Hop til indhold

hjemmelavede madvarer og godbidder til hunden


Gæst anne-marie
 Share

Recommended Posts

Hold da op.. det lyder voldsomt Janni! Mine hunde taber sig ikke på hjemmelavet mad - Kency har nærmere taget en smule på, da hun fik 225 gr dagligt. Så nu er hun kommet ned på ca 200 gr dagligt igen. Sitto holder vægten rigtig fint på 200-210 gr dagligt.

 

I næste uge begynder Sitto at få ½ hjemmelavet/½ tørfoder - er spændt på at se hvordan det kommer til at gå.. :-) så skal vi lige have fundet den rigtige balance, så hun ikk tar på igen!

 

Men holdt dine fint vægten da de fik tørfoder og hjemmelavet mad?

Nej men det må være noget med forbrændingen.. D/Serne får 150 gram x 2 og de tager fint på.. Så for at holde vægten skal de nok have 200 gram..

Ja med tørfoder + hjemmelavet gik det fint.. Men jeg vil helst ikke tilbage på tørfoder til dem... De 2 af gårdhundene har allergi... Nomi kan ikke tåle tørfoder så får han tandkødsbetændelse.. Og de andre får mange belægninger og bliver røde i tandkødet af tørfoderet.. Og det har ingen effekt at skifte foder..

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 333
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Øv!

 

 

Jeg har som Irene heller ikke hørt om andre der har tabt sig og da slet ikke på så stor en servering:shock:

 

Mine tøser er pænt istand, jeg bryder mig heller ikke om magre hunde :-)

Jeg ved ikke de ikke magre (myndemagre altså) men de der 2 hofteben på ryggen stikker op.. På ribbene kan man godt mærke de har et lag.. SÅ de er ikke ved at dø. Men dem der bliver udstillet kan ikke være så tynde. Så kommenterer dommeren det.. Ligesom de kommenterer DIcke.. Som jo kun får 100 gram om dagen.. Hun taber sig vildt langsomt.. underligt, ikk? når det nu rasler af de andre

 

Hvis mine på ca 10 kg fik 700 gr så ville de blive tromlefede :mrgreen:?
Det må jo være forbrændingen.. og så selvfølgelig det at de er så mange.. De er jo stort set i bevægelse konstant..

 

Og ja det underlige er at mine hunde faktisk i pæn grad kan styre deres mængde selv, således at de går fra foderet hvis de tager på, det er ikke sket på andet foder :-D

 

Det med mindre belægninger på tænder er sjovt nok en bivirkning mange oplever, det skulle man jo ikke tro, men det er rigtigt nok!

 

Jeg ved ikke hvad du skal gøre, Gudrun er på ferie nu de næste 1½ uge, ellers kan du ringe til hende, jeg tror gerne hun ville høre det og evt hjælpe hvis hun kan :-)

 

Hun fraråder at man bruger fedt kød, som fx hakket kød med så stor fedt%.

Ja det er sikkert heller ikke optimalt, men alligevel bedre end piskefløde?

 

Hvor stor andel af foderet har været kød?
Lidt over 1/3... Den eneste forskel på ingredienserne i dit og mit hjemmelavede er at jeg tilsætter ananas (800 gram blendet ananas til 8 kg kogt ris). Ellers æder DIcke hundelort..og det er sq for klamt! Men det har de fået hele tiden..også mens de fik tørfoder..
Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jeg ved ikke de ikke magre (myndemagre altså) men de der 2 hofteben på ryggen stikker op.. På ribbene kan man godt mærke de har et lag.. SÅ de er ikke ved at dø. Men dem der bliver udstillet kan ikke være så tynde. Så kommenterer dommeren det.. Ligesom de kommenterer DIcke.. Som jo kun får 100 gram om dagen.. Hun taber sig vildt langsomt.. underligt, ikk? når det nu rasler af de andre

 

Jo, det er underligt hun ikke skal have mere, er hun i mere ro end de andre?

 

Det må jo være forbrændingen.. og så selvfølgelig det at de er så mange.. De er jo stort set i bevægelse konstant..

 

Ja, det at de er meget i bevægelse betyder jo en del, de skal have mere brændstof så, mine er meget i ro faktisk :-)

Er det typisk for racen at de spiser forholdsvist meget?

 

Ja det er sikkert heller ikke optimalt, men alligevel bedre end piskefløde?

