Hop til indhold

Alene hjemme :(


Gæst Nana1987
 Share

Recommended Posts

Gæst Nana1987

Hej alle!

 

Håber at I kan hjælpe mig med et problem, der netop er opstået!

Vi har en lille blanding på 7 måneder, som indtil for ikke så længe siden sagtens kunne være alene hjemme. Men lige pludselig har naboen sagt, at han her på det sidste, ofte har hørt ham stå og gø eller pibe når vi ikke er hjemme. Dette har ikke været et problem før. Vi mener selv at det er opstået efter at min kæreste har været hjemme næsten konstant her den sidste måneds tid på grund af bachelor opgave. Men nu kan vi ikke forlade ham uden han stiller sig hen foran døren og begynder at pibe. Han lægger sig ikke igen! Vi har sat kamera op så vi kan se hvad han gør. Og han bliver bare stående derhenne og larmer :(

Vi har øvet med at gå ud og efter et par sekunder gå ind igen. Det er kun hvis han ligger rigtig godt oppe i sofaen han ikke springer helt ned med det samme. Vi har været ude et par minutter men så springer han bare ned og begynder.

Skal vi bare have mere tålmodighed og blive ved med at øve? Eller er der andet vi kan prøve. Han holder vel ikke op selvom der f.eks. går en halv time inden vi kommer ind?

 

Håber I kan hjælpe!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener at have læst herinde engang, at hunde i puberteten sagtens kan begynde at have problemer med at være alene, selvom de tilsyneladende ikke har haft det før. Problemet har altid været der, men hvalpen har lært at leve med situationen. Når den så kommer i puberteten, og hormonerne begynder at rase, viser problemet sig igen.

 

Jeg mener det var noget i den stil, men hæng mig ikke op på det :-) Jeg ved naturligvis heller ikke om det er sådan i dit tilfælde, men under alle omstændigheder synes jeg I skal træne forfra, hvis det er muligt. Evt. kan I alliere jer med en I stoler på, som kan være ved hunden, mens I ikke er der, indtil problemet er løst.

 

Og stort skulderklap til for at forsøge at løse hundens problem i stedet for bare at lade hunden gå med det alene :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg ville starte forfra med træning, dvs gå ud og ind af døren masser af gange om dagen, bliv ikke ude, bare gå ud og ind, hunden skal ikke nå og pibe, den skal bare vende sig til at mennesker går og kommer hele tiden det er ikke noget den behøves at bekymre sig om, først når hunden bliver liggende roligt uden at se efter jer når i går ud af døren kan i begynde at lukke døren åbne straks og gå ind igen, ikke tage notits af hunden bare ud luk dør ind igen straks, når den også sover fra det så bliv ude 1 sek. så 2 osv. det handler om at undgå at hunden piber.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det som Therese skriver, skal I være opmærksomme på kan være en medvirkende årsag...

 

Hvilke racer er han blandet af?

 

Hvornår begyndte han at lette ben?

 

Har han skiftet alle tænder?

 

Den direkte årsag til problemet kan sagtens være at din kæreste har været hjemme en måned. Men uanset: Hvis han har haft lært at være helt tryg alene fra starten, så burde den måned ikke ødelægge det helt.

 

Har han slet ikke været alene den måned?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar!

 

Han er en blanding af en fransk bulldog og en dværgpuddel. Han har skiftet alle tænder, og han begyndte at lette ben da han var omkring de 5 måneder mener jeg.

 

Jo han har været alene hjemme ind i mellem, men det har ikke være ret meget. Vi er også lige flyttet, det kan jo nok også have en årsag. Han kendte dog godt lejligheden, da min kæreste har boet her i længere og tid og vi er så flyttet ind efterfølgende.

 

Synes også jeg har læst at hunden ikke må have for stærke bånd til en. Og han er MEGET en mor-hund! Han render mig konstant i hælene og er jeg på toilettet ligger han trofast ude foran og venter hver gang.

Kan det have noget og sige?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for jeres svar!

 

Han er en blanding af en fransk bulldog og en dværgpuddel. Han har skiftet alle tænder, og han begyndte at lette ben da han var omkring de 5 måneder mener jeg.

 

Jo han har været alene hjemme ind i mellem, men det har ikke være ret meget. Vi er også lige flyttet, det kan jo nok også have en årsag. Han kendte dog godt lejligheden, da min kæreste har boet her i længere og tid og vi er så flyttet ind efterfølgende.

 

Synes også jeg har læst at hunden ikke må have for stærke bånd til en. Og han er MEGET en mor-hund! Han render mig konstant i hælene og er jeg på toilettet ligger han trofast ude foran og venter hver gang.

Kan det have noget og sige?

 

 

Ja, det kan det godt.

 

Hvis han meget er en "puttehund så vil jeg foreslå, at du skærer ned på det, så han ikke behøver den megen fysiske kontakt.

 

Det kan du gøre ved simpelthen "tilfældigt" og roligt at flytte dig, når han lægger sig ved siden af dig. F.eks. sidde i en stol uden plads til ham.

 

Det vil være lidt hårdt for ham, hvis han har trangen til at ligge tæt hele tiden, så du kan også aflede ham ved at give ham noget at beskæftige sig med f.eks. en kasse stoppet med alt muligt: Dåser, sokker, æsker legetøj,

gammelt tøj mv. som du viser ham der ligger lækre godbidder imellem.

Denne kasse vil give ham noget at tage sig til og aflede ham fra dig.

 

Fjern kassen, når den ikke er i brug og giv ham den hver gang du forlader ham for at gå på badeværelset, ud af hoveddøren og så videre.

Når du kommer tilbage lægger du yderliger lidt guf i kassen, så din hjemkomst ikke giver anledning til "hysterisk" glæde.

Fjern efterfølgende kassen.

 

Kassen er eminent til at træne separation med fordi den afleder hunden fra situationen.

 

Indøv nogle helt faste rutiner

 

Hav ham gerne i sengen om natten så han får opfyldt "puttegenet".

 

Det er også vigtigt at han får motion og oplevelser nok udenfor hjemmet i hverdagen. Gerne ture af 1½ times varighed med indlagt træning af øvelser, snusepauser, fodersøg pauser og leg med andre hunde så han bliver stimuleret på alle sanser og får brugt sin krop.

 

Du kan læse om problemet HER på min hjemmeside

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...