Hop til indhold

Kattelov - borgerforslag


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Og hvad gør man så med alle de katte der lever "vildt" i DK og som ingen ejere har? Her tænker jeg på de mange "sommerhus" katte blandt andet.

Vi har en dame boende på vores vej - hun "henter" katte til sig her og derfra - de kommer og går og er til stor gene for alle os der bor i området. Her render nok 10-15 katte rundt. Vi har talt med kommunen flere gange og de har haft personer ude hos hende - men intet er sket.

Det der skal til er at alle de såkaldte vilde katte skal indsamles og det tror jeg ikke regeringen vil skyde penge ind i.

Jeg har flere gange haft fat i Falck for at fjerne katte fra min matrikel - hvis noget skal gøres så er det at gå efter de katte som render rundt her og der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal starte et sted;) dvs mærkning, de herreløse katte bør efter min mening aflives, men det skal nok komme efterhånden, man er simpelthen nødt til at starte et sted, det her forslag er efter min mening fint som start;) 

vi kan jo ikke bare læne os tilbage og sige, men det vil ikke hjælpe på dit og dat! Nej det vil ikke løse alle problemer, men det vil være en fin start på at give katten en status i det danske samfund ;) lad os få startet nu! Jeg har skrevet under ;) 

Redigeret af Alfen
  • Like 2
Link til indlæg
Del på andre sites

2 timer siden, Blueberry skrev:

Selvfølgelig skal man starte et sted. Og ID-mærkning er bestemt en god idé. Jeg mangler bare en forklaring på hvordan det skal kunne hjælpe på fremmede katte på ens grund når nu det nævnes som argument. 

Det er jo fint nok at kattene bliver mærkede, men hvis man selv står for at skulle indfange og aflevere kattene på et internat eller ved dyrlæge så bliver det nej tak herfra til den løsning. Det vil ikke kunne lade sig gøre for mig. 

Samtidig har jeg oplevet at "kattefælder"(kan ikke huske hvad de hedder) der bliver sat ud og tjekket er noget man selv, som anmelder, skal betale for. Det synes jeg ikke er rimeligt uanset om det drejer sig om vildkatte eller folk bag kattefælderne der kører forgæves, hvis der ikke er gået katte i fælderne.

 

Det vil på sigt betyde at katten får en værdi;) det har den ikke i dag, jo mere værdi katten får jo færere herreløse katte vil der være, har katten en værdi er folk ikke så tilbøjelig til at slippe katten løs, den kunne jo blive kørt ned, i dag får du en ny kat smidt i nakken, kommer katten til at koste, vil folk også være mere tilbøjelig til at passe på den;) 

det kommer ikke bare sådan ;) det vil tage mange år, men hvis der skal ske noget er vi nødt til at starte hvor folk kan være med, nemlig ved obligatorisk mærkning af katten;) 

 

  • Like 3
Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for støtten. Der er brug for så mange stemmer som muligt, så få gerne andre til at skrive under også.

Den 16. maj mødes 20 dyreværnsorganisationer om lovforslaget. Det er dem, der i sidste ende, vil skulle tage dialogen med politikerne, for de står med hænderne i det her område hver dag. De er eksperterne. Vi er bare dyrevenner, der har forsøgt at stykke noget sammen - som man sikkert let kan pille fra hinanden, hvis man vil. Men prøv at se det lidt i helihopterperspektiv. Det er - som det står til sidst - et udkast. Vi har ikke alle svar, og jeg kunne godt sidde og svare på dele af det, men det er ikke det vigtige - vi har sikkert skrevet ting i det som er vrøvl. Men det er derfor ekspertene skal på banen senere, hvis det lykkes at åbne døren for dem - og for at åbne den dør, er der brug for hver en stemme

Så lad det ikke afholde jer fra at støtte, fordi I måske ikke kan være helt enige i alt, der står nu - vi er ikke jurister eller eksperter i dyrevelfærd. Vi har sparket en bold op, som vi inderligt håber I vil gribe og spille videre, så vi kan få dem, der ved noget på banen sammen med vores politikere.

Overvej derfor at skrive under. Der er brug for alle stemmer

Og selv hvis det ikke lykkes at samle nok stemmer, så se den debat, der allerede er skabt. Alene den er en sejr for kattene. 

Vi håber inderligt, at I vil bakke op om sagen. Vores fodfejl til trods. 

 

 

Men hvis jeg kort skal svare: Færden på andres grund vil være lettere at stoppe, hvis du kan kontakte en kats ejer, fordi du kan finde den ejer. Ganske som hvis en hund løber rundt i din have, så er det lettere at gøre noget ved, fordi hunden har et ID og er registreret et samlet sted. Resten er holdningsændring. Det har vi valgt at holde ude, fordi vi er nødt til at starte helt fra bunden: hvis du vælger et dyr, så vedkend dig, at du ejer det. Det er absolut første skridt for noget som helst andet.

 

 

 

 

Redigeret af Lenschow
16 rettet til 20
  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Det er først efter forslaget er stillet, at de 20 organisationer har meldt sig på banen. Derfor står det der ikke. Det er ikke muligt at ændre i en tekst efter forslaget er stillet. Jeg oplyser om det efterfølgende rundt omkring plus i medierne. Jeg har også andre ting på vej - fx er jeg begyndt at vise det til politikerne. Og dyrlægerne er på vej ind over også nu. De tager det op i deres forening.

