogle rutiner i hverdagen og især når barnebarnet er på besøg. God ide som PP skriver f.eks. at skille dem med et børnegitter.

Jeg ville nok forsøge at undgå de situationer, hvor det kommer frem. I stedet for "at flytte ham" fra møblerne, så kald på ham så det er ham der skal gøre noget, og så giv ham masser af ros og evt. godbidder når han hopper ned for at komme til jer. Det samme med ind/ud øvelsen - skal han ud, så gå udenfor og kald på ham, lok med noget godt som han får som belønning, det samme når han skal ind. Mht. madforsvar så ville jeg ganske enkelt sørge for at han er alene mens han spiser.

Husk også på at han var meget stresset da han kom til jer, og han skal stille og roligt ud af den stress (hvilket tager tid) før han rigtigt har overskud til at knytte sig til jer, og til at lære at begå sig i sit nye hjem. God ide at fjerne bolden, men husk at pindeleg er lige så slemt.

Jeg håber virkelig at I får løst problemerne - skriv endelig om hvordan det går :D

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...