Hop til indhold

Hund stikker af.


CDBH1982
 Share

Recommended Posts

Hejsa. 

Jeg har virkelig brug for jeres råd, og beklager det lange indlæg.

Vi har en hanhund på 7 år, han er 1/2 labrador/ 1/2 holder retriver, som er begyndt at stikke af dagligt. Han har aldrig gjort det før, så det undrer os virkelig han er begyndt på det nu. 

I vores gamle hus havde vi kun meget lidt hegn, som han nemt kunne hoppe over uden problemer, men han gjorde det aldrig. Vi kunne efterlade havelågen åben, han forlod aldrig haven uden at vi var med. 

Vi fik ham i sammenråd med dyrlægen, kastreret for næsten 2 år siden, fordi der var rigtig mange hunhunde i området, hvilket resulterede i at han var stresset og nægtede at spise flere måneder ad gangen, pga løbetid. Men selv om der var så mange hunhunde, stak han aldrig af. 

Vi flyttede i et nyt hus for 1 1/2 år siden, og de sidste 6 måneder er han så begyndt at stikke af hver dag. Vi syntes selv vi har gjort alt vi kunne, vi har investeret i ekstra hegn, som er umuligt at hoppe over, og kun kan komme under hvis han graver dybt, og alligevel kommer han ud. Han vil bare ud, så han finder en vej. Problemet er at han løber ind til naboen, som bestemt ikke vil have det. Især fordi vores hund ikke kan lide naboen, så han gør af ham og er truende i adfærd, hvis naboen skulle våge sig ud, selv om det er hans egen have. Vi bor også ud til en sti, hvor der går hundredevis af hunde forbi dagligt, og vores kan være ret agressiv overfor andre hanhunde. Sidst men ikke mindst ligger der også en stor vej lige ved siden af, hvor der er mange biler der kører stærkt. 

Lige gyldigt hvad, er det et kæmpe problem ham stikker sådan af. Vi går med ham 3-4 gange dagligt, og han er altid med ude, hvis vi selv er i haven. Men vi skal have mulighed for også at lukke ham ud alene. Vi har en datter på 19 mdr, og en mere lige på trapperne. Min mand rejser meget pga arbejde, og jeg har ikke mulighed for, når han er væk, at pakke børnene ned og gå en tur kl 5 om morgenen. Eller pakke dem ned og slæbe dem med inden jeg skal i seng om aftenen, så hunden kan tisse af. Og hver eneste gang jeg lukket ham ud i haven, ender jeg med at skulle forlade min datter, håbe på det bedste og gå efter hunden, fordi han er stukket af, men kan så ikke finde en vej retur igen. 

Jeg er virkelig desperat, og lige nu kan jeg ikke se andre muligheder end at finde ham et hjem, hvor han har masser af plads og kam løbe frit omkring. Men vi ville selvfølgelig være rigtig ked af det, hvis vi skal af med ham, både for vores egen, men ikke mindst for vores børns skyld. Jeg har bare stirret mig blind på muligheder lige nu. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det hænger sammen med at i har fået børn, luge gyldig hvor meget man gør sig umage vil hunden få mindre opmærksomhed når man får børn;) 

Det vil sige at hunden mangler aktivering, du kunne fx smide alt hans mad i haven så han selv skal finde det, når han skal bruge næse for at finde maden bliver han aktiveret og bliver lidt træt:) 

Du kan samtidig begynde at træne lidt små sjove øvelser med ham, det kan du gøre inde, lær ham fx at samle ting op fra gulvet når du taber noget, lær ham at bære vasketøjet ud til vaskemaskinen, samt små sjove ting som at give pote, snurre rundt og så videre, alt sammen noget som får hunden til at bruge hjernen og derved blive træt:) 

Giv ham i en periode en lang snor på i haven, så er du sikker på at han ikke stikker af;) 

 

  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår sagtens at du ikke trækker barn/børn med ud på alle tidspunkter for at gå tissetur - men du kunne jo gå med ud i haven de gange han "bare" skal ud for at tisse f.eks. tidlig morgen og sen aften.

På den lange bane tror jeg som Alfen, at han mangler aktivering. Måske du kan sammenligne jeres hverdag før og efter I fik barn, og så dér finde løsningen på hvorfor han stikker af nu.
Jeg håber du får løst problemet!

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Den stakkels hund keder sig ekstremt meget Du kunne jo gå med den ud når den skal tisse og lave noget arkivering af søg i haven efter sin mad eller lege med den når børne sover Det lyder som en desperat hund i mine øjne som er blevet svigtet og slet ikke bliver aktiveret nok en hund kræver lige så meget som børn gør.du har svigtet din hund pga af du har fået børn.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...