 

Det tror jeg også :-)

 

Lidt over 1/3... Den eneste forskel på ingredienserne i dit og mit hjemmelavede er at jeg tilsætter ananas (800 gram blendet ananas til 8 kg kogt ris). Ellers æder DIcke hundelort..og det er sq for klamt! Men det har de fået hele tiden..også mens de fik tørfoder..

 

 

 

Jeg ved ikke om ananasen kan betyde noget :hmm:

 

Der er sukker i :hmm:

 

Det er svært da jeg nærmest har mere erfaring med at hunde tager på og skal justeres ned.

 

Men undtagelse her i vinter og i foråret hvor Susi virkelig spiste meget efter behandling hos Gudrun, men her var det trods alt kun en 50-100 gr mere der skulle til :-)

 

Hvordan var det med halvt tørfoder og halvt hjemmelavet?

 

Det bruger Gudrun også i behandlingen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nej men det må være noget med forbrændingen.. D/Serne får 150 gram x 2 og de tager fint på.. Så for at holde vægten skal de nok have 200 gram..

Ja med tørfoder + hjemmelavet gik det fint.. Men jeg vil helst ikke tilbage på tørfoder til dem... De 2 af gårdhundene har allergi... Nomi kan ikke tåle tørfoder så får han tandkødsbetændelse.. Og de andre får mange belægninger og bliver røde i tandkødet af tørfoderet.. Og det har ingen effekt at skifte foder..

 

Dejligt at gårdhundene klarer det fint :-)

 

Måske er det løverne der har den høje forbrænding :hmm:

 

Jeg kan godt forstå du vil prøve at undgå tørfoder med de problemer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo, det er underligt hun ikke skal have mere, er hun i mere ro end de andre?
Ja hun er ikke så meget i bevægelse... Til gengæld de andre gange hun har været på skrump, har hun brugt hele sin vågne tid til at snuse efter mad og krummer.. Det gør hun ikke med det hjemmelavede selvom hun får så lidt.

 

 

 

Ja, det at de er meget i bevægelse betyder jo en del, de skal have mere brændstof så, mine er meget i ro faktisk :-)

Er det typisk for racen at de spiser forholdsvist meget?

Det ved jeg ikke.. Den eneste anden jeg ved noget om fodring af løver med, er dem jeg havde solgt Molly til. De gav deres store hanhund (9 kg) 80 gram tørfoder om dagen. Men de sidder også i kasser det meste af tiden. Den uge de var heroppe på "ferie" med deres hunde, tabte hanhunden sig 800 gram..

De 2 andre opdrættere jeg kender bruger pedigree tørfoder. Men jeg ved ikke hvor meget de får. Eller hvor meget de bevæger sig. Jeg kan se på deres bagbensmuskler/lårmuskler at de bevæger sig meget mindre end mine..

 

 

Det tror jeg også :-)

 

 

 

 

 

Jeg ved ikke om ananasen kan betyde noget :hmm:

 

Der er sukker i :hmm:

 

Det er svært da jeg nærmest har mere erfaring med at hunde tager på og skal justeres ned.

 

Men undtagelse her i vinter og i foråret hvor Susi virkelig spiste meget efter behandling hos Gudrun, men her var det trods alt kun en 50-100 gr mere der skulle til :-)

 

Hvordan var det med halvt tørfoder og halvt hjemmelavet?

 

Det bruger Gudrun også i behandlingen :-)

Der kunne de godt holde vægten.. Men de fik grimme belægninger på tænderne. Og stank frygteligt ud af munden

Der er ikke andet for end at jeg må ringe til Gudrun.. Så må hun kigge på dem og give sit bud på hvad jeg kan gøre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja hun er ikke så meget i bevægelse... Til gengæld de andre gange hun har været på skrump, har hun brugt hele sin vågne tid til at snuse efter mad og krummer.. Det gør hun ikke med det hjemmelavede selvom hun får så lidt.

 

Det er altså en god ting, jeg kan ikke holde ud at have sulte hunde gående :-)

 

 

 

 

Det ved jeg ikke.. Den eneste anden jeg ved noget om fodring af løver med, er dem jeg havde solgt Molly til. De gav deres store hanhund (9 kg) 80 gram tørfoder om dagen. Men de sidder også i kasser det meste af tiden. Den uge de var heroppe på "ferie" med deres hunde, tabte hanhunden sig 800 gram..