Det vil være total som hvis du finder en hund. Mere er der ikke i det. Hvis du synes det er meget svært at finde en hunds ejer i DK i dag, så kan jeg ikke overbevise dig om at det vil virke ved katte. Jeg synes det er let at finde en hunds ejer i DK i dag nemlig

I dag tjekkes alle katte, der findes også for ID så det er allerede noget, som der findes en metode og løsning til

Link til indlæg
Del på andre sites

Der bør også være krav om halsbånd for katte - ligesom der er for hunde og hvor de skal bære et ID tegn eller noget der indikerer at katten er mærket - samt ejers adresse. Jeg ved godt katte er mere i fare for at kunne hænge fast når de har halsbånd på - men jeg mener der skal være et synligt tegn som fortæller den eller de der evt. finder katten at den er chippet og ejet af nogen.

 

 

Redigeret af Beaglepack
Link til indlæg
Del på andre sites

14 timer siden, Blueberry skrev:

Altså jeg ved ikke med dig, men jeg har ikke mulighed for at spore en chip eller tatovering :D Der er det alligevel noget lettere at få ejerens oplysninger med hunde der bærer hundetegn.

Jeg ville heller ikke vide hvordan jeg skulle tjekke det andet end at aflevere hund/katten på internat/ved dyrlægen.

Altså så længe folk er ligeglade med loven omkring at man skal holde katten på sin egen grund, så er der op af bakke.
Nå jeg pænt siger til naboen at jeg er træt af at deres kat skider på mine havehynder og pisser under bilen, så er svaret at det er kattens natur.

Så fik Sassy fat i en kat og den ene nabo byggede voliere til kattene og så er problemet ovre fra den side. Men de andre herude har jo gladeligt en stak katte der render rundt. Nu ved de i det mindste at de ikke skal komme ind i baghaven, men de pisser stadig hvis der står noget på trappen eller under bilen og jeg er så frusteret, for jeg er ikke interesseret i andre folks katte.
Men katte skal jo også gerne kunne bekæmpe mus og rotter på gårdene og så skal de jo være fri.

Det er et svært emne.

Dog vil jeg sige at det største problem er tamkattene, de føler sig nemlig velkomne til at komme ind. Vilde katte bliver langt væk fra husene.

Link til indlæg
Del på andre sites

1 minut siden, Blueberry skrev:

Det er helt sikkert et svært og ømtåleligt emne for mange, og det er heller ikke bare sort/hvidt. 

Jeg har heldigvis ikke haft problemer med fremmede katte i baghaven(af hvad jeg ved af) men uanset kattens natur kan jeg slet ikke forstå at nogen synes det trumfer almindelig god opførsel, med at ens kæledyr ikke skal genere andre mennesker og naboer. 

Jeg har som udgangspunkt ikke noget imod katte, men jeg bryder mig ikke om at de er så utilregnelige(ligesom så mange andre fremmede dyr) Det er jo ikke kun det at jeg ikke gider deres lort i min have, men de kan jo sagtens skade mine hunde eller mine hunde kan skade dem. Jeg ville hade hvis mine hunde kom til at skade en kat der stak af, uden at jeg vidste hvor den hørte til eller jeg havde mulighed for at tage kontakt til ejeren. Også selvom jeg evt. måtte have loven på min side. 

Helt enig.

Jeg var fandeme også træt af det da Sassy havde ved naboens kat, men de var advaret mange gange og katten gik sågar på vores gril og stjal pølser og vi prøvede at sprøjte vand på den og hvad ved jeg. En dag fandt Sassy den så og hun fik fat i den. Den skreg som en gal og hun slap den da jeg råbte højt, men der var meget blod.
Naboen ville ikke sige om det var deres kat og hvad der skete, men det må de om.

Vi havde selv katte og selvom vi bor på landet, så holdt vi vores katte på vores grund, de kom ALDRIG udenfor grunden.
Katte er et svært emne. Jeg har intet mod katte, men jeg er træt af den ide med at katte må alt og man jo ikke kan holde dem hjemme - for jo det kan man og ellers kunne man neutralisere dem.  

En gård herude blev solgt, de mente der var ca 5 katte på gården.

Kattens værn hentede ca 50 og så fik de neutraliseret nogle stykker som de beholdt på gården.......... men for pokker der var katte over alt på trods af at det var en fin velholdt gård. Enten var det løgn eller også havde den gamle ejer totalt mistet overblik.

Men mon ikke det giver lidt ro hos min mor med tilløbere og måske engang vil de ofre penge på at neutralisere flere af dem, men det er som en uendelig historie.
 

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tjekkes præcis som ved en hund. Resten er holdningsændring - det står i forslagets tekst

Vi har ikke stillet forslag om halsbånd og tegn. Det er en anden velkommen til, men vi har rigeligt at se til med dette. 

 

Tak til de, der støtter arbejdet

 

 

Redigeret af Lenschow
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...