Det fik mine også på eaglepack ca, måske lidt mindre og så fik de lidt hjemmelavet mad også :-)

Men der kan jo være stor forskel på foder, og mine bestemmer selv hvor meget de vil bevæge sig udover gåture :-)

 

De 2 andre opdrættere jeg kender bruger pedigree tørfoder. Men jeg ved ikke hvor meget de får. Eller hvor meget de bevæger sig. Jeg kan se på deres bagbensmuskler/lårmuskler at de bevæger sig meget mindre end mine..

 

Pedigree er ikke så interesant:mrgreen:

 

 

Der kunne de godt holde vægten.. Men de fik grimme belægninger på tænderne. Og stank frygteligt ud af munden

Der er ikke andet for end at jeg må ringe til Gudrun.. Så må hun kigge på dem og give sit bud på hvad jeg kan gøre...

 

Det ville nok ikke være så tosset at høre hende ad, hun er ret sej til det :-)

 

Mine hunde lugter også altid godt nu, tørfoder er hårdt ved tænderne!

Men tankevækkende at helt blødt tilberedt mad er så meget bedre for tænder :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 6 months later...

Spørgsmål:

 

 

Små hunde skal have mere i forhold til vægten end store hunde?

 

 

Hvis "man" nu havde...lad os bare sige en broholmer :mrgreen:.... og man tænkte på at gå over på halvt hjemmelavet (da han igen igen er gået i stå med sin mad). så så jeg gryn havde skrevet dobbel op.

 

dvs hvis aslan skulle have 200 g tørfoder dagligt skal han nu have 100 g tørfoder og 200 g hjemmelavet? (jeg skal bare bruge et udgangspunkt og skal nok derefter holde øje med ham)

 

Hvordan med kogt okse hakkekød?

 

Kartofler hører under ris delen?

Hvad med skruer (pasta)?

 

Er der nogle grønstasager som hudnen får luft i maven af så som kål, og må de få kål?

 

 

Hvordan regulere man vitaminer og kalk ud fra at han skal have halv tørkost? Så skal man huske de dersens omegaer.....hvordan regulere man dem ud fra tørfodderet?

 

 

Skal det være friske gønt sager eller kan man købe de frosne blandinger i brugsen :mrgreen: ?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Spørgsmål:

 

 

Små hunde skal have mere i forhold til vægten end store hunde?

 

 

Hvis "man" nu havde...lad os bare sige en broholmer :mrgreen:.... og man tænkte på at gå over på halvt hjemmelavet (da han igen igen er gået i stå med sin mad). så så jeg gryn havde skrevet dobbel op.

 

dvs hvis aslan skulle have 200 g tørfoder dagligt skal han nu have 100 g tørfoder og 200 g hjemmelavet? (jeg skal bare bruge et udgangspunkt og skal nok derefter holde øje med ham)

 

Det kan du sagtens tage udgangspunkt i :-)

 

Der er vand I hjemmelavet mad og det har man fjernet fra tørfoder, så det hænger fint sammen :-)

Hvordan med kogt okse hakkekød?

 

 

Det kan du godt bruge, men ikke det med meget fedt i :-)

Også svin, kalv, kylling og lam, men pas på med fedtet, de snyder tit med det i butikkerne.

 

Han er unghund ikke, hvor gammel?

 

Kartofler hører under ris delen?

Hvad med skruer (pasta)?

 

Kartofler bruges her som en grøntdel, men hvis man har en hund der ikke tåler ris kan de bruges som erstatning for risdelen.

Er der nogle grønstasager som hudnen får luft i maven af så som kål, og må de få kål?

Jeg bruger aldrig pasta, det er lavet på hvedemel og medmindre det er fuldkornspasta, så giver det ikke andet end kulhydrat

 

 

Det er individuelt hvordan hunde reagere, mine prutter ikke af kål, de har fået rigtigt meget grøntkål, hvidkål og spidskål her i vinter, og de prutter meget sjældent, og stort set aldrig en stinker (når der er en er det som regel når de har spist noget forbudt ude omkring).

Han skal nok vænne sig til anden mad, men jeg tror han vil elske det!

De fleste hunde får en meget bedre fordøjelse af hjemmelavet mad, en hund bør ikke rende og prutte hele tiden.

 

Du må ikke bruge løg, porre, avokado og andet der er giftigt for hunden.

 

Prøv at læs opskrifterne godt igennem flere gange, og spørg så igen hvis der er noget :-)

Hvordan regulere man vitaminer og kalk ud fra at han skal have halv tørkost? Så skal man huske de dersens omegaer.....hvordan regulere man dem ud fra tørfodderet?

 

Du bruger fx vitaminpulver med der passer til den mængde han får :-)

Spørg evt når du er så vidt.

Og spørg evt på apoteket.

 

Jeg kan anbefale hørfrøolie, det er en fantastisk god olie, du kan købe den rimeligt billigt hos www.helsemin.dk, og tag noget selv, det gør jeg hver dag :-D

 

Skal det være friske gønt sager eller kan man købe de frosne blandinger i brugsen :mrgreen: ?

 

 

 

Det kan du gøre som du vil, grøntsagerne skal tilberedes anderledes end når du selv koger dem, de skal koges længe som det fremgår af opskriften :-)

 

Jeg har nu brugt dette foder i to år som hovedfoder og i 1½ år som enefoder, og jeg har aldrig været så tilfreds med noget foder tidligere, hundene er enig :mrgreen:

 

Nu får de lidt suplement af eaglepack tørfoder, skifter lidt mellem de mærker jeg kan lide (og de kan lide ).

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Jo han der unghund nu (hele 10 mdr)

 

Hvad gør hørfrøolie for min runde krop? :mrgreen:

 

Så synes jeg du skal fodre med en 3. del kød :-)

 

Hørfrø olie vil være godt for din smukke krop, min egen polstrede smukke kvindefigur:mrgreen: har rigtigt godt af det:lol:

 

Vi skal have de sunde olier, uanset slankekure osv., så skal vi have sunde olier, man taber sig mere hvis man indtager de gode fedtsyrer, og hørfrø er en af de bedste kilder du og din hund kan få vedr dette.

Kroppen kan ikke selv produksere de sunde fedtsyrer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er og til kroppen :-D jeg køber tre flasker af gangen, og det både smager og lugter en del bedre end fiskeolie:mrgreen:

 

:badr: ja, det lyder ikke godt.

 

Jeg har brugt mandelolie fra Aveda til ansigtet, men syntes det var åndssvagt at betale over 100 kr. for en lille flaske, når man kan få madolier meget billigere. Jeg skifter lidt imellem hørfrøolie og tidselolie og har også tænkt mig at prøve macadamiaolie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
:badr: ja, det lyder ikke godt.

 

Jeg har brugt mandelolie fra Aveda til ansigtet, men syntes det var åndssvagt at betale over 100 kr. for en lille flaske, når man kan få madolier meget billigere. Jeg skifter lidt imellem hørfrøolie og tidselolie og har også tænkt mig at prøve macadamiaolie.

 

Det er rigtigt smart at man kan have 2-4 flasker olier stående i køleskabet til hunde, sig selv og til hudpleje:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der har styr på holdbarheden af hjemmelavet mad i fryseren? Jeg har jo noget tilbage fra Toffi. Også lidt poser med kogte kyllingebryst-godbidder og den slags.

Og jeg har ikke skrevet dato på, det plejede jo ikke at være et problem da hun spiste det løbende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogen der har styr på holdbarheden af hjemmelavet mad i fryseren? Jeg har jo noget tilbage fra Toffi. Også lidt poser med kogte kyllingebryst-godbidder og den slags.

Og jeg har ikke skrevet dato på, det plejede jo ikke at være et problem da hun spiste det løbende.

 

 

Kvart off topic, er der hund på vej siden du skal bruge en dato?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Nogen der har styr på holdbarheden af hjemmelavet mad i fryseren? Jeg har jo noget tilbage fra Toffi. Også lidt poser med kogte kyllingebryst-godbidder og den slags.

Og jeg har ikke skrevet dato på, det plejede jo ikke at være et problem da hun spiste det løbende.

 

Jeg tænker det som almindelig mad, her kan man se noget om hvor længe forskellige madvarer kan opbevares, bla på frost :-)http://www.vom.dk/index.php?id=13&sb=o

http://www.samvirke.dk/samvirke/arkiv/Sider/Boks%20med%20dine%20madrester.aspx

 

Det ville jeg holde mig til :-)

 

Hvis maden er iltet (hul på pose) så smider jeg det ud :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Aslan havde menneske forståelsen ville han tilbede den opskrift resten af hans liv.

 

 

På nr 2 billed havde jeg sneget en tørfodder pille ned i...EN!

Han burde skamme sig!

 

Aslan har rendt mig i røven siden han smagte ris og gulerøds blandingen :mums:

Jeg har aldrig hørt ham smaske..........det har jeg nu :mrgreen:

 

Nu prøver vi lige et stykke tid at bytter 200 g piller ud med 400 g hjemmelavet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Hvis Aslan havde menneske forståelsen ville han tilbede den opskrift resten af hans liv.

 

 

På nr 2 billed havde jeg sneget en tørfodder pille ned i...EN!

Han burde skamme sig!

 

Aslan har rendt mig i røven siden han smagte ris og gulerøds blandingen :mums:

Jeg har aldrig hørt ham smaske..........det har jeg nu :mrgreen:

 

Nu prøver vi lige et stykke tid at bytter 200 g piller ud med 400 g hjemmelavet.

 

:lol:

 

Hvor er han søøød :lun:

 

Det smager godt ja, det siger mine osse hver eneste dag, hvilket er arbejdet værd :lun:

 

Hvilke ingredienser brugte du?

Link til indlæg
Del på andre sites

:lol:

 

Hvor er han søøød :lun:

 

Det smager godt ja, det siger mine osse hver eneste dag, hvilket er arbejdet værd :lun:

 

Hvilke ingredienser brugte du?

 

Tark

 

 

Nu da det var første gang havde jeg ikke lige lyst til at kaste mig ud i det helt store, så det blev gulerødder (dem elsker han) brune ris og kylling.

 

 

Det gode bliver, at han jo helst ikke vil spise morgenmad, så kan han få 100 g piller og så en kong når jeg tager afsted :engel:

 

 

Jeg tænker lidt om man egentlig kan lave godbidder ud af det, altså blandingen? Hvis man nu ruller dem runde og så tør varmer det i ovnen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis Aslan havde menneske forståelsen ville han tilbede den opskrift resten af hans liv.

 

 

På nr 2 billed havde jeg sneget en tørfodder pille ned i...EN!

Han burde skamme sig!

 

Aslan har rendt mig i røven siden han smagte ris og gulerøds blandingen :mums:

Jeg har aldrig hørt ham smaske..........det har jeg nu :mrgreen:

 

Nu prøver vi lige et stykke tid at bytter 200 g piller ud med 400 g hjemmelavet.

 

Ja, det hjemmelavede er kræs for kræsne hunde. Tyson ELSKER det også. :madtid:

 

Dog er han ikke helt vild med de ærter, jeg har brugt som grøntsager sammen med gulerødder i den nyeste portion. Tidligere har jeg lavet det med gulerødder/pastinak og gulerødder/squash, og begge dele var et hit. Ærterne tolererer han, men det er tydeligvis ikke hans livret. Men han må leve med dem lidt endnu, for jeg laver altid en kæmpe portion og fryser ned i små poser, og der er gerne nok til nogle måneder. :-D

 

Hvor lang tid af gangen kan du lave til, når det er til Aslan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Tark

 

 

Nu da det var første gang havde jeg ikke lige lyst til at kaste mig ud i det helt store, så det blev gulerødder (dem elsker han) brune ris og kylling.

 

 

Det gode bliver, at han jo helst ikke vil spise morgenmad, så kan han få 100 g piller og så en kong når jeg tager afsted :engel:

 

 

Jeg tænker lidt om man egentlig kan lave godbidder ud af det, altså blandingen? Hvis man nu ruller dem runde og så tør varmer det i ovnen?

 

Jeg tror nogen har forsøgt :hmm:

 

Måske står der noget i tråden, den er jo lang :lol:

 

Jeg gør det at noget af køddelen koges og skæres til godbidder, fx lever, hjerter, kotelet og kalkun bryst (ikke marineret), så de får altså kogt kød hver dag som søg og som belønning :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst anne-marie
Ja, det hjemmelavede er kræs for kræsne hunde. Tyson ELSKER det også. :madtid:

 

Dog er han ikke helt vild med de ærter, jeg har brugt som grøntsager sammen med gulerødder i den nyeste portion. Tidligere har jeg lavet det med gulerødder/pastinak og gulerødder/squash, og begge dele var et hit. Ærterne tolererer han, men det er tydeligvis ikke hans livret. Men han må leve med dem lidt endnu, for jeg laver altid en kæmpe portion og fryser ned i små poser, og der er gerne nok til nogle måneder. :-D

 

Hvor lang tid af gangen kan du lave til, når det er til Aslan?

 

Ja, det smager :lol:

 

Mika er heller ikke ret glad for ærter og heller ikke sild, men det ryger ned :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...